معرفی و دانلود کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی

عکس جلد کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی

برای تمام دانشجویان رشته‌ی روانشناسی و هر روان‌درمانگر موفقی، آشنایی با روش‌های مختلف درمان در روانشناسی، امری واجب و ضروری‌ست. از همین روی، هاله جعفری نجد در کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی، پس از معرفی برخی از مهم‌ترین رویکردها و روش‌های درمانی، هریک از آن‌ها را به‌طور مفصل توضیح می‌دهد.

درباره‌ی کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی

روان‌درمانی، در طول چند دهه‌ی اخیر با پدید آمدن رویکردهای درمانی مختلف و معرفی مکاتب و نظریه‌های مدرن، شاهد تحولاتی چشمگیر بوده است. علی‌رغم آن‌که هدف اصلی تمام این رویکردهای درمانی مشترک است (ارتقا و بهبود وضعیت سلامت روانی انسان)، در روش درمان با یکدیگر تفاوت‌های جدی بسیاری دارند. هر روان‌درمانگری که بخواهد جلسات مشاوره‌اش به بهترین نتیجه‌ی ممکن ختم شوند، در وهله‌ی نخست باید با رویکردهای درمانی روانشناسی مدرن آشنایی باشد تا بتواند بر اساس شرایط متفاوت درمانجوهای مختلف، روش درمان مناسب را انتخاب کند. کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی، اثر هاله جعفری‌نجد، یکی از معتبرترین منابع موجود در زبان فارسی‌ست که روان‌درمانان و دانشجویان روانشناسی می‌توانند از مطالب آن برای آشنا شدن با نظریه‌ها و رویکردهای روان‌درمانی مدرن بیشترین بهره را ببرند.

برخی از دانشجویان رشته‌ی روانشناسی و حتی روان‌درمان‌های جوان و تازه‌کار، به اشتباه گمان می‌کنند که برای تبدیل به یک درمان‌گر حرفه‌ای و موفق، حتماً باید از همان ابتدای کار یک روش درمانی مشخص را انتخاب کنند و برای خود یک استایل خاص و منحصربه‌فرد خلق نمایند. اما دقیقاً برخلاف این تصور، موفق‌ترین روان‌درمان‌‌گرهای جهان برای انتخاب روشِ درمانی، همواره از خود انعطاف‌پذیری بسیار بالایی نشان داده‌اند. هاله جعفری‌نجد در کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی به خوانندگان خود توصیه‌ی جدی می‌کند که با کنار گذاشتن تعصبات و دلبستگی‌های بی‌مورد نسبت به یک یا دو رویکرد درمانی خاص، هرگز خود را در انتخاب روش درمان محدود نکنند و رویکرد درمانی‌شان را بر اساس متغیرهایی از قبیل ویژگی‌های ذهنی و شخصیتی، تحصیلات، سن و نوع بیماری مراجعه‌کننده انتخاب کنند.

هاله جعفری‌نجد در فصل نخست کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی، روش طرحواره‌درمانی، که توسط جفری یانگ، روانشناس مطرح اهل آمریکا، پایه‌گذاری شده است را به‌طور دقیق توضیح می‌دهد. ذهن‌آگاهی یا توجه‌آگاهی، دومین رویکرد درمانی بررسی‌شده است که در فصل دوم این اثر ارزشمند درمورد آن بحث خواهد شد. فصل سوم کتاب به بررسی مفصل منابع و مشکلات در درمان‌شناختی رفتاری اختصاص یافته است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، دیگر رویکرد حائز اهمیت روانشناسی مدرن است که نویسنده تاریخچه و مبانی مختلف آن را در فصل چهارم بیان کرده است. هاله جعفری‌نجد در فصل پنجم کتاب، مخاطب را با درمان متمرکز بر شفقت (CFT) آشنا می‌سازد. فصل ششم و پایانی کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی، به معرفی کامل شیوه‌‌ی واقعیت درمانی که توسط ویلیام گلسر در سال 1960 میلادی مطرح شده است، می‌پردازد.

کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی، کتابی کاربردی و ارزشمند است که نخستین بار توسط انتشارات پادینا منتشر شده و در اختیار مخاطبین قرار گرفته است.

کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان رشته‌ی روانشناسی و رشته‌های مختلف مرتبط با آن، در کنار روان‌درمان‌‌گرها، مخاطبین اصلی کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی می‌خوانیم

به واسطه شناخت ماهیت و ریشه‌های هیجان‌ها و اینکه برای چه چیزی طراحی شده‌اند چند نکته اساسی مطرح می‌شود؛ یا به بیان دیگر این سوال مطرح می‌شود که کارکرد هیجان‌ها چیست؟ اول اینکه بسیاری از هیجان‌های منفی نظیر اضطراب، خشم، بیزاری و غمگینی بخشی طبیعی از مجموعه هیجانی ما هستند. این هیجان‌های منفی مثل اسهال و استفراغ ناخوشایند هستند اما کارکرد محافظتی بنیادینی دارند و حتی وقتی اثرات مضری دارند نمی‌توان لزوما از پشت عینک آسیب شناسی به آن‌ها نگریست. هیجان‌های محافظت کننده ما آنقدری مهم‌اند که نقش بزرگی در مغز بازی می‌کنند و می‌توانند به سادگی بر هیجان‌های مثبت غلبه کنند.

می توان این نکته را اینطور برای درمانجویان توضیح داد که مغزهای ما نه برای شادمانی بلکه برای بقا و تولید مثل تکامل پیدا کرده اند، پس بعضی وقت‌ها بهتر است که یاد بگیریم چطور هیجان‌های دشوار و خلق محزون خود را بپذیریم، با آن‌ها مدارا کرده و با آن‌ها کار کنیم. این هیجان‌ها و حال و هوایی که پدید می‌آورند مدرکی دال بر اینکه ما اشکالی داریم نیست بلکه واکنشی طبیعی به اتفاقات زندگی است.

دوم اینکه تفکر درباره هیجان‌ها ما را به اینجا می‌رساند که سیستم هیجان‌های ما احتمالاً خیلی خوب کار می‌کند اما درون دادهای آن مشکل ساز می‌شوند. مثلاً فردی که در رابطه‌ای بدون عشق گرفتار شده می‌شود و حال بد او با توجه، باورها و نشخوارهای فکری‌اش بدتر هم می‌شود، اما افسردگی او تا حدی پیامد طبیعی موقعیتی است که در آن قرار دارد. اگر مورد آزار واقع شوید خیلی سخت خواهد بود که برون داد استرس - کورتیزول خود را کنترل کنید. زندگی برخی افراد پر از استرس است یا اینکه مصیبت‌ها و فقدان‌هایی را تجربه کرده‌اند که باعث غمگینی یا سوگواری آن‌ها شده است. البته افراد می‌توانند با شیوه‌های که درباره قضایا فکر می‌کنند، یا انجام انواع اجتناب‌ها، احساسات مبتنی بر تهدید را تشدید کنند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
فصل اول
طرحواره چیست؟
تحول رویکرد درمانی متمرکز بر طرحواره‌ها
طرحواره درمانی
شناسایی و ارزیابی طرحواره‌های ناکارآمد اولیه
تغییر و اصلاح طرحواره‌های ناکارآمد اولیه
تکنیک‌های هیجانی
فصل دوم
مبانی نظری کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
تاریخچۀ ذهن آگاهی
انتقال ذهن آگاهی به روانشناسی
رابطه ذهن آگاهی با مراقبه
رابطه ذهن آگاهی با مکاتب روانشناسی
مداخلات مبتنی بر آموزش ذهن آگاهی
فصل سوم
منابع و مشکلات در درمان شناختی رفتاری
فصل چهارم
درمان پذیرش و تعهد
تاریخچه درمان پذیرش و تعهد
فرایندهای بنیادین درمان پذیرش و تعهد
تماس با لحظه لحظه‌های زندگی
تماس ناپایدار با لحظه لحظه‌های زندگی
ارزشمند زیستن
ارتباطات درمانی در روند درمانی پذیرش و تعهد
روند درمان پذیرش و تعهد
فصل پنجم
درمان متمرکز بر شفقت
مبانی نظری درمان متمرکز بر شفقت
فرآیند درمان متمرکز بر شفقت
پیچیدگی هیجانی
سیستم سائق – برانگیختگی، جستجوی منبع و مشوق
خنثی کردن انگیزه‌ها و اهداف
سیستم تسکین‌دهی، رضایت و امنیت
تحلیل کارکردی تکاملی
مفهوم شفقت به خود
اهمیت شفقت به خود
رویکرد شفقت به خود در روان درمانی
ویژگی‌های شفقت
مهارت‌های شفقت ورزی
الف: توجه مشفقانه و مهربان
ب: استدلال و تفکر مشفقانه یا مهربانانه
خودشفقت ورزی و عزت‌نفس
خودشفقت ورزی و تصویر بدن
خودشفقت ورزی و افسردگی
مؤلفه‌های شفقت به خود
فصل ششم
نظریه‌ها و مفاهیم مربوط به واقعیت درمانی
تعریف واقعیت درمانی
تاریخچه واقعیت درمانی
واژه‌های اساسی واقعیت‌درمانی
نظام سه‌بخشی گلاسر
شخصیت در نظریه واقعیت درمانی
تئوری انتخاب، واقعیت درمانی و مدیریت راهبرانه
تفاوت‌های واقعیت درمانی با روان درمانی
مراحل واقعیت درمانی
عوارض تنبیه
رابطۀ بین درمانگر و درمانجو
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات پادینا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات120
زبانفارسی
شابک978-622-294-127-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی

مژگان وطنخواه
۱۴۰۳/۱/۱۳
کتاب سطح پایینی هست و ارزش خریداری نداره، ‌ای کاش قبل از انتشار کتاب نظارتی بر محتوای کتاب‌ها میشد.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی

برای دریافت کتاب تکنیک‌ها و درمان‌های کاربردی در روانشناسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.