معرفی و دانلود کتاب تناهی استعلایی: پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر

عکس جلد کتاب تناهی استعلایی: پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر
قیمت:
۶۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تناهی استعلایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تناهی استعلایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تناهی استعلایی: پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر

احمد رجبی در کتاب تناهی استعلایی، شما را با یکی از موضوعات محوری و مفاهیم کلیدی اندیشه‌های هایدگر آشنا می‌کند و به این طریق، سیر تفکرات هستی‌شناختی و فلسفی این اندیشمند را برایتان تشریح می‌نماید. مطالعه‌ی این کتاب فلسفی به مخاطبان کمک می‌کند تا سایر موضوعات مطرح‌شده در آثار مارتین هایدگر را بهتر درک کنند و با مبانی هستی‌شناسی وی نیز بیشتر آشنا شوند.

درباره‌ی کتاب تناهی استعلایی

مارتین هایدگر از فیلسوفان جریان‌ساز قرن بیستم بود که توانست بر آراء و اندیشه‌های فلاسفه‌ی پس از خود تأثیر چشم‌گیری به جا بگذارد. مطالعات این اندیشمند غالباً بر مسئله‌ی وجود و هستی‌شناسی متمرکز می‌شوند. علاوه‌بر آثاری که خود هایدگر در رابطه با نگرش فلسفی‌اش به چاپ رسانده، آثار دیگری نیز از سوی سایر متفکران به چاپ رسیده‌اند که هر کدام به یکی از جوانب دیدگاه‌های هایدگر پرداخته‌اند. کتاب تناهی استعلایی، نوشته‌ی احمد رجبی، در زمره‌ی چنین آثاری قرار می‌گیرد.

کتاب حاضر در حقیقت رساله‌ی دکتری نویسنده بوده که بعدها ویرایش شده و با افزوده شدن مطالب جدید بدان، صورت کنونی را به خود گرفته. خوب است بدانید که رساله‌ی دکتری آقای رجبی در سال 1396، جایزه‌ی رضا داوری اردکانی را برای وی به ارمغان آورده. مؤلف در این اثر، تلاش کرده تا نسبت مسئله‌ی تناهی را با سایر مفاهیم و مسائل بنیادین تفکر هایدگر مشخص کند. به عبارت دیگر، هم قصد داشته موضوع تناهی را به‌طور خاص مورد بررسی قرار دهد و هم کوشیده ارتباط این مفهوم را با سایر مفاهیم مطرح‌شده در آثار هایدگر تحلیل کند. هستی‌شناسی بنیادین، ستون اصلی و موضوع محوری این اثر محسوب می‌شود که البته در اندیشه‌ی هایدگر نیز نقشی کلیدی دارد.

اثر حاضر را نباید کتابی مقدماتی برای آشنایی با مبانی فکری هایدگر به حساب آورد. مطالب این کتاب تا حدودی تخصصی هستند و صرفاً مخاطبانی که پیش از این، با اصول اندیشه‌های هایدگر آشنا شده‌اند، می‌توانند آن‌ها را به‌راحتی درک کنند. پژوهشی که احمد رجبی در کتاب تناهی استعلایی ارائه کرده، نوعی پژوهش درون‌متنی به شمار می‌آید. به سخن دیگر، مباحث مطرح‌شده در این کتاب، بر چارچوب درونی مسائل و آثار هایدگر متمرکز شده‌اند. تحلیل اندیشه‌های هایدگر از منظر سایر نظام‌های فکری، در این اثر مورد توجه نبوده است. پیش از آغاز مطالعه‌‌ی کتاب لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگرچه در کتاب پیش‌رو، به مقتضای کلام، از برخی متون پژوهشی مرتبط با اندیشه‌های هایدگر سخن رفته، بااین‌وجود نباید پنداشت که نویسنده قصد معرفی کتاب‌های حوزه‌ی هایدگرپژوهشی را داشته.

همان‌طور که می‌دانید هستی‌شناسی هایدگر، ابعاد و جنبه‌های گوناگونی دارد. بااین‌حال، نویسنده تنها به ارتباط مسئله‌ی تناهی با هستی‌شناسی این متفکر پرداخته. البته مؤلف سعی کرده هر کجا که لازم بوده، گریزی به سایر جنبه‌های هستی‌شناسی هایدگر بزند و ارتباط آن‌ها را با موضوع اصلی این اثر نشان بدهد. با توجه به درهم‌تنیدگی افکار و اندیشه‌های هایدگر، اتخاذ چنین روشی ضروری به نظر می‌رسد.

احمد رجبی باور دارد در کلیه‌ی تفکرات هایدگر، نشانه‌هایی دیده می‌شوند که ثابت می‌کنند این فیلسوف، برداشت ویژه‌ای از مفهوم «وجود» انسان داشته. به عبارت دیگر، هایدگر در بیان اندیشه‌های خود نگرش به‌خصوصی را در مورد وجود انسان مطرح نموده. نویسنده، این حالت از وجود را با عنوان تناهی استعلایی و یا مطلق متناهی معرفی کرده و با همین پیش‌فرض به سراغ آثار و اندیشه‌های هایدگر رفته. مؤلف قصد داشته تفکرات فلسفی هایدگر را با استفاده از مفهوم تناهی استعلایی تفسیر کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهد. علاوه‌بر این‌ها، نویسنده در تلاش بوده مبانی هستی‌شناسی پدیدارشناسانه‌ی هایدگر را برای مخاطبان تشریح کند و بازنمود آن را در آثار وی نشان بدهد. نگارنده سپس با بررسی سنت اندیشه‌ی غربی، نشان داده هایدگر نیز مانند کانت، از معتقدان سنت ایدئالیسم استعلایی بوده و در مراحل بعد، در مطالعات خود به مفهوم تازه‌ای به نام تناهی استعلایی رسیده.

افرادی که مشغول تحصیل در رشته‌ی فلسفه هستند، می‌توانند با خواندن کتاب تناهی استعلایی، با یکی از مفاهیم محوری در نگرش هستی‌شناختی هایدگر آشنا شوند. شناخت چنین مفهومی قطعاً در درک بهتر آثار هایدگر به کمکشان می‌آید.

این کتاب فلسفی و تحلیلی را نشر کتاب هرمس، در اختیار مخاطبان قرار داده است.

کتاب تناهی استعلایی برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان و پژوهشگران رشته‌ی فلسفه، علاقه‌مندان مباحث فلسفی و افرادی که می‌خواهند با اندیشه و نگرش فلسفی هایدگر بیشتر آشنا شوند، مطالعه‌ی کتاب تناهی استعلایی را فراموش نکنند.

در بخشی از کتاب تناهی استعلایی: پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر می‌خوانیم

هایدگر گشوده شدنِ عرصۀ روی‌آورندگی به عنوان عرصۀ پژوهش اصیل فلسفی، و نیز، علیرغم فهم و تفسیر مشهور، تقلیل استعلایی هوسرل را می‌پذیرد و همان مسیر استدلالی را دنبال می‌کند که بر اساس آن، عرصۀ روی‌آورندگی بر مبنای تمایز بنیادینِ وجودی میان وجود تمامی پدیدارها از یک سو و وجود سوژه به مثابۀ بنیادی که پدیدارها نزد آن قوام می‌یابند، معنا پیدا می‌کند. به تعبیر روشن‌تر، مبدأ نقد درونی هایدگر در جهت طرح تناهی، دقیقاً در جایی‌ست که هوسرل به وسیلۀ تقلیل استعلایی خویش توانسته است به تمایز بنیادین میان آگاهی و پدیدارهای آگاهی، به مثابۀ بنیادین‌ترین تمایز وجودی دست یابد. با تمایز هوسرلی است که هایدگر اساساً به تمایز ذاتی میان انحاء وجود موجوداتِ «درون-جهانی» و «اگزیستانس» پی می‌برد. هایدگر راهیابیِ فلسفی به تناهی را نه با نفی سوبژکتیویتۀ مطلق، بلکه از طریق کوشش برای پرسش از نحوۀ وجود سوژۀ استعلاییِ مطلق، به منزلۀ تلاش برای فهم ساختار هستی‌شناسانۀ عرصۀ روی‌آورندگی به دست می‌آورد.

نتیجۀ این نقد از سوبژکتیویته، عرصه یا بنیاد واپسین و مطلقی است به نام «زمانمندی» که علیرغم نامش، خود به هیچ وجه، مانند دیگر موجودات زمانی مکانی نیست، بلکه به مثابۀ ذات «زمان آغازین»، مقدم بر هر «درون زمان بودن» ی، اساساً ممکن‌کنندۀ ظهورِ «موجودِ درون-جهانی» به مثابۀ موجودِ «درون-زمانی» است، به همان نحوی که تناهی یا پایانمندی در معنای هستی‌شناسانه و استعلایی‌اش، شرط امکانِ هر فهم انتیک از متناهی بودن، پایان داشتن و اساساً محدودیت و تمامی «پیامدهای واقعیِ ذاتِ تناهی» است (م. آ. 3، 219). بنیادی که دقیقاً از همان حیث که در تمایز با تمامی پدیدارها و به مثابۀ شرط امکان ظهور آنها، خود مشروط به بنیاد دیگری نیست و به همین معنا خودبنیاد و مطلق است، باید از همان حیث، متناهی، یعنی یک رویداد ِبی‌بنیاد و به تعبیر هایدگر در وجود و زمان، «عدمی» باشد.

فهرست مطالب کتاب

اختصارات کتاب‌شناختی
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول. تناهی به مثابۀ بنیاد روی‌آورندگی
فصل دوم. تناهی به مثابۀ ذات زمانمندی
فصل سوم. تناهی به مثابۀ تعالی
واژه‌نامۀ آلمانی فارسی
واژه‌نامۀ فارسی آلمانی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تناهی استعلایی: پژوهشی درباره هستی شناسی بنیادین هایدگر
نویسنده
ناشر چاپینشر کتاب هرمس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات493
زبانفارسی
شابک978-600-456-064-1
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تناهی استعلایی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب تناهی استعلایی

برای دریافت کتاب تناهی استعلایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.