معرفی و دانلود کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان: کاربرد استعاره در درمان

برای دانلود قانونی کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان: کاربرد استعاره در درمان

قصه‌هایی که گره از غصه‌های سربسته می‌گشایند. کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان نوشته‌ی جورج دابلیو بورنز، از اعجاز قصه‌گویی بهره می‌گیرد و با استفاده‌ای خلاقانه از استعاره‌، آن را در جهت درمان مشکلات روانی کودکان مورد استفاده قرار می‌دهد. اصول قصه‌گویی مؤثر، داستان‌هایی آموزنده با هدف درمان مشکلات، چگونگی استفاده‌ی مفید از استعاره، طراحی داستان‌های شفابخش و بسیاری نکات دیگر، مواردی هستند که با خواندن این کتاب مفید آن‌ها را خواهید آموخت.

درباره‌ی کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان

«برایم یک قصه تعریف کن»، این خواسته‌ی بسیاری از کودکان است، اما چرا کودکان عاشق قصه‌ها هستند؟ دکتر جورج دابلیو بورنز (George W. Burns) در کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان (101 Healing Stories) پرده از راز قصه‌ها برمی‌دارد و خاصیت شفابخشی آن‌ها را آشکار می‌سازد. نویسنده قصه‌گویی را هنری ارزشمند می‌داند و اگر یک نقاش برای خلق اثر هنری خود به رنگ و بوم نیاز دارد، قصه‌گو باید استعاره‌ها را همچون رنگ‌هایی درخشان در فضایی الهام‌بخش به‌کار گیرد تا توجه کودک را به خود جلب سازد و او را به قدری غرق در فضای داستان کند تا راهِ‌حلی برای مشکلات احتمالی‌اش یافت شود. در علم روان‌شناسی از این فرآیند به عنوان استعاره‌درمانی یاد می‌شود که خصوصاً برای کودکان و نوجوانان کاربرد بسیار مؤثری دارد.

کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان به سه فصل کلی تقسیم شده و این امکان را برای خواننده فراهم می‌آورد تا ایده‌های مورد نظر خود برای داستان‌های شفابخش را به سهولت در بخش‌های مورد نظر بیابد. فصل اول به اهمیت داستان‌ها در آگاه‌سازی، آموزش، ارزش‌ها، حل مشکلات و مواردی از این دست می‌پردازد و تکنیک‌های مفیدی برای انتقال پیام درمانی نهفته در قصه و کاربرد استعاره‌ها را در بخش‌های گوناگون این فصل آموزش می‌دهد. داستان‌های شفابخش در دومین فصل از کتاب قرار گرفته‌ و طبق اهداف تعیین‌شده دسته‌بندی شده‌اند. این فصل شامل داستان‌هایی برای بهبود یادگیری، اهمیت دادن به خود، تغییر الگوهای رفتاری، کنترل احساسات و دیگر موارد می‌شود. نویسنده قبل از بازگو کردن داستان، هدف از روایت آن را ذکر و نتایج مطلوبی که باید پس از شنیدن قصه برای کودک حاصل شود را بررسی کرده است. بخش سوم به نحوه‌ی ابداع و ساختن داستان‌های شفابخش برای کودکان اختصاص یافته و به خواننده روش‌هایی را آموزش می‌دهد که او با استفاده از آن‌ها، می‌تواند داستان‌هایی مخصوص به کودک خود بسازد و از فرآیند استعاره‌درمانی برای حل مشکلات استفاده نماید.

کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان توسط انتشارات آوای نور به چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. کتاب حاضر با ترجمه‌ی مشترک دکتر علی‌محمد نظری، ندا اسماعیلی‌فر، معصومه‌ نیکرو، فهمیه پیرساقی و پایناز ابراهیمی به زبان فارسی برگردانده شده است.

نکوداشت‌های کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان

  • کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان نمونه‌ای نادر است و اعتماد نویسنده به قدرت درمانی استعاره‌ها، از هر صفحه‌ی آن بیرون می‌تراود. داستان‌هایی شگفت‌انگیز در این کتاب وجود دارد که هم ما می‌توانیم برای فرزندانمان تعریف کنم، هم آن‌ها و یا با کمک یکدیگر قصه‌ها را بسازیم. (پروفسور مارتا اشتراوس، استاد روانشناسی بالینی)

  • هر کسی که با گروه سنی کودکان و نوجوانان سروکار دارد، باید کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان را بخواند. جورج برنز خواننده را به سفری شگفت‌انگیز می‌برد و در این سفر، هارمونی بی‌نظیری از استعاره‌ها، تکنیک‌‌های مفیدِ درمانی و بنیان‌های تجربی خلق می‌کند. (ریچارد وایت‌ساید، نویسنده‌ی کتاب هنر استفاده و از دست دادن کنترل)

کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی کتاب 101 داستان شفابخش به علاقه‌مندان کتاب‌های روان‌شناسی کودکان، والدین، معلمان و روان‌درمانگران توصیه می‌شود.

با جورج دابلیو بورنز بیشتر آشنا شویم

جورج دابلیو بورنز روان‌شناس و نویسنده‌ی استرالیایی است و علاوه بر نویسندگی و فعالیت در زمینه‌ی مشاوره، استادیار دانشگاه‌های کایرن ‌میلر و ادیث کوان نیز بوده است. او هدایت مؤسسه‌ی میلتون اریکسون در غرب استرالیا را بر عهده دارد و عضو مادام‌العمر انجمن روان‌شناسی استرالیا و انستیتوی روان‌شناسان بالینی می‌باشد. حاصل تلاش‌های او نگارش بیش از پنجاه مقاله و هشت کتاب است و در سرتاسر دنیا به برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌پردازد. مهارت او ترکیب دانشی وسیع از متون پژوهشی با تجربیات بالینی‌ست و با استفاده از تجربیات عینی در زندگی، سبکی منحصربه‌فرد یافته که آثار او را در نگاه بسیاری از خبرگان این رشته برجسته کرده است. «شادی، درمان، پیشرفت (Happiness, Healing, Enhancement)» و «درمان با داستان‌ها (Healing with Stories)» از دیگر آثار شاخص او هستند.

در بخشی از کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان: کاربرد استعاره در درمان می‌خوانیم

در گذشته‌های دور، اجداد ما روی دیوار غارها نقاشی می‌کشیدند، نمادهایی بر سنگ‌ها می‌تراشیدند یا کلماتی روی کاغذ چاپ می‌کردند. همچنین بزرگ‌ترها داستان‌هایی برای افراد کم‌سن‌ و سال‌تر نقل می‌کردند. برخی از قدیمی‌ترین داستان‌ها را شاید بتوان در افسانه‌هایی از ساکنین اولیه‌ی استرالیا یافت. داستانی قدیمی که تبیینی برای پدیده‌هایی طبیعی مانند آتش، ستاره‌ها و کلاغ‌هاست؛ و پیام اخلاقی بسیار قوی‌ای دارد، با هفت زن شروع می‌شود.

این هفت زن، آتش را مهار کردند، ولی مردی به‌نام واکالا مهار آتش را به خود نسبت داد. زنان به آسمان رفته و تبدیل به منظومه‌ی فلکی هفت خواهر شدند. در حالی‌که واکالا از روی خودخواهی، از سهیم شدن آتش با دیگران امتناع می‌کرد و زمانی که کسی از او آتش می‌خواست، او را با گفتن «واه واه» مسخره می‌کرد. یک بار هنگامی که چند نفر از او تقاضای آتش کردند، مقداری زغال به‌سوی آن‌ها پرت کرد و به این ترتیب، آتش بزرگی بر‌پا کرد؛ اما خود او، در آن آتش سوخت. در نهایت جسد سوخته‌ی او تبدیل به کلاغی سیاه شد که به بالای درخت پرواز کرد، روی شاخه‌ای نشست و فریاد می‌زد: «واه، واه».

بزرگ‌ترها از طریق چنین داستان‌های به‌ظاهر ساده‌ای با نسل جوان ارتباط برقرار می‌کردند و پیام‌هایی را در مورد دزد نبودن، خودخواه نبودن و از دست ‌ندادن ثبات هیجانی، به آن‌ها منتقل می‌کردند. آن‌ها عقاید، باورها، اخلاقیات و رفتار یک فرهنگ را نسل به نسل از طریق داستان انتقال دادند. قدمتِ داستان گفتن برای کودکان، به قدمت تاریخچه‌ی ارتباط است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
بخش 1: قصه‌گویی مؤثر برای کودکان و نوجوانان
فصل 1: اهمیت استعاره
فصل 2: اصول قصه‌گویی مؤثر
فصل 3: ابزارها و فنون
بخش 2: داستان‌های شفابخش، داستان‌های آموزنده
فصل 4: غنی‌سازی یادگیری
فصل 5: اهمیت دادن به خود
فصل 6: تغییر الگوهای رفتاری
فصل 7: مدیریت روابط
فصل 8: کنترل احساسات
فصل 9: ایجاد افکار مفید
فصل 10: توسعه مهارت‌های زندگی
فصل 11: آموزش مهارت‌های حل مسئله
فصل 12: مدیریت چالش‌های زندگی
فصل 13: داستان‌های شفابخشی گفته شده توسط کودکان
بخش سوم: داستان‌های شفابخش خودتان را برای کودکان بسازید
فصل 14: چگونه می‌توانم از استعاره‌ها به شیوه‌ی مؤثری استفاده کنم؟
فصل 15: ایده‌ی ساخت داستان‌های شفا‌بخش را از کجا به دست می‌آورم؟
فصل 16: چگونه داستان‌های شفا‌بخش را طراحی و ارائه می‌کنم؟
فصل 17: آموزش به والدین برای استفاده از داستان‌های شفا‌بخش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان: کاربرد استعاره در درمان
نویسنده
مترجمعلی محمد نظری، ندا اسماعیلی فر، معصومه نیک رو، پایناز ابراهیمی، فهیمه پیرساقی
ناشر چاپیانتشارات آوای نور
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات488
زبانفارسی
شابک978-600-309-208-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان

برای دریافت کتاب 101 داستان شفابخش برای کودکان و نوجوانان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.