معرفی و دانلود کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی

برای دانلود قانونی کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی

کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی به‌همت ریتو بات جمع‌آوری شده و شامل مقالاتی از برجسته‌ترین استادان حوزه‌ی معماری، فلسفه و زیبایی‌شناسی است. پژوهشگران در این کتاب به نقش بدن در طراحی و سایر مفاهیم کمتر مطالعه‌شده در این باره پرداخته‌اند.

درباره‌ی کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی

ریتو بات (Ritu Bhatt)، نویسنده و گردآورده‌ی کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی (Rethinking Aesthetics)، توانسته برای اولین بار مفاهیمی همچون معماری، فلسفه، زیبایی‌شناسی و علوم شناختی را در یک کتاب گرد هم آورد. او تلاش کرده تا با استفاده از این مفاهیم، رابطه‌ی بین بدن و طراحی را بازاندیشی کند. مقالات موجود در کتاب نامبرده با دلایل محکم علمی ادعا می‌کنند که می‌توان مفاهیم زیبایی‌شناسی را در زندگی روزمره به‌ کار گرفت.

تحقیقات جدید محققان در حوزه‌ی علم اعصاب، پدیده‌شناسی، جسم‌شناسی و فلسفه‌ی تحلیلی ذهن، رابطه‌ی بین زیبایی شناسی، بدن انسان و زندگی عادی روزمره را بسیار واضح‌تر کرده‌ است. مقالات متعددی از یوریکو سایتو، جوهانی پالاسما و ریچارد شوسترمن و دیگران در کتاب ذکر شده که موضوعات مختلفی را شامل می‌شود. رویکرد یکپارچه‌ی ذهن، طراحی صندلی، ذهن‌آگاهی ذن در بودایی و روابط وجودی با ساختمان‌ها از موضوعاتی‌ست که دید جامعی از ادعای نویسنده را به ما می‌بخشد. در کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی، بدن انسان در مرکز طراحی قرار می‌گیرد که باعث می‌شود مسیرهای جدیدی برای بازاندیشی درباره محدودیت‌های ذات‌گرایی و شک‌گرایی باز شود.

مجموعه‌مقالاتی که در این کتاب گردآوری شده، توسط متخصصان بین‌المللی و استادان مطرح جهانی نوشته شده‌ است. رضا علی‌پور دست به ترجمه‌ی این اثر برای نشر پله زده‌ است. به‌طور کلی، کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی شامل مقالاتی درباره پاسخ زیبایی شناسی در زندگی روزمره، از ساختمان تا معماری، دانش ضمنی و هویت مکان، تن آگاهی و زیبایی شناسی و غیره می‌باشد.

در نکوداشت کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی

  • ریتو بات بعضی از مشهورترین نام‌های شناخته‌شده را از فلسفه‌ زیبایی‌شناسی گرد هم آورده‌ است. بدین ترتیب، سعی کرده تا رشته‌های کمترمطالعه‌شده‌ای مانند معماری و زیبایی‌شناسی را با هم بررسی کند. او همچنین به بازنگری بدن در طراحی پرداخته‌ است. (تام اسپکتور، آرکیتکچر فیلاسفی)

کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی برای چه کسانی مناسب است؟

آنان که به فلسفه، طراحی، معماری و مفاهیم عمیق زیبایی‌شناسی علاقه دارند یا در این باره پژوهش می‌کنند، از مخاطبان اصلی کتاب به‌شمار می‌روند.

با نویسندگان کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی بیشتر آشنا شویم

ریتو بات (Ritu Bhatt) مدرک دکترای خود را در زمینه‌ی تاریخ، نظریه و نقد معماری از دانشگاه ماساچوست آمریکا دریافت کرد. او سابقه‌ی تدریس معماری، فصاحت و بلاغت و ادبیات مقابله‌ای را در دانشگاه‌های برکلی و مینه‌سوتای آمریکا دارد.

کریس آبل (Chris Abel)، نظریه‌پرداز و استاد معماری ایرلندی است که در بسیاری از نقاط دنیا به به تدریس پرداخته و بیش از 120 عنوان کتاب منتشر کرده است.

گالن کرانز (Galen Cranz)، استاد معماری است و در دانشگاه کالیفرنیا درس می‌دهد. تحقیقات گسترده‌ی او در حوزه‌ی بدن‌آگاهی، آثار نمادین و زیباشناسانه و ارزیابی پساسکونت است.

یوهانی پالاسما (Juhani Pallasmaa)، سه دکترای افتخاری از دانشگاه‌های هلسینکی دارد و چندین کتاب در زمینه هنر، معماری و فلسفه را به چندین زبان زنده دنیا منتشر کرده‌است. او دستی بر آتش شهرسازی، طراحی نمایشگاه و طراحی گرافیک نیز داشته‌است.

یوریکو سایتو (Yuriko Saito)، یکی از استادان فلسفه‌ی دانشگاه رودآیلند است که مقالات زیادی را در مجلات مختلف مانند اخلاق بوم‌زیستی، زیبایی‌شناسی معاصر و دیگر گزیده‌های ادبی چاپ کرده است.

دیدود سیمون (David Seamon)، متخصص جغرافیا و عرصه‌ی رفتار بوم‌زیستی است که در دانشگاه ایالتی کانزاس در منهتن تدریس می‌کند.

در بخشی از کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی می‌خوانیم

طی سی سال پایانی قرن بیستم، تغییرِ جهتی مهم در معماری رخ داد که به سبب آن پژوهش‌ها در حوزه‌های تاریخ، اصول نظری و نقد معماری تمرکز خود را از فرم‌سازی به سمت جستجو در عوامل اجتماعی، فرهنگی و سیاسیِ تأثیرگذار بر فرم سوق دادند. در این مدت، نظریه‌ی معماری از آن‌چه جنبه‌های هنجاری اولیه این نظریه نامیده می‌شد از جمله این‌که معماری چیست، چگونگی تأثیر معماری بر تغییرات اجتماعی، و چگونگی تأثیرگذاری معماری بر رفتار انسانی به سمت تحلیل‌های تفسیری و استدلالی سوق پیدا کرد که بر روی بررسی ایدئولوژی‌های ضمنی و فرضیاتی که ساختار را تحت تأثیر قرار داده متمرکز هستند.

یکی از وجوه بینش‌های نظری این جنبش معرفت‌شناسانه تأکید بر این است که به چه سبب تصمیمات خودآگاه نمی‌توانند فقط به اشخاص نسبت داده شوند و نیاز است که به‌عنوان گفتمان سیاسی-فرهنگی-اجتماعی شناخته شوند. بحث‌های مشابه شک و تردیدهایی را مطرح می‌کنند درباره‌ی تألیف، کاربرد سنّت، سیاست نهفته در نوشتار تاریخِ استعماری و پسااستعماری، و ناممکن بودن شناخت «دیگر» که بر نوعی معرفت‌شناسی تأکید دارند و تمام منابع مرتبط به تجربه‌ی یک شخص، یا منابع مربوط به سنّت را صرفاً اسطوره‌ها یا اختراعات در نظر می‌گیرند.

این پروژه‌ی انتقادی، که با نظریه‌ی انتقادی مارکس، پساساختارگرایی، شرق‌گرایی، و نظریه‌ی پسااستعماری با خوانش مدرنیسم معماری پیوند دارد، از انتشار کتاب‌های مانفردو تافوری در اواخر دهه‌ی شصت میلادی تا پایان قرن بیستم ادامه پیدا کرد. از نظر بسیاری از نظریه‌پردازان و معماران، این تأکید بر سیاست‌های نهفته، در نهایت شکلی از خودآگاهی را که به اقدامی رهایی‌بخش منجر می‌شود امکان‌پذیر می‌کند. گرچه به تازگی، این حالت شک و تردید نسبت به نظریه‌ی انتقادی از طریق سلسله مقالاتی تأثیرگذار که در سر فصل «تغییر جهت پساانتقادی» نوشته شده‌اند تغییر مسیر داده‌ است.

فهرست مطالب کتاب

سخن دبیر مجموعه
مقدمه: بازاندیشی در زیبایی‌شناسی نقش بدن در طراحی معماری/ ریتو بات
بخش اول: نقش پاسخ زیبایی‌شناسی در زندگی روزمره
1. از ساختمان تا معماری: تفسیر زیبایی‌شناسی نلسون گودمن/ رمی کاپدویلا ورنینگ
2. نفس توسعه‌یافته: دانشِ [آگاهی] ضمنی و هویّت مکان/کریس آبل
بخش دوم: وجوه پاسخ زیبایی‌شناختی: درکِ ضمنی [پنهان] و آگاهی بدنی
3. تن آگاهی و زیبایی شناسی: نقش بدن در طراحی/گالن کرانز
4. بُعد اخلاقی زیبایی‌شناسی ژاپنی/یوریکو سایتو
5. بهره‌وری‌های جدید از دانشِ سنّتی: تحلیلی بر کُنش‌های روزمره‌ی خود یاری در معماری/ ریتو بات
6. تجسّدیافتگی محیطی، مرلو پونتی، و نظریه نحو [چیدمان] فضاییبیل هیلییر: جست‌وجوی پدیدارشناسی افراد -در-مکان-/دیوید سیمون
7. بوم‌شناسی ذهنی و هستی‌گرا/ یوهانی پالاسما

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی
نویسنده، ، ، ، ، ،
مترجمرضا علی پور
ناشر چاپیانتشارات پله
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات264
زبانفارسی
شابک978-622-95028-4-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های معماری
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی

برای دریافت کتاب بازاندیشی در زیبایی شناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.