معرفی و دانلود کتاب تریستسا

عکس جلد کتاب تریستسا
قیمت:
۳۰۵۰۰ ۱۵,۲۵۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تریستسا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تریستسا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تریستسا

روایت یک عشق در میانه‌ی فقر و اعتیاد! کتاب تریستسا، اثری خواندنی از نویسنده‌ی تحسین‌شده‌ی آمریکایی، جک کرواک است. این رمان به‌نوعی داستان بازگشت به زندگی و سفر‌های خود نویسنده را بیان می‌کند و تصویری حقیقی از زندگی کرواک است. تریستسا ماجرای جوانیست که راهی سفر مکزیک شده و عشق او به زنی درگیر با مواد مخدر و فحشا، زندگی‌اش را برای همیشه تغییر می‌دهد.

دربار‌ه‌ی کتاب تریستسا

جک کرواک (Jack Kerouac) در داستان تریستسا (Tristessa) برشی از زندگی خود را به‌میان می‌آورد و عقاید خودش را از زبان راوی داستان به‌تصویر می‌کشد.

راوی داستان، جوانکی‌ست که جریان زندگی، او را از آمریکا راهی مکزیکوسیتی کرده؛ جایی که برای اولین‌بار، عشقی عجیب گریبان‌گیرش می‌شود. معشوقه‌ی او تریستسا، دختری هندی‌تبار و زیبا، در عین حال فقیر و گرفتار در دام اعتیاد است. راوی داستان که همچون نویسنده در پی نجات‌بخشی و ناجی بودن است، از این عشق نسبت به یک آدم بیمار نمی‌هراسد؛ او نمی‌خواهد تریستسا را از آن‌چه هست باز دارد، بلکه فکر می‌کند تنها راه نجات او و حتی تمامی مشکل‌ها یک چیز است: عشق.

راوی در دنیای پرتناقص تریستسا غواصی می‌کند. تریستسا دختر پیچیده‌ای‌ست، گاهی حتی درک او کار راحتی به‌نظر نمی‌رسد، چه برسد به نجاتش. اتفاقات آینده، راه را برای راوی و عشق او به تریستسا سخت‌تر می‌کند. اما آیا عشقی که نویسنده از آن حرف می‌زند، درنهایت، نجات‌بخش خواهد بود؟ یا حوادث داستان، در نهایت راوی را به یک نتیجه می‌رساند: دیگر برای نجات خیلی دیر شده؟ برای همراه شدن با زندگی جک و عشق پرپیچ‌وخم ‌او، با کتاب جذاب تریستسا همراه باشید.

این رمان برای اولین بار در سال 1960 منتشر شد. نسخه‌ی فارسی این کتاب با همت نشر چشمه و ترجمه‌ی محمد رزازیان به دست علاقه‌مندان فارسی‌زبان رسید است.

نکوداشت‌های کتاب تریستسا

  • تریستسا یک مراقبه‌ی روایی است. (Allen Ginsberg)
  • با خواندن این اثر تازه می‌فهمیم کتاب چه نویسنده‌ی‌ بزرگی را در دست داریم. (San Francisco Chronicle)
  • خواندن رمان‌های جک کرواک همیشه لذت بخش است. اهمیت واقعی نویسنده در آن است که سنت رمانسیم در ادبیات را در زمانی که نیاز به احیای مجدد داشت، احیا کرد. او عاشق زبان است و آشکارا احساس عمیقی نسبت به نوع بشر دارد؛ در نهایت جک از بسیاری از نویسندگان در صحنه آمریکا سرگرم‌کننده‌تر و صادق‌تر است. (The New York Times Book Review)
  • کرواک نویسنده‌ی عاشقانه‌های بسیار غم‌انگیز، همراه با شخصیت زنانی پیچیده است. در رمان تریستسا، در کمال تعجب متوجه می‌شویم کرواک یکی از رمانتیک‌ترین رمان‌نویسان آمریکایی بوده است. (Eric D. Lehman)
  • کرواک انقلابی فرهنگی را آغاز کرد است؛ انقلابی بی‌سابقه و در گستره‌ی جهانی. (William S. Burroughs)

کتاب تریستسا برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به تمام عاشقان دنیای ادبیات، به‌ویژه ادبیات داستانی و رمان‌های عاشقانه پیشنهاد می‌شود. داستان تریستسا همچنین برای علاقه‌مندان به آشنایی با جنبش‌های ادبی پس از جنگ جهانی، اندیشه‌های معنوی و سرگذشت نویسنده‌ی کتاب بستر مناسبی را فراهم می‌کند.

با جک کرواک بیشتر آشنا شویم

جک کرواک (متولد 1922) نویسنده‌ی فرانسوی‌تبار و زاده‌ی ماساچوست آمریکاست. کرواک از مهم‌ترین پیشگامان نسل ادبی موسوم به نسل بیت (Beat Generation) است. این گروه ادبی که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، بیش از هرچیز بابت هنجارشکنی‌های اعتقادی و مخالفت با ارزش‌های معمول و عرف جامعه خود شناخته می‌شود. داستان و روایت‌های کرواک علاوه‌بر وام گرفتن از شرایط واقعی زندگی خود نویسنده، همانند سایر هم‌نسلان او به مسائلی همچون مذهب، آیین بودا، مواد مخدر و مسائل اخلاقی و جنسی گره خورده. او علاوه بر داستان‌نویسی، در نوشتن مقاله نیز مهارت داشت. همچنین از کرواک اشعار زیادی به جای مانده است. ویژگی مهم در سبک نوشتار و به‌ویژه اشعار کرواک، شکل الهام‌گونه و فی‌البداهه بودن آن است. از دیگر آثار شناخته‌شده این نویسنده می‌توان به «در جاده» و «لنگر‌گاه‌های شب دربدری» اشاره کرد. جک کرواک در نهایت در اکتبر سال 1969 به جهان دیگر سفر کرد.

در بخشی از کتاب تریستسا می‌خوانیم

رخ شمایل رو به اتاق است و پشتش به آشپزخانه. سمت راستت با آشپزخانه‌ی حیرت‌انگیزش روبه‌رو می‌شوی، وسط باران ریزی که از لای شاخ‌وبرگ‌ها و تخته‌های چکش‌خورده‌ به شکل غیرقابل‌وصفی همچنان می‌بارد و می‌بارد. شمایلش عین مادر مقدسی است که از دل ردای آبی‌اش زل زده به روبه‌رو، از لای چارقدش، تشکیلات رهبانیتش، یکی که ال‌ایندیو، قبل از این‌که دنبال مواد راه بیفتد تو خیابان‌ها، همیشه در برابرش خالصانه دست به دعا می‌برد. ال‌ایندیو بساط به‌اصطلاح خنزرپنزری دارد، من که هیچ‌وقت تو سن‌خوان‌لتران ندیدمش که صلیب بفروشد، هیچ‌وقت تو خیابان به ال‌ایندیو برنمی‌خورم، نه این دوروبر، نه هیچ جای دیگر. مریم مقدس ما یک شمع دارد، یک بسته شمع کم‌مصرف ‌پارافینی که هفته‌ها طول می‌کشد تا تمام شود، عین استوانه‌های چرخان مخصوص دعاهای تبتی‌ها، رحمت بی‌پایانی از طرف بودا. چشمم که به این شمایل دوست‌داشتنی می‌افتد لبخندی می‌زنم.

شمایل را عکس‌های مُرده‌ها دوره کرده‌اند. وقتی تریستسا می‌خواهد بگوید مُرده دستانش را با حالتی معنوی به هم گره می‌زند که نشان‌دهنده‌ی عمق اعتقاد آزتکی او به تقدس مرگ است، همان‌قدر که به تقدس وجود باور دارد. عکسی از دیویدِ خدابیامرز هم دارد؛ رفیق ایام شبابی که در پنجاه‌ و پنج‌سالگی از فشار خون بالا مُرد. چهره‌ی تار یونانی سرخ‌پوستی‌اش از دل رنگ‌وروفته و کدر عکسش بیرون زده. وسط آن‌همه برف نمی‌شد ببینمش. بی‌بروبرگرد باید تو خود بهشت باشد، با دستان گره‌کرده‌ای، در خلسه‌ی جاودان نیروانا. به همین خاطر است که تریستسا همیشه دست‌هایش را گره می‌کند به هم و شروع می‌کند به دعا خواندن و می‌گوید «من عاشق دیویدم.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
بخش اول: لرزان و نجیب
بخش دوم: یک سال بعد…
نام نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تریستسا
نویسنده
مترجممحمد رزازیان
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات102
زبانفارسی
شابک978-622-01-0583-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۰۵۰۰ ۱۵,۲۵۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تریستسا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تریستسا

برای دریافت کتاب تریستسا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.