معرفی و دانلود کتاب انسان و انتخاب دشوار: مسئولیت پذیری یا مسئولیت گریزی

عکس جلد کتاب انسان و انتخاب دشوار: مسئولیت پذیری یا مسئولیت گریزی
قیمت:
25000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انسان و انتخاب دشوار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انسان و انتخاب دشوار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انسان و انتخاب دشوار: مسئولیت پذیری یا مسئولیت گریزی

با خروج از چرخه‌ی باطل مسئولیت‌گریزی، وارد دایره‌ی توانمندی‌های خود شوید!... علی صاحبی، روانشناس برجسته‌ و صاحب‌نظر ایرانی، در کتاب انسان و انتخاب دشوار، با ما در باب شیوه‌های کسب فضیلتِ مسئولیت‌پذیری سخن گفته و ضمن این کار، نقد خویش را نیز، بر فرهنگ مبتنی بر قربانی‌گری، ارائه نموده است.

درباره کتاب انسان و انتخاب دشوار

دکتر علی صاحبی، بنیانگذار مرکز واقعیت‌درمانی، یکی از برجسته‌ترین روانشناسان حال حاضر ایران است. شیوه‌ی کار بالینی وی را می‌توان تلفیقی از دو مکتب روانشناختی به شمار آورد: نخست، مکتب «تئوری انتخاب» که رئوس کلی آن توسط ویلیام گلسر در کتابی با همین عنوان شرح داده شده؛ و دوم، مکتب «روانشناسی مثبت» که عمده‌ی محتوای متونِ نظریِ مرتبط با آن، معطوف به ارائه‌ی توصیه‌هایی کارآمد برای نیل به حیاتی توأم با احساس شادی و سعادت است.

کتاب انسان و انتخاب دشوار یکی از خواندنی‌ترین عناوین در میان آثار پرتعداد علی صاحبی به شمار می‌رود. در این اثر مخاطب مطالبی ارزنده خواهید بود که جملگی، در راستای توضیح اهمیت برخورداری از فضیلت مسئولیت‌پذیری در زندگی، و همچنین، شیوه‌های کسب این فضیلت اخلاقی، ارائه شده‌اند.

دکتر علی صاحبی در اثر پیش رو، به ویژگی‌ای در فرهنگ ایرانی تاخته که خود از آن با عنوان «رویکرد قربانی‌گری» یاد می‌کند. رویکرد قربانی‌گری، به طور خلاصه، نوعی طرز فکر است که فرد را، به طرق مختلف، به گریز از مسئولیت دعوت می‌کند؛ بینشی که آدمی را وامی‌دارد تا اعتبار پیروزی‌ها و کامیابی‌هایش را از آن خود قلمداد کرده و تقصیر شکست‌ها و ناکامی‌هایش را به گردن دیگری (افراد خانواده، حلقه‌ی دوستان، همکاران، محیط و ...) بیندازد. به باور مؤلف کتاب انسان و انتخاب دشوار، افراط در تبعیت از رویکرد قربانی‌گری، اصلی‌ترین عامل ناکامی انسان ایرانی در زوایای گوناگون زندگی است. آنچه در اثر پیش رو خواهید خواند، توصیه‌هایی کارآمد و مفید است که به شما در مسیر رهایی از چرخه‌ی قربانی‌گری یاری می‌رسانند. آموزه‌های گردآمده در این اثر، تماماً معطوف به تحقق هدفی واحدند: یافتن و پرورش توانایی‌های خود و اتکا بدان‌ها در مسیر رشد و توسعه‌ی فردی. برخی از مهم‌ترین مطالبی که نویسنده‌ی کتاب حاضر در راستای تحقق هدف مذکور از آن‌ها بحث کرده، به ترتیب عبارتند از: ویژگی‌های تفکر مسئولیت‌گریز، شیوه‌های انکار واقعیت از سوی شخصیت مسئولیت‌ناپذیر، مبحث روانشناختی «چرخه‌ی سرزنش»، راه‌های تشخیص رفتارهای مسئولیت‌گریزانه از کنش‌های مسئولیت‌پذیرانه و...

کتاب انسان و انتخاب دشوار به همت انتشارات ذهن‌آویز در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است. شایان ذکر است که این اثر، جلد دومِ سه‌گانه‌ای با عنوان «زندگی مسئولانه» به شمار می‌رود.

کتاب انسان و انتخاب دشوار مناسب چه کسانی است؟

دکتر علی صاحبی کتاب انسان و انتخاب دشوار را برای آن دسته از مخاطبینی به رشته‌ی تحریر درآورده که به طور جدی خواهان برخورداری از ویژگی پسندیده‌ی مسئولیت‌پذیری‌اند.

با علی صاحبی بیشتر آشنا شویم

دکتر علی صاحبی به سال 1343، در شهر زیبای گرگان دیده به جهان گشوده. وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی خود را از دانشگاه تهران، و مدرک دکترای خویش را از دانشگاه «یوساوت ولز سیدنی» اخذ نموده است. او همچنین دارای مدرک فوق دکترای روانشناسی (با گرایش اختلالات وسواسی) از دانشگاه سیدنی است. به طور کلی باید گفت که دانش وسیع دکتر صاحبی در حیطه‌ی روانشناسی، از معتبرترین مراجع علمی دریافت گشته است. (در این باره تنها همین اشاره کافی‌ست که وی سال‌های سال نزد اساتیدی چون آلبرت آلیس و جفری یانگ تحصیل نموده است.)

فعالیت علی صاحبی به عنوان استاد روانشناسی با تدریس در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز گشت و با حضور به عنوان عضو هیئت علمی در مؤسسه‌ی واقعیت‌درمانی ویلیام گلسر، پی گرفته شد.

از علی صاحبی، تاکنون نزدیک به چهل عنوان کتاب، در دو حوزه‌ی تألیف و ترجمه، به انتشار رسیده است. آنچه از پی می‌آید، عناوین برخی از خواندنی‌ترینِ این کتاب‌هاست: «زندگی سراسر قصه‌گویی است»، «قصه‌هایی برای فکر کردن»، «دیدن دگرآموز، شنیدن دگرآموز»، «مسئولیت‌پذیری: فضیلت گمشده»، «تله‌ی شادمانی»، «سیلی واقعیت»، «رهبری مدرن و مقتدرانه»، «انسان و انتخاب دشوار»، «خرد راهبری خود و دیگران» و «تئوری انتخاب».

جملات برگزیده کتاب انسان و انتخاب دشوار

  • هیچ‌چیزى در زندگى ترسناک نیست، فقط باید آن را فهمید و درک کرد. (مارى کورى)
  • رفتار آیینه‌اى است که هر کس تصویر اصلى خودش را در آن نشان مى‌دهد. (گوته)
  • هر انسانى هم نیا و هم وارث خودش است. او گذشته خود را به ارث برده و آینده خود را طراحى مى‌کند. (اچ. اف. هدج)
  • یکى از غمبارترین تجارب انسان این است که یک روز در روزگار پیرى از خواب برخیزد، درحالى‌که به انتهاى عمر فعال و مؤثر حرفه‌اى خود رسیده است، دریابد در تمام این سال‌ها فقط بخش کوچکى از وجود خود را به کار گرفته است. (وى. دبلیو. باروز)

در بخشی از کتاب انسان و انتخاب دشوار می‌خوانیم

استفاده از واژه‌هاى قربانى، ناجى و آزارگر موضوع ثابتى را نشان مى‌دهد و چنین القاء مى‌کند که این نقش‌ها در ساختار شخصیت و منش و سبک زندگى فرد پدید آمده و خود وى نقشى در انتخاب آن موضع نداشته است. حقیقت این است که عملا هر سه نقش به نوعى قربانى هستند. هدف از تغییر زبان از اسم قربانى به فعل قربانى‌گرى این است که به طور روشن اعلام کنیم ما به عنوان یک فرد قدرت «انتخاب» داریم تا رفتار خود را در هر موقعیت تغییر دهیم. وقتى از اسم براى نامگذارى این مواضع استفاده مى‌کنیم به طور غیرعمد این برداشت نادرست را دامن مى‌زنیم که الگوها یا مواضع رفتارى و ارتباطى، ایستا، ثابت و خارج از کنترل فرد مى‌باشند. درحالى‌که براساس «تئورى انتخاب» ما باور داریم هر فردى مى‌تواند تغییر رفتار و یادگیرى شیوه‌هاى جدید فکر کردن و ارتباط برقرار کردن با دیگران را بیاموزد، اگرچه ممکن است این کار دشوار باشد یا آن رفتارها و الگوهاى ارتباطى بسیار قدیمى، ریشه‌دار و مقاوم باشند.

هر موضعى در چرخه سرزنش از یک سرى باورها و رفتارهایى تشکیل مى‌شود که خود ما آن‌ها را کنترل مى‌کنیم. البته باید بدانیم ما وقتى واقعاً «انتخاب» و «گزینه» داریم که آگاه باشیم. فردِ بدون آگاهى، به واقع انتخابى هم ندارد. ولى همانطور که ویلیام پاورز به شکل ماهرانه‌اى گفته است: «داشتنِ انتخاب» هم قدرتمند و هم تعارض‌آمیز است. تعارض، بخش دائمى زندگى است. چگونگى کنار آمدن با تعارضات است که زندگى ما را خوش یا ناخوش، جهنم یا بهشت مى‌سازد.

اگر به مواضع چرخه سرزنش برگردیم، افرادى که نقش ناجى را بازى کرده و خود را ناجى مى‌بینند، باید کسى را داشته باشند تا نجاتش بدهند. فردى که قربانى‌گرى مى‌کند ممکن است انتخاب کند که همان فکر و عمل گذشته را ادامه دهد تا براى مدتى یک ناجى او را نجات دهد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مؤلف
درآمد: نگاهى گذرا به طرز فکر مسئولیت‌گریز
گفتار اول: از انکار واقعیت تا گریز از مسئولیت‌پذیرى
گفتار دوم: چرخه سرزنش و روان‌شناسى کنترل بیرونى
گفتار سوم: الگوهاى رفتارى در چرخه سرزنش و دایره توانمندى‌ها
گفتار چهارم: از جهت‌گیرى قربانى به جهت‌گیرى مبتکر و خلاق
گفتار پنجم: شیوه خروج از مثلث سرزنش‌گرى و ورود به حلقه توانمندى‌ها
گفتار ششم: قربانى‌گرى
گفتار هفتم: چگونه مسئولیت‌پذیرى را از مسئولیت‌گریزى تشخیص دهیم؟
زندگینامه در پنج فصل
مآخذ و دیگر منابع سودمند

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انسان و انتخاب دشوار: مسئولیت پذیری یا مسئولیت گریزی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات ذهن آویز
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-600-118-246-4
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
25000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انسان و انتخاب دشوار

هادی بیات
۱۴۰۲/۲/۶
کتابهای علی صاحبی حول محوریت تئوری انتخابه. ولی تو هر کتاب ایشون عمیق ترمیشیم نسبت به این تئوری. مخصوصا که در این کتاب با مثلث کارپمن (مثلث قربانی) تلفیق شده و واقعا عمیق شدن دراین مفاهیم خوبه و آرامش بخش
sa za
۱۴۰۲/۱/۴
به به استاد گرانقدرم دکتر علی صاحبی
با داشتن چنین نویسندا‌ای بر این کتاب جای حرفی نمیماند
اگر حرفه‌ای هستید یا نیستید فرقی نداره قلم نگارنده بقدری توانمنده که همه رو به زبانی فصیح و روان در فهم همگان نوشته
Parisa Karimi
۱۴۰۲/۱۰/۱۷
این کتاب خیلی عالی مثلث قربانی رو با جزئیات و ویژگی‌های هر جایگاه توضیح داده کتاب خوب دکتر علی صاحبی که در زندگی من خیلی تاثیرش مثبت بوده
pedram aghaee
۱۴۰۲/۱۰/۲۵
حتما توصیه می‌کنم مطالعه بفرمایید در زمینه مسئولیت‌پذیری و ارزش آن و تعهد و انضباط نسبت به زندگی
زهرا بهمدی
۱۴۰۲/۹/۹
واقعا عالیه بچه‌ها حتما بخونین آقای علی صاحبی آثارش حرف نداره
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب انسان و انتخاب دشوار

برای دریافت کتاب انسان و انتخاب دشوار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.