معرفی و دانلود کتاب اسرار تمدن جیرفت

عکس جلد کتاب اسرار تمدن جیرفت
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اسرار تمدن جیرفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اسرار تمدن جیرفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اسرار تمدن جیرفت

ابوالفضل نادری، از پژوهشگران عالِم کشورمان در کتاب اسرار تمدن جیرفت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا گزارشی دقیق از یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی کشورمان ارائه دهد: جیرفت، سرزمینی که کمتر از آنچه که اهمیت دارد به آن پرداخته شده است. هر آنچه که تاکنون در ارتباط با این منطقه شناخته شده، اکنون به صورت جامع و با زبانی شیوا در اثر پیش روی در اختیار شما قرار گرفته است.

درباره‌ی کتاب اسرار تمدن جیرفت

اثری که پیش روی شماست، پژوهشی است دقیق و روشنگر درباره‌ی کهن‌ترین تمدن شرق، جیرفت. در ادامه تلاش کرده‌ایم تا مختصری به شرحِ موضوع کتاب اسرار تمدن جیرفت بپردازیم.

کتاب اسرار تمدن جیرفت در دو بخش به رشته‌ی تحریر درآمده است. ابوالفضل نادری، مؤلف و گردآورنده‌ی اثر در بخش نخست به جمع‌آوری داده‌هایی دقیق درباره‌ی تمدن جیرفت همت گمارده و اطلاعاتی روشنگر را در اختیار مخاطبان قرار داده است. همچنین در این قسمت مقالات مختلفی جمع‌آوری شده که به شناخت هرچه بیشتر این تمدن کمک خواهد کرد. با مطالعه‌ی بخش ابتدایی کتاب نامبرده درباره‌ی هویت مردمان ساکن در این منطقه نیز اطلاعاتی کمک‌کننده خواهید یافت. نویسنده در بخش دوم کتاب اسرار تمدن جیرفت بیش از همه بر چگونگی آفرینش خط مروری داشته و خطّ نوشتاری در منطقه‌ی جیرفت را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است.

آثار یافت‌شده در جیرفت، فرهنگ اقوام آن، دلایل شکل‌گیری و رشد تمدن و آداب و رسوم مختلف (همچون آدابِ منحصر به فرد نیایش یا چگونگی برگزاری مراسم ترحیم) از دیگر مطالبی است که در این کتاب می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

امروزه منبعی جامع درباره‌ی شکل‌گیری تمدن و آغاز شهرنشینی ایرانیان در دسترس مخاطبان قرار ندارد و آنچه که در باب هزاره‌ی دوم پیش از میلاد به دست ما رسیده و از آن اطلاع داریم، چیزی نیست جز اطلاعاتی پراکنده که اغلب به صورت اسطوره‌ای بیان شده‌اند. از این روست که کوشش افرادی همانند ابوالفضل نادری بسیار تحسین‌برانگیز است و تألیف آثاری همچون کتاب حاضر بسیار مهم می‌نماید؛ چرا که داده‌هایی قابل‌اعتماد و جامع را در بر می‌گیرد و علاقه‌مندان با هر میزان از دانش می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

ابوالفضل نادری که از پژوهشگران برجسته‌ی کشورمان است، برای نگارش این کتاب تحقیقات میدانی متعددی انجام داده و علاوه بر این، تمدن‌های مجاور جیرفت، همچون تمدن سومر و سند را نیز بررسی کرده است. بد نیست اشاره کنیم که نگارش کتاب اسرار تمدن جیرفت ده سال به طول انجامیده، اما اگرچه زمانی طولانی صرف انجام این کار تحقیقاتی شده، قابل انکار نیست که فعالیت در این زمینه به بازسازی فرهنگ و تمدن ایرانی کمک قابل‌توجه‌ای خواهد کرد. جیرفت منطقه‌ای است با فرهنگی بس درخشان و می‌توان آن را نقطه‌ی آغازی نامید که از طریق مطالعه بر آن می‌توان خاستگاه تمدن شرق را از نو شناخت.

ابوالفضل نادری خود دلیل نگارش این کتاب را چنین بیان می‌کند: «در سال 1380 سیلابی عظیم شهر جیرفت را فرا گرفت؛ بارندگی‌ شدیدی که استان کرمان تا به حال به خود ندیده بود. چندین روز پس از سیل در منطقه‌ی دقیانوس شهر جیرفت هزاران هزار قطعه‌ عتیقه از دل خاک سر برآورد؛ اشیای ارزشمندی که از نشان از تمدنی بزرگ داشت. این چنین شد که ابهامات درباره‌ی این منطقه شدت گرفت و سؤالات بسیاری را درباره‌ی این یافته‌های باستانی در اذهان مردم ایجاد کرد. پرسش‌هایی که یافتن پاسخ آن‌ها پژوهشی طولانی را طلب می‌کرد. همین امر بود که ذوق نوشتن و اشتیاق پژوهش را در من به وجود آورد.»

آنچه که در ادامه مشاهده می‌کنید، مروری است مختصر بر برخی از موضوعاتی که در کتاب اسرار تمدن جیرفت به آن‌ها پرداخته شده است:

  • معرفی اقوام ساکن در کناره‌ی هلیل‌رود
  • اعتقادات دینی این مردمان
  • اساس و چگونگی اداره‌ی این منطقه
  • فعالیت‌های مختلف طبقات گوناگون اجتماعی
  • افسانه‌ی لوح‌های سومری
  • و ...

گفتنی است ابوالفضل نادری نگارش کتاب اسرار تمدن جیرفت را در سال 1401 به پایان رساند و نشر نارون دانش در همان سال به انتشار آن همت گماشت.

کتاب اسرار تمدن جیرفت مناسب چه کسانی است؟

پژوهشگران، محققان، باستان‌شناسان و دانشجویان رشته‌ی تاریخ و باستان‌شناسی از مخاطبان اصلی کتاب اسرار تمدن جیرفت می‌باشند.

در بخشی از کتاب اسرار تمدن جیرفت می‌خوانیم

آموخته‌های انسان از طریق مشاهده مار دلالت بر حرکت و زندگی این جانور بر روی زمین و همچنین جهان مردگان (زیر زمین) است و به تعبیری نگهبان جهان مردگان است. همان‌طور که این جایگاه در آسمان در حدود 5000 سال قبل مرتبط به صور فلکی اژد‌ها (مار) بوده که ستاره‌ای از این صور که نقطه‌عطف روشنایی هم‌محور زمین و ستاره‌قطبی شمال بوده است و مابقی ستارگان این صور فلکی در جهت خلاف عقربه ساعت به‌ دور این قطب خلاف عقربه ساعت می‌چرخیده است و این حرکت و چرخه را تداوم و جاودانی می‌دانستند.

مار موجودی است متمایز از دیگر جانداران در حرکت، بی‌دست و پا و برای ادامه چرخه زندگی حرکتی به شکل مارپیچ به مانند موج آب جاری دارد (مادینه) و الهام بخش بافت ریسمان، و تار و پود الیاف و گیاهان کنار رودخانه می‌باشد و این رَوَندگی در مقطع زمان و تغییر مکان و حرکت در آسمان به‌صورت صور فلکی و در زمین به‌صورت دیوار‌های زیگزال به نمایش درمی‌آمد و الگوی حرکت و زمان می‌باشد. اصولاً صفت این جاندار مرتبط با پرستشگاه بوده است ولی در صفت اوستایی این موضوع در زمره «دیوپرستی» می‌باشد.

و در اوستا واژه مستقلی برای کلمه مار وجود ندارد. در پی‌نوشت واژه فرهنگ واژه‌های اوستایی اژی –دهاک دو بخش می‌باشد واژه دَهَه کَه برابر گزیدن، نیش زدن واژد‌ها، واژه (اژی دهاک) به معنای «مار نیش زننده» می‌باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار    
مقدمه    
بخش اول: معرفی جغرافیای تمدن جیرفت    
تعریف تمدن و شهرنشینی    
شاخص‌های تمدن جیرفت    
بررسی نقوش آثار به‌دست‌آمده محوطه باستانی جیرفت    
سند معاهده هیت شاه ایلامی (آوان) با نارام‌سین شاه اکدی    
اسامی ایزدان «معاهده شاه هیت با نارام‌سین»     
طبقات اجتماعی ایران باستان    
آثار به‌دست‌آمده از جوبجی رامهرمز    
طبقات اجتماعی در اوستا    
زمینه‌های مشترک تمدن جیرفت و سومر    
علل توسعه تمدن جیرفت    
واژه نام سرزمین    
مفهوم اَرَتَ    
خویشکاری آسمانی چهار آخیش    
نتیجه‌گیری بخش اول    
بخش دوم: خط و نوشتار    
آفرینش خط    
نحوه رمزگشایی دبیره‌های باستان    
معرفی لوح جیرفت و نامگذاری    
تجزیه و تحلیل نشانه‌های لوح‌های جیرفت    
مراحل رمزگشایی    
«خط ایلامی نیاو مقدم»     
منبع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اسرار تمدن جیرفت
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نارون دانش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات157
زبانفارسی
شابک978-622-276-415-9
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اسرار تمدن جیرفت

vahidmohhamady@gmal.com
۱۴۰۲/۱/۲۱
بسیار عالی است، عکس‌ها متنوعی دارد و به دوره‌ای پرداخته که کمتر در موردش نوشته شده
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب اسرار تمدن جیرفت

برای دریافت کتاب اسرار تمدن جیرفت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.