معرفی و دانلود کتاب تیزذهن بمانید

عکس جلد کتاب تیزذهن بمانید
قیمت:
۷۹,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تیزذهن بمانید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تیزذهن بمانید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تیزذهن بمانید

سانجی گوپتا در کتاب تیزذهن بمانید، کمک می‌کند که ذهنی پویاتر، هوشمندتر و سالم‌تر داشته باشیم. این پزشک متخصص مغز، ما را با کارکرد و ساختار مغز آشنا کرده و پس از شرحی از علل و عوامل زوال و پیری مغز، برنامه‌ی دوازده‌هفته‌ای مؤثری را پیشنهاد می‌دهد که در آن آلزایمر و فراموشی به تأخیر می‌افتد و ممکن است برای همیشه از ما دور بماند. این اثر، عنوان منتخبِ ویراستاران آمازون را به خود اختصاص داده است.

درباره‌ی کتاب تیزذهن بمانید

مغز اصلی‌ترین ارگان بدن و مهم‌ترین بخش دستگاه عصبی مرکزی است. این مغز است که پیام‌های مختلف را به اندام‌ها می‌فرستد، از انواع آسیب جلوگیری می‌کند یا حرکتی را گسترش می‌دهد. تا زمانی که مغز سالم است و وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام می‌دهد، ما فردی جوان به شمار می‌رویم. پیری همواره با زوال عقل، فراموشی و اختلال در کارکرد مغز همراه است. برای جلوگیری از این اتفاقات، نیاز داریم تا اقدامات مؤثری را به کار ببندیم و تمریناتی را هرروزه انجام دهیم. چه کسی بهتر از سانجی گوپتا (Sanjay Gupta)، متخصص و جراح مغز، می‌تواند ما را با کارکرد این عضو مهم آشنا کند و راه‌های جلوگیری از پیری مغز را نشانمان دهد. او در کتاب تیزذهن بمانید (Keep Sharp: Build a Better Brain at Any Age) ابتدا شرح مفصلی از ساختار مغز و نحوه‌ی کارکرد آن ارائه می‌دهد، سپس عوامل زمینه‌سازِ زوال عقل را برمی‌شمرد و در آخر طرح برنامه‌ای پنج هفته‌ای را برای تقویت مغز و هوشمند نگه‌داشتن آن پی‌ریزی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب تیزذهن بمانید

سانجی گوپتا پنج مورد از مهم‌ترین کارهایی را که می‌توانیم برای سالم نگه‌داشتن مغزمان انجام دهیم، برمی‌شمرد: تحرک، کنکاش و جست‌وجوگری، استراحت، تغذیه‌ی مناسب و برقراری ارتباط. او همچنین نسبتِ تأثیرگذاری این عوامل را بر سلامت ذهن بررسی می‌کند. برای مثال ما درمی‌یابیم که ورزش و تغذیه نقش پررنگ‌تری در بهبود کارکرد مغز ما دارند یا روابط اجتماعی در آن موثرترند. همینطور متوجه خواهیم شد نقش داروها و مکمل‌ها در این روند چیست و آیا حل کردن جدول، تمرین مغزی مؤثری است یا خیر؟ سانجی گوپتا در کتاب تیزذهن بمانید به تمام موهوماتی که در باب زوال عقل و تقویت مغز وجود دارد، پایان می‌دهد و دیدگاهی دقیق و علمی را جایگزین شایعات می‌کند.

برای مثال، تا مدت‌ها این عقیده‌ی رایج وجود داشت که سلول‌های مغز، مانند نورون‌ها، قادر به بازسازی خود نیستند. طبق این عقیده، ما با یک مجموعه‌ی ثابت و معین از سلول‌های مغز متولد می‌شویم و در طول زندگی، به‌آرامی آن‌ها را نابود می‌کنیم. اما سانجی گوپتا هرگز باور نمی‌کرد که سلول‌های مغزی ما روزی از رشد و بازسازی بازمی‌مانند. اگر به آموزش‌های جدیدمان در طول زندگی، تجربیات عمیقی که هرروزه کسب می‌کنیم و افکار جدیدی که در ذهنمان می‌کاریم، فکر کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مغز فقط رو به زوال نمی‌رود، بلکه می‌تواند ظرفیت خود را گسترش دهد و سلول‌های جدیدی بسازد. در سال 2000 شواهد فراوانی پیدا شد که نشان می‌داد انسان می‌تواند سلول‌های مغزی جدید را تولید کند و حتی اندازه‌ی مغزش را افزایش دهد! در واقع این موضوع یادآور می‌شود که ما در هر روز از زندگی‌مان می‌توانیم به پرورش مغزی سالم‌تر و کاراتر از قبل کمک کنیم، فقط باید راه انجام آن را یاد بگیریم.

معرفی و دانلود کتاب تیزذهن بمانید

سانجی گوپتا در پایان کتاب تیزذهن بمانید وعده می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک، علم پزشکی می‌تواند درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر را پیدا کند و انسان شاهد افزایش طول عمر گونه‌ی خود خواهد بود. کل واژگان و روایت ما درباره‌ی بیماری‌های مغزی مخرب با وجود راه‌حل‌های پیشگیرانه‌ و درمان‌های جدید و نویدبخش تغییر خواهند کرد. به‌زودی خواهیم توانست به داخل مغزمان نگاهی بیندازیم و ببینیم چه بخشی از آن در حال ابتلا به مشکل است، درحالی‌که برای کمک به رفع آن مشکل، مولکول‌های کوچک و گیاهان طبیعی را در اختیار داریم!

انتشارات نسل نواندیش اقدام به چاپ و نشر کتاب تیزذهن بمانید با ترجمه‌ی مریم نفیسی‌راد کرده است.

افتخارات کتاب تیزذهن بمانید

  • کتاب پرفروش نیویورک تایمز؛
  • کتاب منتخب ویراستاران آمازون برای بهترین اثر غیرداستانی.

نکوداشت‌های کتاب تیزذهن بمانید

  • این کتابی است که همه‌ی ما، از پیر و جوان، به آن نیاز داریم. (والتر آیزاکسون)
  • ای کاش این کتاب را زمانی در اختیار داشتم که از پدرِ مبتلا به آلزایمرم نگهداری می‌کردم. (ماریا شرایور)
  • کتاب تیزذهن بمانید طرز فکر شما را درباره‌ی مغز، نحوه‌ی کارکرد آن و چگونگی رسیدن به حداکثر پتانسیل ذهن تغییر می‌دهد. (دکتر دیوید بی. آگوس)
  • سانجی گوپتا نه‌تنها پیشنهادهایی برای جلوگیری از زوال عقل به شما پیشنهاد می‌کند، بلکه چگونگی بالا بردن ظرفیت مغز را به شما آموزش می‌دهد. (Daily Express)

کتاب تیزذهن بمانید برای چه کسانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید عمری طولانی، ذهنی پویا و حافظه‌ای قوی داشته باشید، عمل به نکاتِ مطرح‌شده در کتاب تیزذهن بمانید برای شما بسیار مؤثر خواهند بود.

در بخشی از کتاب تیزذهن بمانید می‌خوانیم

برخلاف گزارش‌های رسانه‌ها، ما هیچ مدرک قابل‌استنادی نداریم که نشان دهد غذاهای ارگانیک بیشتر از غذاهای معمولی مواد مغذی دارند. اکثر افرادی که نگران ارگانیک در مقابل معمولی هستند، به این فکر می‌کنند که چگونه آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و مقادیر کمی از هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند اثرات نامطلوب بر سلامتی داشته باشند، حتی اگر به‌اندازه‌ی کافی ثابت نشده باشد. وقتی مردم از من می‌پرسند که آیا فقط ارگانیک بخوریم، من می‌گویم که با توجه به دانش فعلی لازم نیست، اما اگر درمورد وجود مواد شیمیایی در کشاورزی سنتی نگران هستید، سعی کنید محصولات موجود در فهرست دوازده خبیث را که هر سال به‌وسیله‌ی کارگروه محیط‌زیست ای.دبلیو.جی منتشر می‌شود نخرید. این فهرست براساس یافته‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده درمورد غذاهایی است که احتمالاً حاوی پسماندهای آفت‌کش هستند: توت‌فرنگی، اسفناج، شلیل، سیب، انگور، هلو، گیلاس، گلابی، گوجه‌فرنگی، کرفس، سیب‌زمینی و فلفل‌دلمه‌ای. میوه‌ها و سبزیجاتی که پوست ضخیم‌تری دارند، پسماند آفت‌کش کمتری دارند، زیرا پوست ضخیم از لایه‌ی داخلی محافظت می‌کند؛ مانند موز یا آووکادو، وقتی پوستش را می‌گیرید، بیشتر پسماند آن را از بین می‌برید.

ای.دبلیو.جی فهرست دیگری از غذاها، به نام پانزده تمیز نیز منتشر می‌کند: آووکادو، ذرت شیرین، آناناس، کلم، پیاز، نخود شیرین، پاپایا، مارچوبه، انبه، بادمجان، خربزه، کیوی، طالبی، گل‌کلم و بروکلی. اگر گاهی می‌خواهید یک استیک خوب بخورید، گوشت گاو تغذیه‌شده با علف، جایگزین بهتری برای گاوهای پرورشی معمولی است. گوشت گاوی که با علف تغذیه شده، بهتر از گوشت گاوی است که به روش معمولی پرورش یافته است. این گوشت‌ها درکل حاوی چربی کمتر، اسیدهای چرب امگا3 بیشتر (که برای قلب و مغز مفید هستند)، اسید لینولئیک مزدوج بیشتر (نوع دیگری از چربی سالم) و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی بیشتری مانند ویتامین ای. هستند.

فهرست مطالب کتاب

تقدیم‌نامه
مقدمه: نیاز نیست بسیار باهوش باشید
خودسنجی: آیا شما در معرض خطر زوال مغز قرار دارید؟
بخش 1: مغز
فصل 1: آنچه از شما، شما می‌سازد
فصل 2: زوال شناختی بازتعریف
فصل 3: 12 باور مخرب و 5 اصلی که شما را می‌سازند
بخش 2: اعتماد مغز
فصل 4: معجزه‌ی حرکت
فصل 5: قدرتِ هدف، یادگیری و کشف
فصل 6: نیاز به خواب و آرامش
فصل 7: غذا برای فکر
فصل 8: ارتباط به‌منظور محافظت
فصل 9: همه‌چیز را در کنار هم قرار دهید
بخش 3: تشخیص بیماری
فصل 10: شناسایی و مداوای مغزی بیمار
فصل 11: عبور از راه پیش‌رو از نظر مالی و عاطفی، با یادداشتی ویژه برای پرستاران و مراقبان
نتیجه‌گیری: ‌آینده‌ی روشن
قدردانی
درباره‌ی نویسنده
درباره‌ی مترجم
برخی از منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تیزذهن بمانید
نویسنده
مترجممریم نفیسی راد
ناشر چاپیانتشارات نسل نواندیش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات352
زبانفارسی
شابک978-622-220-920-9
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تیزذهن بمانید

توراندخت اعتمادی
۱۴۰۳/۱/۲۵
به نظر حقیر که بانویی ۶۳ ساله هستم کتاب مفیدی است اگر نویسنده به مساله خوداگاهی و بالا بردن ظرفیت روح و روان برای تیز ذهنی و سلامت مغز تاکید بیشتری می نمود بهتر بود.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب تیزذهن بمانید

برای دریافت کتاب تیزذهن بمانید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.