معرفی و دانلود کتاب به گزارش زنان تروا: بر بنیاد تراژدی‌های زنان تروا و هکاب نوشته اوریپید

عکس جلد کتاب به گزارش زنان تروا: بر بنیاد تراژدی‌های زنان تروا و هکاب نوشته اوریپید
قیمت:
۴۴,۸۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب به گزارش زنان تروا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب به گزارش زنان تروا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب به گزارش زنان تروا: بر بنیاد تراژدی‌های زنان تروا و هکاب نوشته اوریپید

احیای دو تراژدی یونانی پس از 2500 سال، درهم‌آمیزش آن‌ها با یکدیگر و ارائه‌ی خوانشی معاصر از آن‌ها، مقصود غایی محمد رضایی راد و نغمه ثمینی در نگارش کتاب به گزارش زنان تروا بوده است. داستان و فرم این نمایشنامه وامدار دو تراژی «زنان تروا» و «هکاب» نوشته‌ی اورپیید است و نویسندگان می‌کوشند در آن خوانشی معاصر و زنانه را از وقایع جنگ تروا ارائه دهند.

درباره‌ی کتاب به گزارش زنان تروا

محمد رضایی راد و نغمه ثمینی پس از نگارش و اجرای نمایشنامه‌ای با اقتباس از یک درام باروکی با عنوان «بر اساس دوشس ملفی» در کتاب به گزارش زنان تروا دومین همکاری خود را رقم می‌زنند. هردو نویسنده‌ی اثر در شمار پژوهشگران شاخص تئاتر ایران به شمار می‌روند و از دانش و تخصصی چشمگیر در زمینه‌ی تراژدی‌های یونان برخوردارند. سال‌ها تدریس ثمینی در کلاس‌های تاریخ تئاتر دانشکده‌ی هنرهای زیبا و همچنین نگارش آثاری همچون مجموعه‌ی چندجلدی انتقام دیونوسوس به قلم محمد رضایی راد گواهی بر این مدعاست.

آن‌ها اکنون و در نمایشنامه‌ی به گزارش زنان تروا نیز، به سراغ یکی از سه تراژدی‌نویس نامدار یونانی رفته و کوشیده‌اند اقتباس معاصری را از آثار او ارائه دهند. آن‌ها از میان تراژدی‌های یونانی که چیزی حدود دوهزار و پانصد سال از نگارش آن‌ها می‌گذرد، به سراغ نمایشنامه‌ی کمترپرداخته‌شده‌ی «هکاب» و نیز نمایشنامه‌ی «زنان تروا» نوشته‌ی اوریپید رفته‌اند و این دو اثر را با یکدیگر درآمیخته‌اند و نتیجه‌ی اقتباس از این درهم‌آمیزی، اثری است که اکنون نسخه‌ی الکترونیکی آن در اختیار شما قرار دارد.

وقایع نمایشنامه در این اثر همگی در سرزمین تروا و در مدت کوتاهی پس از پیروزی یونانیان اتفاق می‌افتند. خط اصلی درام از نمایشنامه‌ی هکاب برگرفته شده و برخی از وقایع با نگاهی به نمایشنامه‌ی زنان تروا اقتباس شده‌اند. اما با این حال در نمایشنامه‌ی به گزارش زنان تروا، با التقاط صرف این دو اثر مواجه نیستیم و به ضرس قاطع با اثری جدید و نگاهی تازه روبه‌روایم. اثری که از خلال دو تراژدی که در قرن پنجم پیش از میلاد به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند، به بازخوانی وقایع روز و تحلیل گفتمان‌های معاصر می‌پردازد. در این نمایشنامه زنانی که به طرق مختلف از بطن جامعه به محاق رفته‌اند، به صحنه بازمی‌گردند و روایت زنانه‌ی خود را از پیروزی در جنگ یونان با تروا بازگو می‌کنند.

هسته‌ی اصلی وقایع نمایشنامه همان‌گونه که از نام اثر پیداست، درباره‌ی یکی از مهم‌ترین جنگ‌ها در اسطوره‌شناسی یونان باستان است. ماجرای این جنگ از این قرار است که پاریس، شاهزاده‌ی سرزمین تروا، هلن، ملکه‌ی اسپارت و همسر منلائوس را دزدیده است و او را با خود به سرزمین تروا برده است. در جنگ تروا، منلائوس به همراه برادرش آگاممنون به نبرد پاریس و پدرش پریام رفته و بدین ترتیب جنگی عظیم میان آنان درمی‌گیرد. جنگی که ده سال آزگار به طول می‌انجامد. در نمایشنامه‌ی به گزارش زنان تروا، هکاب، همسر مشروع پریام و شهبانوی سرزمین ترواست که به میانه‌ی میدان می‌آید و نویسندگان با محوریت این شخصیت، اقتباسی خواندنی را از دو تراژدی یونانی به رشته‌ی تحریر درمی‌آورند.

کتاب به گزارش زنان تروا به همت نشر بیدگل تهیه و منتشر شده است.

کتاب به گزارش زنان تروا برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان جدی ادبیات نمایشی را به مطالعه‌ی نمایشنامه‌ی به گزارش زنان تروا دعوت می‌کنیم.

با محمد رضایی راد و نغمه ثمینی بیشتر آشنا شویم

محمد رضایی راد و نغمه ثمینی دو تن از شاخص‌ترین چهره‌های تئاتر معاصر ایران به شمار می‌روند. هردوی آن‌ها در زمینه‌ی پژوهش تئاتر، فیلم‌نامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی آثار ارزشمندی را تألیف نموده و علاوه بر آن نمایش‌های بسیاری را روی صحنه برده‌اند. رضایی راد در سال 1355 در رشت متولد شد و تحصیلات خود را در رشته‌ی فرهنگ و زبان‌های باستانی تکمیل نمود. او فعالیت حرفه‌ای خود را در این عرصه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. رضایی راد در چندین دوره از جشنواره‌ی فیلم فجر و جشن سینمای ایران برنده و نامزد جایزه شده است. «فعل»، «بازگشت به خان نخست و هشتمین خان»، «فرشته‌ی تاریخ» و «رؤیای طاهره‌گان خاموش» عنوان برخی از دیگر آثار منتشرشده‌ی محمد رضایی راد است.

نغمه ثمینی در سال 1352 متولد شد. او تحصیلات خود را از کارشناسی تا دکترا به ترتیب در رشته‌های ادبیات نمایشی، سینما و پژوهش هنر در دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس تکمیل کرد. «زبان تمشک‌های وحشی»، «خانه»، «جنگ‌ها و بدن‌ها» و «من سندبادم تو مسافر» عناوین برخی از آثار منتشرشده‌ی این نویسنده‌ی ایرانی هستند. ثمینی اکنون در آمریکا به نگارش و اجرای آثار خود می‌پردازد و همچنین به عنوان بنیان‌گذار و سرپرست گروه تئاتر «صدا» نیز در شهر سیاتل فعالیت می‌کند.

از دیگر آثار مشترک این دو نویسنده می‌توان به نمایشنامه‌ی «بر اساس دوشس ملفی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب به گزارش زنان تروا: بر بنیاد تراژدی‌های زنان تروا و هکاب نوشته اوریپید می‌خوانیم

ورزای بیچاره تازه دانست به چه دامی درافتاده است. پیچ‌وتاب می‌خورد و نعره می‌کشید که رهایش کنند هرزگان. صدای جیغ شغال‌بچه‌ها می‌آمد و او به تمام نیرو می‌کوشید برخیزد، و ما طناب‌ می‌کشیدیم و بر زمین میخ‌ می‌کردیمش او را، این ورزای وحشی، این قاتل تمام امیدهایمان. آن‌گاه بانو پیش آمد و بر بالای سرش ایستاد. با صدایی که انگار از حلقومی آتش‌گرفته برمی‌خاست نعره‌ای برآورد که به زوزه سگان می‌مانست.

هکاب با زوزه‌ای سگانه در میان بوته‌ها آشکار می‌شود.

هکاب: از چه چشم می‌درانی و لگد می‌پرانی پلومستور؟ دلواپس کودکانت هستی؟ دلواپس نباش آنان را به زنان سپرده‌ام که در پناهشان گیرند، همان‌گونه که من پولودروس را به تو سپردم که در پناه گیری. جای آنان امن است، همان‌گونه که جای پسر من امن است. و تو نگران نباش، چنان‌که من نیستم، و بخند چنان‌که من می‌خندم.

هکاب قهقهه می‌زند و قهقهه‌اش با جیغ پسرکان می‌آمیزد.

بشنو که چه قهقهه‌ای می‌زنند پسرکانت و ببین که چه خوشحال‌اند از این بازی که زنان با آن‌ها می‌کنند. نشانش دهید این پدر را هرچه آرام‌تر و کُندتر که چگونه و چرا پسرانش زوزه می‌کشند از شادمانی.

زنان درحالی‌که چنگ در موهای پسران دارند آن دو را از میان بوته‌ها بالا می‌آورند. آنان از وحشت جیغ می‌کشند. زنان با دشنه سر پسران را می‌برند. صدای نعره پلومستور. هکاب به خروش می‌نالد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
گزارش زوزه شکست
به گزارشِ زنانِ تروا
عوامل نمایش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب به گزارش زنان تروا: بر بنیاد تراژدی‌های زنان تروا و هکاب نوشته اوریپید
نویسنده،
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-622-313-093-9
موضوع کتابنمایشنامه ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب به گزارش زنان تروا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب به گزارش زنان تروا

برای دریافت کتاب به گزارش زنان تروا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.