معرفی و دانلود کتاب جن زدگان: تراژدی شهرنشینان در سه پرده

عکس جلد کتاب جن زدگان: تراژدی شهرنشینان در سه پرده
قیمت:
47950 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جن زدگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جن زدگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جن زدگان: تراژدی شهرنشینان در سه پرده

کتاب جن زدگان یکی از مشهورترین نمایشنامه‌های هنریک ایبسن است. این اثر که در سلسله آثار نمایشی نویسنده جایگاهی مهم و ویژه دارد، به ترسیم عواقب اجتناب‌ناپذیر بینش نیهیلیستی در زندگی فردی و اجتماعی انسان می‌پردازد.

درباره کتاب جن‌زدگان:

آثار هنریک ایبسن (Henrik Ibsen) به گواه بیشتر منتقدین و درام‌شناسان، از ویژگی جدلیِ (دیالکتیکی) خاصی برخوردارند؛ به این معنی که درونمایه‌ی هر یک از نمایشنامه‌های او، به نوعی گفتگویی‌ست با بسیاری از متون دیگر. اما مهم‌تر از این، هر کدام از آثار ایبسن واکنشی به نوشته‌های پیشین خود نویسنده نیز هستند. از این منظر، نمایشنامه‌ی جن‌زدگان (Ghosts) نوعی گسست از سبکِ تا آن زمان مألوف ایبسن است. می‌توان این کتاب را تمهید و پیش‌درآمدی بر سبکی از نگارش دانست که در کارهای بعدی ایبسن (مثلا در دشمن مردم) به کمال و پختگی می‌رسد.

جن‌زدگان را باید نمایشنامه‌ی‌ تقابل‌ها نامید: تقابل عشق و عقل، جنون و خرد، وفاداری و خیانت، خواست شخصی و سنت. ایبسن در این اثر که عنوان فرعی تراژدی شهرنشینان را بر خود دارد، راوی زندگی گروهی از شخصیت‌های میان‌مایه است که در سیر ناگواری‌های زندگی، تابِ ایستادگی و حفظ صلابت اخلاقی را از دست می‌دهند.

اشاره‌ی ایبسن به چالش‌های عشقِ آزاد و رابطه‌ی جنسی و فرزندان نامشروع، برای بسیاری از مخاطبین و منتقدینِ زمانه‌اش سنگین و غیرقابل هضم بود؛ به همین خاطر این اثر پس از انتشار هدفِ انتقادات بسیاری قرار گرفت. با این همه، امروز نام آن چون گوهری کم‌نظیر در میان آثار بزرگ نمایشی غرب می‌درخشد.

درباره‌ی مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل:

مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل، مجموعه‌ای خاص و ویژه از نمایش‌نامه‌هایی است که یا تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند و یا ترجمۀ دوباره‌ای از نمایش‌نامه‌هایی خواهد بود که از هر لحاظ ترجمۀ دوبارۀ آن‌ها ضروری بود. این مجموعه تا جای ممکن تلاش می‌کند تا تأکیدش را بیشتر بر خصوصیت اجرایی یک متن نمایشی قرار دهد تا ادبیات آن و از این طریق به نیازهای اجرایی متن‌های نمایشی پاسخ دهد.

یکی از هدف‌های اساسی این مجموعه معرفی جهان‌های متفاوت نمایشی خواهد بود، جهان‌هایی که تا به حال به روی مخاطبان ایرانی باز نشده‌اند یا سیاست‌های فرهنگی خاص، جلوی باز شدن آن‌ها را گرفته است. این مجموعه به این دلیل که حداکثر آثار نمایشی را پوشش دهد، به بخش‌های کوچک‌تری مثل کلاسیک‌ها، کلاسیک‌های مدرن، آمریکای لاتین، بعد از هزاره، چشم‌انداز شرق، نمایشنامه‌هایی ایرانی، نمایشنامه‌های آمریکایی و نمایشنامه‌های اروپایی تقسیم شده است. جهت درک بهتر و بیشتر مخاطب از دنیای نویسنده و متن او، هر نمایشنامه همراه با یک مقاله یا نقد خواهد بود.

کتاب جن‌زدگان مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این اثر را به تمام دوست‌داران ادبیات نمایشی پیشنهاد می‌کنیم.

با هنریک ایبسن بیشتر آشنا شویم:

شاعر و درام‌نویس بزرگ نروژی، هنریک ایبسن، در سال 1828 چشم به جهان گشود. از او در کنار شکسپیر و سوفوکل، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان تاریخ یاد می‌شود.

آثار ایبسن به نوعی بازتاب روح مدرنتیه‌اند؛ پیش از او هیچ درام‌نویسی نتوانسته بود با چنین مهارتی دغدغه‌های انسانِ عصر جدید را در عالم نمایش منعکس کند. او علاوه بر نگاهی عمیق و موشکافانه به روح انسان جدید، تحولات اجتماعی را نیز با دقت پیگیری می‌کرده و در آثار خود به بحث و تأمل در آن‌ها پرداخته است.

در رئالیستی‌ترین کارهای ایبسن نیز، همواره جنبه‌هایی از نمادگرایی و تخیل شاعرانه به چشم می‌خورد. شاید همین ترکیب نبوغ‌آمیز تخیل و واقع‌گرایی است که چنین جاذبه‌ی جادویی و منحصربه‌فردی به آثار وی بخشیده است؛ به طوری که گذر زمان هرگز از غنا و جذابیت آن‌ها نکاسته و نخواه کاست.

برخی از مهم‌ترین از آثار هبریک ایبسن عبارتند از: ستون‌های جامعه، هدا گابلر، استاد معمار، دشمن مردم، مرغابی وحشی، عروسک خانه، جان گابریل بورکمان، وقتی ما مردگان سر برداریم.

در بخشی از کتاب جن‌زدگان می‌خوانیم:

اتاق نشیمن بزرگ و دل بازی با دری در سمت چپ که رو به باغ باز می‌شود و دو در دیگر در دیوار سمت راست. وسط اتاق میز گردی و بر گردش چند صندلی می‌بینیم. روی این میز چند کتاب، مجله و روزنامه است. در دیوار چپ، در جلوی صحنه، پنجره‌ای و کنارش نیمکت کوچکی است که جلوی آن میز کار کوچکی گذاشته‌اند. در ته صحنه، اتاق نشیمن به گرم‌خانۀ نسبتاً باریک‌تر از اتاق و دیوارهای سراسر شیشه‌ای منتهی می‌شود. سمت راست دیوار شیشه‌ای این گرم‌خانه، دری رو به باغ باز می‌شود و از پس دیوار شیشه‌ای، چشم‌انداز آبدره‌ها را می‌بینیم که شُرۀ باران یک بند مواجش می‌کند. انگستراند نزدیک این در ایستاده است. پای چپش اندکی چلاق است و به کفِ پوتینش تکه‌ای چوب زده است. رگینه، آب‌پاش خالی در دست، تلاش می‌کند نگذارد او پیش‌تر بیاید.

رگینه: (آهسته) چی‌کار داری؟ همون‌جا واستا! از سر‌و‌کله‌ت آب می‌چکه.
انگستراند: بارون رحمت خداس دختر جون.
رگینه: لعنت خداس... این... بارون.
انگستراند: خدایا، چه حرفایی می‌زنی رگینه! (لنگان‌لنگان چند قدمی برمی‌دارد و وارد اتاق نشیمن می‌شود.) هیچی، یعنی می‌خواسم بگم...
رگینه: پاتو اینجور نکوب زمین، نمی‌فهمی! پسر ارباب بالا خوابه.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جن زدگان: تراژدی شهرنشینان در سه پرده
نویسنده
مترجمبهزاد قادری
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات137
زبانفارسی
شابک978-600-7806-03-6
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
47950 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جن زدگان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جن زدگان

برای دریافت کتاب جن زدگان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.