معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون

عکس جلد کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون
قیمت:
۱۷۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون، فلسفه‌ی پیشاافلاطونی و افلاطونی را مرور می‌کند و مهم‌ترین مکتب‌های فکری آن برهه را تشریح می‌نماید. مباحث کتاب به قرن ششم تا چهارم پیش از میلاد اختصاص دارد و ایده‌های شاخص یونانی همچون ایونی، فیثاغورثی، سوفسطایی، اتم‌گرایی، اخلاق سقراطی، و متافیزیک و روانشناسی افلاطون را معرفی می‌کند. این کتاب بخش اول مجموعه‌ی ده‌جلدی راتلج است و سی. سی. تایلور ویراستاری آن را بر عهده داشت.

درباره‌ی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون (Routledge History of Philosophy Volume I) مرور تاریخ فلسفه‌ی غرب را از زمان مکتب ایونی آغاز می‌کند و تا دو و نیم قرن بعد ادامه می‌دهد. در این جلد، به مکاتب فلسفی پیشاافلاطونی و افلاطونی نیز پرداخته می‌شود و به شکلی ساده ایده‌های اصلی آنان مطرح می‌گردد.

تا قرن‌ها پیش از میلاد، تمام دنیا و هستی بر پایه‌ی اسطوره‌ها می‌گشت. انسان‌ها که قادر نبودند برای بسیاری از پدیدهای طبیعی پیرامونشان توضیحی پیدا کنند، همه‌چیز را به خدایان نسبت می‌دادند و سعی می‌کردند این‌چنین این وقایع را توجیه کنند، اما در قرن ششم پیش از میلاد برای اولین بار تصور دیگری شکل گرفت. چند اندیشمند یونانی به این نتیجه رسیدند که شاید خیلی از اتفاقات مبنایی ماتریالیستی و فیزیکی داشته باشند و الزاماً ساخته‌ و پرداخته‌ی خدایان نباشند. ایونی‌ها، برخلاف گذشتگان که کیهان را با غول‌ها و تایتان‌ها تصور می‌کردند، به دنبال عناصری ثابت و پایه‌ای و فرآیندهایی بودند و می‌خواستند کائنات را در قالب آن‌ها بیابند. این دیدگاه فیزیکی دقیقاً مقابل نگاه اسطوره‌پرور گذشته بود و می‌کوشید بر مبنای مشاهده و پیش‌بینی عمل کند. طالس، اناکسیمندر و انکسیمانوس از مهم‌ترین چهره‌های مکتب ایونی محسوب می‌شدند. بسیاری از تاریخ شناسان، ایونی‌ها را پایه‌گذار و شروع‌کننده‌ی مفهوم فلسفه می‌دانند.

پس از سنت کیهان‌شناسی ایونی، به‌مرور نحله‌های فکری دیگری هم در یونان پا گرفت. مکتب‌های فیثاغورث و هراکلیت از جمله مهم‌ترین اندیشه‌هایی بودند در سده‌ی پنجم ظهور کردند، ایده‌های ایونی را بسط دادند و حتی مسائل جدیدتری مثل زبان و واقعیت را هم مطرح کردند. اما در سده‌ی پنجم دو فیلسوف بزرگ ظهور کردند که نه‌فقط بر دوران خود، که بر تمام اندیشه‌های پس از خود نیز تأثیر گذاشتند؛ سقراط و پارمنیدس. پارمنیدس آغازگر بحث تجربه‌گرایی و خردباوری بود و سقراط هم موضوع اخلاق را پیش کشید تا تحول بزرگی در فلسفه به وجود آورَد.

گرچه سقراط اثر مکتوبی از خود به‌جای نگذاشت، اما شاگرد بزرگ او، افلاطون، راوی بسیاری از ایده‌های استادش شد. افلاطون اما خود به طیف وسیعی از موضوعات علاقه داشت و در مورد آن‌ها فلسفه‌ورزی می‌کرد؛ از کیهان‌شناسی تا هنر، از سیاست تا اخلاق. می‌توان گفت او چکیده‌ای از تمام اندیشه‌ورزان پیش از خود بود و توانست بسیاری از ایده‌های پیشین را شرح و بسط دهد. کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون، در ابتدا پولیس و ایونی‌ها را معرفی و پس‌ازآن در مورد هراکلیت، امپدوکلس، فیثاغورثی‌ها، اتم‌گرایان و سوفسطایی‌ها سخن می‌گوید. در ادامه نیز به سقراط و مسأله‌ی اخلاق او می‌پردازد و آن را تفسیر می‌نماید. بخش‌های پایانی کتاب هم به نظرات، افکار و مباحث افلاطون در حوزه‌های مختلف، از متافیزیک تا زیبایی‌شناسی، اختصاص یافته و ایده‌های متنوع او مرور می‌شود.

ویراستاری کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون (From the Beginning to Plato) را سی. سی. تایلور (C. C. W. Taylor) بر عهده داشته است. این اثر را نشر چشمه با ترجمه‌ی حسن مرتضوی منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه‌ی راتلج (Routledge History of Philosophy) مجموعه‌ای ده‌جلدی است که به مرور تاریخ فلسفه‌ی غرب می‌پردازد و می‌کوشد مهم‌ترین اتفاقات و تحولات آن را توضیح دهد. این دوره، بررسی‌هایش را از قرن ششم پیش از میلاد آغاز می‌کند و تا پایان قرن بیستم ادامه می‌دهد. این کتاب‌ها بر روی شاخص‌ترین ایده‌های فلسفی و فکری تاریخ متمرکز شده‌اند و چهره‌های تأثیرگذار و حتی کمترشناخته‌شده‌ی آن را معرفی می‌کنند. هر کتاب، ویراستاران و نویسندگان متفاوتی دارد که در رشته‌ی فلسفه، اساتیدی سرشناس و معتبر محسوب می‌شوند.

نام مجلدهای مجموعه‌ی راتلج عبارت‌اند از: «از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه‌ی سده‌های میانه»، «رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم»، «فلسفه‌ی انگلیسی و عصر روشنگری»، «عصر ایده‌آلیسم آلمانی»، «فلسفه‌ی سده‌ی نوزدهم»، «فلسفه‌ی قاره‌ای در سده‌ی بیستم»، «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در سده‌ی بیستم» و «فلسفه‌ی معنا، شناخت و ارزش در سده‌ی بیستم».

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون برای چه کسانی مناسب است؟

مجموعه کتاب‌های تاریخ فلسفه‌ی راتلج به اساتید فلسفه، دانشجویان و پژوهشگران این رشته پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون می‌خوانیم

از پیشینه‌ها‌ی باستان‌شناسی اغلب روشن نیست که چه کسانی فرهنگ شرقی را به یونان انتقال می‌دادند یا فرهنگ یونانی را به سایر نقاط مدیترانه می‌رساندند، اما تردیدی نیست که خود یونانی‌ها اغلب، حتا در دوران تاریک، در‌ حرکت بودند. فرهنگ پولیس یونانی فرهنگی نیست که فقط درون مرزهای منطقه‌ای یافت شود که اکنون یونان نام دارد؛ علاوه ‌بر این، به مناطقی محدود نبود که توسط پائوسانیاس دوره‌گرد در سده‌ی دوم میلادی در «راهنمای سفر به یونان» توصیف شده است؛ این فرهنگ در جوامعی مستقر در سواحل آسیای صغیر، دریای سیاه، ایتالیا، سیسیل، جنوب فرانسه، اسپانیا، سیرنائیک و نیز در خود سرزمین اصلی یونان یافت می‌شد. گاهی مورخان از «عصر مهاجرنشینی یونان» سخن می‌گویند، اما حقیقت ماجرا این است که یونانی‌ها به نواحی ساحلی بخش‌های دیگر سرزمین اصلی در دوره‌ای که برای ما شناخته شده است کوچیدند و در آن‌جا اسکان‌ گزیدند. به‌نظر می‌رسد که حضور یونان در آسیای صغیر ساحلی در اوایل دوران تاریک تثبیت و شاید در برخی مناطق تقویت شده باشد، آن هم در زمانی که سایر یونانی‌ها در بخش شمالی دریای اژه اسکان گزیدند. اسکان‌گزینی در سواحل سیسیل و ایتالیا در سده‌ی هشتم پیش از میلاد و در دریای سیاه و افریقا در سده‌ی هفتم پیش از میلاد آغاز شد. گستره‌ی اسکان‌گزینی یونانی در مدیترانه‌ی شرقی محدودتر بود، اما شکی نیست که برون‌بوم یونانی در شماری از زیست‌گاه‌ها در لوانت وجود داشت و شهر نوکراتیس در مصر برای یونانی‌ها کنار گذاشته شده بود.

عموماً زیست‌گاه‌های یونانی در خارج از کشور نه‌تنها ادعای «بنیانگذار» بلکه عنوان «مادر‌شهر» ویژه‌ای را به دوش می‌کشیدند، اما مدل‌های مهاجرنشینی که از الگوی روم یا جهان مدرن اقتباس می‌شود در فهم آن‌چه رخ می‌داد سودمند نیستند. مردم زیست‌گاه‌های جدید در خارج تقریباً به نحو ثابتی از شماری شهرها شکل گرفته بودند.

فهرست مطالب کتاب

توضیحی درباره‌ی جلد یکم
پیش‌گفتار ویراستاران اصلی
یادداشت‌هایی درباره‌ی نویسندگان
گاه‌شماری / س. س. و. تایلور ‌ رابین ازبرن
مقدمه / س. س. و. تایلور
1: پولیس و فرهنگ آن / رابین اُزبرن
2: ایونی‌ها / مالکوم شوفیلد
3: هراکلیت / کاترین اُزبرن
4: فیثاغورثی‌ها و الئایی‌ها / ادوارد هوسی
5: امپدوکلس / م. ر. رایت
6: آناکساگوراس و اتم‌باورها / س. س. و. تایلور
7: سوفسطایی‌ها / ج. ب. کرفرد
8: حساب، هندسه و علم اصوات موسیقی در ‌یونان: از طالس تا افلاطون / یان مولر
9: سقراط و آغازگاه‌های فلسفه‌ی اخلاق / هوگ ح. بنسون
10: افلاطون: متافیزیک و شناخت‌شناسی / رابرت هاینامان
11: افلاطون: اخلاقیات و سیاست / آ. و. پرایس
12: افلاطون: زیبایی‌شناسی و روان‌شناسی / کریستوفر روه
واژه‌نامه
فهرست منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون
نویسنده
مترجمحسن مرتضوی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات777
زبانفارسی
شابک978-964-362-800-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون

برای دریافت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد اول: از آغاز تا افلاطون و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.