معرفی و دانلود کتاب اقتصاد روایی: چگونه داستان‌های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می‌سازند

عکس جلد کتاب اقتصاد روایی: چگونه داستان‌های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می‌سازند
قیمت:
۱۴۹۰۰۰ 74500 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اقتصاد روایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اقتصاد روایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اقتصاد روایی: چگونه داستان‌های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می‌سازند

رابرت جی. شیلر در کتاب اقتصاد روایی، رابطه‌ی بین روایت‌های همه‌گیرشده و رفتارهای اقتصادی را موردبحث قرار می‌دهد و پیامدهای سهمگین آن را بررسی می‌کند. شیلر که برنده‌ی نوبل اقتصادی شده، در این کتاب تحسین‌شده نشان می‌دهد که روایت‌های وایرال چقدر مهم هستند، چگونه به اقتصاد شکل می‌دهند و چطور می‌توانند منجر به وقوع اتفاقات بزرگ اقتصادی شوند. این اثر افتخارات زیادی را از آن نویسنده‌اش کرده است.

درباره‌ی کتاب اقتصاد روایی

در 31 آگوست سال 2008، مقاله‌ای با امضای ساتوشی ناکاموتو در سایت بیت‌کوین به انتشار رسید که از مفهومی به نام رمزارز صحبت می‌کرد. پولی دیجیتالی که به شیوه‌ای خاص استخراج می‌شد و قابلیت استفاده در معاملات الکترونیکی را داشت. سال 2009، اولین بیت‌کوین‌ها استخراج شدند. گرچه دو سال اول بیت‌کوین تقریباً ارزشی نداشت، ولی در سال 2011 هر بیت‌کوین معادل یک دلار شد. پس‌ از آن رشد دیوانه‌وارش را آغاز کرد و به بیشتر از شصت هزار دلار هم رسید. تب بیت‌کوین آن‌چنان تند شد که هرکسی سعی می‌کرد دست به استخراج آن بزند. شایعات زیادی در مورد افرادی که به ثروت افسانه‌ای رسیده بودند نقل می‌شد و همین بسیاری را تحریک می‌کرد تا وارد این بازی شوند؛ اما چرا برای بیت‌کوین این اتفاق عجیب افتاد؟ و چرا برای دیگر رمزارزها چنین چیزی رخ نداد؟

رابرت جی. شیلر (Robert J. Shiller) اقتصاددان، آنچه برای بیت‌کوین اتفاق افتاده را ناشی از روایت‌های عمومی می‌داند. او در کتاب اقتصاد روایی (Narrative Economics) به روایت‌های همه‌گیرشده یا اصطلاحاً وایرال (ویروسی) اشاره می‌کند و برای آن‌ها نقشی انکارناپذیری و جدی قائل است. شیلر معتقد است همین روایت‌ها و داستان‌های دهان‌به‌دهان نقل‌شده کمک کرده بیت‌کوین چنان بزرگ شود که ارزش بازارش به بیشتر از سی‌صد میلیارد دلار برسد. عددی حیرت‌آور که می‌تواند اقتصاد یک کشور را زیرورو کند، اما این مسأله صرفاً محدود به بیت‌کوین نیست و در تاریخ اقتصاد بارها رخ داده است.

رابرت جی. شیلر از مهم‌ترین اقتصاددان‌های دنیا و برنده‌ی نوبل است. او در جوانی و زمانی که دانشجوی اقتصاد بود با کتابی آشنا شد که به ریشه‌های بحران و رکود اقتصادی دهه‌ی 1930 آمریکا می‌پرداخت. کتاب از موضوعی صحبت می‌کرد که به نظر شیلر جوان جالب بود: روایت‌های مسری که شبیه ویروس در بازار و جامعه پخش می‌شدند و ناخواسته به عمیق‌تر شدن رکود و سقوط اقتصادی دامن می‌زدند. شیلر می‌گوید خیلی از اقتصاددان‌های آن دوران این کتاب را جدی نگرفتند، ولی به نظر او کتاب روی موضوع جالبی دست گذاشته بود. اینکه اگر روایت به پاندمی تبدیل شود می‌توان به اتفاقات اقتصادی بزرگی منجر شود. او در کتاب اقتصاد روایی چندین نمونه از این اتفاقات تاریخی را مرور می‌کند و نشان می‌دهد که ریشه‌ی خیلی از حباب‌های اقتصادی، تورم‌ها و حتی جنگ‌ها، همین روایت‌های وایرال است. او در کتابش از پزشکی کمک می‌گیرد و سعی می‌کند با استفاده از علم اپیدمیولوژی نحوه‌ی همه‌گیرشدن بعضی روایت‌ها را توضیح دهد. و اینکه چرا برای بقیه این اتفاق نمی‌افتد. او در ادامه، مبانی اقتصاد روایی را شرح می‌دهد و از گزاره‌هایی صحبت می‌کند تا به افکار خواننده جهت بدهد و او را از خطا دور کند. شیلر در این کتاب دیدگاهش نسبت به آینده‌ی اقتصاد روایی را می‌گوید و در مورد اینکه روایت‌ها ما را به کدام سو می‌برند بحث می‌کند.

کتاب اقتصاد روایی از بهترین آثار اقتصادی سال 2019 است و با تحسین منتقدین مواجه شد. این اثر را سعید زرگریان برای نشر آموخته ترجمه کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب اقتصاد روایی

  • برنده‌ی جایزه‌ی PROSE در زمینه‌ی اقتصاد
  • برنده‌ی مدال طلای اقتصاد جایزه‌ی Axiom Business Book
  • از بهترین کتاب‌های اقتصادی سال به انتخاب نشریه‌ی فایننشال ‌تایمز
  • نامزد بهترین کتاب دانشگاهی جایزه‌ی Digital Book World
  • و ...

نکوداشت‌های کتاب اقتصاد روایی

  • عالی! (فایننشال تایمز)
  • روایت‌ها مهم و ماندگارند، همان‌طور که پرفسور شیلر در کتابش به ما یادآوری می‌کند. (تایمز)
  • رابرت شیلر نشان می‌دهد که ادراک‌های ذهنی جامعه چطور می‌توانند ترندهای اقتصادی را به وجود آورند... این کتاب به شکلی هوشمندانه و خوشایند از سایه‌ی سنگین مدل‌های ریاضیاتی اقتصاد خود را بیرون می‌کشد. (اکونومیست)
  • پژوهشی جذاب درباره‌ی قصه‌هایی که در مورد رویدادهای اقتصادی تعریف می‌کنیم. داستان‌هایی که خوب یا بد، وایرال می‌شوند... این کتاب برای اقتصاددان‌ها و سیاست‌گذارانی که در حوزه‌ی اقتصاد رفتاری تحقیق می‌کنند، ارزش زیادی دارد. (Kirkus Reviews)
  • کتابی مسحورکننده و مهم که با سبکی جذاب نوشته‌ شده و مثال‌هایی جالب دارد. (دایان کویل، استاد دانشگاه کمبریج)

کتاب اقتصاد روایی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب اقتصاد روایی به اقتصاددان‌ها و علاقه‌مندان به اقتصاد کلان اکیدا‌ً توصیه می‌شود.

با رابرت جی. شیلر بیشتر آشنا شویم

رابرت جیمز شیلر (متولد 1946)، استاد دانشگاه، مؤلف و اقتصاددان آمریکایی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل است. او از دانشگاه ام‌آی‌تی دکترا گرفته و در دانشگاه ییل تدریس می‌کند. شیلر از پیشگامان و مهم‌ترین چهره‌های اقتصاد رفتاری است و بیشتر به‌خاطر پیش‌بینی درستش در مورد ترکیدن حباب مسکن و سهام آی‌تی شناخته می‌شود. او و دو اقتصاددان دیگر، به‌خاطر تحلیل عملی قیمت دارایی، در سال 2013 جایزه‌ی نوبل اقتصاد را به دست آوردند. او در سال 2009 هم جایزه‌ی اقتصادی دویچه بانک را برده بود. رابرت شیلر چندین کتاب نوشته که «راه‌حل درجه‌دو»، «روح حیوانی» و «بازارهای کلان» ازجمله‌ی آن‌ها هستند.

در بخشی از کتاب اقتصاد روایی: چگونه داستان‌های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می‌سازند می‌خوانیم

خانواده واحدی است که کل نظام زندگی آمریکایی بر آن بنا شده است... هرگونه افت روحیه‌ی خانواده یا کاهش توان پرداخت بدهی آن در حال حاضر، تأثیر فاجعه‌باری بر نسل‌های آینده خواهد داشت.

این روایتْ به تعویق انداختن هزینه‌های غیرضروری در عین حفظ کردن نگرشِ زندگی عادی را توجیه کرد، ولی به طولانی شدن رکود اقتصادی نیز دامن زد. روایت یادشده خانواده‌هایی را که از رکود تأثیر نپذیرفته بودند نیز بر آن داشت که به حرمت رنج خانواده‌های دیگر و احتمال دچار شدن تعداد بیشتری از خانواده‌ها به این مشکل، از ولخرجی متظاهرانه دست بردارند. روزنامه‌ها توصیه‌هایی برای حفظ روحیه‌ی خانواده بدون خرج کردن زیاد ارائه می‌دادند:

خیلی وقت‌ها اگر منابع مالی کافی نداشته باشید، تغییر چیدمان مبلمان، عوض کردن جای چیزهای بزرگ (البته همیشه مراقب باشید که توازن کامل در اتاق برقرار باشد) و قرار دادن عکس‌ها در فضاهای متفاوت می‌تواند خیلی کارساز باشد. چه بسیار بانوانی که توانسته‌اند با کمی خلاقیت در این زمینه، خیلی از مزایای رفتن به گردش را بدون خروج از منزل محقق سازند. می‌توان گفت که نگرش این بانوان درباره‌ی زندگی تا حدی اصلاح شده و تحت‌تأثیر قرار گرفته است.

گوش دادن به داستان‌های رکود بزرگ از زبان خود مردم اطلاعات مهمی در اختیارمان می‌گذارد. فردریک لوییس آلن در کتاب «همین دیروز» (1931) درباره‌ی چهره‌ی متواضعانه‌تر و گرایش مذهبی عمیق‌تر مردم آمریکا صحبت کرده است، درباره‌ی «تغییرات شدید خلق‌وخو و سبک زندگی آمریکایی‌ها... نمی‌شد آدم در قسمتی از یکی از شهرها یا شهرک‌های آمریکا قدم بزند و متوجه برخی از این تغییرات نشود».

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
درباره‌ی نویسنده
پیشگفتار مترجم
پیشگفتار: اقتصاد روایی چیست؟
بخش اول: سرآغاز پیدایش اقتصاد روایی
فصل 1: روایت‌های بیت‌کوین
فصل 2: تلاش برای کشف هم‌گرایی
فصل 3: سرایت، مجموعه‌های روایی و تلاقی روایت‌ها
فصل 4: چرا برخی روایت‌ها ویروسی می‌شوند؟
فصل 5: ویروسی شدن منحنی لافر و مکعب روبیک
فصل 6: شواهد گوناگون درباره‌ی ویروسی شدن روایت‌های اقتصادی
بخش دوم: مبانی اقتصاد روایی
فصل 7: علیت و مجموعه‌های روایی
فصل 8: هفت گزاره‌ی اقتصاد روایی
بخش سوم: روایت‌های اقتصادی ابدی
فصل 9: رخداد دوباره و جهش روایت‌ها
فصل 10: هراس در برابر اطمینان
فصل 11: قناعت در برابر ولخرجی متظاهرانه
فصل 12: نظام پولی پایه‌طلا در برابر نظام پولی دوفلزی
فصل 13: ماشین‌های جایگزین نیروی کار که جایگزین بسیاری از مشاغل می‌شوند
فصل 14: خودکارسازی و هوش مصنوعی کمابیش در تمامی مشاغل جای انسان را می‌گیرند
فصل 15: رونق‌ها و کسادی‌های بازار املاک
فصل 16: حباب‌های بازار بورس
فصل 17: تحریم، سودجویی و کسب‌وکارهای خبیث
فصل 18: مارپیچ قیمت-دستمزد و اتحادیه‌های کارگری خبیث
بخش چهارم: اقتصاد روایی در آینده
فصل 19: روایت‌های آینده، پژوهش‌های آینده
پیوست: پیاده‌سازی مدل‌های همه‌گیری روی روایت‌های اقتصادی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اقتصاد روایی: چگونه داستان‌های ویروسی رخدادهای بزرگ اقتصادی را می‌سازند
نویسنده
مترجمسعید زرگریان
ناشر چاپینشر آموخته
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات424
زبانفارسی
شابک978-622-665052-6
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
۱۴۹۰۰۰ 74500 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اقتصاد روایی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب اقتصاد روایی

برای دریافت کتاب اقتصاد روایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.