معرفی و دانلود کتاب امپراتوری اینکا

عکس جلد کتاب امپراتوری اینکا
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری اینکا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری اینکا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امپراتوری اینکا

در زمان بی‌زمان، در ارتفاعات کوهستان آند، قومی پدید آمدند که فرزندان خورشید نام گرفتند. کتاب امپراتوری اینکا داستان این قوم کوچک و گمنام است که به بزرگ‌ترین امپراتوری آمریکا بدل شد. دنیس نیشی، روزنامه‌نگار برنده‌ی جایزه، در این کتاب قصه‌ی یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تمدن‌های جهان را روایت می‌کند که امپراتوری‌اش کوه‌های آند تا اقیانوس آرام را فرامی‌گرفت.

درباره‌ی کتاب امپراتوری اینکا

«سال 1475 و فصل زمستان است. خانواده‌ی سلطنتی اینکاها تعطیلات خود را در ماچو پیچو، شهری کوچک در کشور پرو کنونی، می‌گذرانند. پایتخت‌ اینکاها در شهر بزرگ کوزکو قرار دارد؛ اما آن‌ها به‌علت سرمای زیاد آن شهر کوه‌های آند را پشت سر گذاشته‌اند تا به شهری گرمسیری برسند. خانواده‌ی سلطنتی پانچوهای رنگارنگ از جنس پشم آلپاکا با جواهراتی زرین و درخشان پوشیده بودند. ظاهر آنان چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. 750 ساکن دیگر شهر نیز در حال پرورش محصولاتی مانند سیب‌زمینی، ذرت و لوبیا هستند.»

این تصویری از بزرگ‌ترین امپراتوری قاره‌ی آمریکا، یعنی امپراتوری اینکاست. امپراتوری آن‌ها از جنوب کلمبیای امروزی تا جنوب شیلی امتداد داشت. زمانی که اسپانیا در سال 1533 امپراتوری اینکاها را فتح کرد، هیچ تصوری از میزان ثروت این مردمان نداشت. پرستشگاه‌های اینکاها از طلای خالص ساخته شده بود و تمدنشان در اوج شکوفایی خود قرار داشت. بعد از آمدن اروپاییان و به‌ویژه اسپانیایی‌ها، بسیاری از مردم اینکا به کوهستان‌ها رفتند و سعی کردند آداب‌ و رسوم، فرهنگ و زبان خود را زنده نگه دارند. دنیس نیشی (Dennis Nishi) در کتاب امپراتوری اینکا (The Inca Empire) تلاش کرده تاریخ این تمدن بزرگ آمریکا را به مخاطبان نشان دهد.

اینکاها را با سه چیز می‌توان به یاد آورد: رشته‌کوه‌های آند، طلا و آلپاکا. مورخان تا زمانی فکر می‌کردند که همه‌ی اینکاها زبان و دینی یکسان دارند. اما دنیس نیشی در همان فصل اول کتاب ثابت می‌کند که امپراتوری اینکا از قوم‌های فراوان با فرهنگ‌های متفاوت تشکیل شده بود. یکی از رازهای موفقیت فرمانروایان اینکایی این بود که توانستند مردمی با عقاید مختلف را تحت یک امپراتوری دربیاورند و با عدل و داد سال‌ها بر آن‌ها حکمفرمایی کنند. در فصل اول کتاب امپراتوری اینکا، داستان فرزندان خورشید، نخستین فرمانروایان اینکا روایت می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب امپراتوری اینکا

در فصل‌های دوم و سوم می‌خوانید که چگونه قومی گمنام به یک امپراتوری بزرگ و یک روستای کوچک به پایتخت امپراتوری تبدیل شدند. در قسمت‌هایی از هر فصل درباره‌ی فرهنگ اینکاها بحث می‌شود. فصل چهارم به اوضاع اجتماعی اینکاها اختصاص دارد. دنیس نیشی در این فصل از حقایق جالبی درباره‌ی اینکاها پرده می‌بردارد. برای مثال آن‌ها دانشگاهی برای نجیب‌زاده‌ها داشتند، دزدی و قتل در میان مردم بسیار کم بود، پزشکان در درمان بیماری‌ها از روش‌هایی عجیب استفاده می‌کردند و...

وقتی کریستف کلمب از آمریکا به اسپانیا برگشت، داستان‌ مردمانی را تعریف کرد که سرتاپا از طلا پوشانده شده بودند. به این ترتیب تب طلا مردم اسپانیا را فراگرفت. در این میان فردی به نام فرانسیسکو پیسارو گروهی 180 نفره را جمع کرد تا به سرزمین طلا بروند. آن‌ها بالاخره شهری را که مدت‌ها به دنبالش بودند، در امپراتوری اینکا پیدا کردند: شهر کوزکو. پیسارو با نقشه‌ای توانست فرمانروای امپراتوری اینکا را اعدام کند و به سلطه‌ی این قوم ثروتمند بر سرزمینی طلاخیز، پایان دهد. دنیس نیشی داستان آخرین امپراتوری تمدن اینکا را در فصل‌های پنجم و ششم آورده است. در آخرین فصل کتاب امپراتوری اینکا، داستان زندگی این قوم پس از به اشغال درآمدن این سرزمین روایت می‌شود. اینکاها در این راه با دو گروه اسپانیایی روبه‌رو شدند: کسانی که به آیین و سنن آن‌ها علاقه داشتند و می‌خواستند نام اینکاها را در کتب تاریخ ثبت کنند و افرادی که فقط به فکر منافع خودشان بودند و برای به دست آوردن طلا به این سرزمین بکر قدم گذاشتند. بی‌شک دنیس نیشی از کتاب‌های گروه اول برای نوشتن کتاب خود بهره برده است. امروزه میلیون‌ها سرخپوست کچوا و آیمارا، از نسل اینکاهای باستان هستند و در ارتفاعات پرو زندگی می‌کنند. با وجود چنین نسلی، تمدن اینکاها با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهد.

انتشارات ققنوس کتاب امپراتوری اینکا را در مجموعه‌ی تاریخ جهان خود به انتشار درآورده. فرید جواهرکلام این کتاب دنیس نیشی را به زبان فارسی برگردانده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب امپراتوری اینکا برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب امپراتوری اینکا برای علاقه‌مندان به شناخت تمدن‌های باستان، زندگی سرخپوستان و فرهنگ آمریکای جنوبی جذاب خواهد بود.

در بخشی از کتاب امپراتوری اینکا می‌خوانیم

اینکاها این امر را به اثبات رسانده بودند که فاتحانى بزرگوار و آقامنش هستند. هنگامى که جنگ با دشمن به پایان مى‌رسید، بى‌درنگ تمام دشمنى‌ها از میان مى‌رفت. اینکاها شهرهاى تسخیرشده را نه تخریب مى‌کردند و نه آسیبى به آن‌ها مى‌رساندند، بلکه بیش‌تر نهادهاى بومى را محترم مى‌شمردند. سرزمینى که تسخیر مى‌شد بخشى از امپراتورى به شمار مى‌آمد و از تمام مزایاى بخش‌ها و استان‌هاى دیگر امپراتورى بهره‌مند مى‌گردید. پدرو دِ سیه‌زا دِ لئون وقایع‌نگار اسپانیایى در این زمینه مى‌نویسد:

اگر از نظر خوراک و آذوقه، کمبودى در ایالت تازه تسخیرشده پیش مى‌آمد، او (امپراتور) دستور مى‌داد این کمبود را از سایر نواحى امپراتورى جبران کنند تا رعایاى جدید نپندارند امپراتور نسبت به آنان بى‌مهر است... . اگر در هر یک از این استان‌هاى تازه تسخیر شده گله و گله‌دارى وجود نداشت و مرسوم نبود، امپراتور بى‌درنگ دستور مى‌داد هزاران گوسفند به آن‌جا گسیل دارند و سپس به اهالى مى‌گفت که از آن‌ها به خوبى نگهدارى کنند تا بارور شوند و تولیدمثل کنند و براى پوشاکشان پشم تولید کنند.

مردمان مناطقِ تازه تسخیر شده حتى اجازه داشتند تا زمانى که از قوانین و رسوم اینکاها اطاعت مى‌کنند، سنت‌هاى فرهنگى و نیز خدایان خود را حفظ کنند. نخستین اقدام اینکاها پس از تسخیر یک سرزمین جدید آن بود که در آن‌جا ساخلو و سپاهى مستقر کنند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ امپراتورى اینکا
پیشگفتار: سرزمین اینکاها
1: سنتى ده هزار ساله
2: اینکاها
3: برپایى امپراتورى
4: هر فردى مکانى در جامعه داشت
5: آخرین شاهان بزرگ
6: برخوردى تاریخى
7: زندگى تحت فرمانروایى اسپانیایى‌ها
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
منابع مورد استفاده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امپراتوری اینکا
نویسنده
مترجمفرید جواهرکلام
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-964-311-646-0
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امپراتوری اینکا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب امپراتوری اینکا

برای دریافت کتاب امپراتوری اینکا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.