معرفی و دانلود کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)

عکس جلد کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)
قیمت:
۶۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ) و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)

موری اشتاین، روانشناس برجسته‌ی اهل کانادا، در کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)، چکیده‌ی اصلی‌ترین نظریات مطرح در روانشناسی تحلیلی را با توسل به زبانی روشن و ساده، با مخاطبین خود در میان گذاشته است.

درباره کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)

کارل گوستاو یونگِ سوئیسی، یکی از جنجالی‌ترین و بحث‌برانگیزترین متفکران سده‌ی بیستم بود. مکتب روانشناسی تحلیلی که او بنیانِ آن را نهاد، در عین جلب نظر مساعد بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان در سراسر جهان، انتقادات بسیاری از ایشان را نیز برانگیخت. انتقاداتی بعضاً تند که روانشناسی تحلیلی را از پایه و اساس، به عنوان انحرافی عظیم از روش‌شناسی علمی، مردود قلمداد کرده و می‌کنند. این انتقادات چندان هم بیراه نیستند. واقعیت این است که بسیاری از آموزه‌های یونگ، ماهیتی قرین با ابهام و رازوارگی دارند؛ دو خصلتی که بی‌شک با روح فعالیت علمی در تناقض‌اند. (از جمله‌ی این آموزه‌ها می‌توان به نظریات یونگ در باب کهن‌الگوها و فرضیات بدیع اما غیرقابل اثباتش راجع به سرشت قومی و جمعیِ ناخودآگاه اشاره کرد.) با این همه، در مقام دفاع از یونگ، می‌توان چنین گفت که ابهام و رازوارگی اساساً در موضوع علم روانشناسی (که همانا روانِ آدمی‌ست) نهفته است. به عبارتی، از آنجا که عملکرد روان بشری اساساً خصلتی ابهام‌برانگیز دارد، هر آن نظریه‌ای که صادقانه در پی فهم این عملکرد برآید، لاجرم قرین با ابهام خواهد بود. پس این موضوع نمی‌تواند به خودیِ خود ایرادی اساسی نسبت به ساحت نظریه‌ی مفروض تلقی گردد. موری اشتاین در کتاب نقشه‌ی روح (Jung's Map of the Soul: An Introduction)، به تفصیل در باب این مسئله سخن گفته و آشکارا به دفاع از چهارچوب‌های اصلی روانشناسی تحلیلی یونگ پرداخته است.

کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ) یکی از مهم‌ترین متونی است که در توضیح اندیشه‌های کارل گوستاو یونگ، در جهان انگلیسی‌زبان، به رشته‌ی تحریر درآمده. موری اشتاین به عنوان یکی از برجسته‌ترین فعالین حوزه‌ی روانشناسی تحلیلی، در این اثر بر آن بوده تا ضمن ارائه‌ی چکیده‌ای دقیق و جامع از رئوس کلی نظریه‌ی یونگ، خوانش خاص خویش از این نظریه را نیز به دست دهد. او همچنین، در این کتاب تلاش نموده تا انسجام درونی تئوری‌های یونگی را به اثبات برساند و از این طریق، بر انتقاداتی که یونگ را نه یک دانشمند، بلکه عارفی با دیدگاه‌های خرافی معرفی می‌کنند، خط باطل بکشد. البته اشتاین ماهیت مذهبی برخی از آرا و اندیشه‌های یونگ را منکر نشده؛ بلکه صرفاً بر این نکته تأکید کرده که رنگ‌وبوی مذهبی - عرفانی تفکر یونگ، نباید مانع از توجه به اعتبار و دقتِ علمی آن شود.

کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ) از نُه بخش مفصل تشکیل شده که ذیل آن‌ها، دستاوردهای مهم اندیشه‌ی کارل گوستاو یونگ در دانش روانشناسی، یک به یک و به دقت مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نظریه‌ی کهن‌الگوها، تعریف یونگ از «خود»، نقش تمایلات جنسی در نظام روانشناسی تحلیلی، آنیما و آنیموس، ساختار عقده‌های روانی و ماهیت ناخودآگاه از منظر روانشناسی یونگی، برخی از مهم‌ترین مطالبی‌اند که در کتاب پیش رو مورد بحث و تأمل قرار گرفته‌اند.

کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ) توسط تورج‌رضا بنی‌صدر به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات لیوسا در اختیار علاقه‌مندان به مباحث روانشناختی قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)

  • بسیار فراتر از یک مرور کلی؛ موری اشتاین در کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)، در کنار اصول اساسی روانشناسی یونگی، بینش روشنگر خویش در باب مسائل روانشناختی را نیز با خوانندگان اثرش در میان گذاشته است. (Amazon)
  • کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)، احتمالاً بهترین اثر تک‌جلدی در توضیح اندیشه‌ی یونگ است. موری اشتاین در نگارش این کتاب، تمام دانش برآمده از سال‌ها فعالیت خویش در زمینه‌ی روانشناسی تحلیلی را به کار بسته است. (Choice)
  • موری اشتاین می‌توانست این کتاب را «هنر روح یونگ» بنامد؛ زیرا مکتبی که بنیانگذار روانشناسی تحلیلی پایه نهاد، چنان است که گویی حرکت شهودی یک هنرمند به مقصد تعالی را بازنمایی می‌کند. (Independent Publisher)

کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ) مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آشنایی با اصول کلی روانشناسی تحلیلی، مخاطبین اصلی موری اشتاین در کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)، بوده‌اند.

با موری اشتاین بیشتر آشنا شویم

موری اشتاین (Murray Stein) متولد سال 1943 و اهل کشور کاناداست. او در میان روانشناسانِ پیرو یونگ، یکی از مطرح‌ترین‌ها چهره‌ها به شمار می‌رود. دوره‌ی تحصیلات آکادمیک وی در رشته‌ی روان‌درمانگری، در مؤسسه‌ى ک.گ. یونگ، واقع در زوریخ، طی شده است. از موری اشتاین کتاب‌ها و مقالات بسیاری در حیطه‌ی روانشناسی به انتشار رسیده است؛ آثاری که اگرچه عمدتاً با الهام از آرای کارل گوستاو یونگ نگاشته شده‌اند، صرفاً رونوشت‌هایی دیگرگونه از این آرا به شمار نمی‌روند؛ بلکه خود واجد نظریاتی مستقل و بدیع‌اند.

کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ) بهترین اثر ترجمه‌شده از موری اشتاین به زبان فارسی است.

در بخشی از کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ) می‌خوانیم

آن‌گاه که من تا اندازه‌اى به خودمختارى برسد و تا اندازه‌اى سررشته‌ى ضمیرآگاه را در دست گیرد، ویژگى اصلى واقعیت ذهنى، همانا احساس آزادى شخصى خواهد بود. در دوران کودکى و نوجوانى مرز و کرانه‌ى آزادى شخصى سنجیده و به چالش کشیده مى‌شود، و همواره گسترش مى‌یابد. بیشتر اوقات یک جوان با پندارى از خویشتن‌دارى و آزادى اراده‌ى بسیار گسترده‌تر از آنچه از دید روان‌شناختى واقعیت دارد، زندگى مى‌کند. چنین به‌چشم مى‌آید که انگار همه‌ى محدودیت‌هایى که بر سر راه آزادى هست، از بیرون، از سوى جامعه و ضوابط و مقررات بیرونى تحمیل مى‌شود، درحالى‌که چندان آگاه نیستیم که من از سوى درون نیز به همان شدت کنترل مى‌شود.

درنگى ژرف‌بینانه‌تر نشان مى‌دهد که انسان همان‌اندازه که برده‌ى مراجع اقتدار بیرونى است، به همان اندازه هم برده‌ى ساختار شخصیتى و دیوهاى درونى خود است. بیشتر در نیمه‌ى دوم زندگى است که انسان به این امر پى‌مى‌برد؛ در نیمه‌ى دوم زندگى است که انسان دراصل به این شناخت مى‌رسد، که بدترین دشمن خودش، سخت‌ترین منتقد خودش، و سنگدل‌ترین ارباب برده‌دارِ خودش، خودش است. تارهاى سرنوشت همان‌اندازه از درون تنیده مى‌شوند، که از بیرون.

یونگ در مورد این پرسش که اراده‌ى انسان به‌راستى تا چه اندازه آزاد است، اندیشه‌هایى را بیان کرده است. همان‌گونه که در بخش‌هاى دیگر خواهیم دید، من تنها بخش کوچکى از یک دنیاى بسیار گسترده‌تر روانى است، همان‌گونه که کره‌ى زمین تنها بخش کوچکى از منظومه‌ى خورشیدى است. دانستن اینکه زمین به دور خورشید مى‌گردد، مانند آگاهى به این است که من به دور یک ذات یا هستنده‌ى روانى بزرگ‌تر یعنى خود مى‌گردد. براى کسى که من را مرکز و کانون مى‌داند، دست‌یافتن به این بینش‌ها، مایه‌ى پریشانى و آشفتگى، و سستى و ناپایدارى است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
واژه‌نامه
پیشگفتارى از ورنا کاست
سپاسگزارى نویسنده
پیش‌درآمد
بخش یک: سطح ظاهر (ضمیرآگاه)
رابطه‌ى من با آگاهى
تعیین مکان من
سنخ‌هاى روان‌شناختى
آزادى شخصى
بخش دو: ساکنان درون (عقده‌ها)
دسترسى به ناخودآگاه
عقده‌ها
سطوح ضمیرناخودآگاه
صورت‌هاى ذهنىِ روانى
پاره‌هاى شخصیت
ساختار عقده‌ها
به‌پاخاستن عقده‌ها
بخش سه: انرژى روانى (نظریه‌ى لیبیدو)
تمایلات جنسى و لیبیدو
دگردیسى یا تغییر شکل انرژى روانى
فیزیک به‌عنوان یک الگو
سرچشمه‌ى انرژى
وحدت ذهن و بدن
انرژى، حرکت و جهت
دگرگونى‌ها و نمادها
بخش چهار: مرزهاى روان (غرایز، کهن‌الگوها، و ناخودآگاه‌جمعى)
کهن‌الگوها (جهان‌شمولى روان)
ضمیرناخودآگاه
غرایز
رابطه‌ى میان کهن‌الگوها و غرایز
بخش پنج: آنچه که در رابطه با دنیاى بیرون و دیگران...
سایه‌ى من
ساختن سایه
پرسونا
دو خاستگاه و سرچشمه‌ى پرسونا
رشد و تحول پرسونا
دگرگونى‌هاى پرسونا
ادغام و یکپارچه‌شدن پرسونا و سایه
‌بخش شش: راهى به ژرفناى درون (آنیما و آنیموس)
تعریف آنیما و آنیموس
جنسیت و آنیما و آنیموس
رشد آنیما/ آنیموس
آگاهى روزافزون، و تجربه‌ى آنیما/آنیموس
تمایلات جنسى و رابطه
بخش هفت: مرکز متعالى و تمامیت روان (خود)
تجربه‌ى یونگ از خود
تعریف یونگ از خود
نمادهاى خود
خود، به‌سانِ راز اصلى روان
‌بخش هشت: پدیدارشدن خود (تفرّد)
طول عمرِ روان‌شناختى
تفرّد
پنج مرحله‌ى آگاهى
یک مورد پژوهشى در زمینه‌ى تفرّد
چگونگى حرکت خود
بخش نه: درباره‌ى زمان و ابدیت (همزمانى یا تقارن)
الگوهایى در هرج‌ومرج و آشفتگى
چگونگى شکل‌گیرى اندیشه‌ى همزمانى
همزمانى و علیّت
همزمانى و نظریه‌ى کهن‌الگوها
ذهن و مادّه
دانش مطلق
یک الگوى تازه
کیهان‌شناسى
معانى برخى از اصطلاحات

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)
نویسنده
مترجمتورج رضا بنی صدر
ناشر چاپیانتشارات لیوسا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات392
زبانفارسی
شابک978-600-340-036-8
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)

زهرا معصومی
۱۴۰۲/۶/۲۰
برای اینکه با مفاهیم یونگی اشنا بشید خیلی خوبه و به زبان ساده توضیح داده هم کتاب عالیه هم ترجمه
امیرمحمد رحیمی‌فر
۱۴۰۳/۱/۴
فوق العاده‌ترین کتاب دوران دانشگاهم
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ)

برای دریافت کتاب نقشه‌ی روح (کارل گوستاو یونگ) و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.