معرفی و دانلود کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم

عکس جلد کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم

در کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم، با دیدگاه‌های سیاسی یکی از بزرگان حزب کمونیست ایتالیا آشنا خواهید شد و اطلاعات مهمی را در رابطه با اندیشه‌های متفکرانی چون لوکاچ و فوکو دریافت خواهید کرد. رناته هالوب با بررسی دقیق آثار گرامشی، تصویری دقیق از مبانی فکری وی در اختیارتان قرار می‌دهد و به این شکل برخی از موضوعات مرتبط با جریان و مکتب کمونیسم را نیز برایتان روشن می‌سازد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با این کتاب سیاسی-فلسفی همراه باشید.

درباره‌ی کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم

آنتونیو گرامشی فیلسوف و فعال اقتصادی ایتالیایی بود که در حوزه‌ی مارکسیسم به نظریه‌پردازی می‌پرداخت. همچنین از رهبران و پایه‌گذاران این حزب در ایتالیا محسوب می‌شد. گرامشی زندگی پرفرازونشیبی داشت. در کودکی به خاطر تنگدستی خانواده مجبور شد تحصیل را رها کند و به کار مشغول شود تا بتواند کمک‌خرج خانواده باشد. بااین‌حال، بعدها به سراغ رشته‌ی زبان‌شناسی رفت و تحصیلات خود را در این حیطه ادامه داد. مدتی روزنامه‌نگار بود و برای یکی از روزنامه‌های حزب کمونیست قلم می‌زد. بعد از مدتی به‌عنوان نماینده‌ی حزب کمونیست ایتالیا، راهی مسکو شد و همان‌جا با دختری به نام جولیا شوخت ازدواج کرد. سپس به ایتالیا برگشت و به‌عنوان دبیر حزب کمونیست ایتالیا برگزیده شد. چندی به خاطر فعالیت‌های سیاسی‌اش روانه‌ی زندان شد اما حتی در زندان هم دست از کار نکشید و کوشید تا اندیشه‌های خود را روی کاغذ بیاورد. در نهایت وقتی حال جسمانی‌اش رو به وخامت گذاشت، روانه‌ی بیمارستان شد. جالب است بدانید گرامشی در مدت کوتاهی بعد از آزادی خود از زندان، هنگامی که تنها 46 سال داشت، در گذشت.

معرفی و دانلود کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم

آن‌چه در سطور بالا خواندید چکیده‌ای بود در مورد زندگی یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان تاریخ ایتالیا. چنان‌چه قصد داشته باشید با تفکرات و آراء وی نیز بیشتر آشنا شوید، مطالعه‌ی کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم (‎Antonio Gramsci: beyond Marxism and Postmodernism‬)، نوشته‌ی رناته هالوب (Renate Holub) را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نویسنده در این اثر به سراغ اندیشه‌های سیاسی گرامشی در دفاع از کمونیسم رفته و شرحی از آن‌ها را در ذیل عناوین متنوع به مخاطبان خود عرضه کرده است. در ادامه، مروری خواهیم داشت بر مباحثی که در بخش‌های گوناگون این اثر مطرح شده‌اند.

کلیه‌ی مطالب این کتاب در سه بخش بیان شده‌اند. در بخش نخست، برخی از نظریات انتقادی گرامشی مورد توجه قرار گرفته‌اند. ارتباط میان مارکسیسم و مدرنیسم، همچنین دو حوزه‌ی زبان‌شناسی و پدیدارشناسی از نظر گرامشی سایر موضوعات محوری این بخش را تشکیل می‌دهند. خوانندگان با مطالعه‌ی بخش اول می‌توانند با مفهوم پراگماتیک افتراقی و نقش آن در اندیشه‌های گرامشی بیشتر آشنا شوند. در بخش دوم کتاب به زیبایی‌شناسی مارکسیستی و ارتباط آن با رئالیسم پرداخته شده است. در این بخش، علاوه‌بر این‌که با گوشه‌ای از تفکرات آنتونیو گرامشی آشنا می‌شوید، نکته‌هایی را نیز در مورد دیدگاه لوکاچ می‌آموزید. گئورک لوکاچ از نظریه‌پردازان کمونیست مجارستانی به شمار می‌آید که آثار ارزنده‌ای را در زمینه‌ی فلسفه و ادبیات از خود به جای گذاشته است. مطالعه‌ی بخش دوم کتاب فرصت خوبی است تا در کنار شناخت آراء گرامشی، به نقطه‌نظرات لوکاچ هم پی ببرید.

از موضوعات دیگری که در بخش دوم مورد توجه بوده‌اند می‌توان به جریان صنعتی شدن فرهنگ، بارقه‌های ظهور مدرنیسم، چگونگی نظریه‌ی آگاهی گرامشی، دو مفهوم ادراک و دریافت از منظر گرامشی و... اشاره کرد. در سومین فصل کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم، رناته هالوب از دوران مدرنیته فراتر رفته و کوشیده تا دیدگاه‌های گرامشی را در مورد پسامدرنیسم نشان دهد. حتماً می‌دانید که یکی از وجوه اصلی دوران پسامدرنیسم حضور پررنگ تکنولوژی اطلاعات در آن است. به همین خاطر نویسنده سعی داشته با توجه به این موضوع، بار دیگر به سراغ آثار گرامشی برود و اندیشه‌های او را در این مورد بررسی کند. در انتهای کتاب نیز نسبت گرامشی با تفکرات فمینیستی و فوکو تحلیل شده است. مطالعه‌ی این بخش از کتاب موجب می‌شود مخاطبان با ابعاد تازه‌ای از تفکرات گرامشی آشنا شوند. ابعادی که شاید نتوان در سایر کتب مربوط به این اندیشمند، ردی از آن‌ها یافت.

به‌طور کلی، اگر به دنبال کتابی هستید که بر اندیشه‌های یکی از جریان‌سازترین متفکران کمونیستی متمرکز شده و سیمایی دقیق از جوانب گوناگون دیدگاه‌های سیاسی وی عرضه کند، کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم همان اثری است که به دنبال آن می‌گردید. افزون‌بر دانشجویان گرایش‌های علوم سیاسی، افرادی هم که می‌خواهند با فلسفه‌ی سیاسی، به‌ویژه مفهوم زیبایی‌شناسی در تفکرات گرامشی آشنا شوند، مطالعه‌ی این کتاب را از دست ندهند.

نشر چشمه چاپ و انتشار این اثر را با برگردان محسن حکیمی به عهده داشته است.

در نکوداشت کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم

  • اندیشه‌ی آنتونیو گرامشی در این اثر به‌خوبی نشان داده شده است. (ای. بی. کوکران، نشریه‌ی Choice)

کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم برای چه کسانی مناسب است؟

از تمامی علاقه‌مندان به علوم سیاسی، پژوهشگرانی که در رابطه با مارکسیسم و سوسیالیسم به تحقیق مشغولند و تمامی افرادی که مایلند اطلاعات خود را در زمینه‌ی مباحث سیاسی-فلسفی افزایش دهند، دعوت می‌کنیم یک بار خواندن کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم را تجربه کنند.

در بخشی از کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم می‌خوانیم

یادداشت‌هاى کوتاه گرامشى درباره‌ى این موضوع چیزى شبیه خرده‌تاریخ جنسیت است که، در اوایل دهه‌ى 1930، تاریخ‌هاى جنسیت را که مدت‌ها پس از آن در قرن بیستم نوشته شد، مانند مجموعه کارهاى میشل فوکو، بشارت مى‌دهد. به‌نظر گرامشى، جنسیت انسان تغییراتى اساسى به خود دیده که منعکس‌کننده‌ى دگرگونى جوامع کشاورز به صنعتى است. در حالى که در اجتماعات کشاورز، در روستا، میل جنسى لجام‌گسیخته اغلب به‌گونه‌اى خشن به‌شکل تجاوز جنسى و زنا با محارم سرریز مى‌کند، در اجتماعات صنعتى و شهرها، خشونت نهفته در میل جنسى سرکوب، خوددار و متمدن شده است. گرامشى این تغییر را تحولى قابل تأیید، معقول و مترقى مى‌داند. او، همراه فوکو، بین گفتارهایى که وضع جنسیت را در جوامع پیشاصنعتى منعکس مى‌کنند، فرق مى‌گذارد، اما، برخلاف فوکو، نیاز اکید صنعتى شدن مدرن را به محدود کردن میل جنسى مجاز مى‌شمرد. گرامشى مردان و زنان مدرن را به پذیرش الزام‌هاى صنعتى شدن و در واقع به ایجاد اخلاق نوینى که بتواند از نظر اخلاقى عملکردهاى سامان جنسى را مشروعیت دهد، فرامى‌خواند. فوکو، در تاریخ جنسیت، که مى‌کوشد نظام‌هاى چندسویه‌ى قدرت را افشا کند، گفتارهاى مربوط به جنسیت را به عملکردهاى قدرت ربط مى‌دهد که تقریباً بر تمام ابعاد زندگى مدرن و پسامدرن ما احاطه دارد. او، برخلاف گرامشى، اخلاق مقاومت در برابر سلطه‌ى جنسى را زنده مى‌کند، اخلاقى که بتواند در برابر اشکال گوناگون سلطه در شبکه‌ى گوناگون روابط اجتماعى بایستد. فوکو براى این نوع مقاومت واژه‌ى جابه‌جایى را به کار مى‌برد. وجه مشترک گرامشى و فوکو، یا شاید چیزى که فوکو از گرامشى اقتباس کرده، این درک است که قدرت و سلطه تا آن‌جا عمل مى‌کنند که افراد زیرسلطه، سلطه را مى‌پذیرند. بدون پذیرش، سلطه‌اى وجود ندارد. وجه مشترک دیگر گرامشى و فوکو، دریافت آنان از تولید این پذیرش است.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت
دیباچه‌ى ویراستار
بخش اول: مقدمه
1: گرامشى و نظریه‌هاى انتقادى: به‌سوى «پراگماتیک افتراقى»
مارکسیسم و مدرنیسم
مدرنیسم، گرامشى و مکتب فرانکفورت
فراسوى مدرن: زبان‌شناسى و پدیدارشناسى
به‌سوى «پراگماتیک افتراقى»
پى‌نوشت‌
بخش دوم: از رئالیسم تا مدرنیسم
2: وداع با رئالیسم: گرامشى، لوکاچ و زیبایى‌شناسى مارکسیستى
پراتیک انتقادى
دشوارى‌هاى تاریخ
مانتسونىِ گرامشى: روشنفکر باطبقه
برداشت لوکاچ از مانتسونى
پى‌نوشت‌
3: صنعتى شدن فرهنگ: گرامشى همراه بنیامین، برشت و مکتب فرانکفورت
جوانه‌هاى مدرنیسم
گرامشى، تورینو و صنعت فرهنگ
پى‌نوشت‌
4: نظریه‌ى آگاهى گرامشى: در میان بیگانگى، شى‌ءوارگى و «اصل امید» بلوخ
ابژکتیویته، سوبژکتیویته و پیراندلوى گرامشى
سوژه‌هاى فرهنگ عامه
پى‌نوشت‌
5: پدیدارشناسى، زبان‌شناسى، سرورى
در میان ادراک و دریافت: دانته‌ى گرامشى و خوانندگان او
به‌سوى نظریه‌اى انتقادى درباره‌ى ارتباط فعال: گرامشى و ولوشینوف
پى‌نوشت‌
بخش سوم: فراسوى مدرن، فراسوى پسامدرن
6: روشنفکر گرامشى و عصر تکنولوژى اطلاعات
ماجراى یکى از مفاهیم متون گرامشى
«شیوه‌ى تولید» و «شیوه‌ى اطلاعات» در میان هابرماس و لیوتار روشنفکر گرامشى و «پراگماتیک افتراقى»
پى‌نوشت‌
7: به‌جاى پایان سخن: گرامشى، فمینیسم، فوکو
پى‌نوشت‌
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم
نویسنده
مترجممحسن حکیمی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات344
زبانفارسی
شابک978-964-362-592-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم

برای دریافت کتاب آنتونیو گرامشی، فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.