معرفی و دانلود کتاب امپراتوری آشور

عکس جلد کتاب امپراتوری آشور
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری آشور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری آشور و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امپراتوری آشور

قومی که به اسطوره‌ها پیوسته بود؛ اما با کشف کاخ‌ها و شهرهای بسیار در دهه‌ی 1840 میلادی، خود را به جهانیان نمایاند. دان ناردو در کتاب امپراتوری آشور از تلاش‌های باستان‌شناسان برای کشف آثار به‌جامانده از قوم آشور می‌گوید، وقایعی را که به ظهور و قدرت گرفتن این فرمانروایی جنگاور منجر شد شرح می‌دهد و به فرهنگ این قوم می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب امپراتوری آشور

پسری که بیشتر دوران‌ کودکی‌اش را در ایتالیا، فرانسه، انگلستان و سوئیس سپری کرده بود، ناگهان تصمیم گرفت انگلستان را به مقصد ایران ترک کند و در آن‌جا، به دنبال ماجراجویی برود. او پس از ماه‌ها سرگردانی در ایران، به قسطنطنیه، پایتخت عثمانی رفت و در آن‌جا نماینده‌ی دیپلماتیک بریتانیا شد. این پسر که آستن هنری لایارد نام داشت، پس از تشویق‌های سفیر کبیر انگلیس به میان خرابه‌های آشور رفت تا در کاوش‌های باستان‌شناختی شرکت کند. او در جریان سفرهای پیشین خود در شرق، درباره‌ی خرابه‌های قصر نمرود در رود دجله افسانه‌هایی شنیده بود و برای این کاوش‌گری‌ها، هیجان زیادی داشت. او خیلی زود به آرزویش رسید و چند اثر باستانی مهم را همراه با گروه‌ حفاری‌اش کشف کرد. شاید اگر تلاش‌های لایارد و امثال او نبود، هیچ‌وقت آثاری چون کتاب امپراتوری آشور (The Assyrian Empire) نوشته نمی‌شد.

معرفی و دانلود کتاب امپراتوری آشور

تا پیش از کشف کاخ‌های امپراتوران آشوری، بسیاری فکر می‌کردند که داستان‌های ذکرشده در کتب مقدس خیالی هستند. پس از یک قرن و نیم کاوشگری و ترجمه‌ی متون بین‌النهرین، مشخص شد که امپراتوری آشور فراتر از تصورهاست. دان ناردو (Don Nardo) در اولین فصل کتاب از سرزمین بین‌النهرین، خاور نزدیک و تمدن‌های به‌وجود‌آمده در آن می‌گوید. شهرهایی که آشوریان در آن‌ها سر برآوردند، در مرکز و شمال بین‌النهرین بودند (بیشتر در عراق امروزی و بخش‌هایی از ایران، کویت، سوریه و ترکیه). آنان تا سال‌ها درگیری‌هایی با همسایگان خود داشتند و از حدود 2000 سال پیش از میلاد، یک پادشاهی مستقل را شکل دادند. قوم آشور به جنگاوری شهره بودند و تا مدت‌ها به‌خاطر همین ویژگی‌شان، ترس را در دل دشمنانشان افکنده بودند. آن‌ها اولین قومی بودند که سلاح‌های آهنی را ساختند و سربازان خود را به آن‌ها مجهز کردند. در هنگام محاصره‌ی یک شهر بزرگ، با حفر تونل و استفاده از ارابه‌ها به داخل شهر نفوذ و آن را تصرف می‌کردند. در فصل دوم و سوم امپراتوری آشور، از سربرآوردن و قدرت گرفتن این فرمانروایی بیشتر می‌خوانید.

در دوران حکومت سارگُن دوم، امپراتوری آشور در اوج بود. مورخانْ جانشینان این پادشاه را سارگنیان می‌نامیدند که عبارت بودند از: سناخریب، اسرحدون و آشوربانیپال. سارگن کتیبه‌های متعددی از خود به جای گذاشت و همین موضوع باعث شد آیندگان درباره‌ی او بیشتر بدانند. فصل چهارم تماماً به سارگنینان اختصاص داده شده است. زندگی و فرهنگ قوم آشور یکی دیگر از موضوعاتی است که دان ناردو در کتاب امپراتوری آشور به آن می‌پردازد. در فصل پنجم کتاب اشاره می‌شود که طبقات مختلف جامعه چگونه زندگی می‌کنند، مردم به چه چیزهایی اعتقاد داشتند و علم و هنر در میان این قوم از چه جایگاهی برخوردار بود.

یکی از مواردی که ذهن مورخان را به خود مشغول کرده است، نحوه‌ی فروپاشی ناگهانی امپراتوری‌ای با این عظمت بود. وقتی آشور بانیپال دشمن دیرینه‌اش، عیلام، را شکست داد، همگان فکر می‌کردند غلبه بر این قوم غیرممکن است. اما درواقع خلاف این تصور اتفاق افتاد. آشوریان پس از سال‌ها دشمنی با همسایگان، دیگر دوستی در میان آن‌ها نداشتند و سرزمین‌های اطراف، همه در فکر تصرف این سرزمین بودند. بعد از آشوربانیپال، گزارش‌های به‌دست‌آمده ناقص به نظر می‌رسند؛ اما دان ناردو از خلال همین نوشته‌ها، در فصل ششم کتاب امپراتوری آشور، دلایل سقوط این تمدن را توضیح می‌دهد.

مهدی حقیقت‌خواه وظیفه‌ی ترجمه‌ی این جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس را به انجام رسانده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر کتاب از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه» و «امپراتوری مغول». مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند؛ اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب امپراتوری آشور برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ تمدن‌های باستان علاقه‌مندید، کتاب امپراتوری آشور را برای مطالعه برگزینید.

در بخشی از کتاب امپراتوری آشور می‌خوانیم

آشور تنها دولت زیردست بابل نبود که از این که مجبور به پیروى از فرامین حمورابى بود آزرده‌خاطر بود. این موضوع پس از مرگ حمورابى در حدود 1750 پیش از میلاد به نحو شگفت‌آورى آشکار گردید. درست همان‌طور که قلمرو شمشى ادد کمى پس از درگذشتش فرو پاشیده بود، اینک امپراتورى حمورابى نیز، بر اثر بروز شورش‌هاى متعدد از سوى اقوامى که او بر آن‌ها چیره گشته بود، شروع به فرو ریختن کرد. در همان زمان، اقوام کهن و جدید در خاورنزدیک در حال جابه‌جایى بودند. در دوران شکوفایى شمشى ادد و حمورابى، ساکنان آناتولى مرکزى یک دولت نظامى مقتدر هیتى تأسیس کرده بودند که مرکز آن در اطراف شهر هتوشش نزدیک رود هالیس [قزل ایرماق] بود. هیتى‌ها یورش به سوى جنوب را آغاز کردند و براى مدت کوتاهى نیز از موفقیت قابل توجهى برخوردار گشتند، و لشکرکشى آن‌ها به غارت بابل در حدود 1600 پیش از میلاد انجامید.

اما کاملاً دور از انتظار، هیتى‌ها به سرعت به آناتولى عقب نشستند، بدون آن که دستاوردهاى خود را تثبیت کنند؛ و خلأ قدرتى را که آن‌ها پشت سرگذاشتند اقوام دیگر به همان سرعت پُر کردند. کاسى‌ها، ساکنان خشن و جنگ‌طلب کوهپایه‌هاى زاگرس، در شرق بین‌النهرین و شمال عیلام، به دشت هجوم بردند و بابل را تسخیر کردند. کاسى‌ها در ظرف دو سه نسل حتى بیش‌تر از آشوریان تحت تأثیر و نفوذ فرهنگ بابلى قرار گرفتند، و کاملاً جذب و «بابلى» شدند، و تا آن‌جا پیش رفتند که زبان بومى خودشان را به نفع گویش اکدى که در بابل به آن سخن گفته مى‌شد کنار گذاشتند.

فهرست مطالب کتاب

مهم‌ترین رویدادهای تاریخ امپراتوری آشور
پیشگفتار: قومى که با شمشیر زیستند و مردند
1: بین دو رودخانه‌ی بزرگ: نخستین ساکنان بین‌النهرین
2: وظیفه کشورگشایى و فرمانروایى: سربرآوردن ملت آشور
3: نامى که بار دیگر وحشت مى‌آفریند: آشور از نو پا مى‌گیرد
4: سارگُن و وارثانش: امپراتورى آشور در اوج خود
5: جامعه‌اى سرسپرده خدایان و پادشاهان: زندگى و فرهنگ آشور
6: غولى سُست‌بنیاد: فروپاشى ناگهانى آشور
پسگفتار: گذشته‌اى که از یاد نرفت
یادداشت‌ها
منابع بیش‌تر براى مطالعه
آثار مورد استفاده
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
نمایه
درباره‌ی نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امپراتوری آشور
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-964-311-340-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امپراتوری آشور

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب امپراتوری آشور

برای دریافت کتاب امپراتوری آشور و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.