معرفی و دانلود کتاب آنارشیسم

عکس جلد کتاب آنارشیسم
قیمت:
۱۱۹۰۰۰ 59500 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آنارشیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آنارشیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آنارشیسم

آنارشیسم یکی از نیرومندترین ایدئولوژی‌های سیاسیِ برآمده از تفکر غربی است. جرج وودکاک در کتاب آنارشیسم، از رهگذر بررسی آثار و عقاید متفکران آنارشیست، رئوس کلی مکتب آنارشیسم را برای مخاطبین علاقه‌مند شرح داده است.

درباره کتاب آنارشیسم

تعریف آنارشیسم، به طور خلاصه، از این قرار است: ایده، تئوری، فلسفه یا دکترینی که قدرت سیاسی را، در هر شکل و شمایلی که باشد، نامطلوب شمرده و نفی می‌کند. هسته‌ی مرکزی فلسفه‌ی آنارشیسم دشمنی و عناد با دولت و ساختارهای حکومتی است؛ ولی در عین حال، این فلسفه هر نوع قدرت سازمان‌یافته‌ی دینی و اجتماعی دیگری را نیز، طرد می‌کند. آنارشیست‌ها قوانین و بایدها و نبایدهای دولتی را سرچشمه‌ی تمام بدی‌های زندگی انسانی قلمداد می‌کنند، و به این دلیل، خواستار از میان رفتن دولت در معنای امروزین آن‌اند. ایشان بر این باورند که نظم اجتماعی، به جای ساختار دولتی، باید بر شالوده‌ی همکاری داوطلبانه‌ی اجتماعی استوار شود.

جرج وودکاک که یکی از تاریخ‌نگاران برجسته در حوزه‌ی اندیشه‌ی سیاسی است، در نخستین سطور کتاب آنارشیسم (Anarchism) که هم‌اینک ترجمه‌ی فارسی آن را پیش رو دارید، در تعریف آنارشیسم جمله‌ای از سباستین فور را نقل می‌کند: «هر کس اقتدار را انکار کند و با آن به ستیز برخیزد، آنارشیست است.» البته وودکاک بالافاصله هشدار می‌دهد که نباید مفتون سادگی این تعریف شد. او در توضیح می‌گوید که کمتر ایده‌ی فلسفی - سیاسی‌ای یافت می‌شود که نظیر آنارشیسم مورد بدفهمی عامه‌ی مردم قرار گرفته باشد. در نظر اغلب انسان‌ها، آنارشیسم معادل هنجارگریزی، قانون‌ستیزی و بی‌نظمی‌طلبی است. جرج وودکاک کتاب آنارشیسم را برای مقابله با این دست از دیدگاه‌های عامیانه به رشته‌ی تحریر درآورده است. او در این اثر کوشیده تا معنای دقیق آنارشیسم، و محتوای اصلی سیاست‌های آنارشیستی را، از طریق بازخوانی اندیشه‌ها و آثار متفکران بزرگِ مکتب آنارشیسم، توضیح دهد. مخاطب این کتاب هر آن فردی است که خواهان مواجهه‌ای دست‌اول با ایده‌ی آنارشیسم و مدعاهای آنارشیستی‌ست.

کتاب آنارشیسم از دو بخش اصلی، تحت عناوین «اندیشه» و «جنبش» تشکیل شده است. در بخش نخست مباحث نظری پیرامون آنارشیسم مورد توجه بوده است؛ حال آن‌که در بخش دوم، به آنارشیسم به منزله‌ی یک جنبش سیاسی، با تاریخی مشخص نگریسته شده، و کوشیده شده تا تبعات این جنبش برای جوامع امروزین بررسی شود.

کتاب آنارشیسم توسط هرمز عبداللهی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر چشمه در اختیار شما قرار گرفته است.

در نکوداشت کتاب آنارشیسم

  • جرج وودکاک در کتاب آنارشیسم آرا و عقاید تمام چهره‌های اصلی‌ای را که به تدوین فلسفه‌ی آنارشیسم یاری رساندند، بررسی نموده است. (آمازون)

کتاب آنارشیسم مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به حوزه‌ی فلسفه‌ی سیاسی مخاطبین اصلی کتاب آنارشیسم، اثر جرج وودکاک، به شمار می‌روند.

با جرج وودکاک بیشتر آشنا شویم

جرج وودکاک (George Woodcock) به سال 1912 در وینی پگ کانادا دیده به جهان گشود و در سال 1995 در شهر ونکوور چشم بر دنیا فرو بست. او در دوران کودکی به کشور انگلستان عزیمت کرد و تا سال 1949 که به زادگاهش برگشت، در آنجا ماند. وودکاک در دانشگاه مورلی لندن تحصیل کرد و پس از آن مدتی در دانشگاه واشنگتن و مدتی نیز در دانشگاه کلمبیا به تدریس زبان انگلیسی پرداخت. در سال 1962 اما به طور کامل از سمت استادی دانشگاه استعفا کرد تا خود را یکسره وقف تحقیق و نوشتن کند. جرج وودکاک ابتدا به ادبیات تغزلی روی آورد و سپس به مرور به سمت علوم سیاسی متمایل شد. او آنارشیستی سفت و سخت بود و در باب فلسفه‌ی آنارشیسم آثار متعددی از خود به یادگار گذاشت. از جمله کتابی با عنوان «آنارشیسم» که معرفی آن را در سطور پیشین مطالعه کردید.

کتاب‌های وودکاک جایزه‌های ادبی بسیاری برد و در سال 1973 به خاطر دستاوردهایش در نگارش کتاب‌های حوزه‌ی هنر و علوم انسانی جایزه‌ی مولسون، که معتبرترین جایزه‌ی ادبی در کاناداست، نصیب وی شد. وودکاک حدود چهل عنوان کتاب نوشته است که عمدتاً شامل سفرنامه، تاریخ، شعر، نقد ادبی و زندگی‌نامه‌ی بزرگان و نخبگان آنارشیست است. این زندگی‌نامه‌ها درباره‌ی کروپوتکین، پرودون، اسکار وایلد و شبه‌آنارشیست‌هایی مانند آلدوس هاکسلی و جُرج اورول است. در این‌جا شماری از آخرین کتاب‌هایش را نام می‌بریم: نفی و طرد سیاست (1972)، هربرت رید (1972)، چه ‌کسی امپراتوری بریتانیا را نابود کرد؟ (1974)، گابریل دومون (1975) و یادداشت‌هایی درباره‌ی دیدارها (1975).

در بخشی از کتاب آنارشیسم می‌خوانیم

در مفهوم مثبت آنارشیسم که امروزه پذیرفته شده است، گادوین در رأس این سنت قرار دارد، زیرا بحث‌هایی که او سال 1793 با انتشار کتاب تحقیقی درباره‌ی عدالت سیاسی مطرح کرد، همه‌ی جنبه‌های اساسی آموزه‌ی آنارشیسم را در برمی‌گیرد. او هر‌گونه نظام اجتماعی متکی بر حکومت را رد کرد و برداشت خود را از یک جامعه‌ی ساده‌شده و نامتمرکز پیش نهاد که در آن اقتدار به کمترین حد موجود است که آن نیز رو به کاهش دارد و بر پایه‌ی سهیم شدن داوطلبانه در کالاهای مادی استوار شده است. او راهی را که خود برای رسیدن به چنین جامعه‌ای می‌شناخت، یعنی راه آوازه‌گری و تبلیغ رها از هرگونه حزب یا هدف سیاسی را مطرح ساخت. این آموزه که در اصل خوشایند خاطر شعرای رمانتیک از کولریج تا شلی بوده و در دهه‌ی 1790 در دوره‌ی کوتاهی که به انجیل زمینی رادیکال‌های انگلیسی بدل شد، نظیر همان بود که پرودون در سال‌های انقلابی دهه‌ی 1840 بیان کرد. گادوین آن‌گاه که آرزویی را که در هسته‌ی آموزه‌اش نهفته بود، با آن زبان لاتینی‌مآب معروفش، فشرده و موجز، بازگو می‌کرد، مبشر و منادی تمامی آنارشیسم قرن نوزدهم بود: با چه سُروری باید هر دوست‌دار آگاهِ نوع بشر در انتظار فروپاشی حکومت سیاسی باشد، این ابزار و ماشین بی‌رحمی که تنها علت همیشگی شرارت‌های آدمی است و هر‌گونه گزند و شرارت در ذات آن عجین است و هیچ‌جور دیگری برطرف نمی‌شود مگر با انهدام کامل آن!

به‌هم پیوستن جریانات گوناگون در پدید آوردن دیدگاه آنارشیستی در گادوین آشکارتر از نویسندگان اختیارگرای متأخر به ‌چشم می‌آید. بی‌گمان انقلاب فرانسه علت مستقیمی بود که گادوین را برانگیخت، که دست به نوشتن کتاب عدالت سیاسی بزند، و در شنوندگانش آن آمادگی را فراهم آورد تا آن را با چنان شیفتگی و شوری‌ پذیرا شوند که هنوز هم وقتی به آن‌سال‌ها برمی‌گردیم شگفت‌زده می‌شویم، سال‌هایی که همان‌طور که هزلیت در خاطراتش می‌گوید، ویلیام گادوین «در آسمان اشتهار جلوه‌گری می‌کرد.» اما نظراتی که در کتاب عدالت سیاسی پیش می‌کشد مدت‌ها پیش از انقلاب فرانسه در ذهنش شکل گرفته بود.

فهرست مطالب کتاب

مختصری درباره‌ی نویسنده
بخش اول. اندیشه
1. مقدمه
2. شجره‌نامه
3. مرد خرد
4. خودبنیاد (خودگرا)
5. مرد معما
6. شور ویرانگری
7. انسان کاشف
8. پیامبر
بخش دوم. جنبش
9. تلاش‌های بین‌المللی
10. آنارشیسم در فرانسه
11. آنارشیسم در ایتالیا
12. آنارشیسم در اسپانیا
13. آنارشیسم در روسیه
14. سنت‌های گوناگون آنارشیسم در امریکای لاتین، اروپای شمالی، بریتانیا و ایالات متحده
پی‌نوشت
سخن آخر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آنارشیسم
نویسنده
مترجمهرمز عبداللهی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات530
زبانفارسی
شابک978-600-229-851-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۱۹۰۰۰ 59500 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آنارشیسم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آنارشیسم

برای دریافت کتاب آنارشیسم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.