معرفی و دانلود کتاب آن رایحه

عکس جلد کتاب آن رایحه
قیمت:
15500 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آن رایحه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آن رایحه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آن رایحه

کتاب آن رایحه نوشته‌ی صنع الله ابراهیم، داستان یک نویسنده‌ی جوان مصری است که بعد از چند سال از زندان آزاد می‌شود و به حبس خانگی می‌رود. او ابتدا تصمیم دارد از زندان بنویسد اما کم‌کم در خاطرات و زندگی روزمره غرق می‌شود. نویسنده این داستان را که به‌نوعی اتوبیوگرافی خودش است، زمانی که زندانی بود نوشت. کتاب بعد از چاپ توسط دولت مصر توقیف شد و بعد از 20 سال بعد اجازه‌ی انتشار پیدا کرد.

درباره‌ی کتاب آن رایحه

داستان در میانه‌ی دهه‌ی 1960 و در مصر اتفاق می‌افتد. راوی مرد جوان بدون نامی است که با اتهامات سیاسی چند سالی را در زندان گذرانده. او حالا از زندان آزاده شده ولی باید در حبس خانگی قرار بگیرد. یک مأمور پلیس هر شب به خانه‌اش می‌آید تا تأیید کند که او در خانه‌اش است. مرد جوان که نویسنده است تصمیم می‌گیرد از آنچه در این چند سال برایش اتفاق افتاده بنویسد، از زندان، تنهایی و غربت و شکنجه‌هایش. اما به‌جای آن درگیر اتفاقات پیش‌پاافتاده‌ی زندگی می‌شود و مشاهداتش را از زندگی شلوغ در قاهره، صحبت با همسایگانش، رابطه با معشوقه‌های قدیمی و جدید و تنهایی‌اش روایت می‌کند.

داستان آن رایحه (That Smell) اولین رمان صنع الله ابراهیم (Sonallah Ibrahim)، زمانی نوشته شد که او در قاهره زندانی بود. راوی داستان به‌نوعی خود ابراهیم است و اتفاقاتی که شرح می‌دهد، زندگی و مشاهدات خود اوست. صنع الله ابراهیم ازجمله نویسندگان مارکسیست ملی‌گرای دهه‌ی 1950 بود که از کودتای جمال عبدالناصر حمایت کردند. اما عبدالناصر بعد از به‌دست گرفتن قدرت، آن‌ها را زندانی کرد. نویسنده‌ی کتاب آن رایحه 5 سال در زندان بود و با پادرمیانی خروشچف آزاد شد. داستانی که او به رشته‌ی تحریر درآورد، بلافاصله پس از انتشار توقیف شد. چند سال بعد با سانسور و به صورت محدود منتشر گردید اما نسخه‌ی کامل کتاب در سال 1986 اجازه‌ی انتشار پیدا کرد. یعنی بیست سال بعد...

رمان کوتاه آن رایحه از پیشگامان ادبیات مدرن عرب به‌شمار می‌رود. راوی داستان در میان انبوه جمعیت شهر، تنها و غریب است. صنع‌الله ابراهیم تا حد زیادی تحت‌تأثیر اگزیستانسیالیست‌ها مخصوصاً آلبر کامو است. قهرمان او مثل شخصیت اصلی کتاب‌های کامو سرگردان، بیگانه و منزوی است؛ با افراد کمی مراوده دارد و بیشتر در خود و خاطراتش غرق شده. داستان نه فقط از نظر سیاسی محل بحث بود، بلکه نوع روایت و بی‌پروایی نویسنده در شرح جزئیات هم از زمان خود جلوتر بود.

داستان آن رایحه را انتشارات کتابسرای نیک با ترجمه‌ی احسان موسوی خلخالی به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب آن رایحه

  • نوشته‌ای جسورانه و محکم. (Daily Beast)
  • کتاب آن رایحه، شاهکاری مدرنیست، خشمی بی‌همتا و راهنمایی در تاریخ ادبیات عرب است. (دیلی استار، لبنان)
  • آن رایحه تنها یک داستان نیست، انقلاب است، که در شروع آن هنرمند علیه خود می‌شورد. (یوسف ادریس، نویسنده‌ی مصری)
  • روایتی که حاصل یک خشم کنترل‌شده است. (جرمی لیبارگر، نقد کتاب لس‌آنجلس)

کتاب آن رایحه برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این رمان را به دوستداران ادبیات عرب توصیه می‌کنیم. همچنین همه‌ی کسانی که به خواندن رمان‌های اتوبیوگرافی و یا موضوعات سیاسی و اجتماعی علاقه دارند از خواندن آن لذت خواهند برد.

با صنع‌الله ابراهیم بیشتر آشنا شویم

صنع‌الله ابراهیم، نویسنده‌ی مصری در سال 1937 در قاهره به دنیا آمد. ابراهیم از نسل نویسندگان موسوم به دهه‌ی شصت است، مارکسیست ملی‌گراهایی که افکار، عقاید و انتقاداتشان را مستقیم در آثارشان می‌آوردند. همین ابراز عقیده باعث شد در سال 1959 بازداشت و به 7 سال زندان محکوم شود. او در زندان اولین رمان خود یعنی «آن رایحه» را نوشت که به‌عنوان یکی از اولین آثار مدرن ادبیات عرب شناخته می‌شود. او که از معدود نویسندگان عرب شناخته‌شده در غرب است، بیشتر از 10 رمان و مجموعه داستان نوشته که برخی از آن‌ها به انگلیسی ترجمه‌شده‌اند. کتاب «یخ»، «بیروت بیروت» و «اختفا» ازجمله‌ی این آثار هستند. صنع‌الله ابراهیم جایزه آزادی اندیشه‌ی ابن‌رشد را کسب کرده است.

در بخشی از کتاب آن رایحه می‌خوانیم

شاید مادرم هنوز آن‌جا باشد. زود، قبل از آن‌که خورشید برگردد بلند شدم. می‌خواستم در همین هوای ابری به خانه برسم. خیابان کلوت بیه را گذشتم، خیابان فجاله را پشت سر گذاشتم، خیابان‌های کوچکی را که به میدان می‌رسید رد کردم. احساس کردم به خانه نزدیک شده‌ام و با رد کردن چند خیابان به آن خواهم رسید. اما تصمیم گرفتم از طرف فجاله به آن برسم. همان‌طور که هر بار با پدرم همین ‌کار را می‌کردیم.

با تراموا می‌آمدیم. از میدان، قبل از آن‌که وارد خیابان ظاهر شود، سوار می‌شدیم. این خیابان آرام را دوست داشتم چون پر از درخت‌هایی بود که شاخه‌هاشان آن بالا در وسط درهم‌ می‌پیچیدند و نمی‌گذاشتند خورشید به کفَش بتابد. عاشق صدای اهرم قرقره بودم که با قدرت میان شاخه‌ها برای خود راه باز می‌کردند. با این همه، تراموا با بیشترین سرعتش پیش می‌رفت و صورت‌هامان را به باد عصرگاهی می‌سپردیم. پدرم دستش را روی فینه‌اش نگه می‌دارد تا با باد نرود. بعد، خیابان تمام می‌شود. بعد، تراموا آهسته‌آهسته وارد میدان می‌شود، سرعتش را کم می‌کند، جلوی مسجد می‌ایستد، به باغ بزرگی نگاه می‌کنم که به سراشیبی می‌رود آن‌قدر که از دید مسافران تراموا پنهان می‌شود. از میان قوس‌های سنگی بزرگ دیوار مسجد لباس‌های سرخ و آبی پسربچه‌ها و دختربچه‌ها را می‌بینم که در پارک بازی می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی چاپ سوم
از باب مقدمه
آن رایحه
صنع‌الله ابراهیم جایزه‌ی سالانه‌ی‌ خلاقیت داستانی را رد می‌کند

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آن رایحه
نویسنده
مترجماحسان موسوی خلخالی
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات68
زبانفارسی
شابک978-964-2953-72-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
15500 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آن رایحه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آن رایحه

برای دریافت کتاب آن رایحه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.