معرفی و دانلود کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم: چرخ‌های بازرگانی؛ سنجش امکان‌های بازار و مبادلات

عکس جلد کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم: چرخ‌های بازرگانی؛ سنجش امکان‌های بازار و مبادلات
قیمت:
۲۵۱,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم: چرخ‌های بازرگانی؛ سنجش امکان‌های بازار و مبادلات

فرنان برودل، تاریخ‌نگار برجسته‌ی فرانسوی، در کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم عوامل و عناصر شکل‌دهنده‌ی نظام سرمایه‌داری را برمی‌شمرد و به تحولاتی می‌پردازد که به شکل‌گیری این نظام ختم شدند. این مجلد سازوکار مبادله را از ابتدایی‌ترین فرم آن تا پیچیده‌ترین شکلی که در نظام سرمایه‌داری به خود می‌گیرد، مفصلاً به تحلیل می‌گذارد و تاریخ جهان را با تمرکز بر آن می‌خواند. گفتنی است که این اثر برنده‌ی جایزه‌ی لس آنجلس تایمز در حوزه‌ی عناوین تاریخی شده است.

درباره‌ی کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم

تاریخ چگونه به نظام سرمایه‌داری رسید؟ تمدن مدرن چگونه به این نظام گره خورد؟ اشرافی که با تکیه بر خون اشرافی و اصالت خانوادگی در برابر قانون از نوعی مصونیت برخوردار بودند، طی چه روندی تاریخ را به اشخاص طبقات پایین‌تر از خودشان باختند و چگونه این اشخاص بر اشرافی چنان قدرتمند تسلط یافتند؟ چه فعالیت‌ها و عناصری جهان را به شکل امروزینش سوق دادند و سرمایه‌داری، نامی که بر این شکل جدید تاریخی می‌گذارند، اساساً چگونه تعریف می‌شود؟ این‌ها پرسش‌هایی است که فرنان برودل (Fernand Braudel) در کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم پاسخ می‌گوید.

کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم (Civilization and Capitalism: 15Th-18th Century -Volume 2) از مجموعه کتاب تمدن و سرمایه‌داری است. برودل در جلد اول این اثر به تمامی ابعاد زندگی مادی انسان‌ها در خلال قرن‌های پانزدهم تا هجدهم می‌پردازد، تصویر دقیقی از تحولاتی که سرمایه‌داری بر زندگی هرروزه‌ی مردم گذاشت، ارائه می‌دهد و به عبارتی این نظام و تأثیراتش را به ما معرفی می‌کند. او در کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم، به سازوکار و عناصری که نظام سرمایه‌داری را شکل دادند می‌پردازد و مشخص می‌کند که تاریخ طی چه تحولاتی به چنین نظامی رسیده و سیر رشد و تکامل این نظام چگونه رقم خورده است.

معرفی و دانلود کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم

ساختار کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم در پنج گفتار شکل می‌گیرد و تاریخ سرمایه‌داری را از زاویه‌ی مادیتی که با خود می‌آورد، بررسی می‌کند. از نظر برودل، مبادله خاستگاه اصلی نظام سرمایه‌داری است. به همین دلیل از مبادله آغاز می‌کند و به توصیف آن در اروپا و سپس در تمام جهان می‌پردازد. او در گفتار اول اشاره می‌کند که تا سده‌ی پانزدهم تقریباً تمامی اشکال قدیمی مبادله در اروپا حذف شده و از آن زمان بازارهای جدید در حال شکل‌گیری بودند. در ادامه‌ی کتاب، بازارها که سازوکارهای مبادله را تشکیل می‌دهند، شهر به شهر و کشور به کشور دنبال می‌شوند. برودل می‌گوید بازارها، مستقیم یا غیرمستقیم، بر روی اقتصادها تأثیر گذاشتند و به تدریج محصولات کشاورزی، صنعت، زمین و حتی انسان‌ها را بلعیدند و همه چیز را به کالاهای قابل مبادله تبدیل کردند. او اشکال مختلف تجارت را نیز شرح می‌دهد و از بازارهای قدیمی تا دستفروشی، فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و بازارهای سهام را دنبال می‌کند. در گفتار دوم ارتباط میان اشکال مختلف تجارت مورد بررسی قرار می‌گیرد و چگونگی شکل‌گیری محورهای مختلف تجارت تحلیل می‌شود. گفتار سوم تحول تاریخی کلمات سرمایه، سرمایه‌دار و سرمایه‌داری را مورد مطالعه قرار می‌دهد و بخش‌های مختلفی از تولید را، که سرمایه‌داری به آن‌ها سرک می‌کشد، پیگیری می‌کند. در گفتار چهارم به عناصر و بخش‌هایی که سرمایه‌داری با آن‌ها قوام یافت، اشاره می‌شود و زمینه‌ی کلانی را که به بروز سرمایه‌داری انجامید، ترسیم می‌کند. تخصص، دولت، انحصار، رقابت و پول از مفاهیم کلیدی این بخش است. در نهایت، گفتار پنجم به جنبه‌های اجتماعی مسئله نگاهی می‌اندازد و سیر تحول سلسله‌مراتب اجتماعی را به تفصیل شرح می‌دهد، مشکلات و پیچیدگی‌های آن را بررسی می‌کند و به انقلاب‌ها، مبارزات طبقاتی و تحولات سیاسی - اقتصادی می‌پردازد.

فرنان برودل در کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم با مطالعه‌ی گسترده‌ی اسناد، پژوهش‌های تاریخی، آمارها و حتی رجوع به آثار هنری به تاریخ‌نگاری -یا به عبارت دقیق‌تر تاریخ‌شناسی- سه قرن پانزدهم تا هجدهم میلادی می‌پردازد و تاریخی از سرمایه‌داری در پیوند با فرهنگ و اقلیم و اجتماع به دست می‌دهد.

کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم در سال 1981 منتشر شد. نسخه‌ی فارسی آن به کوشش فرهنگ رجایی ترجمه شده و انتشارات علمی فرهنگی آن را ذیل مجموعه‌ی تمدن و سرمایه‌داری روانه بازار کتاب ایران کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تمدن و سرمایه‌داری

فرنان برودل، یکی از مهم‌ترین تاریخ‌شناسان قرن بیستم، در سال 1979 سه‌گانه‌ی «تمدن و سرمایه‌داری» را منتشر کرد که از کتاب‌های مرجع تاریخ اروپا و جهان به حساب می‌آید. این سه‌گانه تاریخ شکل‌گیری سرمایه‌داری در طول قرن‌های پانزدهم تا هجدهم را با دیدگاهی متفاوت از تاریخ‌نگاری رایج ارائه می‌دهد. جلد اول سه‌گانه‌ی مزبور، با عنوان «ساختارهای زندگی هرروزه»، بر ساختارهای بلندمدت و زندگی مردم تأکید دارد: مردم چگونه غذا می‌خوردند، لباس می‌پوشیدند، چگونه نیازهای خود را رفع می‌کردند و در کجا می‌زیستند. برودل در جلد دوم که «چرخ‌های بازرگانی» نام دارد، به سرمایه‌داری، مبادلات، تجارت، صنایع و تکامل آن‌ها در نقاط مختلف جهان می‌پردازد. جلد سوم کتاب تمدن و سرمایه‌داری با نام «منظری جهانی» نیز نشان می‌دهد که نظام‌های اقتصادی مختلف در سراسر جهان چگونه ساختار یافته‌اند. انتشارات علمی و فرهنگی مجموعه‌ی تمدن و سرمایه‌داری را با ترجمه‌ی فرهنگ رجایی به چاپ رسانده و در اختیار مخاطب فارسی‌زبان قرار داده است.

جوایز و افتخارات کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم

  • برنده‌ی جایزه‌ی لس آنجلس تایمز در حوزه‌ی تاریخ
  • برنده‌ی جایزه‌ی اسکات مونکریف

نکوداشت‌های کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم

  • پیچیدگی جزئیات و وضوح فرضیه در کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم غیرقابل چشم‌پوشی است و اگر بخواهیم به عمق مطلب پی ببریم، باید تمام توجه‌مان را به کار ببندیم. تصاویر به وفور و به خوبی انتخاب شده‌اند که تنوع بی‌پایانی از معاملات تجاری را نشان می‌دهند. (جاناتان اسپنس، مورخ آمریکایی)
  • ما در دنیای مدرن به دنبال مفهوم جهانی شدن می‌گردیم؛ درحالی‌که فرنان برودل در مطالعات خودش در باب تمدن در قرن پانزدهم تا هجدهم میلادی، «جهانی شدن» را به معنای واقعی کلمه بررسی می‌کند. او توانست همه‌ی تمدن‌ها و نقاط مختلف جهان، از آسیا تا اروپا، را با هم ادغام کند. کتاب تمدن و سرمایه‌داری فوق‌العاده است. (فرانسیسکو بتنکورت، نویسنده‌ی کتاب «نژادپرستی: از جنگ‌های صلیبی تا قرن بیستم»)

کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به دانشجویان رشته‌های تاریخ، اقتصاد و علوم سیاسی و همچنین تمام کسانی که به این حوزه‌ها علاقه دارند، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم: چرخ‌های بازرگانی؛ سنجش امکان‌های بازار و مبادلات می‌خوانیم

اگر سرمایه امتیاز می‌آورد که (همان ‌طور که هر کس که اسناد گذشته را با چشم زمان حال خوانده باشد، می‌داند) این کارْ عملی کاملاً جاافتاده بود، مدت زیادی طول کشید تا علنی شود -و البته به طور کلی این موضوع تنها با انقلاب صنعتی اتفاق افتاد- دلیل آن صرفاً این نبود که «انقلابیون» سدۀ هجدهم خود «بورژوا» بودند؛ دلیلش این بود که امتیاز سرمایه‌دار در درازای سدۀ هجدهم از اشکال دیگر آگاهی، از محکومیت‌های انقلابی امتیازات دیگر، سود برد. اسطورۀ دفاع از اشرافیت مورد حمله قرار داشت (از جمله حرف‌های خیال‌اندیشانۀ بولین‌ویلر دربارۀ برخورداری اشرافیت نظامی از «آمریت طبیعی»، زیرا از نوادگان «خون جدید خالصِ» جنگجویان نژاد فرانکیش [فرنگی] بودند که می‌توانستند «بر سرزمین‌های متصرف‌شده حکومت ‌کنند»)؛ حملاتی علیه نظام طبقاتی اجتماع شده بود. در نتیجه، سلسله‌مراتب پول -متناقض با سلسله‌مراتب نَسَبی و خونی- دیگر به عنوان نظمی خودکار و ناعادلانه مورد حمله نبود. بیهودگی و بی‌فایدگی طبقۀ بالا و ثروتمند با سخت‌کوشی و مفید بودن اجتماعی طبقۀ فعال مقایسه می‌شد. بی‌تردید این منبعی بود که سرمایه‌داری سدۀ نوزدهم، وقتی که جاافتاده بود، خودارضایی تزلزل‌ناپذیرش را گرفت. در اینجا بود که ایماژ کارفرمای نمونه برای اولین بار ایجاد شد؛ مهندس خیر عمومی که نمایانندۀ اخلاق بورژوازی سالم است، سخت‌کوش و صرفه‌جوست و به زودی به تحویل‌دهندۀ آسایش و تمدن به مردم مستعمره تبدیل شد؛ همچنین در اینجا بود که اسطورۀ منافع اقتصادی [در اندیشۀ] آزادی کسب‌وکار و عدم دخالت دولت تولد یافت که قرار بود به طور خودکار باعث ایجاد هماهنگی و شادی شود. حتی در زمان ما، این اسطوره‌ها هنوز زنده و برقرارند، گرچه با واقعیات روز در تناقض‌اند. آیا مارکس خودش سرمایه‌داری را با پیشرفت هم‌هویت ندانست، تا زمانی که تناقضات درونی، خود را نشان دادند؟

فهرست مطالب کتاب

پیش گفتار مترجم
پیش گفتار مؤلف
گفتار اول: ابزار مبادله
گفتار دوم: بازارها و اقتصاد
گفتار سوم: تولید: یا سرمایه‌داری برون‌مرزی
گفتار چهارم: سرمایه‌داری در درون مرز
گفتار پنجم: جامعه: «ردۀ رده‌ها»
منابع و توضیحات
نتیجه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم: چرخ‌های بازرگانی؛ سنجش امکان‌های بازار و مبادلات
نویسنده
مترجمفرهنگ رجایی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات831
زبانفارسی
شابک978-622-277-128-7
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم

برای دریافت کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.