معرفی و دانلود کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی

عکس جلد کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی

کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی اثری از جمال فاضل کلخوران، اثری پژوهشی در حوزه‌ی ورزش است. این اثر خواندنی به شما در باب انواع متنوع بازی‌های بومی می‌گوید. این بازی‌ها بیشتر خصیصه‌های سنتی دارند و بخشی از خرده‌فرهنگ شهر یا محلی که بازی‌ها در آن مکان به وجود آمده به حساب می‌آیند. نویسنده در کتاب خود سعی کرده این بازی‌ها را به عنوان بخشی از فرهنگ ایرانی به شما معرفی و خصیصه‌های متمایز آن‌ها را بازگو کند.

درباره‌ی کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی

کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی نوشته‌ی جمال فاضل کلخوران است که به شما چیزهای زیادی در باب بازی‌هایی که بخشی از فرهنگ ایرانی محسوب می‌شوند خواهد گفت. کتاب پیش رو قرار است به طور کلی بسترهای فرهنگی و اجتماعی‌ای که ماهیت و هویت بازی‌های محلی در یک کشور یا شهر را تعیین می‌کند مورد بررسی قرار دهد. به این معنا که به واقع زمانی که از چنین خرده‌فرهنگی صحبت می‌کنیم منظورمان چیست و به کل چه جایگاهی در ارزیابی ساحتِ فرهنگی یک مکان دارد. در همان آغاز کتاب، نویسنده به بحث در باب گذشته‌ی تاریخی بازی‌های سنتی می‌پردازد. این واقعیت که در هر مکانی، به واسطه‌ی یک دوره‌ی خاص و مردمانی که در آنجا مستقر بودند، نوع خاصی از بازی‌ها و رفتارهای به‌خصوص اجتماعی ریشه کرده است. این بازی‌های سنتی به لحاظ تاریخی و تأثیری که در هویت آن فضای زیستی دارند، می‌توانند به نماد آن مکان تبدیل شوند. پس برای بسیاری از شهرها و مکان‌هایی که واجد نژاد و زیست اقلیتی هستند، این بازی‌ها می‌تواند زمینه‌های گوناگونی را شکل دهد و به خصوص در بخش اقتصادی نقش مؤثری داشته باشد. در نتیجه می‌توان گفت در همان آغاز مطالب، جمال فاضل کلخوران بر آن است تا به خوبی چنین ریشه‌های بومی و سنتی‌ را که قادرند اعتبار ویژه‌ای به یک مکان دهند را باز می‌شناسد. در بخش ابتدایی نویسنده همچنین به مباحثی چون تاریخ واقعی المپیک - ایران و تاریخچه‌ی ورزش‌های عادی جهان و متداول بین کشورها می‌پردازد.

اما اساساً منظور از بازی چیست؟ نویسنده در کتاب ابتدا این پرسش را طرح می‌کند تا در ادامه به صورت آکادمیک به تعریف و تبیین مفهوم بازی بپردازد. اینکه بین بازی و ورزش نیز می‌تواند تفاوت‌هایی باشد و باید این نقطه تمایزها را در تعریف دو پدیده بازشناخت. پس در ادامه‌ی تعریف بازی، جمال فاضل کلخوران به تعریف و تعیین معنای ضمنی ورزش نیز می‌پردازد. مبحث دیگری که به آن پرداخته می‌شود مسئله‌ی انواع ورزش‌ها در طول تاریخ است. نویسنده با گردآوری مطالبی علمی، اطلاعاتی در باب تاریخچه‌ی انواع ورزش و خاستگاه‌های تاریخی‌شان ارائه می‌دهد و به تحلیل‌شان رو می‌آورد. اینکه کدام کشورها در این زمینه پیشرو بوده‌اند و به دلیل زمینه‌ها و بسترهای اجتماعی و تاریخی‌ای که در یک مکان سوار بوده، آن فضای زیستی چه نوع ورزش‌ها و بازی‌هایی را تولید کرده‌ و به بخشی از تاریخِ فرهنگی خود تبدیل کرده‌ است.

در ادامه نویسنده مباحث کتاب‌اش را جزئی‌تر می‌کند و در هر فصل به طور مجزا به بازی‌هایی که در هرکدام از شهرهای ایران منشأ دارند می‌پردازد. او انواع بازی‌های محلی و ایرانی‌ای که در شهرهای ایلام، مازندران، بوشهر و همچنین شهر تهران وجود دارد را معرفی می‌کند و ساختارهای این بازی‌ها را برای مخاطبان توضیح می‌دهد. نویسنده تمام این بازی‌ها را به صورت جزئی مورد بررسی قرار داده و به نکاتی چون قوانین این بازی‌ها و تاریخچه‌ای که دارند می‌پردازد.

کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی توسط انتشارت نرسی منتشر شده است.

کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به کسانی که به بازی‌های ورزشی و فرهنگ بومی علاقه‌مندند پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی می‌خوانیم

تعریف بازی

بازی از نظر دستوری به معنی اسم عام است. در فرهنگ دهخدا در تعریف بازی آمده است: (بازی یعنی هرکاری که مایه سرگرمی باشد، رفتار کودکانه و غیر جدی برای سرگرمی، کار تفریحی، رفتار شیوه) فرهنگ عمید در تعریف بازی می‌نویسد: بازی یعنی سرگرمی به چیزی مانند تفریح و ورزش. علامه طباطبایی در کتاب تفسیر المیزان می‌نویسد: بازی فعالیتی است که هدف خیالی دارد و از نظم و منطقی خیالی برخوردار است و سریع البطلان می‌باشد. برای ارائه تعاریف دیگر بازی دیدگاه‌های کارشناسان و متخصصین ارائه شده است. "جان هویزینگاه" می‌گوید: بازی فعالیتی است آزاد، خارج از زندگی عادی و معمولی. گرچه هنگام پرداختن به آن، بازی‌کننده را به کلی از خود بی خود و مجذوب می‌کند، پس جنبهی جدی ندارد. بازی فعالیتی است که با سود‌آوری مادی ارتباطی ندارد و از طریق آن نمی‌توان استفاده مالی نمود. بازی در محدوده زمان و مکان مناسب و برحسب مقررات تعیین شده جریان می‌یابد. "راجر کای لوا" معتقد است: بازی فعالیتی است اختیاری و ارادی، جدا از واقعیت، بی‌ثبات و تغییرپذیر که از مقررات خاصی پیروی می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

طرح درس ورزش‌های بومی محلی سنتی
پیش گفتار مولف
گذشته‌ی تاریخی ورزش‌های سنتی
تاریخ واقعی المپیک - ایران زایشگاه تمدن‌ها
تاریخچه ورزش‌های عادی جهان و متداول بین کشورها
تعریف بازی
ورزش
انواع ورزش از دیدگاه تاریخ
تعریف بازی‌های بومی سنتی
تعاریف هر یک از ورزش‌های بومی، محلی و سنتی
ورزش‌های بومی، سنتی و محلی
تقسیم‌بندی بازی‌ها
جایگاه ورزش‌های بومی، سنتی و محلی در ایران
بعضی از ورزش‌های بومی و سنتی در کشور‌های دیگر
بازی‌های رسمی
تفریحات سالم
ورزش نمایشی عامیانه ایران، بندبازی
تقسیم بندی ورزش‌های بومی و محلی از قبیل کشتی‌ها
ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای
پیرامیدها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نرسی
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات316
زبانفارسی
شابک978-600-5028-53-9
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی

برای دریافت کتاب بازی‌های بومی، محلی و سنتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.