معرفی و دانلود کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم

عکس جلد کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم
قیمت:
40000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم

کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم اثر سید مهدی سیدقطبی، دربردارنده اخبار و وقایع خراسان موجود در مطبوعات قاجار؛ روزگار مظفرالدین شاه یعنی 1314-1324 قمری است.

در این میان 16 روزنامه شامل ایران، ناصری، ایران سلطانی، اطلاع، شرافت، مظفری، کمال، خلاصه‌الحوادث، حکمت، تربیت، پرورش، چهره‌نما، ثریا، حبل‌المتین، ادب و بشارت که دارای اخبار خراسانی بودند، استخراج و ارائه شد.

سید مهدی سیدقطبی با بررسی تمام مطبوعات دورۀ قاجار، اخبارهای مرتبط با خطۀ خراسان را استخراج کرد و حاصل این تلاش‌ها را در قالب کتاب چند جلدی «اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار» انتشار داد.

پژوهشگر از 1387 تاکنون به بررسی و مطالعه روزنامه‌های دورۀ قاجار در حوزه خراسان به ویژه تاریخ مشهد، تاریخ مطبوعات، تاریخ آستان قدس، سفرنامه پژوهی و... پرداخته است و حاصل این مطالعات علاوه بر نگارش حدود نود مقاله در موضوع‌های پیشگفته، چاپ و انتشار بیست عنوان کتاب است.

با تلاش‌های بسیار محققان حوزۀ تاریخ خراسان و نگارش مقاله و کتاب، هنوز دربارۀ بسیاری از موضوع‌های مختلف این حوزه دانشی، منبعی وجود ندارد بنابراین پژوهشگر با هدف تأمین نیازهای محققان و علاقمندان به تاریخ خراسان، با کاوش مطبوعات به استخراج اخبار مندرج در آن‌ها پرداخت. بیشتر مطالب موجود در نشریات قاجار تلگراف و مکتوب‌های افراد سرشناس و موثق و خبرنگاران روزنامه‌ها است که از طریق پست برای نشریه ارسال کردند و روزنامه پس از بررسی و اطمینان از صحت نوشته به چاپ آن اقدام می‌نماید.

در بخشی از کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم می‌خوانیم:

واقعۀ دیگر در شش فرسنگی سبزوار نزدیک قریۀ مشهور به محمدآباد. شخصی از اهل آن‌جا که همیشه جنس عطاری خریده، برای فروش به دهات دیگر می‌برده و به این کسب معاش می‌کرده است سه چهار روز قبل از ماه رمضان قدری جنس عطاری برداشته از قریۀ مزبور به ده دیگر می‌رفته. جوان درویش پشمینه‌ پوشی در راه از حال و مال عطار مطلع، درصدد ربودن نقدینه و بضاعت او شده اما فرصتی به دست نمی‌آورده تا در جائی عطار را تنها یافته، قداره خود را به قصد او برداشته.

در آن اثنا به جوان زورمندی دیگر خورده او را نیز از این قصد آگاه و با خویش همدست نموده. عطار بدبخت را به ضرب قداره از پا در آورده، به همدستی و معاونت جوان رفیق، نعش او را در چاهی می‌اندازند و چاه را به خاک و کلوخ انباشته، نقدینۀ عطار را که به همه جهت چهار تومان و دو هزار پول سیاه بوده فیمابین قسمت کرده، چهار پای او نیز از آن درویش و لباسش بهرۀ جوان دیگر می‌شود و هر یک راه خویش گرفته. جوان لباس‌ها را به سر معدن برده می‌فروشد و چهارپا را درویش به ده آورده در کار فروختن بوده که در آن اثنا اتفاقاً پسر عطار به سر وقت رسیده، مرکوب پدر را شناخته، گریبان درویش را گرفته و مردم ده گرد آن‌ها جمع شده. پس از سئوال و جواب زیاد درویش اقرار به ماجرا می‌کند فوراً او را می‌گیرند و رفیق دیگر را نیز در معدن دستگیر کرده، نعش مقتول را هم از چاه در آورده با قاتلین به شهر نزد حکومت می‌آورند. حکومت آن‌ها را نزد جناب حاجی شریعتمدار فرستاده. درویش اقرار به قتل می‌کند و پس از ثبوت حکم قصاص صادر شده و حکومت قرار داده است بعد از ماه رمضان قاتل را به دست ورثۀ مقتول بدهد تا قصاص شرعی به عمل آید.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
روزنامه ایران
روزنامه ناصری
روزنامه ایران سلطانی
روزنامه اطلاع
روزنامه شرافت
روزنامه مظفری
روزنامه کمال
روزنامه خلاصه الحوادث
روزنامه حکمت
روزنامه تربیت
روزنامه پرورش
روزنامه چهره‌نما
روزنامه ثریا
روزنامه حبل‌المتین
روزنامه ادب
روزنامه بشارت
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مجمع ذخائر اسلامی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات645
زبانفارسی
شابک978-964-988-241-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم

برای دریافت کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.