معرفی و دانلود کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق: در اثبات معیت ذات مطلق حق تعالی با همه موجودات

عکس جلد کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق: در اثبات معیت ذات مطلق حق تعالی با همه موجودات
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق: در اثبات معیت ذات مطلق حق تعالی با همه موجودات

بهمن حکیمان با نگارش کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق، در تلاش بوده تا از منظر عرفان به شرح و بررسی دعای عرفه و مضامین پربار آن بپردازد. در عین حال، اطلاعاتی روشنگرانه را در زمینه‌ی ابعاد تاریخی و معناشناختی این دعا ارائه می‌کند. نویسنده حین نگارش این کتاب تحلیلی به دنبال آن بوده تا نشانه‌های وحدت وجود را در بطنِ دعای عرفه بیابد و شرحی از آن‌ها را در اختیار خوانندگان قرار دهد.

درباره‌ی کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق

عنوان «عرفات» به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که در حوالی ناحیه‌ی شرقی مکه‌ی معظمه و بر سر راه طائف و مکه قرار دارد. زائرانی که قصد عزیمت به بیت‌الحرام را دارند، در نهم ذی‌الحجه، نیمی از ساعات روز را در این منطقه سپری می‌کنند. گفته شده آدم و حوا زمانی که نخستین قدم‌های خود را بر کره‌ی زمین نهادند، در این منطقه به یکدیگر رسیدند. عرفات جایی است که مردم در آن به گناهان خود اعتراف می‌کنند و برای نیایش با خداوند، به راز و نیاز می‌پردازند.

«عرفه» هم نام دعایی است که زائران در منطقه‌ی عرفات، در فاصله‌ی زمانی نماز ظهر و عصر تا غروب، قرائت می‌کنند. این دعا که به امام حسین (ع) منسوب شده، به مضامینی از جمله جایگاه پروردگار، جایگاه انسان در عالم هستی، ستایش و سپاس خداوند به سبب نعمت‌های بی‌کرانش، مشکلات و رنج‌های زندگی و... اشاره دارد.

این دعای پر از خیر و برکت، امروزه در مساجد، دانشگاه‌ها، امامزاده‌ها و حتی سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای دیگر، به‌صورت جمعی خوانده می‌شود. دعای عرفه دربردارنده‌ی نکته‌های عرفانی و عقیدتی بسیاری است که عالمان دینی با تعمق در مضامین این دعا، به آن‌ها پی برده‌اند. برای این‌که با ابعاد معرفتی و الهی دعای عرفه بیشتر آشنا شوید و آگاهی خود را نسبت به این منبع روشنایی‌بخش افزایش دهید، تهیه و خواندن کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اثری که نتیجه‌ی پژوهش‌های عالمانه‌‌ی بهمن حکیمان است و با قلم شیوا و روان وی به نگارش درآمده.

تأمل در درون‌مایه‌ی دعای عرفه، مفاهیم و ارزش‌های والایی را به انسان‌ها نشان می‌دهد که می‌توانند موجب تهذیب نفس آن‌ها شوند. به‌عنوان نمونه، خداشناسی بخش مهمی از متن دعا را به خود اختصاص داده که موجب حس خشوع و فروتنی در مخاطب می‌شود. از سوی دیگر، بخش‌هایی از متن دعای عرفه نشان‌دهنده‌ی بی‌کران بودن نعمت‌های الهی‌اند و سبب می‌شوند انسان بیش از گذشته در برابر لطف و بخشش خداوند، احساس بندگی داشته باشد. گوشه‌هایی از دعای عرفه، دربردارنده‌ی یاد آخرت است که به مخاطب یادآوری می‌کند او نیز موجودی فانی بوده و چه بهتر که در مدت‌ زمان کوتاه حیات خود بیشتر به فضائل اخلاقی آراسته باشد تا این‌ که اسیر پلیدی‌های درون شود. به این ترتیب، دعای عرفه را می‌توان به‌تنهایی نقشه‌ی راهی برای عبودیت و بهتر زیستن دانست. بااین‌حال، به نظر می‌رسد در متون و کتاب‌هایی که برای شرح و تفسیر دعای عرفه نوشته شده‌اند، آن‌طور که شایسته بوده جنبه‌های عرفانی آن، مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. بهمن حکیمان با توجه به همین کمبود و برای جبران آن، کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق را به رشته‌ی تحریر درآورده.

نویسنده در بخش ابتدایی و فصل اول کتاب، ابتدا کلیات و اطلاعات مقدماتی را در مورد عرفه و عرفات در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در این بخش دایره‌‌ی شمول معنایی واژگان، همین‌طور اطلاعاتی که در متون دینی و تاریخی در مورد آن‌ها مطرح شده، بیان می‌شود. بهمن حکیمان در این فصل به معرفی کتاب‌هایی پرداخته که در شرح دعای عرفه تدوین شده‌اند. مخاطبانی که قصد دارند مطالعات خود را در مورد مظاهر متنوع دعای عرفه ادامه بدهند، می‌توانند به آثاری که در این بخش از کتاب معرفی شده‌اند، مراجعه کنند. درون‌مایه‌‌ی دعای عرفه و مضامینی که در آن به کار رفته‌اند، همچنین مراتب توحیدی این دعا، در ادامه‌ی فصل اول مورد کاوش و موشکافی قرار گرفته‌اند.

فصل دوم کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق، به شرح شهودگاه توحید در دعای عرفه پرداخته و اطلاعاتی پایه‌ای را در مورد «تنقیةالشهود فی توحید» عرضه می‌کند. توصیف و ایضاح معرفتی، برنامه‌ای برای راه و کار، مشخصه‌های سیر و سلوک و ترسیم دورنمایی از آن‌ها، مراقبت‌هایی که لازم است رهروان مسیر سلوک در فرایند شهود داشته باشند و همین‌طور تمرینات ضروری برای امر شهود در همین فصل مطرح و تحلیل می‌شوند. بهمن حکیمان بخش‌هایی از فصل دوم را نیز به شرح عشق، عاشق و معشوق اختصاص داده و تبیینی از دعای عرفه، از منظر توحید افعالی عرضه کرده است.

مخاطبان در فصل سوم می‌توانند به متن دعای عرفه و ترجمه‌ی آن دسترسی داشته باشند. ابعاد توحیدی این دعا در همین فصل برای خوانندگان روشن خواهند شد. فصل چهارم کتاب با تأویلات عرفانی همراه شده و جنبه‌های معنوی دعای عرفه را نشان می‌دهد.

کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق، در فصل پنجم خود شامل معارفی است که با تحلیل جزءبه‌جزء دعای عرفه به دست آمده‌اند. در فصل پایانی کتاب، حجاب‌های هفت‌گانه و نحوه‌ی رفع آن‌ها، چیستی مفهوم هفت‌طبقه، نقشی که تربت امام حسین (ع) در عبور از حجاب هفت‌گانه دارد و رد پای وحدت وجود و شناسایی آن‌ها در آیات و احادیث، سایر مباحث این بخش را تشکیل می‌دهند.

اگر قصد دارید زوایای پنهان دعای عرفه و سرچشمه‌های معرفت و عرفان را در لابه‌لای واژگان آن بیابید، می‌توانید کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق را راهنمای خود در این مسیر بدانید. تازه‌مسلمانانی که تصمیم دارند با ادعیه و متون اسلامی بیشتر آشنا شوند نیز مطالعه‌ی این اثر را فراموش نکنند. نشر مانیان چاپ و انتشار این کتاب را به عهده داشته.

کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق برای چه کسانی مناسب است؟

مخاطبانی که قصد آشنایی بیشتر با دعای عرفه و شناخت مضامین و ابعاد عرفانی آن را دارند، با مطالعه‌ی کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق، نکته‌ها و آموزه‌های فراوانی را دریافت خواهند کرد.

در بخشی از کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق: در اثبات معیت ذات مطلق حق تعالی با همه موجودات می‌خوانیم

در موجودات ملکوتی که عامل وجودی‌شان تعلق به جبروت دارد و جبروتیان نیز، ارشد و قوی و مافوق ملکوتیان هستند، چگونه ظرف کوچک و اندک ملکوتیان در ظرف بزرگ عالَم جبروت وارد شود؟ ملکوتیان باید مطلق ظهورکردن جبروتیان را در ظرف خودشان، فراموش کنند زیرا (احاطه جزء بر کل، محال است اگر جزئیت جزء و کلیّت کل، باقی بماند)

و نیز، ساکنان جبروت با قیودات و محدودیت‌های خود و با لحاظِ مطلقیّت عالم لاهوت را نمی‌توانند درک کنند و روح اعظم که واسطه وجودی جبرئیل است در عالم لاهوت با ظرف وجودی فقیر و نیازمندش چگونه جذب آن عالم گردد مگر ندانستی که در معراج، از حقیقت محمدی، عقب‌تر ماند تا نسوزد شهپرش!!

سالکین فقیر الی الله که رگه‌ای از خودیت و استقلال دارند، سلطان مطلق عشق با حفظ مطلقیتش چگونه تجلی کند در وجود جزئیّت سالک. در اینجا باید شدت پرتوافشانی خود را کم کند و از مطلقیت نزول کند و برای اینکه قابل‌ادراک باشد پرده‌های حجاب جلال در عزت را زیاد کند تا تجلیات خود را با اندازه ظرفیت وجودی سالک تازه‌کار بتاباند.

در کلبه گدایان عالم فرودست، چگونه سلطان مطلق می‌تواند نزول نماید.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کلیّات
پیش گفتاری در شناسه عرفات و دعای عرفه
عرفات کجاست و عرفه چیست؟
وجه‌تسمیه روز عرفه
کتابشناسی دعای عرفه
مضامین دعای عرفه
مراتب توحیدی
فصل دوم: شُهودگاهِ توحید در مَشهدِ عرفات
مقدمه‌ای در تنقیهُ‌الشهود فی توحیدِالوجود
توصیف و ایضاح معرفتی
برنامه راه و کار
شاخص و دورنمای سیر و سلوک
مراقبت‌های ویژه سالکین در فرایند شهود
تمرینات ویژه در امر شهود
عاشق بی‌معشوق کیست؟
شهود ذات محال است
تبیین دعای عرفه از دیدگاه توحید افعالی
فصل سوم: متن و ترجمه دعای عرفه و روشنگری توحیدی
فصل چهارم: شرح اشتیاق شهود در ساغر شیدایی
بر بال ملائک
فصل پنجم: نتایج تحلیلی و معرفتی
معارف مأخوذه از فرازهای توحیدیه دعای عرفه
نتیجه
فصل ظهور هوالظاهر: (هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن)
رفع حجاب‌های هفتگانه
مفهوم هفت طبقه
نقش تربت امام حسین (علیه‌السلام) در رفع موانع و پاره شدن حجب هفتگانه
توجه دوباره بر این جایگاه عشق
و الصبح اذا تنفًّسَ ...
بارش سحاب فیض محمّدی
شواهدی از آیات و احادیث در وحدت وجود
او را در همه چیز می‌توان دید؛ حتی در هیچ چیز!
منابع و مأخ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق: در اثبات معیت ذات مطلق حق تعالی با همه موجودات
نویسنده
ناشر چاپینشر مانیان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات164
زبانفارسی
شابک978-622-7926-49-1
موضوع کتابکتاب‌های نهج البلاغه و ادعیه
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق

برای دریافت کتاب از عرفه تا عرفات در شهودگاه عشق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.