معرفی و دانلود فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام

عکس جلد فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام
قیمت:
۱۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام

فرامرز معتمد دزفولی در فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام، نگاه این سه عارف و اندیشمند ایرانی به واقعیت رنج‌آلود زندگی را بررسی و با هم مقایسه می‌کند. این مقاله، مولانا، غزالی و خیام را نماینده‌ی سه مواجهه‌ی متفاوت با واقعیت می‌داند و با بهره‌گیری از آثار آنان، به ما شیوه‌های متفاوت تاب‌آوری در جهان را نشان می‌دهد.

درباره‌ی فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام

به باور فرامرز معتمد دزفولی، پژوهشگر علوم اجتماعی، ایرانیان از دیرباز درباره‌ی زندگی و واقعیت به شکل‌های مختلف اندیشیده‌اند و راه‌های مختلف تاب‌آوری در جهان را مورد آزمون قرار داده‌اند. او این مسئله را ناشی از جغرافیا و موقعیت مکانی ویژه‌ی ایران می‌داند که سبب گشته همیشه جنبه‌ای نامطمئن و قطعیت‌ناپذیر زندگی ایرانیان را تحت‌الشعاع قرار دهد و باعث شده اندیشمندان ایرانی در مورد واقعیت مطلق‌العنان زندگی به تئوری‌پردازی دست بزنند. این پژوهشگر، در فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام، آرای این سه متفکر در رابطه با شیوه‌ی مواجهه با واقعیت را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام، با بیان این حقیقت آغاز می‌شود که انسان همیشه با حقیقت و واقعیتی عاری از معنا مواجه است که مشخصه‌ی آن، قاهر بودنی هراس‌انگیز و بی‌ملاحظه است. این واقعیت که به بیان هانس بلومنبرگ، واقعیتی مطلق‌العنان است، نیازمند مواجهه‌ی خاص و ویژه‌ایست که در تاریخ ایران، سه متفکر بزرگ، یعنی غزالی، مولانا و خیام توانسته‌اند به آن دست یابند. غزالی با کناره‌گیری از دنیا، زهد و ایمان خائفانه؛ مولانا با استعلایی کردن واقعیت و فرا رفتن از آن و عزم سفر به آسمان؛ و خیام با چشم گشودن به عاقبت کار و لاجرم فراموشی سپردن خود به می ناب، توانسته‌اند در برابر این واقعیت که مانند حاکمی بی‌رحم بر انسان و جهان حکومت می‌کند بایستند.

فرامرز معتمد دزفولی در فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام از ما می‌خواهد به جای اینکه خود را در روزمرگی‌های معمول گم کنیم، به‌دنبال یافتن راهی برای سازش با واقعیت‌های رنج‌آلود زندگی باشیم.

فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام توسط نشر صوتی نوین کتاب گویا و به گویندگی احسان چریکی تهیه شده است.

فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به دید کلی عارفان و اندیشمندان ایرانی به زندگی علاقه‌مندید، شنیدن فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام به شما پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام می‌شنویم

اما سومین پاسخ و سرنمون و تیپ شخصیتی در نسبت با واقعیت از آن خیام است. او بر خلاف دو سرنمون دیگر می‌خواهد فارغ از اسطوره‌ها و قصه‌های کهن، به وضعیت انسانی خود بنگرد. اگرچه وی توان چشم دوختن به واقعیت را نیز ندارد و راهی را جز تمتع از این اندک لحظات گذرا، پیشِ‌پای خود نمی‌بیند. برای همین، از هجوم واقعیت و سرنوشت مقدر و کشیدن بارِ تَن، راه به فراموشی و مستی انگوری می‌برد.

اگر بتوان از سرنمون چهارم در درون این سنت سخن به میان آورد، این سرنمون از آن حافظ است. اما حافظ، پردازش‌شده و آمیزه‌ای از سرنمون خیام و مولوی‌ست. اینکه حافظ بیشتر به مولوی نزدیک است یا خیام، در اینجا مجال سخن نیست، اما هرچه هست این است که او پاسخ خود را می‌تواند در درون سنت و فرهنگ ایرانی به‌خوبی و مقبولیت، تئوریزه کند و به مفهوم‌سازی و شخصیت‌پردازی مفهوم رند برسد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
14 دقیقه
مولانا، غزالی و خیام

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابفصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام
نویسنده
راویاحسان چریکی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی دین و عرفان، کتاب‌های عرفان و تصوف
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام

برای دریافت فصلنامه صوتی نگاه آفتاب - شماره اول: مولانا، غزالی و خیام و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.