معرفی و دانلود کتاب تاریخ برده‌داری

عکس جلد کتاب تاریخ برده‌داری
قیمت:
۵۹۰۰۰ ۴۱,۳۰۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ برده‌داری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ برده‌داری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ برده‌داری

کتاب تاریخ برده‌داری فقط بر نژاد و جغرافیای خاصی تمرکز ندارد و تاریخچه‌ی این عمل ننگین را در سراسر دنیا و در همه‌ی اعصار دنبال می‌کند. نورمن ال. ماخت و مری هال در این کتاب از آغاز برده‌داری در تمدن‌های باستان می‌گویند؛ به اسارت گرفتن برده‌ها را در سه‌ قاره‌ی آمریکا، آفریقا و آسیا توضیح می‌دهند؛ به سراغ قاره‌ای می‌روند که برده‌داری در آن‌جا لغو شد و به بهره گرفتن از برده‌ها در عصر حاضر اشاره می‌کنند.

درباره‌ی کتاب تاریخ برده‌داری

تاریخ برده‌داری داستانی پر از تراژدی و ظلم است که شاید نتوان آن را فقط در چند صفحه خلاصه کرد. چه بسیار کودکانی که از مادرانشان جدا شدند، چه بسیار مردمانی که زیر شکنجه‌های سبعانه‌ی اربابانشان جان سپردند، چه بسیار دخترانی که مجبور بودند برده‌ی جنسی مردانی هوس‌باز باشند و چه بسیار والدین فقیری که در ازای مبلغی ناچیز، فرزندان خود را به بردگی فروختند. به هر کجای تاریخ برده‌داری نگاه کنید، چنین تصاویر زجر‌آوری را می‌بینید. اما این تاریخ، نقاط روشن و امیدوارکننده‌ای هم دارد. بردگانی که پس از سال‌ها تلاش و مبارزه توانستند خود را از قید اربابان ستمگرشان خلاص کنند و زندگی جدیدی را در پیش بگیرند. کتاب تاریخ برده‌داری (The History of Slavery)، فقط گوشه‌ای از این داستان پرغم را نشان می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب تاریخ برده‌داری

همانطور که نورمن ال. ماخت (Norman L. Macht) و مری هال (Mary Hull) می‌گویند، واژه‌ی برده در زبان انگلیسی (slave) نام قومی در اروپای مرکزی و شرقی بود که گروه‌های مختلفی در میانه‌ی قرن پنجم تا سیزدهم به سرزمینشان هجوم می‌آوردند و مردم را به بردگی می‌گرفتند. هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت تاریخ شروع برده‌داری را اعلام کند؛ اما با توجه به طبقه‌بندی جوامع، احتمال می‌رود که از آغاز تاریخ، برده‌داری به امری رایج بدل شده باشد. در فصل اول می‌خوانید که تمدن‌های بین‌النهرین، روم، مصر و یونان چگونه گروه کثیری را به‌عنوان برده به کار می‌گرفتند و درباره‌ی آن‌ها چه قوانینی وضع کرده بودند. برده‌داری در آن دوره یکی از تجارت‌های سودآور بود و افراد زیادی از آن حمایت می‌کردند. بیشتر برده‌ها از قوم اسلاو، ترک، روس، هندی، چرکس، آفریقایی و... بودند. فصل دوم کتاب تاریخ برده‌داری بر دو منطقه در قرون وسطی تمرکز دارد: سرزمین‌های مسلمان و کشور ایتالیا.

قاره‌ی آفریقا، یکی از مناطقی بود که برده‌داری در آن رواج داشت. آفریقا به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شد. خود آفریقایی‌ها بردگان را برای تولید محصولات کشاورزی و استخراج معادن به کار می‌گرفتند. بیشتر این بردگان در میانه‌ی جنگ‌ها به اسارت و بیگاری گرفته می‌شدند. نورمن ال. ماخت و مری هال فصل سوم کتاب را به برده‌داری در آفریقا اختصاص داده‌اند. سرخپوستان آمریکا نیز از برده‌داری مستثنی نبودند و دو قوم آزتک و مایا، علاوه بر استفاده کردن از بردگان در کارهای معمول، آنان را قربانی می‌کردند. در فصل چهارم کتاب تاریخ برده‌داری می‌خوانید که سرخپوستان پیش و پس از رسیدن سفیدپوستان به سرزمینشان، چگونه به بردگی گرفته می‌شدند.

زمانی در سال 1619 میلادی، یک کشتی مخصوص برده‌ها از اقیانوس اطلس عبور کرد: مردان، زنان و کودکانی که از آفریقا به جایی در آمریکا برده می‌شدند. تقریباً نیمی از آن‌ها در جریان حمله‌ی دزدان دریایی جان خود را از دست دادند و آن‌هایی که زنده ماندند،‌ در ایالت ویرجینیا به‌عنوان برده فروخته شدند. آن‌ها مجبور بودند در مزارع پنبه و تنباکو کار کنند و هر تحقیری را فقط برای زنده ماندن به جان بخرند. پیش از این، بردگی فقط مختص به یک نژاد خاص نبود و از سراسر جهان در خلال جنگ‌ها، مردمان سرزمین شکست‌خورده به کالایی برای خرید و فروش و استثمار تبدیل می‌شدند. پس از قرن شانزدهم میلادی بود که خرید و فروش بردگان سرخ‌پوست و اغلب سیاه‌پوست در ایالات متحده‌ی آمریکا رواج یافت. تجارتی که به مذاق سفیدپوستان خوش آمد و تا حدود دو قرن بعد، به آن ادامه دادند. نورمن ال. ماخت و مری هال در فصل پنجم کتاب تاریخ برده‌داری، از این دوران در قاره‌ی آمریکا بیشتر می‌گویند.

بردگان بیشتر در مزارع جنوب آمریکا برای برداشت پنبه و تنباکو به کار گرفته می‌شدند و در شمال آمریکا، بردگان کمتری مشغول به کار بودند. آمریکا در اعلامیه‌ی استقلال از مردمانی می‌گفت که با یکدیگر برابر بودند؛ اما انگار برده‌ها جزئی از این مردمان نبودند. اندک‌اندک میان سیاست‌گذاران اختلافاتی پدید آمد؛ تا اینکه این اختلافات به جنگ داخلی آمریکا منجر شد. در فصل ششم کتاب تاریخ برده‌داری به این جنگ و الغای برده‌داری پرداخته شده است. اگر می‌خواهید از جزئیات این جنگ باخبر شوید، کتاب «جنگ داخلی آمریکا» را از مجموعه‌ی تاریخ جهان بخوانید. با وجود لغو قانون برده‌داری در سراسر جهان در قرن نوزدهم میلادی، این عمل شرم‌آور هنوز هم ادامه دارد و انسان‌های بسیاری به شکل غیرقانونی خرید و فروش می‌شوند. نورمن ال. ماخت و مری هال آخرین فصل کتاب را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

کتاب تاریخ برده‌داری در مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس با ترجمه‌ی سهیل سمّی به چاپ درآمده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر کتاب از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه» و «امپراتوری مغول». مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند؛ اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب تاریخ برده‌داری برای چه کسانی مناسب است؟

اگر درباره‌ی تاریخچه‌ی به اسارت گرفتن مردان، زنان و کودکان به‌عنوان برده کنجکاوید، کتاب تاریخ برده‌داری را بخوانید.

در بخشی از کتاب تاریخ برده‌داری می‌خوانیم

اما براى برده‌ها زندگى بر روى کشتزارها طاقت‌فرسا بود. اسناد رسمى فرانسوى‌ها مؤید توصیف سى. ال. آر. جیمزِ مورخ در باب مجازات بردگان است:

«برده‌داران و نگهبانان برده هر مجازاتى را که بتوان تصورش را کرد، براى فرو نشاندن شهوت خشونتشان، علیه برده‌ها روا مى‌داشتند: زنجیرهاى آهنى بر دست و پا، کنده‌هاى عظیم چوب که پشت سرشان مى‌کشیدند، و نقاب‌هاى قلع براى آن که برده‌ها نتوانند ساقه‌هاى نیشکر را بخورند، و طوق آهنى. وقتى چوب داغ بر باسن برده‌ها مى‌گذاشتند، شلاق زدن موقتا متوقف مى‌شد؛ نمک، فلفل، زغال نیمسوز و خاکستر داغ بر روى زخم‌هاى خونین ریخته مى‌شد. قطع عضو مرسوم بود: عضلات، گوش‌ها و گاه حتى اعضاى تناسلى، تا آن‌ها از لذتى که مى‌توانستند به رایگان از آن برخوردار شوند، محروم گردند. اربابانشان موم داغ بر بازوها و دست‌ها و شانه‌هاى آن‌ها مى‌ریختند، و بر سرشان نیشکر جوشان خالى مى‌کردند، آن‌ها را زنده زنده مى‌سوزاندند، روى آتش کم‌فروغ کبابشان مى‌کردند، در باروت فرو مى‌کردند و کبریت مى‌کشیدند، تا سر در نیشکر فرو مى‌کردند تا مگس‌ها آن‌ها را بگزند، آن‌ها را در مقابل لانه مورچه‌ها یا زنبورها مى‌بستند، وادارشان مى‌کردند مدفوعشان را بخورند، ادرارشان را بنوشند، و تف دیگر برده‌ها را بلیسند.»

در این اثنا، تولید قهوه و شکر براى زارعان و دولت فرانسه سودهاى کلانى در بر داشت، و این خود مستلزم آن بود که کل تجارت در مستعمره‌ها با کشور متبوع انجام شود. کشتى‌هاى فرانسوى بردگان را از آفریقا به هائیتى مى‌بردند، و تولیدات آن‌جا را از هائیتى به فرانسه انتقال مى‌دادند؛ تمام تمهیدات و تجهیزات لازم در هائیتى باید از تاجران فرانسوى خریدارى مى‌شد. در یک وهله، نیمى از شکر و قهوه جهان را هائیتى تأمین مى‌کرد. به مدت یکصد سال تولید و سود این دو محصول در هر مایل مربع در مقایسه با دیگر اراضى جهان بیش‌تر بود. و البته این وضعیت به بروز موفقیت‌آمیزترین شورش در تاریخ برده‌دارى منجر شد.

فهرست مطالب کتاب

حوادث مهم در تاریخ برده‌دارى
مقدمه: پدیده‌اى جهانگیر
1: برده‌دارى در تمدن‌هاى آغازین مدیترانه
2: برده‌دارى در قرون وسطى
3: برده‌دارى در آفریقا
4: برده‌دارى در میان سرخپوستان آمریکا
5: اروپاییان در منطقه‌ی کارائیب و آمریکاى جنوبى سرخپوست‌ها و آفریقایى‌ها را به بردگى مى‌گیرند
6: برده‌دارى در مهاجرنشین‌هاى آمریکا و ایالات متحده
7: تداوم برده‌دارى
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ برده‌داری
نویسنده،
مترجمسهیل سمی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات134
زبانفارسی
شابک978-964-311-615-8
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۵۹۰۰۰ ۴۱,۳۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تاریخ برده‌داری

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ برده‌داری

برای دریافت کتاب تاریخ برده‌داری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.