معرفی و دانلود کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول: سنجش امکان‌های انضمامی در ساختارهای زندگی هر روزه

برای دانلود قانونی کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول: سنجش امکان‌های انضمامی در ساختارهای زندگی هر روزه

هدف اصلی کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول این است که تمام جنبه‌های زندگی مادی را در این دوره‌ی زمانی که در عنوان کتاب به آن اشاره شده مشخص کند: کشاورزی، خوراک، پوشاک، مسکن، منابع انرژی، حمل‌ونقل و پول. فرنان برودل نقش هر یک از این عناصر را در فرهنگ، اقتصاد، حکومت، ساختارهای قدرت، تاریخ و... در بلندمدت نشان می‌دهد. او برای رسیدن به چنین هدف بلندپروازانه‌ای،‌ به مدت هفده سال همه‌ی داده‌های مرتبط با زندگی روزمره‌ی مردم را در کتاب‌ها، اسناد، آثار هنری و... جمع‌آوری کرده است.

درباره‌ی کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که قهوه از کجا آمده است و مردم از چه زمانی شروع به نوشیدن آن کردند؟ یا چرا مردم به برده‌داری روی آوردند؟ یا به چه علتی مد هر ساله تغییر می‌کند و زنان بیشتر به آن اهمیت می‌دهند؟ یا چه زمانی مردم دیگر با دست غذا نخوردند و قاشق و چنگال وارد زندگی روزمره‌ی مردم شد؟ یا ذرت، سیب‌زمینی و شکلات چه اهمیتی در زندگی روزمره‌ی مردم اروپا داشتند؟ و احتمالاً سؤالات بسیار دیگر. چنین پرسش‌هایی به ذهن افراد بسیاری می‌رسد؛ اما تعداد کمی از آن‌ها به دنبال جوابشان می‌گردند. فرنان برودل (Fernand Braudel)، مورخ مشهور فرانسوی، در کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول (Civilization & Capitalism, 15th-18th Century, Vol. I)، پاسخ این سؤالات را می‌یابد و از همه مهم‌تر، تاریخ و اقتصاد سراسر جهان را در سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی، بررسی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول

فرنان برودل در سال 1923 و در سن 21 سالگی‌، روی رساله‌ی دکتری خود درباره‌ی سیاست‌های فیلیپ دوم در اسپانیا کار می‌کرد. او برای تأمین مخارج خود مجبور بود در دبیرستان‌های الجزایر و دانشگاه سائوپولو در برزیل تدریس کند. او در سال 1934 داده‌های بسیاری پیدا کرده بود. جمعیت اسپانیا و سرزمین‌های اطراف دریای مدیترانه، محموله‌های کشتی، اسناد ورود و خروج آن‌ها، قیمت کالاها، نقاشی‌ها، آثار ادبی و... . پنج سال بعد، در سال 1939، او بالاخره طرح کلی خود را آماده کرده بود. اما درست در زمانی که می‌خواست نتیجه‌ی کار خود را بر کاغذ بیاورد، فرانسه به اشغال آلمان درآمد و برودل 5 سال از زندگی‌اش را در اردوگاه اسرا گذراند. این مورخ نابغه فقط از روی حافظه و بدون دسترسی به هیچ یادداشتی،‌ کتاب خود را در اسارت می‌نویسد و پس از پایان جنگ، در سال 1949، کتاب «مدیترانه و جهان مدیترانه‌ای در عهد فیلیپ دوم» را به انتشار می‌رساند. با چاپ این کتاب، چشم‌اندازی تازه در تاریخ‌نگاری و بررسی تحولات جهان به وجود آمد. چشم‌اندازی که در کتاب تمدن و سرمایه‌داری، به طور گسترده‌ای به آن پرداخته می‌شود.

جرقه‌ی اولیه‌ی نوشتن مجموعه کتاب تمدن و سرمایه‌داری در سال 1950 زده شد؛ زمانی که لوسین فِبور از فرنان برودل خواست تا در نوشتن یک جلد از مجموعه‌ای در رابطه با تاریخ جهان مشارکت کند. برودل صرفاً وظیفه داشت توسعه‌ی سرمایه‌داری را در تاریخ بررسی کند؛ اما لوسین فبور قبل از تکمیل نگارش این مجموعه درگذشت و برودل مسئولیت هر سه جلد تمدن و سرمایه‌داری را بر عهده گرفت. 17 سال پس از شروع کار، جلد اول منتشر شد و تا سال 1979، تکمیل مجموعه به طول انجامید.

فرنان برودل جلد اول تمدن و سرمایه‌داری را با بحثی درباره‌ی جمعیت جهان در قرن‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی شروع می‌کند. از نظر برودل فقط غذا، مسکن، لباس و... نیستند که زندگی روزمره‌ی مردم را نشان می‌دهند. تعداد افرادی که از این منابع استفاده می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. او اعداد و آمار مرتبط با ثروتمندان و فقرا، طبقه‌های اجتماعی، سطح بهداشت عمومی، میزان مرگ و میر نوزادان و... را در اولین فصل کتاب ارائه می‌دهد و تحلیل می‌کند. برودل بقیه‌ی بخش‌های کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول را به مقوله‌هایی چون غذای هرروزه، نان و غلات، سایر غذاها و نوشیدنی‌ها، پوشاک و مسکن، منابع نیرو، فناوری، پول و شهرنشینی اختصاص می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی آثار برودل، حرکت از جزء به کل است. این نویسنده هر منبعی را برای یافتن کوچک‌ترین داده‌ای از نظر گذرانده است: نقاشی‌ها، آثار ادبی، نقشه‌ها، اسناد، سکه‌ها، عکس‌ها و... . او از خلال این اطلاعات تمام ابعاد زندگی مادی را از قرن‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی به تصویر می‌کشد و برخلاف دیگر مورخان اروپایی، به‌خاطر پیشینه‌ی کار در آفریقا و آمریکای جنوبی،‌ به تاریخ کشورهای دیگری چون چین و هند نیز توجه می‌کند.

فرهنگ رجایی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه کارلتون کانادا، هر سه جلد کتاب تمدن و سرمایه‌داری را با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی به زبان فارسی برگردانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تمدن و سرمایه‌داری

فرنان برودل، یکی از بزرگ‌ترین مورخان قرن بیستم، در سال 1979 سه‌گانه‌ای را منشر کرد که هنوز هم یکی از کتاب‌های مرجع تاریخ اروپا و جهان به حساب می‌آید. جلد اول این کتاب با عنوان «ساختارهای زندگی هرروزه» بر ساختارهای بلندمدت و زندگی مردم تأکید دارد: مردم چگونه غذا می‌خوردند، لباس می‌پوشیدند، چگونه نیازهای خود را رفع می‌کردند و در کجا می‌زیستند. برودل در جلد دوم که «چرخ‌های بازرگانی» نام دارد، به سرمایه‌داری، مبادلات، تجارت، صنایع و تکامل آن‌ها در نقاط مختلف جهان می‌پردازد. جلد سوم کتاب تمدن و سرمایه‌داری با نام «منظری جهانی» نشان می‌دهد که چگونه نظام‌های اقتصادی مختلف در سراسر جهان ساختار یافته‌اند. انتشارات علمی و فرهنگی مجموعه‌ی تمدن و سرمایه‌داری را با ترجمه‌ی فرهنگ رجایی به چاپ رسانده است.

معرفی و دانلود کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول

نکوداشت‌های کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول

  • ما در دنیای مدرن به دنبال مفهوم جهانی شدن می‌گردیم؛ درحالی‌که فرنان برودل در مطالعات خودش در باب تمدن در قرن پانزدهم تا هجدهم میلادی، «جهانی شدن» را به معنای واقعی کلمه بررسی می‌کند. او توانست همه‌ی تمدن‌ها و نقاط مختلف جهان، از آسیا تا اروپا، را با هم ادغام کند. کتاب تمدن و سرمایه‌داری فوق‌العاده است. (فرانسیسکو بتنکورت، نویسنده‌ی کتاب «نژادپرستی: از جنگ‌های صلیبی تا قرن بیستم»)

  • فرنان برودل، مورخ مشهور فرانسوی، در کتاب تمدن و سرمایه‌داری نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با مطالعه‌ی نحوه‌ی غذا خوردن و لباس پوشیدن مردم، تاریخ را بهتر درک کرد. او ثابت می‌کند کوچک‌ترین جزئیات در حرکت‌های بزرگ تاریخی اهمیت دارند. (الیزابت گروسمن،‌ مجله‌ی Saturday Review)

  • ارزیابی موضوعی مانند زندگی در قرن پانزدهم تا هجدهم میلادی اصلاً ساده نیست؛ اما برودل آن‌ را به درخشان‌ترین روش ممکن تبیین می‌کند. (نیویورک تایمز)

کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید بدانید دنیای مدرن چگونه به وجود آمده،‌ خواندن کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول را از دست ندهید. کسانی که به اقتصاد و تاریخ علاقه دارند، مطالعه‌ی این اثر فرنان برودل را لذت‌بخش خواهند یافت.

در بخشی از کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول: سنجش امکان‌های انضمامی در ساختارهای زندگی هر روزه می‌خوانیم

اقتصاد پولی در ژاپن در سده‌ی هفدهم شکوفا شد. با وجود این، گردش سکه‌های طلا، نقره و مسی به ندرت در زندگی توده‌ی مردم تأثیر گذاشت. پول قدیمی - غله‌ی برنج - کماکان استفاده می‌شد. بارهای متعددی از شاه‌ماهی با بارهای متعددی از برنج مبادله می‌شد. اما تغییر در حال ریشه گرفتن بود. روستاییان به‌زودی به اندازه‌ی کافی سکه‌ی مسی داشتند که بتوانند عوارض خود را برای مزارع جدیدی که برنج نکاشته بودند با پول بپردازند (نظام کهنِ اجباریِ نیروی کار بی‌مزد و مزایای شاهانه بر مزارع ادامه داشت). در غربِ ژاپن، حوزه‌ی سلطه‌ی شوگان‌ها، یک سوم همه‌ی روستاییان عوارض خود را با پول می‌پرداختند. برخی دیمُواها (اشراف بزرگ) به زودی پس از این صاحب چنان اندوخته‌ای از طلا و نقره شدند که حقوق سامورایی‌ها (اشرافی که در خدمت داشتند) را با طلا و نقره می‌دادند. این تحول به دلیل دخالت حکومت، طرز برخورد خصومت‌آمیز با این نظام جدید و فلسفه‌ی اخلاق ساموراها که از فکر کردن و به ویژه سخن گفتن درباره‌ی پول ممنوع بودند بسیار کند بود. جهان پولی ژاپن که در مقابل جهان فئودالی روستاها قرار داشت سه لایه داشت: لایه‌ی دولتی، بازرگانی و شهری؛ مواد یک انقلاب. نوسان قیمت‌ها در ژاپن نشانه‌ی انکارناپذیر درجه‌ای از پختگی اقتصادی است؛ به‌ویژه قیمت برنج و تعهدات و عوارض پولی که بر عهده‌ی روستاییان قرار داشت یا به دلیل کاهش قیمت در سال 1695 که شوگان‌ها به امید «افزایش پول» برقرار کردند.

جهان اسلام یک سازمان پولی در اختیار داشت که از اقیانوس اطلس تا هندوستان را در بر می‌گرفت، اما سازمانی قدیمی بود که در درون سنت‌های خودش باقی مانده بود. این تحول به نفع ایران بود که گذرگاهی فعال بود، و امپراتوری عثمانی و استانبول که یک استثنا بود. در تختگاه عظیم [عثمانی] در درازای سده‌ی هجدهم فهرست‌های قیمتْ کالاها را قیمت‌گذاری کرده و به نسبت ارزش آن‌ها عوارض و گمرکی در پول رایج ملی برای آن‌ها برقرار کرده بود.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی نویسنده
آثار مهم
درباره‌ی مترجم
آثار مهم
پیش‌گفتار مترجم
منابع و توضیحات
پیش‌گفتار مؤلف
منابع و توضیحات
مقدمه‌ی مولف
گفتار اول: اهمیت ارقام
تخمین جمعیت دنیا
جزر و مد
نبود آمار
روش محاسبه
همسنگی اروپا و چین
جمعیت جهان
ارقام تردیدآمیز
رابطه‌ی میان سده‌ها
توضیحات نارسای قدیمی
ضرب‌آهنگ‌های آب‌وهوا
مقیاس مرجع
شهر‌ها، ارتش و نیروی دریایی
اضافه‌ی جمعیت زودرس در فرانسه
تراکم جمعیت و سطح تمدن
دیگر نکته‌های نقشه‌ی گوردون هیوز
انسان‌ها و حیوانات وحشی
سده‌ی هجدهم، آبشخور نظام‌های زیست‌شناختی
حفظ تعادل
قحطی
امراض مسری
طاعون
دوره‌ی بیماری‌ها
یک دوره‌ی طولانی نظام کهن بیولوژیکی (1400-1800)
اکثریت علیه اقلیت
مخالفت با بربرها
ناپدید شدن کوچ‌نشینان قبل از سده‌ی هفدهم
تسخیر فضاهای خالی
مقاومت فرهنگ‌ها
تمدن علیه تمدن
منابع و توضیحات
گفتار دوم: نان هرروزه
گندم
گندم و دیگر غلات
گندم و آیش
بازده پایین؛ غرامات و مصیبت‌ها
کشت افزوده و بازده بالاتر
تجارت داخلی و بین‌المللی غلات
غله و کالری
قیمت غلات و سطح زندگی
نان اغنیا و نان و اوماج فقرا
خرید یا پخت در خانه؟
حکومت غلات بر اروپا
برنج
کشت دیم و در شالیزار
معجزه‌ی شالیزار
اهمیت برنج
ذرت
زادگاه کاملاً اثبات‌شده
ذرت و تمدن‌های امریکایی
انقلاب تغذیه در سده‌ی هجدهم
ذرت ورای امریکا
سیب‌زمینی، آینده‌ای بزرگ
خوردن نان دیگری
بقیه‌ی جهان
اصحاب‌ بیل
1. یک ویژگی از اعصار کهن
2. انسانیت همگون
3. جذب عناصر جدید
بدوی‌ها
منابع و توضیحات
گفتار سوم: فراوانی و بسندگی؛ خوراکی و نوشیدنی
عادات تغذیه: تجمل و خوراک توده‌ها
اروپای گوشتخوار
کاهش مصرف گوشت بعد از 1550
موقعیت ممتاز اروپا
اسراف در سفره
چیدن میز
پذیرش تدریجی رفتار مناسب
در سفره‌ی مسیح
غذای روزمره؛ نمک
غذای روزمره؛ لبنیات، چربی، تخم‌مرغ
غذای روزمره‌ی دریایی
صید ماهی کاد
کاهش در ترویج فلفل بعد از 1650
شکر دنیا را فتح می‌کند
نوشیدنی‌ها، محرک‌ها و داروها
آب
شراب
آبجو
شراب سیب
محبوبیت دیرهنگام مشروبات الکلی در اروپا
اعتیاد به الکل‌ در خارج از اروپا
شکلات، چای، قهوه
محرک‌ها؛ شکوه توتون
منابع و توضیحات
گفتار چهارم: فراوانی و بسندگی؛ خانه‌، لباس و پسندروز
خانه در سراسر جهان
مصالح ساختمانی گران: سنگ و آجر
مصالح ساختمانیِ کم‌طرفدارتر: چوب، خاک، پارچه
خانه‌های روستایی در اروپا
خانه‌ها و اقامتگاه‌های شهری
مناطق روستایی شهرشده
داخل خانه
فقدان مالکیت در میان فقرا
تمدن‌های سنتی و بی‌تغییری داخل خانه
مبلمان دوگانه‌ی چین
افریقای سیاه
غرب و انواع متفاوت مبلمان
کف، دیوار، سقف، در و پنجره‌
شومینه و بخاری
کوره‌ها و اجاق‌
مبل سازان و هوس‌های خریداران
آرایش خانه در نگرشی کلی
تجمل و آسایش
لباس و پسندروز
وقتی جامعه درجا بزند
اگر همه‌ی مردم فقیر بودند...
اروپا و شوق پسندروز
آیا پسندروز نوعی پوچی است؟
جغرافیای منسوجات
پسندروز در یک دید کلی؛ تغییر درازمدت
نتیجه‌گیری‌ها
منابع و توضیحات
گفتار پنجم: گسترش فناوری؛ منابع نیرو و متالورژی
مسئله‌ی کلیدی: منابع نیرو
نیروی انسانی
نیروی حیوانی
موتورهای بادی و آبی
کشتیرانی؛ ناوگان‌های اروپا
چوب، یک منبع هرروزه‌ی انرژی
ذغال سنگ
نتیجه‌گیری
آهن: رابطه‌ای ضعیف
آغاز متالورژی
پیشرفت در سده‌های یازدهم تا پانزدهم در استیریا و دوفینه
شبه‌تمرکز
قدری آمار و ارقام
دیگر فلزات
منابع و توضیحات
گفتار ششم: گسترش فناوری؛ انقلاب‌ها و تأخیرها
سه ابتکار عظیم فناورانه
خاستگاه باروت
توپ متحرک می‌شود
توپ بر عرشه‌ی کشتی
شمخال، سرپُر و تفنگ
تولید و هزینه
توپ در مقیاس جهانی
از کاغذ تا چاپ
اختراع حروف متحرک
چاپ و تاریخ
پیروزی غرب؛ اقیانوس‌پیمایی
نیروی دریایی دنیای قدیم
راه‌های آبی جهان
مسئله‌ی ساده‌ی اقیانوس اطلس
ترابری
مسیرهای ثابت
در اغراق نکردن اهمیت مسائل ترابری
ترابری دریایی
ابزارهای کهنه‌ی ترابری
اروپا
سرعت و ظرفیت پایین
کالسکه‌ها و گاری‌ها
ترابری: ترمزی در اقتصاد
مشکلات تاریخ فناوری
فناوری و کشاورزی
نفس فناوری
منابع و توضیحات
گفتار هفتم: پول
پول رایج و اقتصادهای ناقص
پول رایج بدوی
تهاتر در اقتصادهای پولی
خارج اروپا؛ اقتصادهای اولیه‌ی پول فلزی
ژاپن و امپراتوری عثمانی
هند
چین
برخی قواعد پول رایج
رقابت بین فلزات
پرواز پول، پس‌انداز و احتکار
پولِ معیار
ذخیره‌ی فلزات و شتاب گردش پول
خارج از اقتصاد بازار
پول کاغذی و اسناد اعتباری
روش‌های کهن
نقد و اعتبار
تشخیص شومپیتر: همه چیز پول و اعتبار است
پول و اعتبار: یک زبان خاص
منابع و توضیحات‌
گفتار هشتم: شهرک‌ها و شهر‌ها
شهر: مشکل تعریف
اندازه‌ی حداقل و وزن ادغام
تقسیم کارِ مداوماً متغیر
شهرها و تازه‌واردان، عمدتاً فقرا
خودآگاهی شهرها
شهر‌ها، توپخانه و درشکه‌ها در غرب
جغرافی و ارتباطات شهری
سلسله‌مراتب شهری
شهرها و تمدن: مورد جهان اسلام
اصالت شهر‌های غربی
جهان‌های آزاد
شهرک‌ها به عنوان پایگاه‌های مرزی تجدد
الگوهای شهری
انواع متفاوت توسعه
شهرهای بزرگ
دولت‌ها
کار ویژه‌ی تختگاه‌ها
جهان‌های نامتعادل
ناپل از کاخ سلطنتی تا بازار مرکاتو
سن پترزبورگ در 1790
سفر ماقبل آخر: پکن
لندن از الیزابت اول تا جورج سوم
شهری‌سازی، شاخصه‌ی انسان جدید
منابع و توضیحات
نتیجه
منابع و توضیحات
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول: سنجش امکان‌های انضمامی در ساختارهای زندگی هر روزه
نویسنده
مترجمفرهنگ رجایی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات748
زبانفارسی
شابک978-600-436-902-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول

برای دریافت کتاب تمدن و سرمایه‌داری (سده‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی) - جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.