معرفی و دانلود کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی: با 23 نقشه

عکس جلد کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی: با 23 نقشه
قیمت:
۱۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی: با 23 نقشه

کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی، نوشته‌ی حسن احمدی کرویق، یک پژوهش تاریخی است که با بررسی یافته‌های جغرافیایی از منطقه‌ی سیستان و جغرافیای تطبیقی کتاب اوستا، سرزمین زرتشت و تاریخ حقیقی ظهور او را به اثبات رسانده؛ موضوعی که شاید مدت‌ها در پشت پرده‌ای از ابهام پنهان بوده است. گفتنی‌ست این کتاب ذیل مجموعه‌ی «قلمرو علم» منتشر شده است.

درباره‌ی کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی

حسن احمدی کرویق، کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی را با کوشش و کار میدانی مداوم و در بیست سال به سرانجام رسانده است. مؤلف از زمانی که تحقیقات خود را آغاز کرد، بر این باور بود که نباید تحت‌ثأثیر نوشته‌ی دیگر محققان و دانشمندان قرار بگیرد یا به آنان استناد و برای تأیید فرضیه‌های اصلی خود از آن‌ها استفاده کند؛ چراکه نظریه‌های آنان حاکی از اختلاف‌نظرهای بسیاری است. از اختلاف هشت‌هزارساله در خصوص تاریخ تولد زرتشت گرفته تا سرزمین او که از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب ایران کهن را در بر می‌گیرد. با این احتساب، تعجب‌آور نیست که مؤلف این کتاب تمایلی به استناد به اختلافاتی که از ثری تا ثریاست ندارد...

او بیان می‌کند که در ابتدا، کار بسیار مبهم بوده؛ اما وقتی ایده‌ی جغرافیای تطبیقی به میان آمده به ناگاه نوشته‌های اوستا و متون پهلوی همچون جنگ‌های افراسیاب و زرتشت که ابتدا بی‌معنی به نظر می‌رسیدند، مفهوم پیدا کرده و به قول خود نویسنده همه چیز مانند یک تکه بلور روشن و واضح شده است! او پس از دست‌یابی به این نتیجه‌ی مهم، ارتباط سرزمین زرتشت را با سیستان یافته و به وسیله‌ی جغرافیای تطبیقیِ منطقه‌ی سیستان و اوستا، سیستان را به عنوان سرزمین زرتشت به اثبات رسانده است.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی

شاید جالب‌ترین قسمت پژوهش نویسنده، تطبیق حیرت‌انگیز و باورنکردنی فرازهای تاریخی از جنگ‌های افراسیاب و گشتاسب در اوستا و متون پهلوی با جغرافیای آن زمان سیستان باشد. متونی که پیش از این اغلب خاورشناسان و زرتشت‌شناسان، آن‌ها را افسانه‌ای و اساطیری قلمداد کرده‌ بودند و حالا با بررسی جغرافیای سیستان و تاریخ تغییر مجرای طبیعی هیرمند از دلتای جنوبی به دلتای شمالی، زمان قطعی افراسیاب، گشتاسب کیانی و زرتشت مشخص شده است که به زمانی مطابق با 1350 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد!

حسن احمدی کرویق، معتقد است که اگرچه این متون کهن از نظر اکثر محققین، اسطوره و افسانه به نظر می‌آید، اما جغرافیای تطبیقی مُهر رد بر این نظر می‌زند و نشان می‌دهد که این متون در حقیقت تاریخی هستند. زیرا روایات افسانه‌ای و اساطیری هرگز نمی‌توانند به این درجه از مطابقت با واقعیات جغرافیایی برسند. او در خاتمه‌، به نوشته‌های کهن یونانی که دست‌نوشته‌ی مورخان بوده است نیز اشاره می‌کند که برخی از یافته‌های کتاب را تأیید می‌کنند.

کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی، در دو فصل تنظیم شده است. فصل نخست به مباحث جغرافیایی از جمله مسیرهای باستانی، سیستان در دوران ماقبل تاریخ و سیستان در دوره‌ی شروع تاریخ و... پرداخته و فصل دوم با نام مباحث اوستایی موضوعاتی همچون کیانیان، جغرافیای اوستایی، افراسیاب و گشتاسب در تاریخ اوستایی و... را مورد بررسی قرار می‌دهد. این پژوهش مهم تاریخی که در سال 1397 به چاپ رسیده، با همکاری انتشارات مازیار منتشر شده است.

کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی برای چه کسانی مناسب است؟

برای آن‌ها که دوست دارند قدم، جای پای رد پاهای تاریخ گذاشته، با نقشه‌ای که علم جغرافیا آن را طراحی کرده به دنبال کشف حقایق بروند و آن‌ها که دوست دارند رازهای پشت پرده‌‌ی ادیان را زیر و رو کنند، این کتاب می‌تواند گزینه‌ای راهنما و جالب توجه باشد.

در بخشی از کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی: با 23 نقشه می‌خوانیم

می توان گفت که از عصر مادها و ماقبل آن و نیز عصر هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، کتب جغرافیایی قابل توجهی دربارۀ سیستان به زبانی از زبان‌های ایرانی، در دست نیست و در هجوم اعراب معدوم شده‌اند. تنها استثنا را می‌توان اوستا و کتاب‌های دینی زردشتی، ذکر کرد. البته هر یک از بخش‌های چندگانۀ اوستا در اواخر ساسانی و در زمان‌های متفاوتی نگارش یافته‌اند که قرون متمادی بعد از زمان اصلی بیان یا سروده شدن هر یک از این بخش‌ها بوده است. این نگارش از روی بعضی متون قدیمی موجود یا روایات سینه‌به‌سینه صورت گرفته است. قدیمی‌ترین بخش یشت‌ها که همراه گات‌ها جالب‌ترین بخش اوستا است. بسیار قدیمی و بعضاً از گات‌ها قدیمی‌ترند. ویدودات نیز نسکی (کتابی) از اوستای قدیمی است که به سبب تحریف واژۀ پهلوی در زبان فارسی، وِندیداد گفته می‌شود. کتب زرتشتی و پهلوی نیز بعد از اسلام نوشته شده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: مباحث جغرافیایی
1: حدود و ثغور سیستان
2: حوزۀ آبخیز هیرمند
3: کاسه یا گودی سیستان
4: فرورانش بستر کاسه سیستان
5: مسیرهای باستانی هیرمند در سیستان قبل از سکونت انسان
6: رود بیابان سومین مسیر هیرمند بعد از سکونت انسان
7: مجرای شمالی چهارمین مسیر هیرمند بعد از سکونت انسان
8: تغییر مجرای هیرمند بین دو دلتای شمالی و جنوبی
9: سیستان در دوران ماقبل تاریخ (4000 تا 1400 ق.م)
10: سیستان در دورۀ شروع تاریخ (1400 تا 600 ق.م)
فصل دوم: مباحث اوستایی
11: کیانیان
12: شناخت جغرافیای اوستایی
13: افراسیاب در تاریخ اوستایی
14: گشتاسب در تاریخ اوستایی
15: اورگاتی‌ها یا آریاسپی‌ها
فهرست مراجع فارسی
فهرست مراجع خارجی
نمایۀ اسامی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی: با 23 نقشه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات167
زبانفارسی
شابک978-600-6043-95-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران، کتاب‌های جغرافیا و زمین شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی

G[O]RGINEH
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
به نظرم بد نیست و برای کسی که دنبال واقعیت هست و میخواد تاریخ ایران رو از نگاه تازیان نخونه مناسبه
مهران محمدزاده
۱۴۰۲/۹/۲۹
حرف نداره پیشنهاد میکنم
Ahmad Talehi
۱۴۰۲/۱۱/۲۸
فکر نکنم حقیقت باشه
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی

برای دریافت کتاب تاریخ واقعی ظهور زرتشت بر مبنای یافته‌های جغرافیایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.