معرفی و دانلود کتاب روسمرسهولم

عکس جلد کتاب روسمرسهولم
قیمت:
51800 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روسمرسهولم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روسمرسهولم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روسمرسهولم

کتاب روسمرسهولم نمایشنامه‌ای اثرگذار به قلم هنریک ایبسن، زندگی مردی آزادی‌خواه را به نام روسمر به تصویر می‌کشد که در بند اسارت سنت‌هایی قدیمی پژمرده شده است و می‌خواهد به هر شیوه‌ای آزادی خود را به دست آورد.

درباره‌ی کتاب روسمرسهولم (Rosmersholm):

این نمایشنامه در سال 1886 میلادی به نگارش درآمده است. جان روسمر، صاحب خانه‌ی روسمرسهولم که شخصیت اصلی داستان محسوب می‌شود، مردی مسئول و با اهداف بزرگی است اما زمانیکه پای مردم و امور واقعی زندگی پیش می‌آید بسیار ضعیف و ناپخته عمل می‌کند.

ربکا وست زنی است که در روسمرسهولم زندگی می‌کند و برای دنبال کردن اهداف والایش دست به راه‌های نامشروع می‌زند. آقای کرول در نقش برادر زن جان روسمر، مردی بسیار متعصب است که در عقاید خود پافشاری می‌کند.

ایبسن از فضای صحنه به عنوان ابزاری برای زمینه‌چینی استفاده می‌کند تا نوعی از روش زندگی را به تصویر بکشد. او از فضای اتاق نشیمن عمارت روسمرسهولم برای ایجاد تنش استفاده می‌کند. انگار گذشته بر این خانۀ قدیمی سخت سایه افکنده است. نور آفتاب از لابه لای درختان بلند و کهن‌سال بیرون و یا از پس پردۀ ضخیم پنجره‌ها نمی‌تواند به درون نفوذ کند.

فضا ساکت و گرفته است و به ‌ندرت صدایی برمی‌خیزد. می‌گویند حتی روزگاری که در روسمرسهولم کودکی زندگی می‌کرد، هرگز صدای گریه نمی‌آمد. اما ربکا می‌گوید اینجا کسی هم نمی‌خندد!! صدای جریان آب آسیاب که خیلی زود باید مرگی فجیع را تداعی کند، مدام در متن نمایش شنیده می‌شود.

بئاته همسر روسمر، زنی دل مرده است که حتی از رنگ و بوی گل‌ها هم تنفر دارد. ربکا وقتی متوجه می‌شود که روسمر به دلیل ازدواج با بئاته زرد و پژمرده شده، به این باور می‌رسد که سدّ «غم‌بار و نفوذناپذیر» بین روسمر و آزادی را از بین ببرد و او را با «آفتاب درخشان» آشنا کند و در این مسیر اتفاقات تلخ و فجیعی رخ می‌دهد.

همچنین ایبسن برای ایجاد تنش بین زندگی، مرگ، حال و گذشته، علاوه بر استفاده از صحنه‌پردازی و گفت و شنود، از ترفندهای دیگری هم استفاده می‌کند. او از سمبل اسب سفید در نمایشنامه‌اش استفاده می‌کند که حضورش همانند بئاته مدام در این اثر احساس می‌شود. حال حضور این شبح در روسمرسهولم چه معنایی دارد؟ ایبسن قصد دارد چه مفهومی را به ما نشان دهد؟

درباره‌ی مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل:

هدف اصلی این مجموعه معرفی جهان‌های گوناگون نمایشی است؛ جهان‌هایی که به دلیل سیاست‌های فرهنگی خاص هیچ‌وقت گشوده نشدند و مردم چیزی از آن‌ها تا به حال نشنیده‌اند. آثار این مجموعه به دلیل اینکه بتواند موضوعات مختلفی را پوشش دهد به بخش‌هایی از جمله آمریکای لاتین، کلاسیک‌ها، کلاسیک‌های مدرن، تک‌پرده‌ای‌ها، چشم‌انداز شرق، بعد از هزاره، نمایشنامه‌های ایرانی، نمایشنامه‌های امریکایی و اروپایی تقسیم شده‌اند.

هنریک ایبسن را بیشتر بشناسیم:

او یکی از بهترین شاعران، نمایشنامه‌نویسان و نویسندگان نروژی است که افراد بسیاری از وی تأثیر گرفته‌اند. هنریک ایبسن (Henrik Ibsen) در جهان، هم ردیف سوفوکل و شکسپیر قرار گرفته و به عنوان یکی از بزرگترین هنرمندان تئاتر شناخته شده است. هر هفته 130 سالن تئاتر در سرتاسر دنیا یکی از نمایشنامه‌های ایبسن را روی صحنه به نمایش می‌گذارند.

در بخشی از کتاب روسمرسهولم می‌خوانیم:

روسمر: (بی‌آنکه روی برگرداند.) بیا تو.
ربکا وست رب‌دو‌شامبر بر تن، می‌آید.
ربکا: صبح به خیر.
روسمر: (مشغول تورق نشریه) صبح به ‌خیر عزیزم. کاری داشتی؟
ربکا: هیچی، می‌خواستم بدونم خوب خوابیدی.
روسمر: آره، خیلی خوب خوابیدم، خیلی آروم. بی اینکه خوابی ببینم... (رو به ربکا) تو چطور؟
ربکا: آره، ممنونم. دم‌دمای صبح بود که... آخرش...
روسمر: هیچ‌وقت این‌قدر سبک ‌بال نبوده‌م. آره، خوشحالم که بالاخره حرفمو زدم.
ربکا: آره، نباید این همه مدت ساکت می‌موندی، جان.
روسمر: نمی‌فهمم، چطور تونسته‌م این قدر ترسو باشم.
ربکا: خب، فقط ترس نبوده...
روسمر: اُوو چرا، چرا عزیزم. صادقانه که بهش فکر می‌کنم، می‌بینم ترس، نقش عمده‌ای داشته.
ربکا: پس دیگه بهتر که بهش غلبه کردی. (روی صندلی‌ای کنار میز تحریر، پهلوی او می‌نشیند.) خب، حالا می‌خوام از کاری که خودم کرده‌م برات بگم... ولی نباید ازم دلخور بشی.
روسمر: دلخور؟ عزیزم، چرا همچین فکری می‌کنی... ؟
ربکا: شاید کارم یه‌خرده فضولی بوده باشه، ولی...
روسمر: خب، حالا بگو ببینم چیه.
ربکا: دیشب، وقتی دوستمون اولریک برندل می‌خواست بره... من بهش یادداشتی دادم بده به مورتنسگار.

فهرست مطالب کتاب

دربارۀ روسمرسهولم
روسمرسهولم
شخصیت‌ها
پردۀ یک
پردۀ دو
پردۀ سه
پردۀ چهار

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روسمرسهولم
نویسنده
مترجمبهزاد قادری
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات148
زبانفارسی
شابک978-600-7806-23-4
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
51800 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روسمرسهولم

سارا حسینی
۱۴۰۲/۱۱/۱۳
ایجاد فضای تلخ و سیاه و کاراکتر‌های پیچیده‌ای که ساعت‌ها میشه بهشون فکر کرد و این سئوال پیش بیاد من جای این کاراکتر بودم چه می کردم، نبوغ ایبسن هست و تمام.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب روسمرسهولم

برای دریافت کتاب روسمرسهولم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.