معرفی و دانلود کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی

برای دانلود قانونی کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی

آرزو پوریزدان پناه کرمانی و زینب شیخ حسینی در کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی از دریچه‌ی نظریه‌ی ترامتنیت ژرار ژنت به بررسی آثار نظم و نثر ادب فارسی پرداخته‌اند. طبق این نظریه هر متنی می‌تواند از متون دیگر الهام بگیرد و یا بر آن‌ها تاثیر بگذارد. در این پژوهش تأثیرات گوناگون کتاب آسمانی و احادیث معصومین بر شعر و ادب پارسی، مورد بررسی علمی قرار گرفته‌اند.

درباره‌ی کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی

ترامتنیت در اصل حاصل دوره‌ی دوم ‌ساختارگرایی‌ست که در سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفته است. بینامتنیت، پیرامتنیت، فرامتنیت، سرمتنیت و بیش‌متنیت از انواع ترامتنیت هستند که به ارتباط میان متن با متون دیگر، از جمله متنی که متن دیگر را تفسیر می‌کند یا مورد تفسیر آن قرار می‌گیرد، بررسی ژانر یک متن و... اختصاص دارند. در کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی، نوشته‌ی آرزو پوریزدان پناه کرمانی و زینب شیخ حسینی از چندین منظر به تأثیرات آیات و احادیث بر متون کلاسیک و معاصر پرداخته شده است.

در این اثر ابتدا پیشینه‌ی موضوع و زمینه‌های تأثیرگذاری آیات و احادیث بر متون بیان شده و سپس برای آگاهی از تئوری پژوهش، نظریه‌ی ترامتنیت و انواع آن مورد توصیف قرار گرفته است. همچنین در بررسی عملی کتاب که در فصول بعدتر شاهد آن هستیم، از ابزارهای موجود در این نظریه‌ بهره گرفته شده و تأثیرات قرآن کریم را به عنوان یک متن تأثیرگذار بر شعر شاعرانی چون ناصرخسرو، سنایی، نظامی، سعدی، حافظ و حتی شاعران معاصری چون قیصر امین‌پور مشاهده می‌کنید. گفتنی‌ست در بخش متون نثر نیز تاریخ بیهقی، کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، آثار رضا امیرخوانی و... از جمله متون مورد بررسی پژوهشگران هستند.

کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی را انتشارات دانشگاه یزد منتشر کرده و عموم علاقه‌مندان می‌توانند از یافته‌های علمی این اثر استفاده کنند.

کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی مناسب چه کسانی است؟

مخاطب اصلی این کتاب دانشجویان رشته‌های ادبیات فارسی، نظریه و نقد ادبی هستند.

با نویسندگان کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی بیشتر آشنا شویم

آرزو پوریزدان پناه کرمانی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد است. او مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی خود را از دانشگاه باهنر کرمان دریافت کرده و در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌ی ادبیات تطبیقی را خوانده است. از جمله مسئولیت‌های علمی و ادبی او باید به مدیریت داخلی نشریه‌ی کاوش‌نامه‌ی زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد.

زینب شیخ حسینی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حضرت نرجس (س) در رفسنجان است. او دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده و مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی را در دانشگاه شهید باهنر کرمان گذرانده است.

در بخشی از کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی می‌خوانیم

ادبیات فارسی مجموعه‌ای گسترده از علوم و معارف اسلامی است؛ زیرا زبان و ادبیات فارسی، بعد از زبان و ادبیات عربی، مهم‌ترین واسطه بیان حقایق و تعالیم دین مبین اسلام بوده است. تجلّی و حضور عناصر و آموزه‌های دین اسلام در شعر و ادب فارسی، قدمتی به دیرینگی زبان و ادبیات فارسی دری دارد. ادبای فارسی زبان خاستگاه‌های فکری خود را از قرآن و سنت و دیگر متون مذهبی وام گرفته و آن‌ها را با بیانی شیوا به مخاطبان خود انتقال می‌داده‌اند. آن‌ها به دلایل بسیاری از جمله مسائل اعتقادی، اجتماعی و تأثیر گذاری بهتر و بیشتر بر مخاطب خود، به مضامین قرآنی توجه ویژه داشته‌اند. از این رو معانی ادبیات فخیم فارسی بدون دریافت اشارات و تلمیحات قرآنی آن قابل درک و استفاده نیست.

تاکنون آثار متعددی با محوریت تأثیر قرآن و حدیث در شعر فارسی به رشته تحریر در آمده که در اغلب آن‌ها با دیدگاهی سنتی و بدون چارچوبی، نظری، شیوه‌های تأثیرپذیری شعر فارسی از قرآن و حدیث طبقه‌بندی و بررسی شده است.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: پیشینه و زمینه‌های تاثیرگذاری قرآن و حدیث بر ادب فارسی
فصل دوم: نظریه ترامتنیت
فصل سوم: بررسی ترامتنیت قرآن و حدیث در شعر کلاسیک فارسی
فصل چهارم: ترامتنیت قرآن و حدیث در نثر فارسی
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه یزد
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات305
زبانفارسی
شابک978-622-5846-16-6
موضوع کتابکتاب‌های ادبیات پارسی، کتاب‌های علوم قرآنی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی

برای دریافت کتاب ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.