معرفی و دانلود کتاب امپراتوری مغول

عکس جلد کتاب امپراتوری مغول
قیمت:
۴۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری مغول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری مغول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امپراتوری مغول

کتاب امپراتوری مغول داستان به قدرت رسیدن پسر یک رمه‌دار از قبایل مغول است که توانست قومی پراکنده را به ملتی قدرتمند مبدل گرداند و ارتشی هراسناک به وجود بیاورد. مری هال در این کتاب به‌طور خلاصه زندگی چنگیزخان و چگونگی ایجاد امپراتوری مغول را بررسی می‌کند، لشکرکشی‌های این سردار بزرگ را روایت می‌نماید و به چگونگی تجزیه‌ی این امپراتوری عظیم می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب امپراتوری مغول

داستان‌هایی که از حمله‌ی مغول‌ها به ایران نقل شده، سهمگین، خشن و بی‌رحمانه هستند. با وجود این، واقعیت تاریخ این است که مغولان با اقتدار و نظم توانستند بر بخش بزرگی از جهان غلبه کنند و فرمانروایی را در دست بگیرند. قوم مغول امپراتوری بزرگی را تشکیل داد که نظیر آن را در کمتر دوره‌ی تاریخی‌ای می‌توان دید. مری هال (Mary Hull) این فرمانروایی بزرگ را در کتاب امپراتوری مغول (The Mongol Empire)، بیشتر به ما می‌شناساند.

چنگیزخان مغول که نام اصلی او تموچین بود، قبیله‌ای در شرق مغولستان را با دیگر قبایل مجاور متحد کرد و سپاهی تشکیل داد که نام آن لرزه بر دل دشمنان می‌افکند. بعد از لشکرکشی‌های متعدد، امپراتوری مغول تشکیل شد که بر دوسوم اوراسیا حکمفرمایی می‌کرد. سرزمین‌هایی مانند چین، ایران، مغولستان، عراق، افغانستان، سیبری، روسیه، ترکیه، سوریه، پاکستان، هندوستان ویتنام و کامبوج امروزی در آن زمان زیر سلطه‌ی مغولان بود.

معرفی و دانلود کتاب امپراتوری مغول

در ابتدای کتاب امپراتوری مغول، با قبیله‌ی مغول آشنا می‌شویم. مری هال فرهنگ، جغرافیا، نوع زندگی، دین و شیوه‌ی جنگ‌آوری این قوم را در فصل اول کتاب بررسی کرده است. احتمالاً یکی از سؤالاتی که ما را به خواندن کتاب امپراتوری مغول واداشته، این است که مغولان چگونه به چنین قدرت حیرت‌آوری دست یافتند؟ این قوم کوچک کوچ‌نشین چطور توانست به یک امپراتوری بزرگ تبدیل شود؟ فصل دوم کتاب امپراتوری مغول به‌تمامی پاسخ این پرسش است. مری هال در فصل سوم به چنگیزخان و تاکتیک‌های نظامی او می‌پردازد. چنگیزخان ارتشی به وجود آورد که شکست برایش هیچ معنایی نداشت؛ زیرا قوانین سفت و سختی بر این ارتش حاکم بود. چنگیزخان جنگجو و سیاستمدار با نبوغ بالای خود، ارتشی تقریباً شکست‌ناپذیر ساخت. این ارتش بعد از مرگ چنگیز نیز به پیشروی خود ادامه داد و نقاط دیگری از جهان را فتح کرد.

فصل چهارم کتاب امپراتوری مغول، توسعه‌ی امپراتوری نام دارد و بیشتر آن به حمله‌ی چنگیز به ایران اختصاص یافته. مری هال علت افروخته شدن شعله‌ی جنگ میان خوارزمشاه و چنگیز را، در فصل سوم بیان می‌کند و فصل چهارم را به تسخیر شدن شهرهای مهم ایران و اعمال سپاهیان چنگیز اختصاص می‌دهد. پس از مرگ چنگیزخان، چهار وارث او بر گوشه‌ای از قلمروی امپراتوری مغول فرمانروایی می‌کنند.

از همان زمانی که مغولان شروع به پیشروی در کرانه‌های رود ولگا کردند، وحشت مردم اروپا از دچار شدن به سرنوشت ملت‌هایی چون ایران و چین شروع شد. آن‌ها مجارستان و لهستان را تسخیر کردند و آماده‌ی حمله‌ به بقیه‌ی قسمت‌های اروپا شدند. بسیاری از اروپائیان فکر می‌کردند که مغولان یأجوج و مأجوجی هستند که شیطان آن‌ها را آزاد کرده و پایان جهان بعد از حمله‌ی این قوم، فرا خواهد رسید. اما مغولان بعد از مرگ فرمانروایشان، دچار اختلاف شدند و حمله به اروپا را به تاریخی دیگر موکول کردند. زمانی که هرگز فرانرسید. مری هال در آخرین فصل کتاب توضیح می‌دهد که این امپراتوری بزرگ چگونه تجزیه شد و اندک‌اندک از بین رفت.

انتشارات ققنوس کتاب امپراتوری مغول را با ترجمه‌ی نادر میرسعیدی در اختیار شما قرار داده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب امپراتوری مغول برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب امپراتوری مغول برای کسانی است که می‌خواهند اطلاعاتی اولیه در باب تاریخ این قوم و دوران سلطنت‌ آن‌ها کسب کنند.

در بخشی از کتاب امپراتوری مغول می‌خوانیم

خوارزمشاه پیش از رسیدن مغولان به سمرقند، از آن‌جا، فرار کرده بود. بنابراین چنگیز، سوبوتاى و جبه را به دنبال او فرستاد، در حالى که خود و جوان‌ترین پسرش تولوى (تولى) به تعقیب سلطان جلال‌الدین پسر سلطان، که او نیز از شهر گریخته بود، پرداختند. سوبوتاى و جبه حدود یک سال سلطان را ایالت به ایالت دنبال کردند، ولى سلطان پیش از آن که آن‌ها بتوانند دستگیرش کنند، در اثر بیمارى درگذشت. هنگامى که جبه و سوبوتاى به دریاى خزر رسیدند، این جستجو به یکى از بزرگ‌ترین مأموریت‌هاى بازدید منطقه‌اى براى کسب اطلاعات نظامى در مورد دشمن تبدیل شد. جبه و سوبوتاى و بیست هزار سوار که مصممانه مى‌خواستند بدانند که دورتر در سمت غرب چه چیزى وجود دارد، به سفر خود ادامه دادند. این گروه با زندگى بر پشت اسب و به دست آوردن اسب‌هاى تازه نفس از طریق نبرد، دو سپاه را در گرجستان شکست دادند و در زمستان از کوه‌هاى قفقاز عبور کردند و در دشت پهناور روسیه بر دسته‌اى از قبایل ترک غلبه کردند. روس‌ها به پخش هشدار در سراسر امیرنشین‌ها پرداختند و اقدام به گردآورى سپاهى هشتاد هزار نفره نمودند تا با مهاجمان بیگانه بجنگند، اما این سپاه حریف مغولان نبود.

مردم روسیه هیچ چیز درباره مغولان نمى‌دانستند، از جمله این که آن‌ها از کجا آمده بودند. یک راهب روسى شرح داده است: «قبایلى ناشناس آمدند، هیچ کس نمى‌داند که آن‌ها کیستند و از کجا آمده‌اند و زبانشان چیست و از چه نژادى هستند. فقط خدا مى‌داند که آن‌ها کیستند و از کجا آمده‌اند.»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ امپراتوری مغول
پیشگفتار: نیرویى از شرق
1: قوم نُه زبانه
2: از ناکجا: ظهور مغولان
3: ایجاد یک ملت
4: توسعه امپراتورى
5: شرق با غرب روبرو مى‌شود
6: تجزیه امپراتورى
یادداشت‌ها
منابع براى مطالعه بیش‌تر
آثار مورد استفاده
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امپراتوری مغول
نویسنده
مترجمنادر میرسعیدی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات136
زبانفارسی
شابک978-964-311-311-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امپراتوری مغول

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب امپراتوری مغول

برای دریافت کتاب امپراتوری مغول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.