معرفی و دانلود کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان

عکس جلد کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان
قیمت:
۶۵,۱۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان

آنچه که کریس سالت در کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان گردآورده، گنجینه‌ی ارزشمندی است از نمایشنامه‌های برجسته‌ی معاصر و مونولوگ‌هایی که آشنایی با آن‌ها می‌تواند برای دانشجویان هنرهای نمایشی و علاقه‌مندان این حوزه بسیار راهگشا باشد. گزیده‌ای از آثار نویسندگانی چون پتر هانتکه، سم شپرد، اریک امانوئل اشمیت و...، به همراه توضیحات گردآورنده‌ی کتاب از فضا و بافت کلی نمایشنامه‌ها، مطالب این کتاب سودمند را تشکیل می‌دهند.

درباره‌ی کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان

هنرمندانی که تاکنون تجربه‌ی آزمون‌های بازیگری را داشته‌اند، قطعاً می‌دانند که آشنایی با مونولوگ‌های برجسته‌ترین نمایشنامه‌ها و بررسی آن‌ها، تا چه حد می‌تواند در آمادگی ایشان برای موفقیت در چنین آزمون‌هایی مؤثر باشد. البته تحلیل این تک‌گویی‌های برای دانشجویان هنرهای نمایشی یا حتی علاقه‌مندان به این نوع ادبی نیز خالی از فایده نخواهد بود. توجه به این موضوعات کریس سالت (Chrys Salt) را بر آن داشت تا مجموعه‌ای از تک‌گویی‌های هنرپیشه‌های زن و مرد را گردآوری نموده و طی چند مجلد به بررسی و تحلیل آن‌ها بپردازد. کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان (The Methuen book of contemporary monologues for men) از آثاری است که در ذیل همین مجموعه قرار می‌گیرد.

مونولوگ‌هایی که در کتاب حاضر گرد هم آمده‌اند، در حقیقت گزیده‌هایی از نمایشنامه‌های نویسندگان نام‌آشنایی چون دیوید ممت، اریک امانوئل اشمیت، سم شپرد، پتر هانکه و... هستند که طیف متنوعی از تنوع‌های سبکی و لحنی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند. هنرپیشه‌های آماتور از طریق این اثر خواندنی می‌توانند انواع گوناگونی از فضاهای دراماتیک را تجربه کنند و با آن‌ها آشنا شوند. کریس سالت علاوه‌بر گردآوری تک‌گویی‌ها، خود نیز به‌عنوان شارح به کمک مخاطبان آمده و شرحی از هر مونولوگ، بافت ویژه‌ی آن، ساختار کلی نمایشنامه‌ای که مونولوگ به آن تعلق دارد و... را ارائه نموده.

نویسنده که خود به‌صورت عملی در زمینه‌ی تئاتر، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی فعالیت قابل‌توجهی داشته، در گزینش تک‌گویی‌های کلیدی این اثر نیز با مهارت بالایی عمل کرده. کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان منبع ارزشمندی است برای دانشجویان رشته‌ی نمایش یا افرادی که قصد آماده‌ شدن برای آزمون‌ها و مسابقه‌ها را دارند، همچنین هنرجویانی که پیش از ورود به کلاس‌ها و کارگاه‌های بازیگری مایل‌اند با مجموعه‌ای جامع از مونولوگ‌های نمایشنامه‌های معاصر روبه‌رو شوند. از سوی دیگر، مطالعه‌ی این اثر برای تقویت خلاقیت، مهارت اجرا و قدرت خیال‌پردازی ایشان نیز مؤثر خواهد بود و بی‌شک در اجراهای واقعی به کمکشان خواهد آمد.

محسن کاس‌نژاد با قلم روان خود اثر حاضر را به فارسی برگردانده و نشر بیدگل نیز آن را به مرحله‌ی چاپ و انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل

«نمایشنامه‌های بیدگل» مجموعه‌ای خاص و ویژه از نمایشنامه‌هایی است که یا تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند و یا ترجمه‌ی دوباره‌ای از نمایشنامه‌هایی هستند که از هر لحاظ ترجمه‌ی مجدد آن‌ها ضروری بوده. این مجموعه تلاش می‌کند که تأکیدش را بیشتر بر خصوصیت اجرایی یک متن نمایشی قرار دهد تا ادبیات آن و از این طریق به نیازهای اجرایی متن‌های نمایشی پاسخ دهد.

یکی از هدف‌های اساسی این سری کتاب‌ها معرفی جهان‌های متفاوت نمایشی است. جهان‌هایی که تاکنون به روی مخاطبان ایرانی باز نشده‌اند یا سیاست‌های فرهنگی خاص، امکان باز شدن آن‌ها را فراهم نکرده‌اند. مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل، به این علت که طیف متنوعی از آثار نمایشی را دربرمی‌گیرد، به بخش‌های کوچک‌تری مثل کلاسیک‌ها، کلاسیک‌های مدرن، آمریکای لاتین، بعد از هزاره، چشم‌انداز شرق، نمایشنامه‌های ایرانی، نمایشنامه‌های آمریکایی و نمایشنامه‌های اروپایی تقسیم شده. جهت درک بهتر و بیشتر مخاطب از دنیای نویسنده و متن او، هر نمایشنامه همراه با یک مقاله یا نقد ارائه شده است.

کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان رشته‌های بازیگری و کارگردانی، همین‌طور هنرجویان یا علاقه‌مندان عرصه‌ی سینما و تئاتر مخاطبانی هستند که از مطالعه‌ی کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان بهره‌ی فراوانی خواهند برد.

با کریس سالت بیشتر آشنا شویم

کریس سالت (15 مه‌ی 1944)، نویسنده، شاعر، هنرپیشه و کارگردان تئاتر است که تاکنون پروژه‌های پرهزینه‌ای را به روی صحنه برده. کارگردانی گروه تئاتر «صفحه‌های خالی... و شور و شوق»، همچنین همکاری با برخی از برجسته‌ترین بازیگران سینمای انگلیس، بخشی از کارنامه‌ی حرفه‌ای‌ وی را تشکیل می‌دهند. کریس سالت در مدرسه‌ی کانون بازیگران لندن نیز به تدریس پرداخته است.

سالت در کنار آفرینش‌های هنری، کوشیده تا با انتشار کتاب‌ها و مقالات ارزشمندی در زمینه‌ی تئاتر و بازیگری به علاقه‌مندان این حوزه یاری برساند. کتاب‌های «تک‌گویی‌های مدرن برای مردان»، «تک‌گویی‌های معاصر برای زنان»، «تک‌گویی‌های کلاسیک برای مردان» و «تک‌گویی‌های کلاسیک برای زنان» شماری از مهم‌ترین آثار کریس سالت محسوب می‌شوند.

در بخشی از کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان می‌خوانیم

ریدا در تلاش برای احیای زندگی زناشویی‌اش وزن زیادی کم کرده است. او ظاهر خوبی دارد. نشانه‌ها نویدبخش هستند. پرستار بچه گرفته است. گمان می‌کند که این آخر هفته رابطۀ زناشویی‌اش با بیلی احیا خواهد شد. اما بیلی نظر دیگری دارد. چشم او دنبال ایملدا، دختر دست‌نیافتی و زیبایی است که بریدا به گرد پایش هم نمی‌رسد. حتی تونی (که به‌دلیل مهارتش در اغوای زنان به جیمز گالوِی، مردی با فلوت طلایی، معروف است) موفق نشده ایملدا را به دست بیاورد. در این نقطه از داستان، بیلی بریدا را در میخانه‌ای رها کرده و در تعقیب شکارش به یک مهمانی محلی رفته است. ‌چنان مست است که نمی‌تواند درست سر پا بایستد. او در آتش خواهش، و مست از شراب، ایملدا را تا توالت دنبال می‌کند، و در همین حین واقعیت و خیال در هم می‌آمیزند. او تمام نشانه‌ها را اشتباه برداشت می‌کند و به‌سوی ایملدا خیز برمی‌دارد. دعوای ناشیانه‌ای درمی‌گیرد و با جمع شدن جمعیت سر بیلی به کاسۀ توالت می‌خورد و می‌شکند. آیلیش، دوست صمیمی بریدا، که از ناتوانی جنسی بیلی آگاه است، با علنی کردن موضوع او را جلوی دوستانش تحقیر می‌کند. زخم زبان او برای بیلی از هر مشتی دردناک‌تر است. و این پایان تلخی است بر شهرت او در مقام «مردی سرسخت و قوی».

در اینجا با روایتی زنده روبه‌رو هستیم که به‌شکلی برانگیزنده بازگو می‌شود. استفاده از زمان حال توسط اوبراین نیز بخشی از داستان‌گویی است، اما این انتخاب به داستان او نوعی بی‌واسطگی و فوریّت می‌بخشد. بازیگر باید با زبان قطعه درگیر شود و ما را قدم‌به‌قدم با بیلی در سفرش از تحریک شدن تا تحقیر شدن همراه سازد. به شما بستگی دارد که داستان بیلی را، که او با رنج تمام از نو زندگی‌اش می‌کند، چطور بازی کنید. بیلی: به‌طرفش می‌رم و سر حرف رو باز می‌کنم، مثل جیمز گالوی، و اون می‌خنده، که عالیه، راه رو درست رفته‌م، بازوش رو می‌گیرم چون‌ حرف‌های زیادی براش دارم، ولی اون دستش رو از دستم در‌می‌آره. «حالا دیگه برگرد به مهمونی، بیلی.» از دستم در‌می‌ره، حرکت می‌کنه، ازم دور می‌شه، از توی آشپزخونه رد می‌شه، از کنار تابلوی نقاشی، و به‌سمت توالت پشتی می‌ره. منم دنبالش می‌رم، به‌محض اینکه بهش می‌رسم در پشت‌سرش بسته می‌شه.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
جالوت. نوشتۀ برایونی لیوری
سایۀ پسربچه. نوشتۀ گری اُوِن
جنازه. نوشتۀ نیک دارک
معدن تینگ تنگ. نوشتۀ نیک دارک
عدن. نوشتۀ یوجین اوبراین
روبرتو زوکّو. نوشتۀ بِرنار  ماری کولتِس
شعر خونین. نوشتۀ هاوارد برِنتون
خریدن و سپوختن. نوشتۀ مارک رِیوِن‌هیل
هوانورد جامائیکایی مرگ خود را پیش‌بینی می‌کند. نوشتۀ فرِد داگایر
آدم‌های دیگر. نوشتۀ کریستوفر شین
شش درجه جدایی. نوشتۀ جان گِر
دروغ ذهن. نوشتۀ سَم شِپرد
سیگارها و شکلات. نوشتۀ آنتونی مینگِلا
به ترتیب حروف الفبا. نوشتۀ مایکل فرِین
نزدیک‌تر. نوشتۀ پاتریک ماربِر
پسر فروتن. نوشتۀ شارلوت جونز
فولی. نوشتۀ مایکل وِست
غرق شدن را تصور کن. نوشتۀ تری جانسون
کلوب شادی. نوشتۀ ریچارد کامِرون
دو‌همسری. نوشتۀ لی هال
آبی/ نارنجی. نوشتۀ جو پِنهال
خوش‌شانس‌ها. نوشتۀ شارلوت آیلنبرگ
از عرشۀ کشتی. نوشتۀ میشل ویناوِر
خدا برکت دهد. نوشتۀ دیوید مَمِت
موش داخل جمجمه. نوشتۀ ران هاچینسون
دارند منقرض می‌شوند. نوشتۀ پتر هانتکه
یازده جلیقه. نوشتۀ ادوارد باند
گلودردها. نوشتۀ هاوارد برِنتون
شامل آخرِ لئوناردو. نوشتۀ پیتر بارنز
محاکمۀ دون ژوان. نوشتۀ اریک  امانوئل اشمیت
مسیح به اولین قطار رسید. نوشتۀ استیوِن اَدلی گِرگیس
مد. نوشتۀ داگ لوسی
ناکجا آباد. نوشتۀ فیلیس ناگی
کًپنهاگ. نوشتۀ مایکل فرین
شبحی از جایی بی‌عیب‌ونقص. نوشتۀ فیلیپ ریدلی
نگهداری خوب از تام. نوشتۀ لوسی گَنون
خدمتگزار مسیحیت. نوشتۀ سباستین بَری
کوره‌راه پوشیده از علف. نوشتۀ رابرت هولمَن
مردانِ سفید‌پوستِ مرده. نوشتۀ دیوید ویلیامسون

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان
نویسنده
مترجممحسن کاس نژاد
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات186
زبانفارسی
شابک978-622-313-001-4
موضوع کتابکتاب‌های هنرهای نمایشی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان

برای دریافت کتاب تک‌گویی‌های معاصر برای مردان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.