معرفی و دانلود رایگان مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده

عکس جلد مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده
قیمت:
رایگان
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده

ادبیات و دروغ رابطه‌ی نزدیکی با یکدیگر دارند. الهام نظری در مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده با برگزیدن تکه‌های مختلفی از ادبیات جهان به ما نشان می‌دهد که ادبیات گاهی در مقام دشمنِ دروغ است و دست به افشاگری علیه دروغ‌گویی و دروغ‌گویان می‌زند و گاهی هم از دروغ به‌عنوان ابزاری در راستای آفرینش‌های خود بهره می‌برد.

درباره‌ی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده

دروغ، در ادبیات و داستان‌ها چهره‌ای سحرانگیز می‌یابد؛ آنچنان جذاب که هیچ نویسنده‌ای قادر نیست از وسوسه‌های آن در امان بماند. هیچ نویسنده‌ی هنرمند و برجسته‌ای را نخواهید یافت که دروغگو نباشد. به یک معنا می‌توان گفت که دروغ، جوهره‌ی ادبیات و داستان‌پردازی است. الهام نظری در مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده، نسبت میان دروغ و ادبیات را از زوایای گوناگون می‌کاود و روشنایی مختصری بر ارتباط عمیق، اما کشف‌ناشده‌ی میان این دو پدیده می‌تاباند.

بسیاری از نویسندگان، مجرمان بالقوه‌ای هستند که ادبیات را بستر مناسبی برای دروغ‌پردازی‌های خود یافته‌اند. کلمات، مواد خام و ملاتی هستند که امکان ساخت هر چیزی را به این دروغ‌پردازان حرفه‌ای می‌بخشند. الهام نظری در این شماره از مجله صوتی کتاب شنبه، سراغ تجلی‌های مختلف دروغ در داستان‌های متفاوتی از تاریخ ادبیات جهان، مانند پینوکیو، اتللو، سرباز مرده و... رفته است. مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده از تأثیری که دروغ بر واقعیت می‌گذارد و از خدشه‌ها و آسیب‌هایی که به آن وارد می‌کند، با ما صحبت می‌کند و رد این موضوع را در داستان‌های آشنای ادبیات دنبال می‌کند.

بسیاری از ما با شنیدن دو کلمه‌ی دروغ و داستان در کنار یکدیگر، به یاد پینوکیو، دروغ‌های شاخ‌دارش و دماغی که به خاطر دروغ‌گویی دراز می‌شد، می‌افتیم: «چهارتا خرگوش سیاه، یه تابوت رو گذاشته بودن رو کولشون. خرگوشی که از همه بزرگ‌تر بود گفت: اومدیم تو رو ببریم پینوکیو. همیشه منظره‌ی اون چهارتا خرگوش سیاه و تابوت مرده‌ها جلوی چشمم هست و به خاطر همین دیگه دروغ نمی‌گم... اما پینوکیو بلافاصله دروغ سوم را درباره‌ی گم شدن اشرفی‌ها گفت و دماغش آن‌قدر دراز شد که دیگر نمی‌توانست سرش را به این سو و آن سو تکان بدهد.» داستان‌هایی مثل پینوکیو، جنبه‌ی احمقانه و نفرت‌انگیز دروغ را به ما نشان می‌دهند، اما سؤال اینجاست که آیا بدون دروغ، امکان خلق خود این داستان‌ها نیز منتفی نمی‌شود؟ قضاوت درباره‌ی دروغ، آن‌هم در عرصه‌ی ادبیات امر دشواری است که الهام نظری در شماره‌ی شانزدهم کتاب شنبه، تلاش کرده تا به آن بپردازد.

الهام نظری در بخشی دیگر از این شماره‌ی کتاب شنبه ما را با نمایشنامه‌ی سرباز مرده از برتولت برشت روبه‌رو می‌کند. ماجرای این داستان در زمان جنگ جهانی دوم می‌گذرد. در این زمان، گاهی تعداد تلفات و سربازان کشته‌شده چنان بالا می‌رفت که دولت‌ها مجبور بودند برای دفن سربازهای خود، گور دسته‌جمعی حفر کنند و همه را در کنار یکدیگر، زیر خاک مدفون کنند. از طرفی هم بالا رفتن این آمار، چهره‌ی قدرتمند آن‌ها را در چشم دشمنان خدشه‌دار می‌کرد. بنابراین دولت توصیف‌شده در داستان برشت، روزی تصمیم می‌گیرد گور دسته‌جمعی را بشکافد، تعداد زیادی از سربازان مرده را از زیر خاک بیرون بکشد، چهره‌شان را بپوشاند و رژه‌ای دروغین به راه بیندازد. این تنها یک نوع از تجلی دروغ در ادبیات و بیان برشت از خللی است که دروغ در واقعیت ایجاد می‌کند.

مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده را نشر صوتی ماه آوا با صدای راضیه هاشمی و آرش رستمی منتشر کرده است.

مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدن مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده و دیگر شماره‌های آن را به همه‌ی علاقه‌مندان به جهان ادبیات توصیه می‌کنیم.

در بخشی از مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده می‌شنویم

شب‌هنگام باد شمال وزیدن گرفت. سرما وحشتناک شد. ناگهان آب با صدای مرتعش شیشه‌ای که ضربه بخورد یخ بست. حتی آب دریا در هوا متوقف می‌ماند و تبدیل به موجی منحنی از یخ می‌شد که در خلأ معلق است. روز بعد، وقتی نخستین گشتی‌های دیده‌ور، با موهای سوخته و چهره‌های سیاه‌شده از دود، با احتیاط تمام روی خاکستری که هنوز گرم بود و از میان جنگلی که تبدیل به ذغال شده بود، پیش آمدند و به کنار دریاچه رسیدند، منظره‌ای هولناک و عجیب جلوی چشمشان نمودار شد. دریاچه به‌صورت صفحه‌ی عریضی از مرمر سفید درآمده بود که صدها کله‌ی اسب روی آن گذاشته باشند. سرها چنان بود که گفتی همه را با ساطور و به یک ضرب از تن جدا کرده‌اند. فقط همان کله بود که از قشر یخ بیرون بود. همه‌ی سرها رو به ساحل بودند. در چشمان دریده‌ی اسب‌ها، وحشت همچون شعله‌ی سفیدی هنوز برق می‌زد. در نزدیکی ساحل، اختلاطی فشرده و درهم از اسب‌ها که معلوم بود به صورت وحشتناکی رمیده‌اند، سر از زندان یخ بیرون کرده بودند. سپس زمستان آمد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

76 دقیقه
مجله‌ی صوتی کتاب شنبه - شماره‌ی شانزدهم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابمجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده
نویسنده
راویآرش رستمی، راضیه هاشمی
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۱۵ دقیقه
زبانفارسی
شابک978-600
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های ادبیات جهان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده

ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۲/۷/۵
کتاب شنبه شماره شانزده، درباره دروغ بود. و یک نگاه و کالبد شکافی خاص از دروغ و ارائه غیر واقعی از زندگی و داستان است که تشریح این رفتار را از دو روی سکه بررسی می‌کند و اگر در مسیر رشد باشی، ذهنت به متعادل کردن باگهای ذهنی ات می‌شود، مطیع و رام. در جایی از کتاب که مناظره سه نفره از مجریان و فرد سوم است جالب و خوب است. در بخشی از کتاب می‌شنویم که هر کس ادبیات دروغ خودش دارد و این در فهم این مطلب که افراد به طریق خاص خودشان واقعیت را خیال خود می‌کنند و از نظر خودشان دروغ نیست چون بخشی از رفتار درست خویشتن می‌دانند. ادبیات یک فرایند برای دروغ می‌داند و آن را چاشنی می‌داند. راست یا ناراست بودن این سوژه را در شنیدن بیشتر این مجله صوتی خودتان باید درک کنید و بهش برسید.
سارا اکبریان
۱۴۰۲/۷/۲۱
بسیار عالی و جذاب مانند سایر شماره‌های این مجله
ابتدا مانند بسیاری از آثار ارتباط گیری با چنین نوشتار و مجله‌ای سخت است اما به مرور جذابیت و تاثیرگذاری آن روشن می‌شود. از نکات قابل توجه دیگر در مورد این مجله ارتباط موضوعات آن با مسائل روز است که مطالب را ملموس و شیرین می‌کند. با تشکر از کتابراه
Esi Sori
۱۴۰۲/۱۲/۱۱
مسخرست، تخیل، و خیال با دروغ فرق داره، تخیل تفکر در آثار قدرت خداست و جمع آوری و سمت دادن خیال به سوی او که بالاتر از خیال و وهم ماست، پس دروغ ابداعی در اصول است و دروغ بهایی و وهابی و غرب وحشی است
ترانه کمالی
۱۴۰۲/۶/۲۲
موضوعاتی که انتخاب میشه ملموسه و این کارتون رو بسیاااااااار دلپذیرتر میکنه. اجراها عالی و اینکه صدای آقای رضا عمرانی از بهشته؟! تا همیشه میشه به ایشون گوش کرد …..
Mojgan A
۱۴۰۲/۸/۱۶
بسیار تاثیر گذار و با صدای گویندگان حرفه‌ای واقعا دلچسب و بی نظیر و داستاهای کوتاه و فوق العاده‌ای در تموم شماره‌های این گفته میشه که واقعا بی نظیره
محمدرضا
۱۴۰۲/۶/۲۱
در این قسمت از مجله صوتی کتاب شنبه به دروغ در ادبیات و زندگی روزمره پرداخته شده بود. واقعا از دید جالبی به این موضوع نگاه میکند.
azadeh mo
۱۴۰۲/۷/۱۷
عالی بود گویندگان بسیار روان و مسلط موضوع رو بیان میکنن انتخاب موسیقی به جا و درسته. برای اولین بار به شنبه گوش دادم و بسیار لذت بردم
Samane_ghdrn
۱۴۰۲/۱۲/۳
مدیر مسئول این مجله صوتی بسیار دانا و زیرک و خوش سلیقه هستند
مرحبا به ایشان و مرحبا به کتابراه با انتخابهای بجایش
معصومه شب دینی
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
در کنار شنیدن یک اجرای جذاب اطلاعات مفیدی میگیری که در صورت علاقمند بودن میشه آثار مورد بحث دنبال کرد
هومن مظهری
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
عالی و جذاب بوود " فقط تخیل با دروغ باید بیشتر از هم تفکیک میشد
Mona abad
۱۴۰۲/۸/۴
اثری ارزشمند و قابل تامل. با تشکر از تهیه کنندگان این مجله و کتابراه گرامی
رویا
۱۴۰۲/۷/۱
کتاب بسیار خوبیه گویندگی هم عالی و بدون عیب من که راضی بودم و خوشم اومد
روهان سالین
۱۴۰۲/۱۰/۲۹
مثال‌های خوب اما ناقص. خیلی از مثال‌ها رو سر در نیاوردم
مهدیه فدایی
۱۴۰۲/۹/۲
خیلی عالی بود. از کتاب راه و مجله ی شنبه ممنون.
مریم مسعودی
۱۴۰۳/۱/۱۵
دمتون گرم دستتون طلااا
مشاهده همه نظرات 20

راهنمای مطالعه مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده

برای دریافت مجله صوتی کتاب شنبه - شماره شانزده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.