معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم

عکس جلد کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم
قیمت:
۱۵۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم، به مرور اندیشه‌های فلسفی قرن‌های چهاردهم تا هجدهم می‌پردازد و مهم‌ترین مکاتب و فیلسوفان دوران رنسانس تا روشنگری را معرفی می‌کند. این کتاب، با ویراستاری ج. اچ. آر. پارکینسون، بیشتر بر روی فلسفه‌ی رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم متمرکز است و می‌کوشد ضمن واکاوی ریشه‌های علم مدرن، ایده‌های بزرگانی همچون دکارت، لایبنیتس، اسپینوزا، بیکن و هابز را بررسی کند.

درباره‌ی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل‌باوری سده‌ی هفدهم

دوران قرون‌ وسطی که از قرن پنجم آغاز شده بود، درن هایت در قرن چهاردهم رو به افول گذاشت و در پی آن طبقه‌های اجتماعی جدیدی ظهور کردند. این طبقات گرایش کمتری به دین داشتند، عموماً تاجر و صنعتگر و شهرنشین بودند و علایق و افکار این‌جهانی و انسانی‌تری را دنبال می‌کردند. محققان به این برهه رنسانس می‌گویند که تا چند قرن ادامه یافت و ضمن متحول کردن تمام شئون زندگی، به عصر مدرن منتهی شد. دوران رنسانس بر روی فلسفه نیز عمیقاً تأثیر گذاشت و باعث شکل‌گیری ایده‌های فلسفی جدیدی شد. این فلسفه در دوره‌ای عملاً موازی فلسفه‌ی مسیحی (مدرسی) بود و حتی اشتراکاتی هم با آن داشت؛ مثل‌اینکه هردوی آن‌ها رویکردی کلاسیک داشتند و دائماً به فلسفه‌ی یونان ارجاع می‌دادند. بااین‌وجود تفاوت بزرگی آن‌ها را از هم متمایز می‌کرد؛ برخلاف فلسفه‌ی مسیحیت که متکی بر آموزه‌های مسیحی بود، رنسانس حول انسان می‌گشت و نگاهی اومانیستی داشت. فیلسوف رنسانسی دیگر عالِم دینی نبود و الزامی نداشت که حتماً الهیات خوانده باشد. با تکامل اومانیسم و ظهور عصر روشنگری در قرن هفدهم، عملاً علم بود که جای مذهب را گرفت.

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل‌باوری سده‌ی هفدهم (Routledge History of Philosophy Volume IV) می‌کوشد این دوره‌ی سیصدساله را مرور کند و به مهم‌ترین آرا و مکاتب فکری آن زمان بپردازد. این کتاب نگاهی اجمالی به رنسانس می‌اندازد و تکامل فلسفی آن را توضیح می‌دهد. بااین‌حال، بیشتر مطالب حول فلسفه‌ی خردگرایی است که سنگ بنای عصر روشنگری و در ادامه، دوران مدرن را گذاشت.

در اواخر قرن شانزدهم، در اوج رنسانس فیلسوفی ظهور کرد که تا حد زیادی با دیگر فلاسفه متفاوت بود. فرانسیس بیکن، متفکری انقلابی، که بر اندیشه‌ورزی علمی تأکید می‌کرد و معتقد بود که وظیفه‌ی پژوهشگر نه صرفاً مشاهده‌ی طبیعت، که دخالت در آن است. ایده‌ای بی‌سابقه که باعث شد او را فیلسوف علوم تجربی بدانند. بیکن به حلقه‌ی اتصال میان علم و فلسفه بدل شد و سعی کرد این دو را به هم نزدیک سازد. پس از او فیلسوف دیگری به نام دکارت، به ایده‌های بیکن عمق بیشتری بخشید و توانست ضعف‌های آن را پوشش دهد. دکارت، اسپینوزا و لایبنیتس باوجوداینکه با هم متفاوت بودند و حتی همدیگر را نقد می‌کردند، اما اشتراکاتی داشتند که باعث شد پژوهشگران آن‌ها را در یک مکتب جای دهند: مکتب عقل‌باوری. فیلسوف‌های مکتب عقل‌باوری اعتقاد داشتند با عقل و بدون کمک احساسات می‌توان حقیقت را درک کرد. کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل‌باوری سده‌ی هفدهم با اشاره به همین موضوع، به فلسفه، متافیزیک و شناخت این سه متفکر بزرگ قرن هفدهم می‌پردازد و عقایل آن‌ها را تشریح می‌کند. کتاب بخش‌هایی را به فیلسوف‌های غیرعقل‌باور مثل هابز هم اختصاص می‌دهد و جدل و مباحثه‌ی این دو گروه را تفسیر می‌کند.

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل‌باوری سده‌ی هفدهم (The Renaissance and 17th Century Rationalism) را ج. اچ. آر. پارکینسون (G.H.R. Parkinson) ویراستاری، حسن مرتضوی ترجمه و نشر چشمه منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه‌ی راتلج (Routledge History of Philosophy) مجموعه‌ای ده‌جلدی است که به مرور تاریخ فلسفه‌ی غرب می‌پردازد و می‌کوشد مهم‌ترین اتفاقات و تحولات آن را توضیح دهد. این دوره، بررسی‌هایش را از قرن ششم پیش از میلاد آغاز می‌کند و تا پایان قرن بیستم ادامه می‌دهد. این کتاب‌ها بر روی شاخص‌ترین ایده‌های فلسفی و فکری تاریخ متمرکز شده و چهره‌های تأثیرگذار و حتی کمترشناخته‌شده‌ی آن را معرفی می‌کنند. هر کتاب، ویراستاران و نویسندگان متفاوتی دارد که در رشته‌ی فلسفه، اساتیدی سرشناس و معتبر محسوب می‌شوند.

جلدهای مجموعه‌ی راتلج عبارت‌اند از: «از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه‌ی سده‌های میانه»، «رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم»، «فلسفه‌ی انگلیسی و عصر روشنگری»، «عصر ایده‌آلیسم آلمانی»، «فلسفه‌ی سده‌ی نوزدهم»، «فلسفه‌ی قاره‌ای در سده‌ی بیستم»، «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در سده‌ی بیستم» و «فلسفه‌ی معنا، شناخت و ارزش در سده‌ی بیستم».

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل‌باوری سده‌ی هفدهم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانشجویان فلسفه، متخصصین و پژوهشگران این رشته منبعی مناسب است.

در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم می‌خوانیم

فلسفه‌ی رواقی یکی از مهم‌ترین نظام‌های فلسفه‌ی یونان باستان بود و برخی از برجسته‌ترین نویسندگان جهان رومی، مانند سنکا و سیسرو آن را پذیرفتند. رواقیون اعتقاد داشتند که رویدادها در جهان مادی عمیقاً و ضرورتاً همبسته‌اند. اعتقاد داشتند که علتی نهایی شالوده‌ی تمامی این رویدادهاست اما این علت نخستین را با مشیت الاهی یکسان نمی‌دانستند. خردمندان به خود اجازه نمی‌دهند به طریقی که جهان جریان می‌یابد وابسته شوند بلکه می‌کوشند از طریق تشخیص همبستگی‌های چیزها به آرامش دست یابند.

تجدید حیات رنسانسی فلسفه‌ی رواقی به طور خاص ناشی از فعالیت‌های یوست لیپس، اومانیست فلاندرزی، بود که معمولاً با نام لاتینی‌اش یوستوس لیپسیوس، شناخته می‌شود. نخستین اثر نو رواقی لیپسیوس درباره‌ی استواری نام داشت، گفت‌و‌گویی که در جریان شورش کشورهای فروبومان علیه حکومت اسپانیا تألیف شد. این اثر فضیلت ثبات و استواری عدم حرکت در نتیجه‌ی تغییرات در اوضاع و احوال بیرونی را می‌ستاید. روایت‌های اصلی لیپسیوس از فلسفه‌ی رواقی عبارت‌اند از فیزیک رواقی و هضم فلسفه‌ی رواقی که هر دو در 1604 انتشار یافت. وی همچنین ویرایشی از متن‌های سنکا را به چاپ رساند.

کاسپار شوپه که با نام لاتینی‌اش سیوپیوس شناخته می‌شود، ‌فلسفه‌ی رواقی را به آلمان وارد کرد و به‌نظر می‌رسد این فلسفه به‌خوبی در کشورهای فروبومان تثبیت شده بود. فلسفه‌ی یادشده تا حدی به علت آثار گیوم دو ور ‌در فرانسه پرنفوذ بود. دو ور کتاب‌های متعددی به فرانسه نوشت، از جمله درباره‌ی فلسفه‌ی اخلاق رواقیون که پیش‌گفتارش بر ترجمه‌ی فرانسوی راهنمای اپیکتتوس در 1594 شمرده می‌شد. وی مانند لیپسیوس طرف‌دار مکتب رواقی مسیحی‌شده بود. هر دو کتاب در اواخر سده‌ی شانزدهم به انگلیسی ترجمه شدند فلسفه‌ی اخلاق رواقیون از دو ترجمه محبوب‌تر بود.

فهرست مطالب کتاب

توضیحی درباره‌ی جلد چهارم
پیش‌گفتار ویراستاران اصلی
درباره‌ی نویسندگان
گاه‌شماری
مقدمه / ج. اچ. آر. پارکینسون
1: فلسفه‌ی رنسانس ایتالیایی / جیل کرای
2: فلسفه‌ی رنسانس خارج از ایتالیا / استیوارت براون
3: علم و ریاضیات از رنسانس تا دکارت / جورج مولاند
4: فرانسیس بیکن و قلمرو دووجهی انسان / آنتونیو پرز راموس
5: دکارت: روش‌شناسی / استفن گائوک‌روجر
6: دکارت: متافیزیک و فلسفه‌ی ذهن / جان کاتینگ‌هم
7: ماتریالیسم سده‌ی هفدهم: گاسندی و هابز / ت. سورل
8: اسپینوزا: متافیزیک و شناخت / ج. اچ. آر. پارکینسون
9: فلسفه‌ی اخلاقی و سیاسی اسپینوزا / هانس و. بلوم
10: سبب‌سازانگاری / دیزی رادنر
11: لایبنیتس: حقیقت، شناخت و متافیزیک / نیکلاس جولی
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم
نویسنده
مترجمحسن مرتضوی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات728
زبانفارسی
شابک978-600-5937-12-1
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم

برای دریافت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد چهارم: رنسانس و عقل باوری سده‌ی هفدهم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.