معرفی و دانلود کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه: تفسیر روانشناختی کتاب شازده کوچولو

عکس جلد کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه: تفسیر روانشناختی کتاب شازده کوچولو
قیمت:
51000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه: تفسیر روانشناختی کتاب شازده کوچولو

کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه نوشته‌ی نویسنده‌ی معروف دنیای روان‌شناسی، ماریا لوییز وان فرانتس است. این کتاب حاصل تحقیقات نویسنده بر افرادی‌ست که بلوغ رفتاری کمتری نسبت به هم‌سالان خود دارند. نویسنده در این کتاب با نگاهی روان‌شناختی به داستان شازده کوچولو و بر اساس موازین اسطوره‌شناسی یونگی، از کهن‌الگوی «نوجوان ابدی» و ویژگی‌های آن سخن می‌گوید.

دربار‌ه‌ی کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه

بسیاری از ما درباره‌ی روان‌شناسی تحلیلی چیزهایی شنیده‌ایم؛ مکتبی که با نام مبدع خود، کارل یونگ و بیشتر از همه بابت تحلیل شخصیت به‌واسطه‌ی اسطوره‌شناسی و کهن‌الگو‌ها شناخته می‌شود. ماریا لوییز وان فرانتس (Marie-Louise von Franz) روان‌شناس معروف و از شاگردان یونگ، در کتاب خود، نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه (The problem of the puer aeternus) به سراغ یکی از تیپ‌های شخصیتی روان‌شناسی یونگ رفته و به بررسی جوانب آن پرداخته است.

در روان‌شناسی یونگ، اصطلاحی وجود دارد به نام سندوم پیتر پن یا مرد بچه (puer aeternus). این گروه افراد، با وجود آن که شخصیت‌هایی مهربان و سرشار از خلاقیت هستند، بیشتر به‌عنوان «افرادی که هنوز در دنیای کودکی سر می‌کنند» شناخته می‌شوند. در بسیاری مواقع، این گروه از افراد در کنار روحیه‌ی پرشور خود در زندگی، به‌واسطه‌ی رفتارهای ناپخته، مسئولیت بیشتری برای اطرافیان خود به بار می‌آورند. این گروه شخصیتی در اسطوره شناسی با نام «نوجوان ابدى» یا «کودک الهى» شناخته می‌شود.

مارى لوئیز فون فرانتس، در بخش نخست کتاب با بررسی داستان شازده کوچولو (The little prince)، از نوع وابستگی‌های شخصیت نوجوان ابدی می‌گوید. نویسنده در بخش دوم کتاب با بررسی اسطوره‌شناختی به مخاطب می‌آموزد تا ضمن استفاده از جوانب مثبت شخصیت نوجوان ابدی، بر معضلات و چالش‌های آن چیره شوند. فون فرانتس در کتاب خود تأکید دارد تا بدون از دست دادن نبوغ و خلاقیت، شخصیت خود را به داشتن تعادل و بلوغ رفتاری بیشتر سوق دهیم و در کنار گوهر ارزشمند کودکی، بزرگسالی خود را نیز پذیرا باشیم. این کتاب که در اصل حاصل مجموعه‌ای از سخنرانی‌های نویسنده در مؤسسه‌ی یونگ زوریخ است برای اولین بار در سال 1970 منتشر شد و چراغ راه بسیاری از محققین روان‌شناسی یونگی قرار گرفت. نسخه‌ی فارسی این کتاب به همت نشر لیوسا و با ترجمه‌ی تورج رضا بنی صدر در دسترس همه‌ی علاقه‌مندان فارسی‌زبان قرار گرفته است. با کتاب نوجوان ابدی و نبوغ خلاقانه و آموزه‌های جذاب آن همراه باشید.

کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمامی مشتاقان دنیای روان‌شناسی به‌ویژه مکتب روان‌شناسی یونگی پیشنهاد می‌شود. کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه با نگاه تمثیلی و بیان روان خود، برای تمام علاقه‌مندان در زمینه‌ی بلوغ رفتاری آموزنده خواهد بود.

با ماریا لوییز وان فرانتس بیشتر آشنا شویم

ماریا لوییز وان فرانتس (متولد 1915) از پیشگامان روان‌شناسی تحلیلی و از شاگردان برجسته‌ی کارل گوستاو یونگ بود. وان فرانتس ابتدا در رشته‌ى زبان‌شناسى و ادبیات کلاسیک تحصیل کرد؛ سپس با علاقه‌ی ویژه‌ی خود به روان‌شناسی پای کلاس‌های یونگ نشست. او ضمن سال‌ها همکاری نزدیک با یونگ، مؤسسه‌ای با نام استاد خود در زوریخ برپا کرد و به سمینار و سخنرانی در باب روان‌شناسی یونگی پرداخت. عمده‌ی شهرت کاری فون فرانتس، به تبع استادش پرداختن به تیپ‌شناسی شخصیتی بر پایه‌ی اسطوره‌ها و تحلیل روان‌شناختی داستان‌های کهن بود. ماریا لوییز وان فرانتس پس از سال‌ها فعالیت در زمینه‌ی روان‌شناسی، سرانجام در سال 1998 به جهان دیگر رفت.

از دیگر آثار او می‌توان به کتاب‌های «انسان و سمبول‌هایش» و «سایه و شر در افسانه‌ها» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب نوجوانی ابدی می‌خوانیم

مار هم مانند همه‌ى حیوانات نماد بخش غریزى روان است، اما غریزه‌اى است که از ضمیرآگاه بسیار دور است. یونگ درباره‌ى مار چنین مى‌گوید: «از دوران کهن مهره‌داران پست نمادى رایج براى بنیان جمعى روان به شمار مى‌رفتند، که از دیدگاه کالبدشناسى جایگاه این شالوده‌ى جمعى منطبق است با مراکز پایینى قشر مغز (مخچه و ستون فقرات). این اندام‌ها مار را مى‌سازند. بنابراین وقتى ذهن آگاه از مبانى غریزى انحراف یابد، چه‌بسا رؤیاهایى با درون‌مایه‌ى مار پیش آید.»

وقتى خواب مار دیده مى‌شود، نشانه‌ى آن است که ضمیرآگاه از غریزه بسیار دور شده است. رؤیاى مار نشان مى‌دهد که رفتار آگاهانه، طبیعى نبوده و شخصیت به‌شکل مصنوعى به دو پاره بخش شده است، یعنى شخص بیش از اندازه خود را سازگار کرده است و زیاده از حد شیفته‌ى دنیاى بیرون شده است، و با وجود این آمادگى دارد که در لحظات تعیین‌کننده به‌گونه‌اى نومیدکننده شکست بخورد. یونگ در ادامه مى‌گوید که در چنین مواردى مى‌بینیم همواره نوعى جاذبه‌ى مرموز از جفت یا همزاد درونىِ پنهان مى‌تابد، از چیزى که مى‌توانست به شخص کلیت بخشد، چیزى که شخص در آنِ واحد هم از آن هراس دارد و هم به آن عشق مى‌ورزد. از این رو در اسطوره‌شناسى، مار به‌سبب ماهیتش به‌شکل دوگانه پدیدار مى‌شود: مار هم‌زمان هم دشمن نور است و هم منجى در قالب حیوانى؛ نمادِ خرد یا عقل کل (لوگوس) و نماد مسیح‌است. وقتى به این شکل پدیدار شود، نشانه‌ى امکان آگاه‌شدن و کلیت‌یافتن است. مار، به‌جاى فهم روشنفکرانه، دانشى را به ما نوید مى‌دهد که به‌گونه‌اى بى‌واسطه از دل تجربیات درونى زاده شده است: بینش و خرد باطنى، عرفان.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
واژه‌نامه
درباره‌ى کتاب و نویسنده
پیشگفتار
مقدمه
بخش نخست: شازده کوچولو اثر سنت اگزوپرى
1. سرآغازى اندوهبار
2. دیدار در صحرا
3. بدرود
بخش دوم: یک مورد عملى
4. زندگى
5. رؤیاى بزرگ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه: تفسیر روانشناختی کتاب شازده کوچولو
نویسنده
مترجمتورج رضا بنی صدر
ناشر چاپیانتشارات لیوسا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات340
زبانفارسی
شابک978-600-5138-87-0
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
51000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه

برای دریافت کتاب نوجوانی ابدی و نبوغ خلاقانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.