معرفی و دانلود کتاب آموزش علوم پروژه محور

عکس جلد کتاب آموزش علوم پروژه محور
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آموزش علوم پروژه محور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آموزش علوم پروژه محور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آموزش علوم پروژه محور

کتاب آموزش علوم پروژه محور نوشته سوسن نوروزی و زکیه اکرمی، به پروژه‌محوری در امر آموزش و میزان اثربخشی معلمان در پیشرفت دانش‌آموزان می‌پردازد. همچنین انواع پروژه‌های علمی را معرفی می‌کند.

آموزش تنها اطمینان از حضور کودکان در مدرسه نیست بلکه آموزش آماده ساختن کودکان و نوجوانان و بالفعل ساختن استعدادها و ظرفیت‌های درونی آن‌ها برای زندگی در جامعه امروز است تا بتوان با تربیت سرمایه انسانی، بستر مناسبی را برای رشد و تکامل یک جامعه رقم زد.

مهم‌ترین راه برای دستیابی به پیشرفت‌های اقتصادی و فناوری نوین جامعه امروز، اشاعه روحیه پژوهش، پرسش‌گری، تقویت کاوشگری، بهره‌گیری فعال از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و تقویت کار گروهی و پرهیز از رقابت‌جویی است که باید در دوره تحصیل در میان دانش‌آموزان نهادینه شود. آموزش پروژه‌محور یکی از راه‌های دستیابی به این مهم است.

این کتاب جهت راهنمایی معلمان تدوین شده که کمک کند آن‌ها پروژ‌ه‌ها را برای دانش‌آموزان طراحی و اجرا کنند. به این دلیل که این شیوه آموزشی با محوریت پروژه، امروزه یک ضرورت آموزشی شناخته می‌شود، تقریباً در همه کشورهای پیشرفته از این شیوه برای آموزش به تمام مقاطع بهره می‌گیرند. در ایران بیشتر از یک دهه می‌گذرد که این شیوه به عنوان یکی از روش‌های آموزش علوم به کار می‌رود به طوری ­که در بعضی از مدارس ساعتی برای انجام کارهای پژوهشی اختصاص می‌­یابد.

پروژه به نوعی از فعالیت اطلاق می‌شود که از لحاظ پرورشی و آموزشی ارزشمند است و هدف مشخصی دارد. این فعالیت اغلب نیازمند گردآوری اطلاعات و پیدا کردن راه‌حل، بررسی، مطالعه و انجام کار عملی است و معمولاً این کار در بیرون از مدرسه انجام می‌شود.

در حین انجام یک پروژه، رویه رایج و تکراری کلاس از بین می‌رود، دانش‌آموز و معلم با یکدیگر به همکاری و مشارکت می‌پردازند، فعالیت گروهی جانشین فعالیت‌های روزمره کلاس می‌شود، کلاس به شکل یک کارگاه درآمده و محدودیت زمانی برداشته می‌شود. این کار باعث افزایش علایق شخصی دانش‌آموزان شده و انگیزه آنان را بسیار بیشتر می‌کند.

در بخشی از کتاب آموزش علوم پروژه‌محور می‌خوانیم:

در تمام مکان‌ها و زمان‌ها باید به دنبال ایده‌های پروژه بود. حرفه‌های مختلف روش‌های متنوعی برای دیدن جهان دارند: نویسندگان دنیایی پر از داستان را می‌بینند، معماران دنیایی پر از ساختمان و سازه‌ها و معلمانی که تدریس مبتنی بر پروژه را انجام می‌دهند دنیایی پر از پروژه مشاهده می‌کنند. یکی از معلمین در مورد ایده‌پردازی می‌گوید: "در تمام کارهایی که در طول روز انجام می‌دادم مشغول فکر کردن در مورد پروژه‌ها بودم. هنگام پیاده‌روی به محیط زیست، تاریخ پارک‌ها و روش‌های حفاظت از آن‌ها فکر می‌کردم. هنگام گوش دادن به موسیقی به این موضوع فکر می‌کردم که آیا می‌توان از مجلات موسیقی برای آموزش نوشتن یا عکاسی جهت روزنامه‌نگاری یا تبلیغات استفاده کنم؟ به نظر می‌رسید هر وقت کارهایی را انجام می‌دادم که واقعاً از آن لذت می‌بردم و شور و اشتیاق برای انجام آن کار در من ایجاد می‌شد، ایده جدیدی برای یک پروژه در ذهنم جاری می‌گشت؛ هر چند برخی از ایده‌ها مربوط به پروژه‌هایی بود که قبلاً انجام شده بود اما به نوعی این مکاشفه جدید باعث می‌گردید که آن‌ها تازه و بکر به نظر برسند."

جرقه اولیه یک پروژه ممکن است اشکال مختلف به خود بگیرد و حتی ممکن است با یک سوال آغاز شود. این سوال می‌تواند در مورد افراد، دستاورد و یا حتی مکان مورد نظر برای ارائه پروژه باشد. چرا بیشتر افراد هنر باستانی را دوست دارند؟ چه دستاوردی می‌تواند مورد علاقه دانش‌آموزان باشد؟ آیا این مکان می‌تواند محل مناسبی برای نمایش آثار دانش‌آموزان باشد؟ این‌ها نمونه‌ای از سوالات اولیه است که می‌تواند شروع کننده یک پروژه باشد. از این سوالات که هم الهام‌بخش بوده و هم دانش‌آموزان را به تحقیق جدی وامی‌دارد به عنوان "سوال اساسی پروژه" یاد می‌شود. سوال اساسی در هنگام طراحی ایده پروژه در ذهن ایجاد می‌شود اما ممکن است تا انتهای انجام پروژه تغییر کند. برای یک سوال اساسی قانع کننده سه معیار وجود دارد: برخاسته از زندگی واقعی و روزمره مخاطب باشد، پاسخ ساده‌ای نداشته و ذهن دانش‌آموزان را درگیر نماید و پاسخ آن دور از انتظار و تصور دانش‌آموزان باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: چرا آموزش علوم با رویکرد پروژه انجام دهیم؟
پروژه یا واحد کار در آموزش
محاسن فعالیت‌های تحقیقی یا پروژه‌ها
فصل دوم: چگونگی انجام پروژه
مراحل انجام پروژه
بخش‌های اصلی آموزش بر مبنای پروژه
بخش اول: شروع پروژه
بخش دوم: بسط پروژه
بخش سوم: پایان پروژه
ویژگی‌های اعتباربخش پروژه
نمونه پروژه دانش‌آموزی
فصل سوم: انواع پروژه علمی
پروژه جمع‌آوری همراه با طبقه‌بندی
پروژه علمی
پروژه در قالب آزمایش
طرح جابر بن حیان
فصل چهارم: اعضای آموزش پروژه‌محور
نقش دانش‌آموزان
نقش معلمان
نقش مشارکت والدین و جامعه
پیوست
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آموزش علوم پروژه محور
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کنکاش
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات73
زبانفارسی
شابک978-600-136-532-4
موضوع کتابکتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آموزش علوم پروژه محور

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آموزش علوم پروژه محور

برای دریافت کتاب آموزش علوم پروژه محور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.