معرفی و دانلود کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌: با روش رادیوگرافی و تفسیر فیلم‌های رادیوگرافی (RT و RTI)

برای دانلود قانونی کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌: با روش رادیوگرافی و تفسیر فیلم‌های رادیوگرافی (RT و RTI)

کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ نوشته‌ی سید محسن فاطمی تکیه و محسن شیروانی فارسانی با استفاده از روش‌های نوین به بازرسی غیر مخرب فرآیند جوشکاری و قطعات جوش می‌پردازد. نویسندگان در این کتاب با استفاده از روش‌های رادیوگرافی و تفسیر فیلم‌های رادیوگرافی به این مبحث مهم می‌پردازند. خوانندگان با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانند جهت شرکت در آزمون‌های معتبر بین‌المللی آماده شوند.

درباره‌ی کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌

قطعات صنعتی با توجه به اهمیت نقشی که ایفا می‌کنند همواره باید مورد بازرسی قرار گیرند. ازآنجایی‌که نمی‌توان تضمین کرد تمامی قطعات تولیدی بدون اشکال باشند بازرسی قطعات به پیشگیری از رخداد خطاهای بزرگ کمک می‌کنند. محسن فاطمی تکیه و محسن شیروانی فارسانی در کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ در نظر دارند با استفاده از روش‌های پیشرو در دنیای صنعت امروز افق جدیدی در بازرسی قطعات جوش ایجاد کنند.

بازرسی قطعات صنعتی به دو شیوه صورت می‌گیرد؛ بازرسی مخرب و بازرسی غیر مخرب. روش اول به‌قصد بررسی تعیین خواص مکانیکی و یا کنترل کیفیت مواد آزمایش با شیوه‌ی نمونه‌برداری صورت می‌گیرد. در این تست معمولاً نمونه‌ی انتخاب‌شده تخریب می‌شود تا خواص آن مورد ارزیابی قرار گیرد؛ با این فرض که باقی قطعات شباهت زیادی به نمونه‌های انتخاب‌شده دارند. کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ اضافه می‌کند که برخی از بازرسی‌های مخرب عبارت‌اند از آزمایش کشش، آزمایش فشار، آزمایش سختی و آزمایش خمش و ضربه و مواردی از این‌ دست. در این مدل از آزمایش‌ها امکان خطادهی در قطعات دیگر همچنان بالاست؛ بنابراین برای کاهش میزان ضریب اشکال در قطعات صنعتی از روش غیرمخرب استفاده می‌شود. در بازرسی غیر مخرب نیازی به نمونه‌برداری و تخریب قطعه نیست. در این آزمایش‌ها می‌توان تخلخل و حفره‌های ماکرو و میکرو قطعات، ناخالصی‌ها و عیوبی را که در مراحل ساخت یا در فرایند بهره‌برداری روی می‌دهد، پیدا کرد.

نکته‌ای که محسن فاطمی تکیه و محسن شیروانی فارسانی در کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ اضافه می‌کنند این است که اندازه‌ی حفره‌ها و عیوب مجاز قطعه با توجه به کاربرد قطعات و صنعت مورداستفاده و همچنین طول عمر و میزان گسترش عیب در قطعه در نظر گرفته می‌شود. در صنایع حساس میزان حد مجاز خلل یک قطعه باید بسیار پایین باشد؛ ازاین‌رو در بازرسی غیرمخرب دقت بازبینی بسیار بالا می‌رود؛ باید در نظر داشت که بازرسی مخرب فقط برای عیب‌یابی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه جهت تعیین ساختار شبکه‌ی کریستالی یعنی توصیف آرایش اتم‌های قطعه و اندازه‌گیری ابعاد و ضخامت پوشش‌ها نیز به کار می‌رود. بخشی از انواع بازرسی غیرمخرب را مواردی چون آزمایش چشمی و نوری، آزمایش رنگ‌های نفوذی، آزمایش ذرات مغناطیسی تشکیل می‌دهند.

نویسندگان در کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ شاخه‌های اصلی غیرمخرب را به دو شاخه‌ی Existing Defects و Strain Measurement تقسیم می‌کنند. در دسته‌ی اول ناپیوستگی‌ها با ابعاد مایکروسکوپی شناسایی می‌شوند و در دسته‌ی دوم ناپیوستگی‌های بسیار ریز میکروسکوپی پدیدار می‌شوند. بسیاری از این ناپیوستگی‌ها و ترک‌ها ممکن است با درجه‌ی بسیار کم در قطعات وجود داشته باشند و پس از مدتی در هنگام استفاده گسترش یابند و به حد بحرانی و سپس خطرناک برسند. ازاین‌رو با عیب‌یابی Strain Measurement می‌توان این موارد را بازیابی کرد. تست رادیوگرافی نیز یک آزمایش غیر مخرب دیگر است که در کتاب بازرسی جوش نویسندگان به آن پرداخته‌اند.

کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ نوشته‌ی سید محسن فاطمی تکیه و محسن شیروانی فارسانی در ادامه به بررسی بیشتر پرتونگاری و تحلیل فیلم رادیوگرافی می‌پردازند و با استفاده از این روش به بررسی غیرمخرب فرایند جوشکاری و اتصالات جوش می‌پردازند و نکات ایمنی این روش را شرح می‌دهند. در انتهای کتاب مجموعه سؤالات چهارگزینه‌ای فارسی و انگلیسی مطرح ‌شده که علاقه‌مندان را جهت شرکت در آزمون‌های بین‌المللی آماده می‌کند. گفتنی است این کتاب توسط انتشارات موسسه‌ فرهنگی و هنری دیباگران تهران عرضه شده است.

(این کتاب دارای حجم بیش از 20 مگابایت است، لطفاً قبل از خرید، نسخه نمونه را دریافت و از صحت نمایش کتاب در موبایل یا تبلت اطمینان حاصل کنید.)

کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به دانشجویان، فعالان و داوطلبان استخدام در حوزه‌ی جوشکاری و بازرسی جوش پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌: با روش رادیوگرافی و تفسیر فیلم‌های رادیوگرافی (RT و RTI) می‌خوانیم

نمایی که جهت رادیوگرافی از یک قطعه مورد آزمایش انتخاب می‌گردد، مهم‌ترین عامل در کنترل توانایی تشخیص عیوب خاص می‌باشد. بعضی مواقع علی‌رغم تشخیص عیب، نمای انتخاب شده جهت رادیوگرافی کمکی در جهت وجود تناسب بین عیب و شکل قطعه نمی‌نماید. به عنوان مثال در رادیوگرافی از یک قطعه با مقطع به شکل T یا جوشی که در قطعه با مقطع T داده شده باشد، بهترین انتخاب نمای رادیوگرافی برای تشخیص ترک‌های موجود صفحه نیم‌ساز زاویه بین دو ساق T است. چون بیشترین احتمال قرار داشتن، ترک‌ها در وضعیت عمود بر سطح میانی بین دو ساق T است. پس اگر مسیر پرتوها نسبت به دو ساق دارای زوایای یکسان باشند بیشترین احتمال را برای در مسیر بودن با عمق ترک‌های خود داشت و لذا احتمال یافتن ترک‌ها حداکثر است. البته با این آرایش فیلم بخوبی با قطعه تماس نداشته و خطوطی که لبه قطعه را نشان دهد وجود نخواهد داشت و با عدم تیزی شدیدی رو به رو خواهیم بود.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: انواع آزمایشات جوش
فصل دوم: ناپیوستگی‌ها
فصل سوم: معرفی روش رادیوگرافی
فصل چهارم: پرتوی ایکس و نحوه تولید آن
فصل پنجم: پرتوی گاما
فصل ششم: فیلم پرتونگاری
فصل هفتم: عوامل مؤثر در شکل‌گیری تصویر پرتونگاره
فصل هشتم: فرایند ظهور و ثبوت فیلم پرتونگاره
فصل نهم: کیفیت تصویر پرتونگاره
فصل دهم: حساسیت پرتونگاری
فصل یازدهم: تجهیزات موردنیاز در رادیوگرافی صنعتی
فصل دوازدهم: آزمایش رادیوگرافی و عوامل مؤثر بر انجام آن
فصل سیزدهم: تکنیک‌های پرتونگاری
فصل چهاردهم: زمان تابش پرتونگاری
فصل پانزدهم: عیوب مصنوعی و تشخیص اشکالات به‌وجود آمده در اثر جابه‌جایی و فرآوری فیلم
فصل شانزدهم: تفسیر فیلم‌های رادیوگرافی
فصل هفدهم: آزمون غیرمخرب جوش‌ها - آزمون پرتونگاری اتصالات جوشکاری ذوبی
فصل هجدهم: سطوح پذیرش برای آزمون پرتونگاری
فصل نوزدهم: مقررات ایمنی پرتونگاری و کار با مواد رادیواکتیو
فصل بیستم: راهنمای ایمنی پرتونگاری و کار با مواد رادیواکتیو
فصل بیست‌ویکم: گزارش‌نویسی
فصل بیست‌ودوم: نمونه سوالات چهارگزینه‌ای فارسی
فصل بیست‌وسوم: نمونه سوالات چهارگزینه‌ای انگلیسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌: با روش رادیوگرافی و تفسیر فیلم‌های رادیوگرافی (RT و RTI)
نویسنده،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات463
زبانفارسی
شابک978-600-124-850-4
موضوع کتابکتاب‌های جوشکاری، کتاب‌های آزمون‌های استخدامی
قیمت نسخه الکترونیک
۱۱۰۰۰۰ ۹۹,۰۰۰ ت ۱۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌

برای دریافت کتاب بازرسی جوش (آزمون‌های غیر مخرب)‌ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.