معرفی و دانلود کتاب برزه دماغ

عکس جلد کتاب برزه دماغ
قیمت:
۴۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب برزه دماغ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب برزه دماغ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب برزه دماغ

کتاب برزه دماغ به قلم فریور خراباتی، داستانِ یک خانواده‌ی کرمانشاهی را روایت می‌کند. به افراد این خانواده به‌اصطلاح «نقش» می‌گویند؛ یعنی افرادی که با ویژگی بانمک و شوخ بودنِ خود، موقعیت‌های بحرانی و حساس را در دست خود می‌گیرند و معرکه‌گیری می‌کنند. این داستانِ طنز، زوایای جدیدی از فرهنگ کرمانشاه را پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب برزه دماغ

کرمانشاهی‌ها به دسته‌ای از افراد که گویی طبقه‌ی اجتماعی خاصی محسوب می‌شوند، «نقش» می‌گویند. فریور خراباتی ادعا می‌کند که این واژه در فارسی معادل مشخصی ندارد، اما ترکیبی است از «فیلم بودن»، «شوخی‌فهم بودن» و «بامزه بودن». داستان کتاب برزه دماغ نیز درباره‌ی خانواده‌ای است که افراد آن نقش هستند؛ ممکن است در موقعیات حساس اعمالی ازشان سر بزند که دور از باور عموم باشد و مخاطب را به این فکر وادارد: مگر ممکن است؟ بله ممکن است! آدم نقش در مواقع بحرانی میدان را در دست می‌گیرد و شکوفا می‌شود. فریور خراباتی خانواده‌ی داستانش را نقطه‌ی برخورد «نقش‌ها» و ترکیدن بمب «نقشینگی» می‌داند!

لحن طنز کتاب برزه دماغ از سطور اولیه‌ی آن به‌وضوح مشخص است. فریور خراباتی که روزنامه‌نگار و طنزپرداز اهل اصفهان است، پیش‌تر با آثاری همچون «عجایب الاتفاقات» و «جفت‌پا وسط تاریخ» مسائل تاریخی را از دریچه‌ی طنز به بحث گذاشته است. او در آثارش طنز را با نقد همراه می‌سازد و خنده‌ای تلخ بر روی لب مخاطب می‌نشاند. او این ‌بار در کتاب برزه دماغ، فرهنگ کرمانشاهی را به تصویر می‌کشد.

معرفی و دانلود کتاب برزه دماغ

نویسنده داستانش را با موقعیت انتظار برای رسیدن جسد پیرمردی که تازه فوت شده آغاز می‌کند؛ موقعیتی دوگانه که بار طنز تلخی را به دوش می‌کشد. فرهنگ سوگواری کرمانشاهی در این موقعیت شناسانده می‌شود. فریور خراباتی همچنین از جملات کردی به زبان اصلی استفاده کرده و معانی آن‌ها را در پانویس آورده است. این‌گونه است که مخاطب حس می‌کند بدون واسطه و بدون سانسور، در حال تماشای مراسم عزایی کردی است.

آثار فریور خراباتی از حیث قدم گذاشتن به جهان‌ها و فرهنگ‌های تازه ستودنی است. او روی چیزهای ملموس و نزدیکی دست می‌گذارد که مخاطب هیچ‌گاه برای شناخت آن‌ها سعی و تلاشی نکرده است. طنزی که در کتاب برزه دماغ به کار می‌رود مبتنی بر طنز موقعیت است؛ برای مثال، پسر بزرگ مرحوم، تورج در تلاش است تا با تمام فامیل و آشناهایی که از گوشه و کنار کرمانشاه و کردستان آمده‌اند با احترام برخورد کند، اما درواقع، او هیچ‌یک از آن‌ها را نمی‌شناسد. می‌توانید تصور کنید چنین موقعیتی چقدر می‌تواند حامل صحبت‌ها و رفتارهایی باشد که با موقعیت جور درنمی‌آیند. نویسنده در آخرِ کتاب، با ایجاز، سرنوشت تمام شخصیت‌های داستان را تعریف می‌کند. این پایان‌بندی کاملاً با ساختار داستان متناسب است و آن را بیش از پیش، خواندنی می‌کند.

نگاه ویژه‌ی فریور خراباتی به همراه قلم توانمندش، او را به یکی از بهترین طنزنویسان معاصر بدل کرده است. این کتاب را انتشارات کتاب کوچه به بازار کتاب عرضه کرده است.

کتاب برزه دماغ برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های طنز فارسی از این کتاب استقبال خواهند کرد.

در بخشی از کتاب برزه دماغ می‌خوانیم

تورج سرش پایین بود و داشت ساعتش را نگاه می‌کرد که خواهرش ضربه‌ای به او زد و نالان گفت:

- آقامانَ آوردن! و «وِی‌وِی» کنان به سمت پیکان استیشن آقا جلال رفت. کوروش و فرهاد هم همراه آقا جلال رفته بودند تا مِیت را بیاورند. جمعیت با دیدن پیکان استیش، مثل کسانی که در جزیره‌ای گیر افتاده‌اند و ناگهان کشتی‌ای در دوردست می‌بینند، دست تکان دادند و به سمت جاده دویدند. آقا جلال با سرعت زیادی وارد شانه‌ی جاده شد و از آنجایی که ترمز ماشینش درست کار نمی‌کرد، دو سه نفر را به کنار جاده پرت کرد و بالاخره ماشین را متوقف کرد. کوروش و آقا جلال از ماشین پیاده شدند. کوروش انگشت اشاره‌اش را داخل گوشش کرد و توی گوشش را خاراند و گفت:

- مغزمو خورد دیوث! و به طرف عقب ماشین رفت تا کنار آقا جلال بایستد تا بقیه از راه برسند و زیر تابوت فاتح‌خان را بگیرند. شیرین و منیژه زودتر از بقیه رسیدند و همان جا جلوی ماشین آقا جلال شروع به شیون و خودزنی کردند. پیرزنی هم پشت سرشان ایستاده بود و مشت‌مشت از خاکی که داخل یک کیسه‌ی پلاستیکی ریخته بود، به‌طور مساوی روی سر شیرین و منیژه خالی می‌کرد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب برزه دماغ
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوچه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات231
زبانفارسی
شابک978-622-7390-33-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب برزه دماغ

BABAK SOTOUDEH
۱۴۰۳/۱/۱۱
کتاب از دیدگاه افرادی که به فرهنگ کوردی کرمانشاهی آشنا هستند میتوانست گیرا باشد اما با ورود به تئوری‌های توطئه‌ای که نویسنده محترم به ظاهر قصد پیچیده کردن آن‌ها را داشت در اواخر داستان اساسا جذابیت کار بهم خورد. پیشنهاد میدهم اول نسخه صوتی این کتاب با لهجه کرمانشاهی تهیه بشه که میتونه فروش و بالایی مقبولیت در عزیزان این خطه ایجاد کنه و البته به شرط تبلیغ مناسب در استانهای مربوطه و دوم در صورت صلاحدید، نویسنده محترم بخش ارتباطات رعنا و کوروش و میترا به بعد رو بازنویسی و به شکل معقولتری در بیارن تا خواننده در یک آن از ماهیت یک کتاب رمان طنز به داستانهای جاسوسی - پلیسی و جنایی بی کیفیت، تغییر مسیر نده.
سمیرا ابراهیمی
۱۴۰۲/۱۱/۸
برای کسانی که تا حدودی با فرهنگ مردم کرمانشاه آشنایی هر چند مختصری هم دارند، این اثر بسیار لذت بخش و جالب می تواند باشد، بی صبرانه منتظر آثار بعدی آقای خراباتی هستیم.
هانیه میرزاده
۱۴۰۲/۱۲/۱۸
پردازش طنز درجه یک. عالی. چند بار نزدیک بود داخل مترو جا بمونم در ایستگاه ها. اگر فایل صوتی با اجرای آقای سلیمانی هم در اختیار قرار بگیره پکیج عالی تری خواهد شد.
کیانا کیا
۱۴۰۲/۹/۲۰
واقعا کتاب خوبی بود فضای بومی کتاب خیلی دلنشین بود شخصیت پردازی عالی داشت و همینطور داستان گیرا و جذابی داشت.
آزاده معارفیان
۱۴۰۳/۱/۴
خانواده جالبی بودن
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب برزه دماغ

برای دریافت کتاب برزه دماغ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.