معرفی و دانلود کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان

عکس جلد کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان
قیمت:
۶۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان

جان ای وللا در کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان آثار و نظرات یکی از بزرگ‌ترین متفکران تاریخ بشر را تبیین می‌کند. وللا با توجه به تنوع و گستردگی موضوعات آثار ارسطو، فقط پنج مفهومی را در این کتاب بررسی می‌کند که بیشترین سهم را در فعالیت فلسفی و علمی او داشته‌اند: دانش، جوهر، طبیعت، نفْس و خوشبختی.

درباره‌ی کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان

سیاست، اخلاق، روان‌شناسی، علوم طبیعی، منطق،‌ فلسفه، شعر، نقد ادبی، متافیزیک و... فقط چند حوزه‌ای هستند که آرای ارسطو آن‌ها را متحول کرده است. هر کس در هر رشته‌ای از علوم انسانی مشغول به تحصیل باشد، نام ارسطو و نظریاتش را در کتاب‌های درسی می‌بیند. احاطه‌ی او بر علوم مختلف آن‌چنان حیرت‌آور است که لقب «حکیم» بدون هیچ شکی شایسته‌ی اوست. شاید امروز بسیاری از نظریه‌های او اعتبار نداشته باشند؛ با این همه ارسطو به جایگاهی والا در علم و فلسفه نائل آمد و به‌جرئت می‌توان گفت همه‌ی فیلسوفان شرق و غرب، از او تأثیر پذیرفته‌اند. جایگاهی که حتی استادان او، سقراط و افلاطون، به آن دست نیافته‌اند. در کتاب ارسطو (Aristotle)، جان ای وللا (John A. Vella) فقط گوشه‌ای از نظریات ارسطو را بازتاب می‌دهد.

ارسطو در سال 384 در شمال یونان به دنیا آمد. او در 17 سالگی به شهر آتن مهاجرت کرد و وارد آکادمی افلاطون شد. وی از همان ابتدا در دسته‌ی شاگردان ممتاز آکادمی قرار گرفت؛ اما پس از مرگ افلاطون، مجبور شد آتن را ترک کند. او در زمان جنگ میان آتن و اسپارت، وارد مقدونیه شد و آموزش اسکندر را بر عهده گرفت. وی پس از مدتی به آتن برگشت و مدرسه‌ای به نام لوکیوم را تأسیس کرد. در این دوران بود که او علاوه بر تدریس، قسمت عظیمی از آثارش را به نگارش درآورد. پس از مرگ اسکندر، ارسطو دقیقاً به همان دو جرم استاد استادش، سقراط، متهم شد: خیانت و بی‌دینی. او که از سرنوشت سقراط باخبر بود، آتن را ترک کرد و تا زمان مرگش، در خالکیس رحل اقامت افکند. پس از گذشت نزدیک به یک هزاره، فقط یک پنجم از آثار مکتوب ارسطو به دست ما رسید. جان ای وللا کوشیده از خلال این آثار، بخشی را انتخاب کند که در فعالیت فلسفی و علمی ارسطو نقشی بنیادین دارند.

معرفی و دانلود کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان

کتاب ارسطو بر این پنج مفهوم نزد این فیلسوف نامدار یونانی تمرکز دارد: علم، جوهر، طبیعت، نفس و نیک‌بختی. فصل اول به بررسی مفهوم دانش نزد ارسطو و تبیین او از ماهیت شناخت علمی اختصاص دارد. در این فصل با دسته‌بندی علوم از دیدگاه ارسطو بیشتر آشنا می‌شویم. جان ای وللا در فصل دوم به مفهوم جوهر می‌پردازد؛ موضوعی که بعدها در فلسفه‌ی اسلامی اهمیتی ویژه پیدا کرد. علم به جوهر همان فلسفه‌ی اولی یا مابعدالطبیعه است که آگاهی از مبانی آن در مطالعه‌ی آثار ارسطو، ضروری به نظر می‌رسد. طبیعت، موضوع موردبحث در فصل سوم است. با توجه به این‌که پدر ارسطو طبیبی حاذق بود، می‌توان علاقه‌ی این دانشمند را به علوم طبیعی بهتر درک کرد. او حتی در زمان تحصیل در آکادمی افلاطون هم برخلاف دیگر هم‌درسانش که به ریاضی و هندسه توجه داشتند،‌ علوم طبیعی را در اولویت قرار می‌داد. چهارمین مفهومی که در کتاب ارسطو بررسی می‌شود، حیات یا نفس است. و در آخرین بخش از کتاب، جان ای وللا به‌سراغ مبحثی جذاب می‌رود که احتمالاً درباره‌ی آن شنیده باشید: تلقی ارسطو از مفهوم خوش‌بختی با نگاه به کتاب «اخلاق نیکوماخوسی».

جان ای وللا پس از بررسی مهم‌ترین آثار ارسطو این کتاب را به نگارش درآورده است. انتشارات علمی و فرهنگی کتاب ارسطو را با ترجمه‌ی محمود دریانورد در مجموعه‌ی راهنمای سرگشتگان به چاپ رسانده است.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های راهنمای سرگشتگان

در این مجموعه آثار و زندگی فیلسوفان بزرگ با روشی ساده و آسان‌فهم برای مخاطبان خاص و عام توضیح داده می‌شوند. متفکران، نویسندگان، دانشجویان و افرادی که از فلسفه سررشته‌ای ندارند، می‌توانند از خواندن جلدهای مختلف این مجموعه بهره ببرند. انتشارات علمی و فرهنگی چند عنوان از مجموعه راهنمای سرگشتگان را به انتشار رسانده است؛ از جمله: فروید، شوپنهاور، ارسطو، افلاطون، دکارت و لوتر.

در نکوداشت‌ کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان

  • کتاب جان ای ولا شرحی روشن و نظام‌مند از مهم‌ترین نظریه‌های فلسفی ارسطو ارائه می‌دهد. نقل‌قول‌های مستقیم از آثار این دانشمند یونانی، یکی از مزایای کتاب ارسطو به حساب می‌آید. (Prudentia)

معرفی و دانلود کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان

کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به فلسفه‌ی یونان علاقه دارید، کتاب ارسطو را بخوانید.

در بخشی از کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان می‌خوانیم

«و در واقع سؤالی که همواره از دیرباز پرسیده شده و همواره موضوع سرگشتگی بوده است این است که موجود چیست؟ و به این معناست که جوهر چیست؟»

بسیاری از تحقیقات ارسطو با حیرت و معصومیتی کودکانه آغاز می‌شود؛ ارسطو برای اظهار شگفتی درباره‌ی ماهیت واقعیت به‌ اندازه‌ی کافی به سرآغازهای فلسفه نزدیک است. هر چند پژوهش بعدی او درباره‌ی مسئله‌ی موجود اغلب دشوار، پیچیده و باریک‌بینانه است، اما ما باید سخت بکوشیم تا خاستگاه ابتدایی پژوهش او را به خاطر داشته باشیم. در اینجا او با پرسشی اصلی و اساسی سروکار دارد، پرسشی که فیلسوفان پیشین مطرح کرده درباره‌ی آن حیرت‌زده بوده‌اند: چه چیز واقعی است؟ این فقط پرسش یک فیلسوف نیست، بلکه از کنجکاوی عمیق ما انسان‌ها درباره‌ی جهانی حکایت دارد که ساکن آنیم. بسیاری از ما ممکن است به آسمان خیره شده و درباره‌ی ماهیت واقعیت به تأمل پرداخته باشیم. بر این اساس، نقطه‌ی عزیمت ارسطو یک مسئله‌ی غامض فلسفی نیست، بلکه او با پرسشی ساده آغاز می‌کند که هر کس می‌تواند آن را از خود بپرسد. با وجود این، همان‌ طور که معلوم کردیم پاسخ یک سؤال ساده می‌تواند فوق‌العاده دشوار باشد. اما پیش از آنکه به سراغ جنبه‌های بغرنج تلاش‌های ارسطو برای فهم موجود برویم، می‌بایست این پرسش ساده و در عین‌حال عمیق را در ذهن داشته باشیم که باب پژوهش ما را باز می‌کند.

پرسش درباره‌ی موجود عام‌ترین پرسشی است که می‌توان درباره‌ی واقعیت طرح کرد. در اینجا ارسطو نمی‌پرسد که معنای انسان بودن، درخت بودن، یا جرم سماوی بودن چیست، بلکه در عوض می‌پرسد که صرف چیزی بودن به چه معناست. ما می‌پنداریم که اشیای واقعی اطرافمان وجود دارند، اما چه چیزی به ما اجازه می‌دهد تا نتیجه بگیریم که چیزی واقعی است؟ ما از بیان اینکه چیزی واقعی است چه منظوری داریم؟

فهرست مطالب کتاب

درآمد
فصل اول: علم (اپیستمه)
تقسیم علوم مطابق با اهداف و موضوعات
برهان
اصول موضوعه‌ی علم
فصل دوم: موجود یا جوهر (اوسیا)
موجود پیش از ارسطو
[مسئله‌ی] موجود در [رساله‌ی] مقولات
علم موجود: فلسفه‌ی اولی
موجود در بخش زتا از کتاب مابعدالطبیعه (7)
فصل سوم: طبیعت (فوزیس)
مبادی تغییر
علل یا تبیین‌های چهارگانه
دفاع از غایت‌شناسی
فصل چهارم: نفس (پسوخه)
نفس به مثابه جوهر، صورت و فعلیت
نفس‌پژوه به دنبال چیست؟
ادراک
اندیشه
فصل پنجم: نیکبختی (ائودایمونیا)
دانش‌ عملی اخلاق
خیر اصلی و غایی انسان
فضایل منش
فضایل عقل
نتیجه‌گیری
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان
نویسنده
مترجممحمود دریانورد
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات251
زبانفارسی
شابک978-600-436-781-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان

برای دریافت کتاب ارسطو: راهنمای سرگشتگان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.