معرفی و دانلود کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی

عکس جلد کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی
قیمت:
۱۳۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی به ویراستاری رابرت سولومون و کتلین ام. هیگینز، بر روی قدرتمندترین مکتب قرن نوزدهم، یعنی ایده‌آلیسم آلمانی متمرکز است و از مرحله‌ی شکل‌گیری تا اوج آن را بررسی نماید. این کتاب با ایده و فلسفه‌ی انقلابی کانت آغاز می‌شود، در ادامه به چهره‌های مؤثر این جنبش از جمله فیشته، شلینگ و هگل می‌پردازد و در پایان آنتی‌تز کیرکگور را مطرح می‌کند.

درباره‌ی کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده‌آلیسم آلمانی

ایمانوئل کانت در اوج دوران روشنگری ایده‌ای انقلابی را مطرح کرد که باعث اعتلا و تحکیم این جنبش شد، اما مهم‌تر از آن بنای مکتب فلسفی متمایزی را گذاشت که در قرن نوزدهم به اوج خود رسید. ایده‌آلیسم کانت انقلابی در فلسفه به پا کرد که از لحاظ تأثیرش آن را با انقلاب کوپرنیکی مقایسه می‌کنند. کانت با سه کتاب «نقد عقل محض» (Critique of Pure Reason)، «نقد عقل عملی» (Critique of Practical Reason) و «نقد قوه حکم» (Critique of Judgment) یک پروژه‌ی انتقادی بزرگ را دنبال کرد که اساسش بر منطق و عقل بود. ایده‌آلیست‌های پس از او که همگی آلمانی بودند، از جمله هگل، فیشته و شلینگ، ایده‌های او را تکامل بخشیدند و حتی رادیکال‌تر کردند. این تفکر خیلی زود گسترش یافت و تا چند دهه دنیا را به‌طور کامل تحت سیطره‌ی خود داشت. مکاتبی مثل اگزیستانسیالیسم، پدیدارشناسی و فلسفه‌ی تحلیلی همگی وامدار و ملهم از ایده‌آلیسم هستند.

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده‌آلیسم آلمانی (Routledge History of Philosophy Volume VI) این دوره را به‌طور کامل مرور و مهم‌ترین فیلسوف‌های آن را معرفی می‌کند. کتاب در پی ردپای ایده‌آلیسم به دوره‌ی لایبنیتس باز می‌گردد و این مفهوم را در فلسفه‌ی او می‌جوید. پس‌ از آن از کانت می‌گوید و فلسفه‌ی اخلاق، سیاست و همین‌طور نقد قوه‌ی حکم او را مطرح می‌کند. فیشته و شلینگ، به‌نوعی پل ارتباطی دوره‌ی کانت و هگل بودند و نقش مهمی در انتقال این ایده داشتند. کتاب پس از صحبت در مورد آن‌ها، چندین بخش را به هگل، پدیدارشناسی و منطق او اختصاص می‌دهد.

به اعتقاد برخی از محققین، ایده‌آلیسم را باید فراتر از یک فلسفه‌ی صرف دانست. این مکتب به شکل قابل‌توجهی با حوزه‌های مختلفی مثل دین، سیاست، اخلاق و هنر پیوند دارد و در آن‌ها تنیده شده است. کانت با ترکیب کردن عقل‌باوری و تجربه‌گرایی دوران روشنگری، از آن‌ها فراتر رفت و توانست به دیدگاه جدیدی دست یابد. ایده‌آلیسم آلمانی به شکل عمیقی بر فلسفه‌ی غرب تأثیر گذاشت و تقریباً همه‌ی مکاتب بعد از آن یا در ادامه‌ی ایده‌آلیسم بوده‌اند یا به نحوی قصد داشته‌اند به آن واکنش نشان دهند. با وجود تأثیر شگرف این مکتب، در میانه‌های قرن نوزدهم بود که انتقادها آغاز شد و دیگر فیلسوف‌ها برخی از جنبه‌های ایده‌آلیسم را زیر سؤال بردند؛ از جمله مارکس، کیرکگور یا شوپنهاور. کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده‌آلیسم آلمانی، در ادامه‌ی مباحث خود به این منتقدین سرشناس می‌پردازد و نظریه‌ی هرکدام از آن‌ها را مطرح می‌سازد؛ مثل‌اینکه مارکس نیازهای زندگی را در برابر عقل قرار می‌دهد، شوپنهاور به موضوع اراده می‌پردازد و کیرکگور که از بحث دفاع عقلانی از مسیحیت انتقاد و آن را رد می‌کند.

ویراستاری کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده‌آلیسم آلمانی بر عهده‌ی رابرت سی سولومون (Robert C. Solomon) و کتلین ام. هیگینز (Kathleen M. Higgins) بوده و این اثر را نشر چشمه با ترجمه‌ی حسن مرتضوی منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی راتلج

تاریخ فلسفه‌ی راتلج (Routledge History of Philosophy) مجموعه‌ای ده‌جلدی است که به مرور تاریخ فلسفه‌ی غرب می‌پردازد و می‌کوشد مهم‌ترین اتفاقات و تحولات آن را توضیح دهد. نویسندگان این دوره، بررسی‌ها را از قرن ششم پیش از میلاد آغاز می‌کنند و تا پایان قرن بیستم ادامه می‌دهند. این کتاب‌ها بر روی شاخص‌ترین ایده‌های فلسفی و فکری تاریخ متمرکز شده و چهره‌های تأثیرگذار و حتی کمترشناخته‌شده‌ی آن را معرفی می‌کنند. هر کتاب، ویراستاران و نویسندگان متفاوتی دارد که در رشته‌ی فلسفه، اساتیدی سرشناس و معتبر محسوب می‌شوند.

مجلدهای مجموعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی راتلج عبارت‌اند از: «از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه‌ی سده‌های میانه»، «رنسانس و عقل‌باوری قرن هفدهم»، «فلسفه‌ی انگلیسی و عصر روشنگری»، «عصر ایده‌آلیسم آلمانی»، «فلسفه‌ی سده‌ی نوزدهم»، «فلسفه‌ی قاره‌ای در سده‌ی بیستم»، «فلسفه‌ی علم، منطق و ریاضیات در سده‌ی بیستم» و «فلسفه‌ی معنا، شناخت و ارزش در سده‌ی بیستم».

در نکوداشت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده‌آلیسم آلمانی

  • متن کتاب در بالاترین سطح قرار دارد... بخش کتاب‌نامه‌ی آن بسیار کامل و کاربردی است. توصیه می‌کنم همه‌ی کتابخانه‌های دانشگاهی این اثر را تهیه کنند. (لایبرری ژورنال)

کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده‌آلیسم آلمانی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به فلسفه و تاریخ آن علاقه دارید، این کتاب را مطالعه کنید. اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌ی فلسفه هم می‌توانند از این منبع کاربردی استفاده نمایند.

در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی می‌خوانیم

هگل فکر می‌کرد که سوبژکتیویسم دیگر موضوعیت ندارد زیرا کلی‌های انضمامی فعال که جهان را می‌سازند و بر آن تأثیر می‌گذارند، همان‌ ساختارهایی هستند که به اندیشه‌ی سوبژکتیو جان می‌بخشند (یعنی هنگامی که خود را از محدودیت‌های معنا و ادراک رها می‌سازند). هم بر اندیشه و هم برجهان نظام قواعد یکسانی حاکم است. این ساختار خود عقل است و توسط ذهن‌های فردی با ارائه‌ی مصداق‌هایی از ساختارهای قواعد، به شیوه‌ای خودآگاه درک می‌شود.

اما همه‌ی این سخنان بزرگ درباره‌ی فعالیت‌های خودسازنده، می‌تواند ناخشنودکننده باشد و ما را به این اعتقاد برساند که هنوز پرسش‌های بنیادی به قوت خود باقی هستند: چه‌چیزی در خودجنبانی مفهوم، حرکت می‌کند و چگونه؟ دیدیم که مفاهیم، عناصری در یک نظام پیچیده و خودتکاملی هستند، و گمان می‌رود این نظام همانا خود مفهوم باشد. می‌توان به‌راحتی فکر کرد که هگل می‌خواهد با کشیدن بند کفش‌هایش خود را از زمین بلند کند. این اتهام جدی علیه هگل است، و اتهامی است درخور، اما ارزیابی دقیق‌تر موضع او نشان می‌دهد که وضعیت کمی‌ پیچیده‌تر از این است.

کلی‌های انضمامی باید تجسد یابند، در نتیجه هگل نمی‌تواند خودجنبانی مفهوم را چیزی تلقی کند که فقط در نوعی ملکوت افلاطونی، جدا از تمامی واقعیت محسوس و مادی رخ می‌دهد. حرکت مفهوم باید در حرکت چیزهایی که تجسم‌بخش مفهوم هستند رخ دهد. طبیعت، مفهوم را به یک طریق تجسم می‌بخشد، اما نه به طریقی که به بهترین وجهی مناسبِ نمایش خودجنبانی مفهوم باشد. روح تجسم‌بخش مفهوم به طریقی است که می‌تواند خودجنبانی‌اش را نشان دهد. از سویی، ساختارهای اجتماعی انسان‌ها مفهوم را تجسم می‌بخشند، و به این ترتیب تکامل تاریخی این ساختارهای اجتماعی یک شکل خودجنبانی مفهوم است.

فهرست مطالب کتاب

توضیحی درباره‌ی جلد ششم
پیش‌گفتار ویراستاران اصلی
درباره‌ی نویسندگان
گاه‌شمار
مقدمه / رابرت سی. سولومون و کاتلین م. هیگینز
1: از لایبنیتس تا کانت / لوییس وایت بک
2: انقلاب کوپرنیکی کانت / دانیل بونواک
3: فلسفه‌ی اخلاق و سیاستِ کانت / دون بکر
4: کانت: نقد قوه‌ی حکم / پاتریک گاردینر
5: فیشته و شلینگ: دوره‌ی ینا / دانیل بریازیل
6: پدیدارشناسی روح هگل / رابرت سی. سولومون
7: منطق هگل و فلسفه‌ی ذهن / ویلیام دو وریه
8: هگل، روح و سیاست / لئو راوش
9: هگلی‌های جوان، فویرباخ و مارکس / رابرت نولا
10: آرتور شوپنهاور / کاتلین م. هیگینز
11: نومیدی نظرورزانه‌ی کی‌یر‌کگور / جودیت باتلر
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی
نویسنده،
مترجمحسن مرتضوی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات598
زبانفارسی
شابک978-600-229-688-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی

برای دریافت کتاب تاریخ فلسفه‌ی راتلج - جلد ششم: عصر ایده آلیسم آلمانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.