معرفی و دانلود کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی

عکس جلد کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی

کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی داستان مردمی است که برای به دست آوردن حقوق اولیه‌ای که از آن‌ها دریغ شده، می‌جنگند. مایکل ج. مارتین در این کتاب وقایع سال‌های 1948 تا 1990 را بررسی می‌کند؛ زمانی که فقط یک چیز بر زندگی جمعیت سیاه‌پوست آفریقا سایه افکنده بود: آپارتاید یا نظامی که در آن سفیدپوستان برتر از سیاه‌پوستان بودند.

درباره‌ی کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی

به نظر شما چه آرمانی باعث می‌شود که یک نفر 27 سال از بهترین سال‌های زندگی خود را در زندانی دورافتاده بگذراند؟ فکر می‌کنید اگر شما جای او بودید، چنین کاری را انجام می‌دادید؟ شاید بهتر باشد برای رسیدن به جواب این سؤال بدانید که این شخص علیه چه کسانی می‌جنگید، در چه سرزمینی زندگی می‌کرد و برای چه آرمانی زندگی خود را به خطر انداخت. اگر می‌خواهید راجع‌ به مبارزات یکی از بزرگ‌ترین رهبران جهان،‌ نلسون ماندلا و مردم آفریقا بیشتر بدانید، کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی (Apartheid in South Africa) نوشته‌ی مایکل ج. مارتین بهترین گزینه به نظر می‌رسد.

معرفی و دانلود کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی

خوراک، پوشاک و مسکن از اولین حقوق یک انسان است. اگر روزی کسی بیاید و این حقوق را از شما بگیرد، احتمالاً برآشفته می‌شوید و از حقتان دفاع می‌کنید. این دقیقاً همان کاری بود که سیاه‌پوستان انجام دادند. مردمان سفیدپوست زمانی به سودای استخراج طلا و الماس، وارد سرزمینی شدند که رنگ پوست ساکنانشان با آن‌ها فرق می‌کرد. آن‌ها قوانینی با نام «آپارتاید» تصویب کردند که اساس نژادپرستی امروزی است. سفیدپوستان رفته‌رفته قوانینی ننگین را علیه سیاه‌پوستان و دیگر نژادهای متفاوت با خودشان تصویب کردند که نتیجه‌اش ظلمی بی‌حدوحصر در حق مردمان رنگین‌پوست بود. مایکل ج. مارتین (Michael J. Martin) در فصل اول کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی، ریشه‌های این اتفاق را جست‌وجو می‌کند. بدون شک تبعیض نژادی از عصر استعمارگری آغاز شد؛ وقتی هلندی‌ها پا به سرزمین آفریقا گذاشتند و شهرهای آن‌جا را تحت تسلط خود درآوردند. کم‌کم بریتانیایی‌ها ساکن آفریقای جنوبی کنونی شدند و تصویب قوانین برای جداسازی نژادی شروع شد.

زمانی که حزب ملی، حزب طرفدار برتری سفیدها بر سیاه‌ها، به قدرت رسید، همه چیز عوض شد. نظام جدید با نام آپارتاید، قوانینی بی‌سابقه را بنیان نهاد. نلسون ماندلا به همراه اولیور تامبو و والتر سیسولو اتحادیه‌ای ضدآپارتاید به نام اتحادیه‌ی جوانان کنگره‌ی ملی آفریقا تشکیل داد. آن‌ها برای رسیدن به جامعه‌ای دموکراتیک که تبعیض در آن معنایی ندارد، دست به اعتراض‌هایی گسترده زدند و امید را در دل مردم زنده کردند. داستان مبارزات این افراد با نظام آپارتاید را مایکل ج. مارتین در فصل‌های دوم، سوم و چهارم کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی تعریف کرده است. مبارزاتی پردامنه و طولانی که از 1948 تا حدود دهه‌ی 1990 ادامه داشت.

زمانی که جوانانی تازه‌نفس پا به عرصه‌ی شورش علیه آپارتاید گذاشتند، نور امید در دل همه‌ی مردم تابیدن گرفت. قهرمان این جوانان، استفن بیکو بود که دستگیر و شکنجه شد. او دانش‌آموزی بود که در زندان به‌ طرز مشکوکی جان باخت و مرگش، موج تازه‌ای از اعتراضات به راه انداخت. قیام سووتو همه‌ی مردم را با هم متحد کرد؛ مردمانی که مشکلات را به چشم خود می‌دیدند، اما فکر می‌کردند هیچ کاری از دستشان ساخته نیست. بعد از افزایش موج اعتراض‌ها، نخست‌وزیر آفریقای جنوبی تصمیم گرفت که قوانین آپارتاید را کمی تعدیل کند؛ اما از تغییر نظام سر باز زد. دولت دیگر نمی‌توانست ناآرامی‌ها را سرکوب کند؛ پس دیگر زمان پیروزی رسیده بود. مایکل ج. مارتین در فصل‌های پنجم و ششم توضیح می‌دهد که چگونه قیام مردم به فرجامی خوش نزدیک می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی

بعضی از افراد خواهان اصلاح نظام آپارتاید بودند و برخی، می‌خواستند که این نظام را از اساس ویران کنند. با گذشت زمان، مشخص شد که راه دوم گریزناپذیر است. در فصل هفتم می‌خوانید که نلسون ماندلا چگونه از زندان آزاد شد و به مبارزه‌اش علیه آپارتاید ادامه داد. در سال 1994 اولین انتخابات چندنژادی برگزار شد و مردمان سفیدپوست و سیاه‌پوست، در کنار هم برای رأی دادن گرد آمدند. نلسون ماندلا رئیس‌جمهور شد و توانست رؤیای خود را که در روزهای تاریک زندان تنها همدمش بود،‌ محقق سازد. مایکل ج. مارتین کتاب خود را با روایت آشتی میان مردم سیاه‌پوست و سفیدپوست، به پایان می‌رساند.

انتشارات ققنوس کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، جیمز آ. کوریک، مری هال و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید راجع‌ به ریشه‌های تبعیض نژادی و مبارزات مردم آفریقا علیه نظام آپارتاید بدانید، کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی را بخوانید.

در بخشی از کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی می‌خوانیم

در سال 1850 سرزمینى که روزى به آفریقاى جنوبى تبدیل مى‌شد ترکیب رنگارنگى از قلمروهاى بومى و مستعمرات کم و بیش مستقل اروپایى با اندک توانایى دفاع از خود بود. آفریکانى‌هاى بازمانده‌ی «مهاجرت بزرگ» دو مستعمره‌ی مستقل، یا جمهورى‌هاى بوئر، برپا کرده بودند: کشور آزاد اورانژ و ترانسوال. بوئرها به دلایل کافى خود را در محاصره احساس مى‌کردند؛ چون قبایل آفریقایىِ عموماً دشمن اطراف این دو جمهورى را احاطه کرده بودند. در این میان، بریتانیایى‌ها کنترل دو مستعمره‌ی کیپ تاون و زمین‌هاى اطراف آن و منطقه ساحلى شمال شرقى به نام ناتال را در اختیار داشتند. امپراتورى بریتانیا تا پایان قرن نوزدهم کنترل تمام قلمروهاى قبیله‌اى را با تهدید یا تسخیر به دست گرفته بود، و همین امر ترس بوئرها را از این که این دشمن غول‌آسا جمهورى‌هاى آن‌ها را نیز ببلعد افزایش مى‌داد.

دو تحول غیرمنتظره در نیمه‌ی دوم قرن قطعى ساخت که بوئرها به حال خود رها نخواهند شد تا آن نوع جامعه‌اى را که خواستارش بودند به وجود آورند. نخست در سال 1867 در کشور آزاد اورانژ الماس کشف شد. سپس، نوزده سال بعد، در ترانسوال طلا کشف شد. اخبار آن که پخش شد، معدن‌کاوان و جویندگان ثروت از سرتاسر جهان به این منطقه هجوم آوردند. اما اکثر آن‌ها بریتانیایى بودند و تعداد ساکنان بریتانیایى جمهورى‌هاى بوئر عملاً از تعداد خود بوئرها پیشى گرفت. بوئرها نیز که نفرتشان از بریتانیایى‌ها بیش‌تر شده بود، حاضر نبودند به‌جز بوئرها به کس دیگرى حق رأى یا شهروندى بدهند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ تبعیض‌نژادى در آفریقاى جنوبى
پیشگفتار: پیروزى روح انسانى
1: ریشه‌هاى تبعیض نژادى
2: نقشه‌اى «اهریمنى»
3: مقاومت و سرکوب
4: تبعیض نژادى بزرگ
5: بیدارى سیاهان و قیام سووتو
6: نبرد با «تمساح بزرگ»
7: پایان تبعیض نژادى
پسگفتار: حقیقت و آشتى
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۸۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک9789643117290
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی

برای دریافت کتاب تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.