معرفی و دانلود کتاب باز هم من: احساس ارزش به خود و تجربه‌ی هویت

عکس جلد کتاب باز هم من: احساس ارزش به خود و تجربه‌ی هویت
قیمت:
50000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب باز هم من و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب باز هم من و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب باز هم من: احساس ارزش به خود و تجربه‌ی هویت

ورنا کاست در کتاب باز هم من به ارائه‌ی گزارش‌هایی در مورد بحران‌های هویت و عزت‌نفس می‌پردازد. سپس، با تحلیل و بررسی هویت فردی، به چالش‌‌هایی که ممکن است هر شخص در زندگی با آن‌‌ها مواجه شود اشاره می‌کند. افزون‌برآن، در اثر پیش رو چیستی عزت‌نفس و عواملی که موجب تقویت آن می‌شوند نیز به بحث گذاشته می‌شود. مخاطب پس از خواندن این اثر، به درک بهتری از «خود» نائل خواهد آمد.

درباره‌ی کتاب باز هم من

هویت شخصی شاید مهم‌ترین چیزی باشد که هر انسان در زندگی خود دارد. اگر هویت فردی، تحت‌تأثیر عوامل خارجی یا رفتارهای اشتباه خود فرد به چالش کشیده شود، به‌گونه‌ای که چیزی از آن باقی نماند، موجب بروز اختلال‌های بسیاری خواهد شد. هویت امری زنده و پویاست و دائماً خود را تثبیت می‌کند، اما زمانی که احساس هویت فرد ناامن و ناپایدار شود، هویت به بحران خواهد رسید. این بحران هویت، موجب عدم اطمینان یا سردرگمی در زندگی می‌شود. در مقابل، زمانی که احساس می‌کنیم کاملاً با خود هماهنگ هستیم، عزت‌نفس پدیدار خواهد شد. انسان‌ها تمام این احوالاتی که در درون خود احساس می‌کنند را به دنیای بیرون از خود نیز انعکاس خواهند داد.

کتاب باز هم من (Trotz allem Ich)، یکی از آثار مهم روان‌درمانگر مطرح سوئیسی، ورنا کاست (Verena Kast) محسوب می‌شود که در سال 2003 منتشر شد. او در این کتاب از شکل‌گیری و توسعه‌ی هویت و عزت‌نفس، برپایه‌‌ی نظریات مطرح افرادی چون یونگ (Carl Gustav Jung) و اریک اریکسون (Erik Homburger Erikson) حرف می‌زند. موضوع اصلی این اثر، احساس ارزش به خود و تجربه‌ى هویت فردی و روان‌شناسى کهن‌الگویى انسان امروز است.

امروزه روانشناسان اذعان دارند که ریشه‌ی بیشتر بحران‌هایی را که در بزرگسالی فرد رخ می‌دهد، باید در کودکی جستجو کرد. بحران هویت یکی از این بحران‌ها است که مستقیماً با کودکی ارتباط دارد. نظریه‌ی مطرح دیگری نیز در روان‌شناسی وجود دارد که نه‌تنها به دوران کودکی اشاره دارد، بلکه دامنه‌ی این تأثیر را به عقب‌تر، به الگوهای کهن و مشترکی که از طریق اجدادمان به ما منتقل‌ شده‌اند می‌برد. کهن الگو یا آرکی تایپ، از مباحث مطرح‌شده در روان‌شناسی یونگ است. ورنا کاست در کتاب باز هم من، ابتدا به مفاهیم مهم کتاب خود، مانند همین کهن‌الگو، می‌پردازد. کهن‌الگو یک نمونه‌ی اولیه و ازلی است که به‌صورت فطری در سرشت تمام ابناء بشر وجود دارد. انتخاب‌هاى ما در فرآیند زندگى، در چارچوب این الگوهاى بنیادین صورت مى‌پذیرد. این ناخودآگاه جمعی، به این نکته اشاره می‌کند که انسان تازه متولدشده، مانند یک لوح سفید، بدون هرگونه نقش و خط و ربطی نیست؛ بلکه ما، چه بخواهیم و چه نخواهیم، میراث‌دار ویژگی‌هایی از اجداد خیلی دورمان هستیم. نویسنده در ادامه‌ی این مباحث، به زیرمجموعه‌های آرکی‌تایپ مانند سایه، نقاب شخصیت، کهن‌الگوی زنانه و مردانه و ناخودآگاه نیز توجه می‌کند.

کتاب باز هم من سپس گزارش‌هایی درمورد بحران‌های هویت و عزت‌نفس ارائه می‌دهد. در تمام این گزارش‌ها، یک امر ثابت به چشم می‌خورد: تغییرى در هویت شخصی افراد روى داده و این تغییر، زندگی آن‌ها را به چالش کشانده است. نظریات اریکسون یاری‌رسان کست در این بخش هستند. سؤال‌هایی که در طی این بحران به وجود می‌آیند، به نظر ساده، اما بسیار بنیادین هستند. مثل چه کسی هستم؟ از نظر دیگران چگونه‌ام؟ من در رابطه با یک نظام ارزشی چه اهمیتی دارم؟ چه چیزی من را منحصربه‌فرد می‌کند؟ من قرار است در آینده چگونه فردی باشم؟ آیا مفید هستم؟ این‌ها و موارد مشابه آن، سوالاتی هستند که وقتی فرد با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، عمیقاً به فکر فرومی‌رود.

ورنا کاست، کتاب باز هم من را با آگاهی از بدن، تخیلات و تمایلات جنسی، آسیب، خشونت و احساسات می‌نویسد. او در مورد هر عنصر در این ساختار، با جزئیات حرف می‌زند، نمونه ها را فهرست و در مورد آن‌ها بحث می‌کند. مسائلی که به شکل‌گیری اعتماد‌به‌نفس یا از بین رفتن عزت‌نفس منجر می‌شوند نیز در این اثر به بررسی گذاشته می‌شود. نویسنده همچنین در مورد حفاظت از این احساس مهم، که بر سرنوشت انساند ر زندگی‌اش تأثیر دارد، بحث می‌کند.

کتاب باز هم من، از سرتیترهای مختلفی تشکیل می‌شود که در ارتباطی تنگاتنگ با هم هستند. فضاهایى که هویت در آن تجربه مى‌شود، تمایلات جنسى، احساس ارزش به خود و هویت، جنبه‌هاى اساسى هویت بر اساس نظریه‌‌ی اریکسون، تقلید و همانندسازى، ازخودبیگانگى، فرآیند فردیت به گفته‌ى کارل گوستاو یونگ، احساس ارزش به خود، پذیرش خود و پذیرش دیگران، خود و مجموعه‌ى من یا عقده‌ى من، بخش‌هایی از این اثر هستند.

کتاب حاضر توسط تورج‌رضا بنی‌صدر ابتدا ترجمه و سپس تحلیل شده است. انتشارات لیوسا این اثر را منتشر کرده است.

کتاب باز هم من برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای افرادی که به مباحث روان‌شناسی، هویت فردی و کهن‌الگویی علاقه‌مند هستند، مناسب است.

با ورنا کاست بیشتر آشنا شویم

ورنا کاست، روان‌شناس و نویسنده‌ی سوئیسی، در سال 1943 در ولفهالدن به دنیا آمد. وی در رشته‌ی روان‌شناسی، فلسفه و ادبیات به تحصیل پرداخت و دکترای خود را در رشته‌ی روان‌شناسی تحلیلی دریافت کرد. کاست استاد روان‌شناسی دانشگاه زوریخ، روان‌درمانگر، مدرس و تحلیل‌گر آموزش در مؤسسه‌ی سی‌جی یونگ است. او از آوریل 2014 تا مارس 2020 رئیس مؤسسه‌ی سی‌جی یونگ، زوریخ، کوسوناچت بود. ورنا کاست یکی از مطرح‌ترین نویسندگان در حوزه‌ی روان‌شناسی محسوب می‌شود و می‌داند که چگونه مسائل پیچیده‌ی روان‌شناختی را به گونه‌ای ارائه کند که به‌طورکلی قابل‌درک باشد. سخنرانی‌های او در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد.

وی آثار بسیار زیادی را تألیف کرده است. کتاب‌های «تقدیر زنان کجا رقم می‌خورد»، «تقدیر مردان کجا رقم می‌خورد»، «خداحافظی با نقش قربانی» و «سیزیف: رویکرد یونگ به مسئله‌ی بحران میانسالی» ازجمله بهترین آثار ورنا کاست هستند.

در بخشی از کتاب باز هم من می‌خوانیم

هنگامى‌که از خود مى‌پرسیم آیا اصلاً وجود داریم، اغلب اشاره‌ى ما به بدنمان است. گویى بدن ماست که این نقش کاملاً خاص را بر ما زده، و ضامن آن است: بدنى آن‌گونه که همه دارند، بدنى آن‌گونه که فقط من دارم، بدنى که با تمام سوابقش و با تاریخى که در آینده خواهد داشت، به من، به‌عنوان یک فرد تعلق دارد. هنگامى‌که ازخودبیگانگىِ بسیار و ازهم‌گسیختگىِ فراوان به ما هجوم مى‌آورد، آن‌گاه مى‌توانیم در بدن خود، هنوز زنده‌بودنمان و شکلى از تمامیت را بیابیم.

ما با بدن که سر و مغز هم بخشى از آن است زندگى مى‌کنیم، تجربه مى‌کنیم، و رویدادها را از سر مى‌گذرانیم. ما با بدن خود با دیگر انسان‌ها روبه‌رو مى‌شویم. گرچه در فضاى سایبرنتیک مى‌توان به‌طور مجازى و به‌صورت الکترونیکى با یکدیگر روبه‌رو شد، برخورد واقعى همواره به‌صورت بدنى صورت مى‌گیرد. بدون داشتن مغز قادر نبودیم دنیا را تجربه کنیم. تغییراتى که در احساس هویت ما صورت مى‌گیرد، اغلب ناشى از بدن ماست: به‌عنوان نمونه این مسئله را مى‌توان به‌وضوح در تغییرات جسمانى‌اى دید که ما در دوران بلوغ شاهد آن هستیم، تغییراتى که مى‌تواند در این سال‌ها سهم شایانى در رشد هویت یا در بحران‌هاى هویت داشته باشد: آن بدن کودکانه‌ى مأنوس به‌ناگاه دیگر اینجا نیست، دست‌ها و پاها خیلى دراز شده‌اند، آدم ناشیانه رفتار مى‌کند، حرکات متعادل و هماهنگ از توازن خارج مى‌شوند. معمولاً در این دوران انسان با بدن خود بیگانه مى‌شود، تا دوباره از نو با آن انس گیرد. در دوران یائسگى نیز، به‌سبب احساس تازه‌اى که به‌تبع یائسگى نسبت به خود پیدا مى‌کنیم، تغییرات مشابهى به‌وجود مى‌آید. اگر بدنى داشته باشیم که رو به کهولت نهاده یا دچار بیمارى شده، قادریم تجربه‌اى عمده در مورد خویشتن خویش کسب کنیم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ى مترجم
واژه‌نامه
کهن‌الگو یا آرک تایپ (Archetyp)
سایه یا شادو (Shadow)
نقاب شخصیت یا پرسونا (Persona)
آنیما آنیموس (anima - animus)
ناخودآگاه (ناهوشیار)
پیشگفتار
گزارش‌هایى درباره‌ى بحران هویت و احساس ارزش به خود
تجربه‌ى هویت
تداوم و به‌هم‌پیوستگى
فضاهایى که هویت در آن تجربه مى‌شود
بدن شالوده‌اى است براى به‌تجربه‌زیستنِ هویت
تمایلات جنسى
شبکه‌ى روابط
کار و دستاورد
رفتارهاى ارزشى
خیال‌پردازى‌ها
خلاقیت
احساس ارزش به خود و هویت
معنا و اهمیت عواطف و هیجانات
عواطف به‌عنوان نظام پیچیده‌ى تنظیم‌کننده
احساس ارزش به خود، عاطفه‌اى نخستین است
رشد احساس ارزش به خود
احساس ارزش به خود در زندگى روزمره
رشد ادراک از خود
مراحل رشد ادراک از خود
احساس نسبت به خود، ادراک از خود و احساس ارزش به خود
دلبستگى یا پیوند
ضرورت به‌رسمیت‌شناختن
یک نظریه‌ى کلاسیک هویت: اریک ه. اریکسون
اریکسون: یک حاشیه‌نشین بااستعداد
جنبه‌هاى اساسى هویت
موضوع‌هاى هویت
نقد
استمهال یا تعلیق اجتماعى روانى
گذارهایى در وضعیت‌هاى هویت
جنبه‌هاى نوجوانى زنانه
پدیدآوردن هویت و تغییر آن
گذار از طریق الگوهاى جدید
تقلید و همانندسازى
از همانندسازى تا هویت
هویت چگونه تغییر مى‌یابد
پرسونا و سایه
در پس پرسونا، سایه پنهان شده است
خودِ حقیقى و خودِ کاذب یا: هویت ناسازگار
خودِ خصوصى
ازخودبیگانگى
تنگنا دوراهه (برهان ذوحدین)
فرایند فردیت به گفته‌ى کارل گوستاو یونگ
 «خود» در روان‌درمانى یونگ
نمادها به منزله‌ى سنگ‌نشانه‌هاى فرایند فردیت
فرایند فردیت و جامعه
زندگینامه‌ى خودنوشت: هویت در تداوم و استمرار
حکایت‌هاى اتوبیوگرافیک
به‌یادآوردن
دوره‌ها و مقاطع مهم به‌منزله‌ى نماد
عملکرد بایگان و حکایتگر افسانه‌ها
تغییردادن و از خود درآوردن
گسستن از خاطرات
سرآغاز حافظه‌ى اتوبیوگرافیک
طرحى در آینده
گذارهاى مهم هویتى در زندگى
شاهدان تاریخ معاصر
اگر زندگى آن‌گونه نبود که ما تصور مى‌کردیم
فراموشىِ فعال
رضایت از خود
داستان‌هاى خانوادگى
زندگینامه‌ى خودنوشت و درمان
تداوم به‌هم‌پیوستگى ازهم‌گسستگى
تجربیات آسیب‌زننده
دستیابى به احساس ارزش به خود خوب و رسیدن به هویت ویژه‌ى خود
منابع ارزش به خود و آنچه آن را تهدید مى‌کند
چه چیز احساس ارزش به خود خوب را تهدید مى‌کند؟
احساس ارزش به خود و ارزیابى بیگانه
احساس ارزش به خود، پذیرش خود و پذیرش دیگران
محافظت از احساس ارزش به خود
جهت‌گیرى بر طبق معیارهاى خویش
پاسدارى از ارزش به خود از طریق حمایت اجتماعى
پذیرش خود با وجود اشتباه‌ها و کاستى‌ها
چه چیز دیگرى به احساس ارزش به خود خوب کمک مى‌کند؟
احساس اقتدار
تمامیت و یکپارچگى
مقایسه با دیگران
برترى‌جویى و رقابت
قضاوتِ دیگران
قضاوت درباره‌ى خود خودداورى
ارزیابى از درون
احساس ارزش به خود و سایر عواطف و هیجانات
دل‌نگرانى در مورد هویت و احساس ارزش به خود
پیوست
توضیح برخى از مفاهیم
خود و من
تصور کلى از خود (خودپنداره)
هویت و خود
مجموعه‌ى من یا عقده‌ى من
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب باز هم من: احساس ارزش به خود و تجربه‌ی هویت
نویسنده
مترجمتورج رضا بنی صدر
ناشر چاپیانتشارات لیوسا
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات296
زبانفارسی
شابک978-600-5138-67-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
50000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب باز هم من

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب باز هم من

برای دریافت کتاب باز هم من و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.