معرفی و دانلود کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923

عکس جلد کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923
قیمت:
۱۹۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923

کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923 اثری تاریخی است که در آن پی یر بروئه، به بررسی و تحلیل دقیق عوامل شکست انقلاب آلمان در بازه‌ای شش‌ساله می‌پردازد. او اقتصاد و جامعه‌ی آلمان را در آن دوران واکاوی می‌کند و تأثیراتی را که جنگ جهانی اول بر این سرزمین گذاشته از نظر می‌گذراند.

درباره‌ی کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923

کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923 (Révolution en Allemagne 1917-1923) دنباله‌ی جلد اولِ آن است؛ این کتاب به دلیل حجم بالا در دو جلد منتشر شد و ازآنجاکه مطالب این کتاب از میانه آغاز می‌شود، مطالعه‌ی جلد اول ضروری به نظر می‌رسد. پی یر بروئه (Pierre Broué) در این جلد، نقش گروه‌های سیاسی مختلف را در ناکامی انقلاب آلمان بررسی و تحلیل می‌کند. این گروه‌ها شامل حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، حزب کمونیست توده‌ای، حزب کارگران کمونیست آلمان، حزب کمونیست روسیه، حزب سوسیالیست ایتالیا و... می‌شوند.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923

بروئه در این کتاب، تاریخچه‌ای مفصل از حزب کمونیست آلمان به همراه گسست‌ها و انشعابات آن به دست می‌دهد. پس از بروز گسست‌های زیادِ درون‌حزبی، حزب کمونیست آلمان اثبات کرد که می‌تواند از بحرانی عمیق حیاتی دوباره یابد، بر اختلافات درونی خود غلبه کند، صفوف خود را مستحکم سازد و بخش زیادی از چیزهایی را که از دست داده بود دوباره به دست آورد. لنین در این میان نقش مهمی ایفا کرده است. پی یر بروئه همچنین پیمان راپالو را که میان آلمان و روسیه منعقد شد، از نظر می‌گذراند و این عهدنامه را دررابطه‌با انقلاب آلمان بررسی می‌کند. برخی مورخان عقیده دارند راپالو به دلیل پیامدهای آن برای رهبران کمونیست مانع قطعی در راه انقلاب آلمان به شمار می‌آمد، اما آن‌ها از موضع ضعیفی استدلال می‌کنند. در واقع، این مورخان بر ادعای روث فیشر تکیه می‌کنند که سیاست راپالو متضمن عقب‌نشینی در آلمان و در نتیجه چرخش بزرگی در سیاست‌های بین‌الملل کمونیستی بود، اما فیشر، واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی، بار مضاعفی که بر دوش طبقه‌ی کارگر آلمان سنگینی می‌کرد تا هم با انباشت سرمایه‌داری در آلمان و هم با پرداخت غرامت کنار بیاید، را نادیده می‌گیرد.

کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923 در واقع راجع‌به یکی از انقلاب‌های بزرگِ شکست‌خورده صحبت می‌کند که اگر به پیروزی می‌رسید، سرنوشت تمام جهان را تغییر می‌داد و می‌توانست حتی از جنگ جهانی دوم و به قدرت رسیدن هیتلر و استالین جلوگیری کند. نویسنده‌ی این اثر در وهله‌ی اول می‌خواهد ببیند کدام عناصر سبب بروز چنین جنبش‌هایی در آلمان شدند و در وهله‌ی دوم، کدام عوامل دست به دست هم دادند تا از به ثمر نشستن آن جلوگیری کنند. پی یر بروئه تأثیر انقلاب اکتبر در روسیه را بر انقلاب نوامبر در آلمان به‌دقت موشکافی می‌کند. این کتاب با نمایه، کتاب‌شناسی، گاه‌شماری و منابع مفصلی که در پایان به مخاطبان ارائه می‌دهد، منبعی بسیار غنی برای خوانندگان و مورخان به حساب می‌آید.

ارزش کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923 زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم پی یر بروئه برای نگاشتن اثر خود، به اسناد سری بایگانی‌های احزاب کمونیست بلوک‌ شرق دسترسی نداشته، اما از امکانات موجود بهترین بهره را برده و توانسته پرتو جدیدی بر تاریخ آلمان بیفکند. نشر چرخ این اثر را با ترجمه‌ی حسن مرتضوی به بازار کتاب عرضه کرده است.

کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923 برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب برای دانشجویان رشته‌ی تاریخ، علوم سیاسی و علوم اجتماعی امری ضروری است. حال آنکه علاقه‌مندان به موضوعات تاریخی و سیاسی نیز از این اثر بهره‌ی فراوانی می‌برند.

در بخشی از کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923 می‌خوانیم

واقعیت این است که روابط بین حزب کمونیست آلمان و حزب روسیه بین سال‌های 1919 و 1922 تقریباً پیوسته از همان الگو پیروی می‌کرد: درگیری شدید در سطح پیشنهادهای ارائه‌شده یا ابتکارات اعمال‌شده از سوی آلمانی‌ها؛ انتقاد شدید رهبران هیئت اجرایی بین‌الملل؛ و سپس مداخله‌ی لنین، که ضمن انتقادات رسمی، ابتکار آلمانی‌ها را قابل‌قبول ارزیابی می‌کرد و خواستار باز شدن بحث می‌شد. به نظر می‌رسد لنین در میان رهبران بین‌الملل و حزب روسیه تنها کسی بوده است که به ابتکارات و مشکلات آلمان توجه می‌کرد و می‌کوشید نه مصالحه، بلکه سنتزی را تحقق بخشد و نومیدانه علیه انشعابات در حزب کمونیست آلمان مبارزه می‌کرد؛ تروتسکی همیشه از او پیروی می‌کرد یا با او موافق بود.

هنگامی که لنین در ‌1919 با اخراج چپ‌گراهای افراطی از حزب کمونیست آلمان به دست لوی مواجه شد، نهایت تلاش خود را کرد تا حزب کارگران کمونیست آلمان را با بین‌الملل آشتی دهد؛ تلاشی که ناموفق از آب درآمد. در ‌1920، او از اعلامیه‌ی «اپوزیسیون وفادار» و موضع مرکزیت در خصوص احترام به فراخوان برای تشکیل دولت کارگری حمایت کرد و بدون قیدوشرط از جدال علیه چپ‌ها و تلاش برای جلب مستقل‌های چپ حمایت کرد. او با موفقیت از نامه‌ی سرگشاده‌ی 7 ژانویه‌ی 1921 علیه بوخارین و زینوویف دفاع کرد. و همچنین برای حفظ لوی در حزب مبارزه کرد. لنین با نیروی محض اقتدار اخلاقی مصالحه‌ی مسکو را تحمیل کرد. او چپ‌گرا‌ها را در حمله به «سانتریست‌ها» مهار کرد و مه‌یر را از اخراج آن‌ها به دلیل فعالیت جناحی‌شان بازداشت. لنین از اوایل ‌1923 دیگر در صحنه نبود و مبارزات جناحی حزب کمونیست آلمان پس از آن با نزاع‌های داخلی در حزب روسیه که هم‌زمان بازتاب، دستاویز و توجیه آن بودند ادغام شد. هیچ‌کس در آلمان و بین‌الملل نتوانست نقشی را ایفا کند که لنین به طور متناوب ایفا کرده بود، یعنی تلاش بی‌وقفه برای انطباق سیاست حزب با واقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، یکسان‌سازی صفوف حزب، آموزش کادرهای رهبری و ساختن آن بدون خفه کردن اختلافات، و به‌طور خلاصه، کمک به شکل‌گیری پیوند.

فهرست مطالب کتاب

پاره‌ی سوم: از فتح توده‌ها تا شکست بی‌مبارزه
28: وحدتی که به دشواری حفظ شد
گسست قطعی از حزب کارگران کمونیست آلمان
معضلات نظری جدید
تزهای لوی
نخستین انشعاب در راست
انشعاب دوم در راست
خطر انشعاب در چپ
29: شروعی تازه
جبهه ی متحد: «هدف قدیمی، روش های جدید»
کنفرانسِ سه بین الملل
30: چرخش راپالو
مسئله ی آلمان روسیه
چرخش 1920 - 1921
حزب و بین‌الملل: واکنش‌ها به راپالو
راپالو: مانعی برای انقلاب؟
31: به سوی جبهه ی متحد علیه فقر و ارتجاع
گسترش ارگان های جبهه ی متحد
جبهه ی متحد در اعتصابات
کارزارها پس از ترور راتنائو
32: «حزب کمونیست توده ای»
ترکیب حزب کمونیست آلمان
ساختار و سازمان
سنتی در روند آفرینش
نفوذ حزب
33: دولت کارگری
پیش نویس برنامه
تعمیق یا تجدیدنظر؟
معضل حکومت های سوسیالیستی در ایالت‌ها
علمی ‌ تخیلی سیاسی؟
مسئله ی آهنگ
34: گسترش یک تاکتیک
بحث های کنگره ی چهارم
قطعنامه های نهایی
مجادلات در لایپزیگ
تزهای براندلر
پیامدهای کنگره
35: اشغال رور
معضل غرامت ها و قدرت های بزرگ
«مقاومت منفعلانه»
دشواری های جنگ در دو جبهه
36: بحران در حزب کمونیست آلمان
موفقیت جبهه ی متحد در زاکسن
در آستانه ی انشعاب
مصالحه ی جدید در مسکو
بهبود وحدت در میان تنش های فزاینده
37: موقعیت پیشاانقلابی بی سابقه
تورم سرسام آور
پیامدهای اقتصادی و اجتماعی
پیامدهای سیاسی
فوران تازه ی ناسیونالیسم
کمونیست ها با ناسیونالیست ها مقابله می کنند
«خط شلاگتر»
38: سرنگونی دولت کونو
شایعه ی جنگ داخلی
ماجرای روز ضدفاشیست
وضعیت در اوایل اوت
هشدار توفان
39: تدارک قیام
چرخشی که تصمیمش در مسکو گرفته شد
چرخش در آلمان
بحث های مقدماتی
تدارکات نظامی
بسیج فعالان
وضعیت در سپتامبر
40: دیدگاه مسکو درباره ی انقلاب آلمان
خصیصه های انقلاب آلمان
افسانه ی تبانی با نازی ها
طبقه ی کارگر، کمونیست ها و سوسیال دموکرات ها
اتحادیه های کارگری، شوراهای کارانه ها و سوویت ها
مشکلات درونی
مشکلات بیرونی
41: اکتبر آلمان
زمان انتظار
اجرای برنامه
زمان مشاهده
کنفرانس در کمنیتس
عقب نشینی
42: پیامدهای شکستی دیگر
نخستین واکنش ها
کشمکش در حزب کمونیست روسیه
صف بندی های جدید در حزب کمونیست آلمان
جلسه ی هیئت اجرایی بین الملل در ژانویه ی 1924
حکم بین الملل
مبارزه با براندلریسم و تروتسکیسم
پاره‌ی چهارم: وظیفه‌ای که تاریخ آن را محکوم کرد؟
43: تاریخ و سیاست
44: پیوند زدن بلشویسم به تنه ی آلمانی
45: پاول لوی: فرصت ازدست رفته؟
46: کارل رادک: اغتشاش سبک ها؟
47: ترازنامه ی یک شکست
تروتسکی به ماجرای آلمان بازمی گردد
نظر پاول لوی
ضعف های ذاتی حزب کمونیست آلمان
یادداشت های جلد دوم
کتاب شناسی
گاه شماری
نام نامه ی تفصیلی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923
نویسنده
مترجمحسن مرتضوی
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات595
زبانفارسی
شابک978-622-5250-56-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923

برای دریافت کتاب انقلاب آلمان 2: 1917 - 1923 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.