معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه

عکس جلد کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه
قیمت:
۱۹۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه، جریان فلسفی قرون پنجم تا هفدهم میلادی را پی می‌گیرد و می‌کوشد ایده‌ها و مکاتب فکری این دوران را تشریح کند. این کتاب، فلسفه‌های اسلامی، یهودی و لاتینی قرون‌وسطی را به‌تفصیل بررسی کرده و آرا و اندیشه‌های فیلسوف‌های تأثیرگذاری مثل ابن‌سینا، این میمون، آبلار، آکویناس و گنتی را معرفی می‌نماید. این اثر از مجموعه‌ی ده‌جلدی راتلج است و ویراستاری آن را جان مارنبون بر عهده داشته.

درباره‌ی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه

چند سده پس از شکل‌گیری مسیحیت، این دین توانست به بخش زیادی از کشورهای دنیا نفوذ کند و به جریانی غالب و مسلط تبدیل شود. این روند که تقریباً از قرن پنجم میلادی شروع شده بود توانست تمام شئون فرهنگی و علمی، از جمله فلسفه را تحت‌تأثیر خود قرار دهد. فلسفه‌ی این برهه بیش از همیشه به مذهب و دین گرایش یافت و در خدمت تبیین ایده‌های الهی قرار گرفت، اما مسیحیت تنها گرایش فلسفی آن زمان نبود. جریان‌های اسلامی و یهودی هم نسبتاً قدرت داشتند. گرچه محدوده‌ی آن‌ها تنها به کشورهای اسلامی و عربی محدود بود، اما عمیقاً بر روی اندیشه‌ی غربی تأثیرگذار بودند. بااینکه این فلسفه‌ها به زبان‌های متفاوتی رواج داشتند (فارسی، عربی، عبری و لاتینی)، اما تاریخ‌شناسان همه‌ی آن‌ها را زیر یک چتر، یعنی فلسفه‌ی سده‌های میانه جمع می‌کنند. این به خاطر سه ویژگی مشترکی است که آن‌ها را به هم پیوند می‌داد: اول اینکه همگی از سنت یونانی ریشه می‌گرفتند؛ دوم، در مسیر تکاملشان عمیقاً درهم‌تنیده و به یکدیگر وابسته شده بودند؛ و در نهایت اینکه ایده‌ی محوری هر سه حول خدا، یکتاپرستی و الهیات می‌گشت.

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه (Routledge History of Philosophy Volume III: Medieval Philosophy)، دقیقاً به تحولات همین دوران اشاره دارد و می‌کوشد آن‌خت را مرور و تحلیل کند. این مجلد بحث خود را از دوران پس از آگوستین قدیس شروع می‌کند و تا ابتدای قرن هفدهم پیش می‌رود. در این میان، روند شکل‌گیری، شکوفایی و افول هر یک از سنت‌های اسلامی/عربی، یهودی، و لاتین/مسیحی را بررسی می‌کند.

قرون‌وسطی از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اخلاقی از سیاه‌ترین دوران‌های بشری بود. با وقوع رنسانس، انسان غربی تلاش زیادی کرد تا تمام محصولات و باقی‌مانده‌های آن عصر را از بین ببرد. و یکی از پیامدهای این رفتار نادیده گرفتن فلسفه‌ی سده‌های میانه بود. قرن‌ها طول کشید تا محققان به اهمیت آرای آن برهه پی ببرند و سعی نمایند بی‌طرفانه در موردش صحبت کنند. آن‌ها فهمیدند که بسیاری از فلاسفه‌ی آن سده‌ها، مثل ابن‌سینا، این میمون، آکویناس، آبلار یا گنتی، اندیشمندان بزرگی بودند و ایده‌های قابل‌توجهی را مطرح می‌کردند. کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه، با همین دیدگاه کوشیده نگاهی منصفانه و کنجکاوانه به آن زمان داشته باشد و به دور از هر سوءگیری و قضاوتی آن اندیشه‌ها را مرور کند. نویسندگان این کتاب به جنبه‌های متفاوت و گسترده‌ی قرون‌وسطی می‌پردازند و تلاش می‌کنند به کنه ایده‌های آن زمان پی ببرند.

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه را جان مارنبون (John Marenbon) ویراستاری، حسن مرتضوی ترجمه و نشر چشمه چاپ کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه‌ی راتلج (Routledge History of Philosophy) مجموعه‌ای ده‌جلدی است که به مرور تاریخ فلسفه‌ی غرب می‌پردازد و می‌کوشد مهم‌ترین اتفاقات و تحولات آن را توضیح دهد. این دوره، بررسی‌هایش را از قرن ششم پیش از میلاد آغاز می‌کند و تا پایان قرن بیستم ادامه می‌دهد. این کتاب‌ها بر روی شاخص‌ترین ایده‌های فلسفی و فکری تاریخ متمرکز شده‌اند و چهره‌های تأثیرگذار و حتی کمتر شناخته‌شده‌ی آن را معرفی می‌کنند. هر کتاب، ویراستاران و نویسندگان متفاوتی دارد که در رشته‌ی فلسفه، اساتیدی سرشناس و معتبر محسوب می‌شوند.

مجلدهای مجموعه‌ی راتلج عبارت‌اند از: «از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه‌ی سده‌های میانه»، «رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم»، «فلسفه‌ی انگلیسی و عصر روشنگری»، «عصر ایده‌آلیسم آلمانی»، «فلسفه‌ی سده‌ی نوزدهم»، «فلسفه‌ی قاره‌ای در سده‌ی بیستم»، «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در سده‌ی بیستم» و «فلسفه‌ی معنا، شناخت و ارزش در سده‌ی بیستم».

در نکوداشت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه

  • تصویر این کتاب از قرون وسطی، آگاهی‌بخش و آموزنده است. (نشریه‌ی Tijdschrift voor Filosofie)

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب را می‌توان به اساتید، دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌ی فلسفه، و همین‌طور دوستداران این علم توصیه کرد.

در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه می‌خوانیم

از سده‌ی دوازدهم به بعد، مسیحیان و یهودیان مجموعه‌ی کاملی از متون یونانی و تفسیرهای عربی آن‌ها را کشف کردند. این متون برای استفاده‌ی یهودیان به عبری ترجمه شد، درست همان‌طور که برای خوانندگان مسیحی به لاتین برگردانده شد.

فلسفه‌ی یهودی در سرزمین‌های اسلامی متکی بر منابع یونانی و عربی بود اما همچنین به آثار یهودیانی تکیه می‌کرد که به عربی نوشته بودند. ابن میمون نیازی نمی‌دید که از متونی که توسط یهودیان دیگر نوشته شده بود استفاده کند زیرا آثار یونانی و اسلامی آن‌چه را که برای دانش منضبط لازم بود فراهم کرده بود. اما جانشینان او، که در میان مسیحیان زندگی می‌کردند، می‌خواستند این فلسفه‌ی یهودی را بشناسند و مترجمانی بودند اغلب خاندان‌های مترجم که برای در دسترس قرار دادن این متون کار می‌کردند. نخستین مترجم از میان آن‌ها یهودا بن سائول ابن تیبون بود. وی آثار بهایا بن پاکودا، یهودا هالوی و سعادیا را ترجمه کرد. در سال 1204، ساموئل ابن تیبون راهنمای ابن میمون را به عبری برگرداند. این کتاب همچون وحی بر یهودیان فرهیخته اثر گذاشت. ناگهان، فرازهایی از کتاب مقدس که به عقل حمله می‌کرد روشن و عقلانی شدند. ابن میمون، به‌عنوان رهبر معنوی یهودیت، پیش‌تر برای آموزه‌های مذهبی‌اش تمجید شده بود. اکنون، با راهنما نشان داد که فیلسوفی تمام‌وکمال است و راه راستین دانش علمی یعنی دانش ارسطو را پذیرفته و نشان داد که یهودیت واقعی مذهبی است که این دانش را به‌وجود می‌آورد. راهنما به کتاب آموزشی فلسفه بدل شد.

ارسطو را نمی‌توانستند بدون تفسیر درک کنند و خود ابن میمون تفسیرهای ابن رشد را پیشنهاد کرده بود. از همان آغاز سده‌ی سیزدهم، تفسیرهای ابن رشد به عبری ترجمه شد اما همچنین در اواسط قرن از طریق دانش‌نامه‌ها عامه‌پسند گردید

فهرست مطالب کتاب

توضیحی درباره‌ی جلد سوم
پیش‌گفتار ویراستاران اصلی
یادداشت‌هایی درباره‌ی نویسندگان
سپاسگزاری‌ها
گاه‌شماری
مقدمه / جان مارنبون
1: بوئتیوس: از عهد باستان تا سده‌های میانه / جان مارنبون
2: از آغازگاه‌ها تا ابن سینا / ژان ژولیوه
3: ابن ‌رشد / آلفرد ایوری
4: فلسفه‌ی یهودی / کولت سیرا
5: فلسفه و پیشینه‌ی آن در غرب در اوایل قرون وسطا / رازموند مک‌کیتریک و جان مارنبون
6: جان اسکوتوس اریوگنا و آنسلم کنتربری / استفان گرش
7: سده‌ی دوازدهم / جان مارنبون
8: بستر فکری فلسفه‌ی بعدی سده‌های میانه: دانشگاه‌ها، ارسطو، صناعات، الهیات / استفن براون
9: متافیزیک و علم در سده‌ی سیزدهم: ویلیام اوورنی، رابرت گروستست، راجر بیکن / استیون مارون
10: بوناونتوره، دومینیکی‌های آلمانی و ترجمه‌های جدید / جان مارنبون
11: توماس آکویناس / برایان دیویس
12: دانشکده‌ی صناعات پاریس: سیگر بربانتی، بوئتیوس داکیایی، رادولفوس بریتو / استن ابسن
13: هانری گنتی و دانز اسکوتوس / استفن دومون
14: جهان اوکام و آینده / آرتور گیبسون
15: والتر برلی، پترس آورئولی و گریگوری ریمینی / استفن براون
16: پاریس و آکسفورد بین آورئولی و ریمینی / کریس شابل
17: منطقِ سده‌های میانه‌ی متأخر / پل ونسان اسپید
18: فلسفه‌ی سده‌های میانه‌ی متأخر،1500 1350 / زنون کالوزا
19: سوئارس (و مکتب مَدرَسی متأخر) / خورخه گارسیا
واژه‌نامه
نمایه‌

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه
نویسنده
مترجمحسن مرتضوی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات843
زبانفارسی
شابک978-600-229-031-1
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه

برای دریافت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد سوم: فلسفه‌ی سده‌های میانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.