معرفی و دانلود کتاب بازی کثیف: نقشه قطری برای خرید جام جهانی

عکس جلد کتاب بازی کثیف: نقشه قطری برای خرید جام جهانی
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بازی کثیف و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بازی کثیف و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بازی کثیف: نقشه قطری برای خرید جام جهانی

کتاب بازی کثیف درباره‌ی زمانی است که قطر توانست با استفاده از پول، عدالت و رقابت سالم را قربانی دسیسه‌ها و خیانت‌ها کند. جاناتان کالورت و هایدی بلیک، دو روزنامه‌نگار تحقیقی ساندی تایمز، این کتاب را بعد از بررسی میلیون‌ها سند به نگارش درآوردند. کتابی که دو شخصیت در آن مهم‌ترین نقش‌ها را ایفا می‌کنند: سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا و محمد بن‌همام، رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا.

درباره‌ی کتاب بازی کثیف

بدون‌شک جام‌جهانی یکی از مهم‌ترین رویدادهای دنیاست که در آن فوتبالیست‌ها، خبرنگاران، طرفداران فوتبال و... از سراسر جهان به کشوری می‌آیند که فوتبال در آن برگزار می‌شود. فوتبال در جام‌جهانی ورزشی باشکوه و نشاط‌آور است که همه‌ی مردم جهان را -فارغ از جنس و نژاد- با یکدیگر متحد می‌‌کند. اما همین فوتبال، چهره‌ی زشت دیگری دارد. زمانی که ارزش‌های اخلاقی در فوتبال زیر پا گذاشته می‌شوند، کسانی که زمانی فوتبال را به محبوب‌ترین ورزش جهان تبدیل کرده بودند، از فساد متعفن آن روی برمی‌گردانند. یکی از بزرگ‌ترین فسادهای مالی و رسوایی‌های اخلاقی در تاریخ فوتبال، انتخاب قطر به‌عنوان میزبان جام‌جهانی است. انتخابی که به برکناری رئیس فیفا و افشا شدن بسیاری دیگر از رسوایی‌های فیفا منجر شد. سرزمینی خشک و سوزان که جایی در فوتبال نداشت؛ اما با کمال تعجب میزبان جام جهانی 2022 شد. هایدی بلیک (Heidi Blake) و جاناتان کالورت (Jonathan Calvert) در کتاب بازی کثیف (The Ugly Game)، این واقعه را با جزئیاتی شگفت‌انگیز روایت می‌کنند.

داستان‌های تقلب و فساد در بالاترین سطوح فوتبال اغلب در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها دیده می‌شود. بعد از اعلام خبر میزبانی قطر در دسامبر 2010 روزنامه‌نگاران، کارآگاهان خصوصی و شخصیت‌های قدرتمند دنیای فوتبال کوشیدند راز این میزبانی را بفهمند. همه یک سؤال داشتند: چگونه قطر که هیچ‌کدام از شرایط میزبانی را نداشت همه‌ی کشورهای دیگر جهان را شکست داده و میزبان جام‌جهانی 2022 شده بود؟ آن‌ها نزدیک به سه سال شب و روز تلاش کردند جواب این پرسش را پیدا کنند؛ اما به نتیجه‌ای نرسیدند. در سال 2014 شخصی در تماس تلفنی با روزنامه‌ی ساندی تایمز لندن ادعا کرد که مدارک محکم و مستدلی برای افشای راز بزرگ فیفا و قطر دارد. جاناتان کالورت و هایدی بلیک به گنجینه‌ای از صدها میلیون سند رسیده بودند که باید هر چه زودتر فاش می‌شد. آن‌ها نیز این داستان رازآلود و پر از فساد را در کتاب بازی کثیف نقل کردند.

معرفی و دانلود کتاب بازی کثیف

اما چرا جاناتان کالورت و هایدی بلیک نگارش این کتاب را بر عهده گرفتند؟ جاناتان کالورت در دنیای روزنامه‌نگاری با افشاگری‌هایش از طریق دوربین‌های مخفی و هویت‌های جعلی معروف شده است. هایدی بلیک نیز دیگر روزنامه‌نگار تحقیقی نشریه‌ی ساندی تایمز است که در سال‌های متعدد جوایز روزنامه‌نگاری بسیاری را از آن خود کرده. این دو نفر در بخش «اینسایت» و تحقیقات روزنامه کار می‌کردند و بیش از دیگران در این حوزه سابقه داشتند. پس جای تعجب ندارد که آن‌ها در سال 2014 برای نوشتن کتاب بازی کثیف انتخاب شدند.

این کتاب مجموعه مقالاتی است که در سال 2014 در ساندی تایمز با عنوان «پرونده‌های فیفا» منتشر شد. این مقالات دیوارهای فیفا را به لرزه درآورد و نشان داد که فیفا و فوتبال در سطح جهانی چطور در منجلابی از فساد غرق شده است. دو شخصیت اصلی کتاب، سپ بلاتر و محمد بن‌همام هستند. بن‌همام تا سال‌ها در کمیته‌ی اجرایی فیفا فعالیت داشت و رئیس فدراسیون فوتبال آسیا بود. او در سال 1998 به بلاتر کمک کرد تا به ریاست فیفا برسد. زمانی که سپ بلاتر به امیر قطر پیشنهاد داد که جام‌جهانی 2022 در کشور قطر برگزار شود،‌ بن‌همام وظیفه داشت که آرزوی دیرینه‌ی این دو نفر را به واقعیت تبدیل کند.

شاید برای خودتان هم تعجب‌آور باشد؛ اما وقتی کتاب بازی کثیف را می‌خوانید، با شخصیت منفی کتاب یعنی محمد بن‌همام، احساس همدردی می‌کنید. او در شرایطی قرار می‌گیرد که به‌جز تلاش برای به دست آوردن هدفش، هیچ چاره‌ای ندارد. مردی که می‌خواهد سرتاسر جهان درباره‌ی کشورش حرف بزنند و قطر را به یکی از قطب‌های فرهنگی، ورزشی، گردشگری و تجارت تبدیل کند. بن‌همام از روش‌هایی عجیب بهره می‌برد و مبالغ زیادی پول رشوه می‌دهد تا به این هدف دست یابد. جاناتان کالبرت و هایدی بلیک اسناد بی‌شمار حساب‌ها و پول‌های جابه‌جاشده را در اختیار داشتند. آن‌ها متخصصی را برای جست‌وجو در داده‌ها استخدام کردند تا نتیجه‌ی میلیون‌ها سند را در کتاب بازی کثیف نقل کنند. این دو روزنامه‌نگار هرچه جلوتر می‌روند، با کوهی از اسامی و نقشه‌ها روبه‌رو می‌شوند که فاش کردنشان، همه‌ی مردم جهان را شوکه می‌کند. حتی شما را.

رسوایی میزبانی جام‌جهانی فیفا را با آشفتگی بسیاری روبه‌رو کرد. مهدی جوانی در مقدمه‌ی کتاب بازی کثیف به بخشی از این اتفاقات مانند برکناری بلاتر و بن‌همام اشاره می‌کند. نشر گلگشت این کتاب جاناتان کالبرت و هایدی بلیک را در سال 1397 به انتشار رسانده است.

جوایز و افتخارات کتاب بازی کثیف

  • کتاب پرفروش آمازون
  • نامزد جایزه‌ی ورزشی ویلیام هیل در سال 2015

لازم به ذکر است که هایدی بلیک و جاناتان کالورت برای نوشتن این کتاب، دو جایزه‌ی روزنامه‌نگاری به دست آوردند:

  • جایزه‌ی بهترین روزنامه‌نگار ورزشی سال 2014
  • جایزه‌ی بهترین روزنامه‌نگار تحقیقی سال 2014

نکوداشت‌های کتاب بازی کثیف

  • من می‌خواهم از تیم اینسایت ساندی تایمز برای نگارش این کتاب قدردانی کنم. بدون تحقیقات آن‌ها، بسیاری از این اتهامات هرگز آشکار نشده بود. (جان ویتینگدیل، سیاست‌مدار بریتانیایی)
  • مدت‌هاست که شاهد اتهاماتی مالی علیه فیفا هستیم. این کتاب سند خوب و دقیقی برای نشان دادن جزئیات رشوه‌دهی در فیفاست. (ایندیپندنت)
  • با توجه اینکه سپ بلاتر تحت بازجویی قرار دارد، کتاب بازی کثیف در روند این تحقیقات تأثیری به‌سزا خواهد گذاشت. گاهی اوقات سخت است باور کنیم که رؤسا و دست‌اندرکاران فوتبال چقدر فاسد و کثیف هستند. با هر صفحه از کتاب بازی کثیف متوجه می‌شویم که چرا باید فیفا را از نو ساخت. (روزنامه‌ی سان)
  • گزارشی انفجاری از بزرگ‌ترین سرقت جام‌جهانی بعد از دزدیده شدن جام در سال 1966. (روزنامه‌ی اسپرت)
  • کتاب بازی کثیف جامع‌ترین شرح ماجرای انتخاب قطر به میزبانی جام جهانی است. (مجله‌ی ریدیو تایمز)

کتاب بازی کثیف برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مدام رسانه‌های ورزشی را برای پیدا کردن خبرهای هیجان‌انگیز دنبال می‌کنید، کتاب بازی کثیف را حتماً در لیست مطالعاتی خود قرار دهید. این کتاب از جاناتان کالبرت و هایدی بلیک چیزهای زیادی به علاقه‌مندان حوزه‌ی روزنامه‌نگاری تحقیقی خواهد آموخت.

در بخشی از کتاب بازی کثیف: نقشه قطری برای خرید جام جهانی می‌خوانیم

هواپیمای شخصی به سرعت در حال شکافتن هوا بود و برای فرود آماده می‌شد. محمد بِن‌همام از روی صندلی چرم اصیل کِرم رنگش در هواپیما، مشغول تماشای آسمان خراش‌های لوکس در اطراف خلیج‌فارس بود. او به دستاوردهای بزرگ کشور زادگاهش طی سال‌های اخیر، افتخار می‌کرد. با این حال، از وقتی از آرزوی جدید امیر آگاه شده بود، اضطراب یار همیشگی‌اش بود و دیدن پیشرفت فوق‌العاده‌ی دوحه، تأثیر چندانی در کم شدن نگرانی‌اش نداشت.

اوایل ژوئن 2008 بود و بِن‌همام از کنگره‌ی سالانه فیفا در استرالیا برمی‌گشت. حالا او بیشتر از وقتی که از قطر رفته بود، نگرانی داشت. سپ بلاتر کاملاً غافلگیرانه در سالن اُپرا هاوسِ سیدنی مقابل حدود هزار نفر حاضر اعلام کرده بود قطر یکی از کشورهایی است که تمایل دارد جام‌جهانی را میزبانی کند. حالا دیگر کار از کار گذشته بود و نمی‌شد به عقب برگشت. بلاتر با عمومی‌کردن این مسئله، هیچ چاره‌ای برای بِن‌همام باقی نگذاشته بود مگر آن‌که هر آنچه در توانش است برای حقیقت بخشیدن به رویای غیرممکن امیر، انجام دهد. ولی چطور می‌توانست از پس آن برآید؟

از همان وقتی بلاتر در جریان شام خصوصی‌شان در دوحه، این مسئله را مطرح کرده بود، بِن‌همام در تلاش بود امیر را قانع کند چنین چیزی ممکن نیست و کشورش با ورود به مبارزات میزبانی، خود را تحقیر خواهد کرد. قطر کشوری سوزان بود؛ آن‌ها هیچ وجهه‌ای در دنیای فوتبال بین‌المللی نداشتند؛ فوتبال ورزش چندان رایجی در کشور نبود؛ و مهم‌تر از همه، آن‌جا استادیوم‌های لازم برای برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را نداشت. اگر قطر وارد مبارزه‌ی انتخاباتی میزبانی جام‌جهانی می‌شد، آن‌ها فقط یک رأی از کمیته‌ی اجرایی داشتند و آن هم مال خود بِن‌همام بود. اگر هیچ‌کدام از بیست‌وسه عضو دیگر کمیته‌ی اجرایی از او حمایت نمی‌کردند چه؟ آیا چنین اتفاقی باعث سرافکندگی و خجالت برای قطر نمی‌شد؟ آیا این مسئله باعث ننگ کشوری که او عاشقش بود، نمی‌شد؟

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مترجم
مقدمه‌ی نویسندگان
فصل اول: پیشنهاد غیرمنتظره
فصل دوم: قیصرمحبوب آلمانی و طوطی گستاخ امریکایی
فصل سوم: پاکت‌های قهوه‌ای و مشاوران وفادار
فصل چهارم: فاسدی به نام سیدی
فصل پنجم: کسب امتیاز
فصل ششم: توطئه‌ و شام میلیون دلاری
فصل هفتم: مبارز چکمه‌پوش
فصل هشتم: دشمنِ دشمن من
فصل نهم: سیم هونگ چیه
فصل دهم: نماینده تایلندی و معامله‌ی گازی
فصل یازدهم: جاسوسی گسترده و هشت‌پای پیش‌گو
فصل دوازدهم: مشاوره‌های گران‌قیمت خانواده‌ی فیفا
فصل سیزدهم: برادری در دنیای فوتبال
فصل چهاردهم: فرصت نهفته در هر بحران
فصل پانزدهم: چشمان نامرئی
فصل شانزدهم: درس خوب به شیوه ماکیاوِلی
فصل هفدهم: خیانت بی‌پایان
فصل هجدهم: آغاز سقوط
فصل نوزدهم: معامله
فصل بیستم: روی زشت فوتبال
فصل بیست‌ویکم: آخر داستان و جنگ داخلی
فصل بیست‌ودوم: حسن ختام
تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بازی کثیف: نقشه قطری برای خرید جام جهانی
نویسنده،
مترجممهدی جوانی
ناشر چاپیانتشارات گلگشت
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات336
زبانفارسی
شابک978-964-5948-15-1
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بازی کثیف

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بازی کثیف

برای دریافت کتاب بازی کثیف و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.