معرفی و دانلود کتاب ترس‌های مثبت و منفی

عکس جلد کتاب ترس‌های مثبت و منفی
قیمت:
۴۲۰۰۰ 21000 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ترس‌های مثبت و منفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ترس‌های مثبت و منفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ترس‌های مثبت و منفی

کتاب ترس‌های مثبت و منفی اثری کاربردی به قلم مریم رستمی شیرین آبادی و مرضیه کرات است که در آن مزیت‌ها و رذیلت‌های ترس را از منظر دین اسلام و با رویکرد آیات و روایات قرآنی مورد بررسی قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا اثرات مخرب این مشکل را از ریشه حل کنید.

درباره‌ی کتاب ترس‌های مثبت و منفی:

ترس عبارت از واکنش طبیعی به مسائل و موضوعات اطراف انسان است و مختص به قشر یا سن خاصی نیست و کم و بیش افراد جامعه با آن دست به گریبان هستند ولی آنچه که در این میان باید به آن توجه نمود؛ مسئله نگرش انسان نسبت به هر یک از موارد ترس است برای مثال، بعضی از ترس‌ها مفید و لازم و سبب هبوط انسان می‌شود و برای رشد انسان در زمینه‌های مختلف زندگی فردی لازم و ضروری‌اند و برخی از ترس‌ها مضر، مزاحم و سبب سقوط انسان خواهند شد. در هر صورت هر کدام از این ترس‌ها آثار و پیامدهایی در زندگی فردی و اجتماعی انسان خواهد گذاشت.

ترس یکی از واکنش‌هایی است که انسان می‌تواند نسبت به محیط اطرافش داشته باشد؛ پدیده‌ای غریزی که از بدو تولد در وجود انسان قرار دارد. اما گاهی ممکن است به دلیل تغییراتی در آن، از حالت عادی خارج و به حالت غیرطبیعی تبدیل شود که باعث مختل شدن فعالیت‌های روزمره انسان خواهد شد. ترس طبیعی را مثبت و منطقی و ترس غیرطبیعی را منفی و غیرمنطقی می‌نامند که هر کدام نیز زیر مجموعه و مصادیقی دارند که آن‌ها را به ارزشی مطلق، نسبی و ضدارزشی می‌توان تقسیم نمود.

ترس منفی در زندگی انسان منجر به اضطراب، کاهش ارتباطات و... می‌شود و ترس مثبت سبب فضایل اخلاقی، ترک گناه و نزدیکی به خدا و... خواهد شد. در این کتاب انواع ترس‌ها، ثمرات و آثار سوء آن‌ها از دیدگاه قرآن کریم، روایات، تفسیر و اخلاق و روان‌شناسی بیان شده ولی تکیه اصلی این پژوهش بر اساس متون دینی است.

از دیرباز مسئله ترس در میان انسان‌ها مطرح بوده است. روان‌شناسان گاهی با مطالبی مخالف آیات و روایات موجب سرگشتگی افراد مبتلا به ترس می‌گردند؛ بنابراین بحث پیرامون چنین موضوعاتی که مورد اقبال عموم مردم واقع شود از منظر دین اسلام و با رویکرد آیات و روایات، با هدف آشنایی افراد بی‌اطلاع با جامعیت و زیبایی دین اسلام و جلوگیری از انحراف ذهنی افراد ضروری به نظر می‌رسد.

کتاب ترس‌های مثبت و منفی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد آشنایی با انواع ترس‌های درونی‌تان دارید، مطالعه‌ی این کتاب را به هیچ عنوان از دست ندهید!

در بخشی از کتاب ترس‌های مثبت و منفی می‌خوانیم:

بالاترین مرحله ترس مثبت (ارزشی)، ترس از خداوند است. یعنی آن که انسان از خداوند بترسد، از مقام او خوف داشته باشد و این ترس او را از گناهان باز دارد و به سوی کمال انسانی رهنمون شود. لازم به ذکر است و به این نکته باید توجه نمود که خوف از پروردگار مهربان و عادل هرگز به معنی خوف از یک زمامدار مستبد ستمگر نیست. زمامدار مستبد قدرتش متکی به خشونت و ستمگری است و در حریم مقدس پروردگار مهربان، ظلم راه ندارد. خداوند روی اصل عدل و حق گناهکاران را به سبب گناه مجازات می‌کند، و خوف از خداوند یعنی خوف از مجازات گناه.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَن خَلا بِذَنبٍ فَرَاقَبَ اللَّهَ تَعَالَی فِیهِ وَاستَحیَا مِنَ الحَفَظَۀِ غَفَرَاللَّهُ عَزَّوَجَلَ لَهُ جَمِیعَ ذُنُوبِهِ وَ إِن کَانَت مِثلَ ذُنُوبِ الثَّقَلَینِ.؛

کسی که در پنهانی مرتکب گناهی شود پس از خدای تعالی بترسد و از فرشتگان نگهبان و ثبت کنندۀ اعمال شرم کند خداوند عزّوجّل تمامی گناهانش را می‌بخشاید اگر چه به اندازۀ گناهان جنّ وانس باشد.»

خوف از خداوند به معنی ترس از ذات پاک او نیست بلکه به معنای خوف از قانون و عدالت اوست که از سقایت اعمال خود با عدل الهی حاصل می‌شود. برگشت خوف از خداوند به خوف از خود و اعمالى است که انسان مرتکب مى‌شود و الاّ خداوند سرچشمه رأفت و رحمت است. خوف از خداوند از آن جهت است که او «شدید العقاب» است، از کرده انسان نمى گذرد و حساب هر کارى را مى‌رسد.

مولاى متقیان (ع) مى‌فرماید: «لا یَرجُوَنَّ أَحَدٌ مِنکُم إلَّا رَبَّهُ وَ لَا یَخَافَنَّ إلَّا ذَنبَهُ؛ کسى از شما جز به پروردگار خود امیدوار نباشد، و جز از گناه خود نترسد.»

در حقیقیت از کسانى ترس و هراس باید داشت که قیافه‌اى ترسناک دارند یا ظالم و ستمگر مى باشند، و خداوند چهره‌اى مادى ندارد که به زشتى و زیبایى متصف شود. حقیقت خدا که ماوراى ماده است، چنین در روایات توصیف شده است؛ امام علی علیه السلام فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَالَ؛ خدا زیبااست و زیبایى را دوست دارد»

بدین جهت خدا در قرآن به مردم می‌گوید: «فَلا تَخافُوهُم وَخَافُونِ إِن کُنتُم مُّؤمِنینَ؛ اگر ایمان دارید از دیگران نترسید اما از من بترسید.

در تفسیر نمونه ذیل آیات 15-22 سوره نازعات آمده است: خشیت و خداترسی نتیجه هدایت به سوی خدا است، آری ثمره درخت هدایت وتوحید همان احساس مسئولیت در برابر خداوند بزرگ است. چرا که هرگز خشیت بدون معرفت حاصل نمی‌شود، و لذا در آیه از قرآن می‌خوانیم: «إِنَّمَا یَخشَی أللَّهُ مِن عِبَادِهِ ألعُلَمآء؛ تنها علماء از باب معرفت از خدا می‌ترسند.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: مفهوم شناسی ترس با رویکرد دینی و روان‌شناسی
کلیات
معنای اصطلاحی ترس در متون روان‌شناسی
واژگان مترادف ترس در روان‌شناسی
انواع ترس در متون دینی
انواع ترس در روان‌شناسی
ریشه‌های ترس از دیدگاه متون دینی و روان‌شناسی
فصل دوم: مصادیق ترس مثبت از دیدگاه دین و روان‌شناسی
مصادیق ترس مثبت از دیدگاه دین
مصادیق ترس مثبت از دیدگاه متون روان‌شناسی
فصل سوم: مصادیق ترس منفی از دیدگاه دین و روان‌شناسی
مصادیق ترس منفی در دین
مصادیق ترس منفی در روان‌شناسی
فصل چهارم: آثار ترس‌های مثبت و پیامد‌های ترس منفی
آثار ترس‌های مثبت و پیامد‌های ترس منفی
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ترس‌های مثبت و منفی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آزمون یار پویا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات148
زبانفارسی
شابک978-622-6833-61-5
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی، کتاب‌های اخلاق و معارف
قیمت نسخه الکترونیک
۴۲۰۰۰ 21000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ترس‌های مثبت و منفی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ترس‌های مثبت و منفی

برای دریافت کتاب ترس‌های مثبت و منفی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.