معرفی و دانلود کتاب افسانه اکنون

عکس جلد کتاب افسانه اکنون
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب افسانه اکنون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افسانه اکنون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افسانه اکنون

کتاب افسانه اکنون سومین داستان نویسنده و فیلم‌ساز مشهور ژاپنی‌آمریکایی، روث اوزکی است. نویسنده مسئله‌ی هویت و گم‌گشتگی را که به نوعی یکی از مسائل مهم شخصیتی خود اوست، در این رمان بازتابانده است. رمان حاضر دو داستان موازی را شامل می‌شود و توسط دو راوی در زمان و مکان‌های متفاوت است که با زبان طنز تلخ روایت شده‌اند. این کتاب جوایز و افتخارات بسیاری را از آن خود کرده که از آن جمله می‌توان به جایزه‌ی ایمپک دوبلین در سال 2015 اشاره کرد.

درباره‌ی کتاب افسانه‌ی اکنون

به‌راستی انسان کیست و هویتش را از کجا باید بازشناسد؟ آیا می‌توان مسئله‌ی گم‌گشتگی بشر را حل کرد؟! کتاب افسانه‌ی اکنون (A Tale for the Time Being) سومین اثر داستانی روث اوزکی (Ruth Ozeki) درباره‌ی موضوع هویت‌یابی انسان صحبت می‌کند و طنز تلخ را دستمایه‌ای قرار داده تا داستانش را به زیباترین شکل ممکن روایت کند. اوزکی نویسنده و فیلم‌ساز مشهور ژاپنی‌آمریکایی است که آثار او به زبان‌های بسیاری ترجمه شده و در سراسر دنیا جزو آثار پرفروش شمرده می‌شوند.

معرفی و دانلود کتاب افسانه اکنون

نویسنده در رمان افسانه‌ی اکنون دو روایت متفاوت از لحاظ زمان و مکان را به صورت موازی خلق کرده است. روایت اول داستان دختر نوجوان ژاپنی‌آمریکایی به نام نائو است که در توکیو زندگی می‌کند و بیشتر آمریکایی است تا ژاپنی! او از محیط زندگی‌اش جدا افتاده و زندگی سختی را تجربه می‌کند. این وضعیت منجر شده تا او مورد آزار و اذیت هم‌کلاسی‌هایش قرار بگیرد. نائو در زندگی خانوادگی نیز وضع مساعدی ندارد. او با توجه به وضعیتش، جز خودکشی راهی برای فرار از تنهایی و سختی‌هایش در محیط مدرسه نمی‌یابد. اما تصمیم می‌گیرد پیش از پایان دادن به زندگی، داستان زندگی مادربزرگش را که راهبه‌ای بودایی بوده و بیش از صدسال زیسته، روایت کند. این روایت در دفترچه‎‌ای خطاب به یک خواننده و دوست خیالی شکل می‌گیرد. دفترچه‌ی خاطرات نائو تنها دلیل امیدواری اوست. از طرف دیگر، شخصیت دومین روایت داستان، رمان‌نویسی به نام روث است که در کانادا زندگی می‌کند. او در ساحل جزیره‌ی محل زندگی‌اش، بسته‌ای را که احتمالاً از سونامی سال 2011 ژاپن باقی‌مانده، پیدا می‌کند. جعبه‌ای که دفترچه خاطرات نائو نیز در آن است.

روث اوزکی داستان کتاب افسانه‌ی اکنون را با ساختن روایت‌های موازی آفریده است. داستان، بخش‌های متفاوتی دارد و این قسمت‌ها به تناوب از زاویه‌ی دید نائو و روث نوشته‌شده‌اند. بخش‌هایی که نائو روایت می‌کند به فارسی محاوره‌ای ترجمه‌شده‌اند و بخش‌های مربوط به روث، به فارسی معیار. این انتخاب مترجم در حفظ سبک نویسنده در متن اصلی تأثیر بسیار دارد.

معرفی و دانلود کتاب افسانه اکنون

فارغ از مسائل تکنیکی رمان و از لحاظ مضامین، باید گفت در مرحله‌ی اول مسئله‌ی هویت برای نویسنده‌ی کتاب حرف اول را می‌زند. او خود شخصی ژاپنی‌آمریکایی است، اما همه در ژاپن او را آمریکایی می‌دانند و در آمریکا، ژاپنی. این گم‌گشتگی هویتی نویسنده در شخصیت‌های نائو و روث نفوذ کامل دارد. به شکلی که هر دو شخصیت داستان دچار این مسئله هستند. جز این مورد، نویسنده از حوزه‌هایی مانند عرفان، فیزیک کوانتوم، فلسفه، انسان‌شناسی، مطالعات فرهنگی، زبان‌شناسی، ادبیات و... نیز بهره می‌گیرد و زمینه‌ی بینامتنی بسیار قوی‌ای را برای رمان تشکیل می‌دهد. او از فلسفه‌ی هایدگر، افکار عرفانی دوگن ذِنجی، رمان «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» نوشته‌ی مارسل پروست و... استفاده می‌کند و با ارجاعات و نقل‌قول‌هایش به متون پیش‌گفته به معنای داستان خود عمق می‌بخشد. او در پیوند دو روایت روث و نائو، دو جهان و زمان متفاوت را با هم پیوند می‌دهد و خواننده را در مرزی بین واقعیت و خیال سرگردان می‌کند. این موضوع، عدم ‌قطعیتی به اثر اوزکی می‌دهد که به هنرمندانه‌تر ‌شدن اثرش کمک بیشتری می‌کند.

کتاب افسانه‌ی اکنون نوشته‌ی روث اوزکی توسط مهدیه عباس‌پور ترجمه شده و در نشر نیماژ به چاپ رسیده است.

جوایز و افتخارات کتاب افسانه‌ی اکنون

  • برنده‌ی جایزه‌ی لس‌آنجلس‌تایمز بوک برای داستان در سال 2013؛
  • نامزد جایزه‌ی من‌بوکر در سال 2013؛
  • نامزد جایزه‌ی ملی حلقه‌ی منتقدان کتاب آمریکا در سال 2014؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی ایمپک دوبلین در سال 2015؛
  • نامزد جایزه‌ی مخاطبان گودریدز در بخش بهترین داستان در سال 2013؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی آسیایی/اقیانوسیه آمریکا برای ادبیات داستانی بزرگسالان در سال 2013.

نکوداشت‌های کتاب افسانه‌ی اکنون

  • رمانی نفیس؛ بامزه، غم‌انگیز، تکان‌دهنده و در عین حال دارای ظرافتی اثیری. (دیوید یولین، لس‌آنجلس تایمز)
  • اوزکی در این رمان داستان‌نویسی را با پژوهشی محققانه درباره‌ی معمای هستی ترکیب می‌کند. او ما را وارد روایتی وسوسه‌انگیز می‌کند که در آن رازها منتظر کشف شدن هستند. علاقه‌ی اوزکی به شخصیت‌های داستانش، این رمان تأمل‌برانگیز را از لحاظ عاطفی درگیرکننده می‌سازد. (واشنگتن پست)
  • رمانی لذت‌بخش و درعین‌حال متأثرکننده. بسیاری از عناصر داستان مانند قلدری دختر مدرسه‌ای، حقوق‌بگیران بیکار و خودکشی، تصاویری آشنا برای خوانندگان غربی در مورد ژاپن هستند و در روایت نائو که از طریق روث درک می‌شود، تازه و گاه به شدت دردناک می‌شوند. اوزکی مسائل بزرگی را در داستان مطرح می‌کند که همه به دو موجود زمانمند، نائو و روث، وابسته‌اند. دو موجودی که سرنوشتشان به هم گره خورده. (نیویورک‌تایمز)

کتاب افسانه‌ی اکنون برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی علاقه‌مندانِ داستان و رمان‌های فلسفی، روانشناختی و همچنین تخیلی که با زبان طنز بیان شده‌اند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب افسانه اکنون می‌خوانیم

گربه از میز تحریر روث بالا رفته بود و داشت برای یک یورش استراتژیک به روی دامن او آماده می‌شد. روث مشغول خواندن دفتر خاطرات بود که گربه از کنار نزدیک شد، پنجه دست‌هایش را روی زانوهای او گذاشت، با بینی‌اش به زیر شیرازه دفتر خاطرات سقلمه زد و به بالا فشارش داد تا آن را از سر راهش کنار بزند. وقتی کار خودش را کرد و روی پاهای روث نشست، شروع کرد به مالیدن و فرو کردن سرش بین دست‌های او. خیلی اذیت می‌کرد. همیشه توجه‌طلب بود. وقتی پیشانی گربه به دستش خورد، دفتر خاطرات را بست و روی میز گذاشت اما حتی بعد از کنار گذاشتن کتاب حس عجیب و دودلی داشت که باید زودتر... زودتر چی؟ به دختر کمک کند؟ نجاتش بدهد؟ مسخره است.

در ابتدای خواندن، اولین انگیزه‌اش این بود که زودتر تمامش کند اما رمزگشایی از دست‌خط دختر خیلی وقت‌ها کار سختی بود و نوشته‌اش رنگ و بوی عامیانه می‌داد و کلمه‌های محاوره‌ای کنجکاوکننده‌ای داشت. خیلی وقت بود که روث دیگر در ژاپن زندگی نمی‌کرد و با اینکه تسلط خوبی در حرف‌زدن داشت اما کلماتش به روز نبودند. روث در دانشگاه، ادبیات کلاسیک ژاپن را خوانده بود افسانه‌ی گنجی، نمایشنامه نو، کتاب بالش که مربوط به صدسال یا حتی هزاران سال قبل بودند، اما با فرهنگ عامه و روز، آشنایی چندانی نداشت. دختر گاهی وقت‌ها سعی می‌کرد توضیح بدهد اما خیلی‌وقت‌ها هم به خودش زحمت این کار را نداده بود، برای همین روث یکباره به خودش می‌آمد و می‌دید به اینترنت رفته تا بتواند منابع دختر را تأیید کند و طولی نکشید که دیکشنری کانجی قدیمی‌اش را درآورد و مشغول ترجمه و تفسیر شد و باعجله یادداشت‌هایی درباره‌ی آکیبا، پیشخدمت‌های کافه، اوتاکو و هنتای می‌نوشت و بعد هم یک راهبه بودایی رمان‌نویس فمنیستِ آنارشیست بود. خم شد و در آمازون اسم جیکو یاسوتانی را سرچ کرد و همان‌طور که نائو گفته بود چیزی پیدا نکرد. اسم نائو یاسوتانی را در گوگل سرچ کرد و باز هم چیزی پیدا نکرد. گربه از بی‌قراری و بی‌توجهی روث خسته شد، از روی پایش پایین پرید.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افسانه اکنون
نویسنده
مترجممهدیه عباس پور
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات536
زبانفارسی
شابک978-600-367-707-4
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب افسانه اکنون

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب افسانه اکنون

برای دریافت کتاب افسانه اکنون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.