معرفی و دانلود سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی

برای دانلود قانونی سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی

سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی یک بازنویسی امروزی از اشعار کتاب ارزشمند مثنوی، سروده‌ی جلال الدین محمد بلخی است که حسین فتاحی برخی از قصه‌ها و حکایات جذاب آن را به نثر درآورده و در اختیار نوجوانان قرار داده است. این کتاب صوتی ششمین فصل این مجموعه‌ است که هر دو هفته یک بار منتشر می‌شود.

درباره سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی:

کتاب مثنوی معنوی (The Masnavi) یکی از برترین آثار ادبیات عرفانی‌ست که جلال‌الدین محمد بلخی آن را در طی سال‌های 662 تا 672 هجری تألیف کرده است. این کتاب برجسته را قرآنی به زبان فارسی می‌نامند و در میان 100 کتاب برتر تاریخ بشریت به انتخاب مجله‌ی گاردین قرار گرفته است.

مولوی این عارف مسلمانِ فارسی‌زبان، 26000 بیت را در قالب مثنوی و دیوانی شش جلدی سروده است. او از قصه‌های عامیانه بهره گرفته و از این طریق عمیق‌ترین مفاهیم عرفانی و اسلامی را بیان کرده است. در باب ارزش این اثر هر چه بگوییم کم است. مولانا پیام عشق و وحدت را از طریق این کتاب طی قرن‌ها به گوش مردمان رسانده است. این اثر ماندگار به زبان‌های مختلفی ترجمه و در اختیار علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار گرفته است. هر آنچه که باید را بزرگان و دانشمندان در باب مثنوی گفته و نوشته‌اند و به تفسیر و تحلیل آن پرداخته‌اند. این کتاب ارزشمند در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و استادان بزرگ آن را برای شاگردان خود شرح می‌دهند.

گفتنی‌ست که مولوی از پیامبر و پادشاه گرفته، تا چوپان و برده و حیوانات استفاده کرده و از این طریق به بیان عمیق‌ترین مفاهیم عرفانی خود پرداخته است. بااین‌همه، مثنوی آن‌طور که باید در میان مردم ما شناخته نشده است. حسین فتاحی در فصل ششم سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی دست به بازنویسی مثنوی معنوی به صورت نثر زده تا نوجوانان بتوانند از آن استفاده کنند و بعدتر به سراغ نسخه‌ی اصلی مثنوی بروند. پس از گوش سپردن به این سریال صوتی چنان محو قصه‌های جذاب این اثر خواهید شد که به زودی به سراغ کتاب اصلی مثنوی خواهید رفت و در دریای معانی آن شنا خواهید کرد...

سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی مناسب چه کسانی است؟

نوجوانانی که به آثار کلاسیک و قصه‌های کهن فارسی علاقه دارند، از این اثر بهره‌مند خواهند شد.

درباره سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی:

انتشارات سوره مهر با همکاری گروه فرهنگی سماوا برای شناساندن ادبیات کهن ایرانی به کودکان و نوجوانان، مجموعه‌ای صوتی را تدارک دیده‌اند که در هر فصل آن یکی از کتاب‌های قدیمی و ارزشمند انتخاب شده و با زبانی امروزی و ساده قصه‌های جذاب و برگزیده آن روایت می‌شوند.

جلال الدین محمد بلخی را بیشتر بشناسیم:

جلال‌الدین، خداوندگار، مولانا خداوندگار، مولوی، مولانا، مولوی رومی و ملای رومی همگی القاب جلال‌الدین محمد بلخی (Rumi) است که در قرن هفتم در شهر بلخ متولد شد. پدرش محمدبن حسین خطیبی معروف به بهاءالدین ولد از بزرگان صوفیه بود که از او با لقب سلطان العلماء نیز یاد می‌کنند.

تخلص مولوی در اشعارش، خاموش، خَموش و خامُش است و از این عارف بزرگ فارسی زبان آثار متعددی در قالب نثر و نظم به یادگار مانده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: دیوان غزلیات یا کلیات شمس، فیه ما فیه، رباعیات، مجالس سبعه، مکتوبات.

بخش بسیار زیادی از اشعار و اندیشه‌های مولانا تحت تاثیر شمس تبریزی نوشته شده است، شمس، مولانا را که فقط 37 سال سن داشت، تبدیل به عارفی دل‌سوخته کرد و مسیر زندگی او را برای همیشه تغییر داد. حتی باعث ترک جایگاه تدریس و فتوای او شد. درباره‌ی شخصیت شمس صحبت‌ها و افسانه‌های متفاوتی وجود دارد که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد اما هر که بود در برهه‌ای از زمان وارد زندگی مولانا شد و مدتی در شهر قونیه زندگی کرد.

مولوی در بلخ (افغانستان فعلی) متولد شد اما به دلیل حمله‌ی مغول‌ها در نوجوانی به قونیه (ترکیه امروزی) مهاجرت کرد. همین موضوع امروزه محل بحث و جدال بسیاری بین ایران، افغانستان و ترکیه شده است چرا که هر سه‌ کشور، مولانا را میراث فرهنگی کشور خود به حساب می‌آورند اما درواقع شخصیت و اشعار این شاعر بزرگ فراملیتی و فراقومیتی است و این عارف را نمی‌توان محدود به کشور یا قومیتی خاص دانست؛ او و اندیشه‌هایش جهانی هستند و محدود کردن این اشعار به یک کشور خاص ظلم و جفا در حق اندیشه‌های مولانا به حساب می‌آید. سرانجام مولانا در سال 672 هجری قمری در قونیه وفات یافت.

با حسین فتاحی بیشتر آشنا شویم:

او را یکی از برجسته‌ترین نویسندگان و مترجمان حوزه‌ی کودک می‌نامند. همچنین حسین فتاحی به بازنویسی چندین اثر کلاسیک فارسی برای کودکان و نوجوانان پرداخته که از میان آن‌ها می‌توان به مثنوی معنوی: قصه های شیرین ایرانی اشاره کرد. رمان او به نام عشق سال‌های جنگ تاکنون شش بار تجدید چاپ شده است. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب «تکه‌ای از آسمان و فقط احمق‌ها از زیر باران فرار می‌کنند» اشاره کرد.

جوایز و افتخارات حسین فتاحی:

- جایزه کتاب سال سوره نوجوان
- کتاب سال وزارت ارشاد برای رمان آتش در خرمن
- برنده لوح زرین کانون پرورش فکری برای دو دوره
- برنده جایزه تشویقی وزارت فرهنگ و ارشاد برای رمان‌ راهزن‌ها و پری نخلستان
- از این نویسنده در جشنواره‌های نظیر سروش نوجوان، کتاب سال دفاع مقدس و سلام بچه‌ها تقدیر شد.

در بخشی از سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی می‌شنویم:

روزی روزگاری، موشی بود که کنار یک سبزه‌زار زیبا زندگی می‌کرد. از وسط سبزه‌زار، جوی آبی می‌گذشت. موش، روزها از لانه‌اش بیرون می‌آمد، در سبزہ‌زار می‌گشت و غذایی برای خود پیدا می‌کرد. بعد کنار جوی آب می‌نشست و به شرشر آب گوش می‌کرد. موش، زندگی خوش و راحتی داشت. کسی کاری به کارش نداشت و هیچ حیوانی نبود که او را اذیت کند. تنها مشکل موش، تنهایی‌اش بود. در آن سبزه‌زار، جز این موش، هیچ حیوان دیگری نبود تا موش قصه ما بتواند با او حرف بزند و بازی کند. روز و شب، تنهای تنها بود و برای همین هم ناراحت بود و غصه می‌خورد.

روزها و روزها گذشت. تا این که یک روز که مثل همیشه، موش از لانه‌اش بیرون آمد تا گشتی بزند و برای خود غذایی پیدا کند، ناگهان صدایی را شنید؛ صدای یک قورباغه که در جویبار شنا می‌کرد و برای خود آواز می‌خواند: «قور قور قور!»

موش با تعجب تا لب جوی آب دوید؛ اطرافش را نگاه کرد و با خود گفت: کی بود که آواز خواند؟ کی بود که قور قور کرد؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
8 دقیقه
طوطی و بقال
15 دقیقه
شیر و خرگوش باهوش
5 دقیقه
مرد مغرور و کشتی‌بان
6 دقیقه
دوستی خاله خرسه
7 دقیقه
موش و شتر
9 دقیقه
درخت جادویی
8 دقیقه
مارگیر و اژدها
7 دقیقه
گنجشک و پندهایش
17 دقیقه
شیر و روباه و خر
6 دقیقه
نقاش‌های چینی و رومی
5 دقیقه
انگور
12 دقیقه
زبان حیوان
6 دقیقه
مرد سقا و خرش
6 دقیقه
گربه و گوشت
9 دقیقه
نگهبان
8 دقیقه
قصه‌ی شتر، گاو و گوسفند
7 دقیقه
آهوی گرفتار
5 دقیقه
حرف زدن سنگ‌ها
3 دقیقه
حضرت یوسف و دوستش
12 دقیقه
موش و قورباغه
9 دقیقه
پشه و باد
6 دقیقه
سه ماهی
11 دقیقه
حضرت موسی و چوپان
7 دقیقه
مرد روستایی ساده‌دل

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابسریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی
نویسنده،
راویلادن سلطان پناه، اردشیر منظم، امیرعباس توفیقی، حمید یزدانی، کرامت رودساز، بهرام سروری نژاد، پیمان غریب پناه، امیر زنده دلان
ناشر چاپیانتشارات مهرک
ناشر صوتی گروه فرهنگی سماوا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۱۰ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی نوجوان، کتاب داستان و رمان نوجوان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی

پگاه پارسا
۱۴۰۱/۱۲/۳
بسیار اسان و زیبا داستانها رو بیان میکنه، برای بچه‌ها بسیار دوست داشتنی هستش، چون زبانی شیوا و ساده رو انتخا کرده، در کل شاید کمی از فرهنگ بتونه به نسل امروز نشون بده
hedieh etemadi
۱۴۰۰/۱۱/۶
صبح به صبح قبل از اینکه سر کار برم یا شب‌ها تو اوتوبوس یه قسمت رو میشنوم و یاد داستان‌های بچگیم می‌افتم. روای‌ها خیلی جذاب روایت میکنم داستان‌ها رو👏🏼
امین دشتی
۱۴۰۲/۶/۹
خوب بود، ولی میتونست بهتر باشه، امیدوارم دوستان عزیز دست اندرکار برای داستان‌های عرفانی و حماسی بیشتر عشق بذارن
Marjan Zandian
۱۴۰۲/۱/۷
خیلی قشنگ و روان هست
علی رحیمی
۱۴۰۱/۱۰/۲۶
موسیقی متن آن آرامبخش و جذاب نیست
غلامعباس۵۴
۱۴۰۱/۶/۲۵
بسیار بدرد بخور و عالی است
فهیمه واحدی
۱۴۰۰/۱۱/۲۶
با این قیمت عالیه
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی

برای دریافت سریال صوتی قصه‌های شیرین ایرانی، فصل ششم: مثنوی معنوی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.