معرفی و دانلود کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم

عکس جلد کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم
قیمت:
40000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم

کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم نوشته‌ی سید مهدی سیدقطبی، متشکل از اخبار و اتفاقات خراسان موجود در مطبوعات و مجلات قاجار، روزگار احمد شاه یعنی رجب 1327- 1344 قمری است.

در این جلد تمام رخدادهای مطبوعات زمان احمد شاه مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان چهار روزنامه شامل شمس، تنبیه درخشان، ایران نو و رعد که حاوی اخبار خراسانی بودند، استخراج و ارائه شده‌اند.

پژوهشگر از 1387 تا به الان روزنامه‌های دوره‌ی قاجار در بخش خراسان به ویژه تاریخ مشهد، تاریخ مطبوعات، تاریخ آستان قدس، سفرنامه پژوهی و ... را تحلیل می‌کند.

نظم و مطالب کتاب با توجه به اولویت زمانی انتشار نشریات و جداسازی هر شماره مورد تنظیم قرار گرفته، البته علاوه بر متن اگر عکس خراسانی نیز پیدا شده نیز در محل مناسب خودش آمده است.

با توجه به تلاش‌های محققان در زمینه تاریخ خراسان، هنوز درباره‌ی بیشتر مطالب این حوزه، هیچ‌گونه منبعی وجود ندارد. بنابراین پژوهشگر با توجه به نیازهای محققان به تاریخ خراسان، با جستجو در روزنامه‌ها به استخراج اخبار درج شده در آن‌ها می‌پردازد.

در بخشی از کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم می‌خوانیم:

تلگراف از مشهد. در تتمۀ ماه رمضان جهت عدم پیشرفت امور آستان قدس و عدم توجه اولیای امور در اصلاحات اساسی این قبه مقدسه اسلامی و عدم خاتمه دادن به انتشارات راجع به فقدان و عدم فقدان قرآن، استعفای خودم را به حضور مقدس ملوکانه تقدیم و از خاک پای شهریاری و آن هیئت محترم که علاوه بر مقام منیع وزارت، محل توجه عموم ملت ایران هستند، درخواست یک کمیسیون تفتیش برای خدمات مدت مأموریت خودم و ترتیب صحت و سقم این انتشارات را رسماً نمودم و تا حال ابداً توجهی به عرایض صادقانه دعاگو نفرمودند.

در صورتی که سه ماه قبل توسط ریاست وزراء سابق از خاکپای ملوکانه درخواست نمودم که مطلب قرآن را از امور مهمه مملکتی فرض و جداً تعقیب شود تا مطلب کاملاً کشف و مشهود گردد و توسط مقامات مقتضیه تمنا نمودم برای کشف و رسیدگی کار قرآن، آقایان عظام را، دولت معین نمایند که بعد از تفتیش دیگر باعث این حرف‌ها نشود.

دولت حضرت آقای محتشم‌السلطنه، نصرالملک، شهاب‌الدوله، حاج سید نصرالله، ذکاءالملک را معین نمودند. سپس دو مجلس عالی که مرکب از آقایان علماء عظام و جمیع مأمورین دولتی و عموم رؤسای آستانه مقدسه و تجار محترم و رؤسای احزاب محترم و مدیران جراید بودند، منعقد شد و مطلب مثل آفتاب ظاهر شد که صورت ممهور آن را ملاحظه فرموده‌اید و تلگرافی هم که عمده از اهالی آن دو مجلس حضور ریاست وزراء عظام مخابره کرده‌اند که عیناً درج می‌شود و تا حال در هیچ یک از جراید مقدسه مرکزی درج نشده است:

مقام منیع ریاست وزراء عظام بر حسب امر ملوکانه دو مجلس خیلی عالی، اول در دارالایاله و ثانی در حرم محترم منعقد گردید با حضور جمعی از علماء اعلام و حضرت ایالت کبری و رؤسای آستانه مقدسه و ادارات و تجار محترم و جمعی از موثقین، زایرین و مجاورین در موضوع انتشار فقدان یک جلد کلام الله روی مرقد مطهر و تحقیقات مجدانه لازمه و قرائت پشت چندین کتابچه‌های اشیاء نفیسۀ آستانه مقدسه و مقبره و معاینه کلام الله‌های روی مرقد مطهر گردیده، مدلل و واضح گردید که بحمدالله سال گذشته، قرآنی در حرم محترم مفقود نشده و تمام منتشرات راجعه به فقدان قرآن بی‌اساس بوده، صورت هر دو مجلس مصدقانه تصدیق جمیع حاضرین توسط آقای امین همایون از لحاظ مقدس ملوکانه خواهد گذشت انشاءالله تعالی و اهالی خراسان به شکرانه این نعمت امروز را عید قرار داده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
روزنامه شمس
روزنامه تنبیه درخشان
روزنامه ایران نو
روزنامه رعد
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مجمع ذخائر اسلامی
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات335
زبانفارسی
شابک978-964-988589-6
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم

برای دریافت کتاب اخبار خراسان در مطبوعات دوره قاجار - جلد پنجم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.