معرفی و دانلود کتاب صوتی ذهن زیرک: پرورش مغز و مبارزه با زوال عقل

عکس جلد کتاب صوتی ذهن زیرک: پرورش مغز و مبارزه با زوال عقل
قیمت:
۹۷,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ذهن زیرک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ذهن زیرک و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی ذهن زیرک: پرورش مغز و مبارزه با زوال عقل

کتاب صوتی ذهن زیرک اثری از سانجی گوپتا، جراح مغز و اعصاب، استاد دانشگاه، مجری، بازیگر و نویسنده‌ هندی‌تبار آمریکایی است. گوپتا در این کتاب پرفروش نیویورک تایمز، به تشریح ساز و کار پیچیده و شگفت‌انگیز مغز پرداخته و برنامه‌ای کاربردی به شما ارائه می‌دهد تا مغز خود را از آسیب‌ها محافظت کنید و همیشه زیرک بمانید.

درباره‌ی کتاب صوتی ذهن زیرک

سانجی گوپتا (Sanjay Gupta) در کتاب صوتی ذهن زیرک: پرورش مغز و مبارزه با زوال عقل (Keep Sharp: Build a Better Brain at Any Age) راهنمایی عملی و کاربردی برای محافظت از مغز در برابر آسیب‌ها و زوال عقل ارائه کرده است تا به کمک آن بتوانید مغز خود را جوان، سالم و هوشمند نگه دارید.

سانجی گوپتا روزنامه‌نگار و ستون‌نویس مجله‌ی تایم، نویسنده، بازیگر و خبرنگار ارشد بهداشتی شبکه‌ی تلویزیونی سی‌ان‌ان است و به ارائه‌ی برنامه‌های متعددی در حوزه‌ی سلامتی و تندرسی شهره است. او همچنین استاد دانشگاه، پزشک و جراح مغز و اعصاب نیز هست و آشنایی او از ساختار بدن انسان به‌ویژه مغز و سیستم‌های عصبی، او را از هر جهت، مناسب‌ترین و بهترین فرد برای نگارش چنین کتابی ساخته است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی ذهن زیرک

مغز یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین ارگان‌های بدن است و بروز حتی یک اختلال کوچک در آن، زندگی فرد را مختل می‌سازد. مغز مرکزی‌ترین بخش دستگاه عصبی بدن است و تمام بدن را در کنترل خود دارد. پیام‌های عصبی از هر کدام از اعضای بدن به مغز منتقل می‌شوند و واکنش‌های بدن به هر نوع محرکی، ابتدا در مغز ساخته شده و سپس به اعضای بدن انتقال می‌یابد. اما مغز همیشه تا این اندازه هوشمندانه عمل نمی‌کند. با افزایش سن، کارکردهای مغز نیز اندک‌اندک با اختلال روبه‌رو می‌شوند و سیستم فرماندهیِ بدن، کُندتر و با کارایی کمتری کار می‌کند. آیا راهکاری وجود دارد تا بتوانیم همیشه ذهن خود را زیرک و تیزبین نگه داریم؟

همه‌ی ما در طول زندگیِ خود در جست‌وجوی راه‌هایی هستیم تا بتوانیم ذهن خود را زیرک‌تر، دقیق‌تر، سالم‌تر و کارآمدتر نگه داریم. این دقیقاً همان کاری است که سانجی گوپتا در کتاب صوتی ذهن زیرک انجام داده است. او در این کتاب تلاش کرده تا بهترین شیوه‌های محافظت از مغز را به شما ارائه کند و به تمامی پرسش‌های شما در این باره پاسخ دهد. او پس از بررسی نگرش‌های رایج درباره‌ی مغز و بیماری‌های مغزی، پیری و زوال عقل، به این موضوعات می‌پردازد که آیا رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با سلامت مغز دارد؟ آیا داروها، مکمل‌ها و ویتامین‌ها تأثیرگذارند؟ از میان ورزش و رژیم غذایی، کدام‌یک تأثیر بیشتری بر سلامت ذهن و کارکرد آن دارند؟ آیا این حل کردنِ جدول یا بازی‌های رایانه‌ای است که ذهن ما را فعال‌تر نگه می‌دارد یا تعاملات اجتماعی؟ اَبَرمغز چیست و چه کسانی از آن برخوردارند؟ چرا در برخی از افراد، با وجود کهولت سن، هیچ نشانه‌ای از کاهش توانایی ذهنی مشاهده نمی‌شود؟ رمز موفقیت آن‌ها چیست؟ بیماری آلزایمر چیست؟ آیا این بیماری ژنتیکی است یا عوامل دیگری در بروز آن دخیل هستند؟ نشانه‌های زودرس آن کدام است و چگونه می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر.

سانجی گوپتا کتاب صوتی ذهن زیرک را با حقایقی بنیادین درباره‌ی ماهیت و ساختار مغز آغاز می‌کند: اینکه مغز چگونه کار می‌کند، چگونه پیر می‌شود، نشانه‌های زوال کدام هستند و چه باورها و دیدگاه‌های نادرستی درباره‌ی زوال عقل وجود دارد. گوپتا پس از آن به ارائه‌ی پنج استراتژی برای محافظت از عملکرد مغز می‌پردازد: تحرک، کنکاش و جست‌وجوگری، استراحت، تغذیه‌ی مناسب و برقراری ارتباط. سانجی گوپتا علاوه بر آن، یک برنامه‌ی دوازده هفته‌ای برای پرداختن به آن استراتژی‌ها توصیه می‌کند و در پایان نیز بخشی را به بررسی چالش‌هایی که در تشخیص و درمان بیماری‌های مغزی وجود دارد، اختصاص داده است.

کتاب ذهن زیرک را بنفشه شریفی‌خو به فارسی ترجمه کرده و انتشارات بذر خرد آن را به چاپ رسانده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب را به همت نشر جیحون و با خوانش محمد ولیان می‌شنوید.

جوایز و افتخارات کتاب ذهن زیرک

  • کتاب پرفروش نیویورک تایمز؛
  • کتاب متخب ویراستاران آمازون برای بهترین اثر غیرداستانی.

نکوداشت‌های کتاب ذهن زیرک

  • ذهن زیرک کتابی است که برای همه‌ی ما لازم است، چه پیر باشیم و چه جوان! (والتر ایزاکسن، نویسنده و پژوهشگر)
  • کتاب ذهن زیرک به هر کسی که می‌خواهد ساز و کار مغز را بهتر بشناسد و بداند چگونه می‌تواند از آن بهتر مراقبت کند، کمک خواهد کرد. (بیل گیتس، کارآفرین، سرمایه‌دار و نیکوکار آمریکایی)
  • کتاب ذهن زیرک دیدگاه شما را در مورد کارکرد مغزتان، چگونگیِ مراقبت از آن و شیوه‌های پشتیبانی از تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایش را تغییر خواهد داد. (پروفسور دیوید بی. آگوس نویسنده‌ی کتاب دستورالعمل‌های ساده برای یک زندگی طولانی)

کتاب صوتی ذهن زیرک برای چه کسانی مناسب است؟

اگر علاقه‌مند هستید با ساختار مغزتان و چگونگیِ کارکردِ آن آشنا شوید و همین‌طور اگر قصد دارید با پرورش قابلیت‌های ذهنِ خود، آن را از آسیب‌ها و زوال در پیری محافظت کنید، شنیدنِ کتاب صوتی ذهن زیرک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی ذهن زیرک: پرورش مغز و مبارزه با زوال عقل می‌شنویم

سال 1992 بود که برای اولین‌بار مغز یک انسان زنده را دیدم: تجربه‌ی تأثیرگذاری که زندگی‌ام را تغییر داد. باور اینکه بخش بزرگی از کسی که هستیم یا در آینده خواهیم شد و شیوه‌ای که برای درک و تفسیر کردن جهان داریم در این توده‌ی درهم‌پیچیده و ظریف بافت‌ها ریشه دارد، همیشه برایم دشوار بوده و هست. زمانی که روند جراحی مغز را برای دیگران تشریح می‌کنم افراد غالباً سعی می‌کنند تصور کنند مغز انسان چه شکی است و معمولاً تصور اولیه‌ای که دارند کمی از واقعیت، فاصله دارد. اول از همه اینکه، لایه‌ی خارجی مغز اگرچه گاهی با نام ماده‌ی خاکستری شناخته می‌شود، به‌هیچ‌وجه بی‌حرکت، مات و کسل‌کننده نیست. رنگش بیشتر به صورتی می‌زند با تکه‌هایی از سفید مایل به زرد و رگ‌های خونی بزرگ که روی سطح و داخلش جریان دارند. مغز دارای شیارهای عمیق (سولکوس) و شکنج‌ها یا برآمدگی‌های تپه‌مانند (ژیروس) است. این شیارهای عمیق، مغز را به شکلی شگفت‌آور و ثابت به لوب‌های مختلف تقسیم می‌کنند. در طول عمل جراحی، مغز با حرکات منظم ضربان‌مانند از مرزهای جمجمه خارج می‌شود و کاملاً زنده به نظر می‌رسد. از نظر جنس و استحکام، بیش از آنکه کشسان و لاستیک‌مانند باشد، مثل ژلاتین نرم و پرپیچ‌وتاب است. این نکته که مغز علی‌رغم کارکرد و انطباق‌پذیری خارق‌العاده‌اش تا این حد شکننده است، همیشه شگفت‌زده‌ام می‌کند. شما هم اگر یک مغز زنده را ببینید، مطمئنم اولین کاری که می‌خواهید بکنید، مراقبت و محافظت از آن است.

مغز همیشه برای من کمی رمزآلود بوده؛ با اینکه وزنش اندکی بیش از یک کیلوگرم است، تمام مداربندی لازم برای هر کاری که بخواهیم انجام دهیم را در خود دارد. فکرش را بکنید: وزن مغز از بیشترِ کامپیوترهای قابل‌حمل، کم‌تر است و با‌این‌حال، هیچ کامپیوتری نمی‌تواند و نخواهد توانست با آن رقابت کند. ممکن است برای صحبت کردن درباره‌ی مغز از اصطلاحاتی مانندِ پردازش، ظرفیت حافظه، مداربندی، کدگذاری و رمزگردانی استفاده کنیم. اما مغز ظرفیت حافظه‌ی ثابتی ندارد که منتظر پر شدن باشد و شیوه‌ی محاسباتش هم با کامپیوتر تفاوت دارد. حتی اینکه هر کدام از ما دنیا را چگونه می‌بینیم و درک می‌کنیم نیز در واقع، گونه‌ای تفسیر فعالانه و نتیجه‌ی چیزهایی که به آن‌ها توجه می‌کنیم و پیش‌بینی‌ها و انتظاراتی است که داریم، نه دریافت منفعلانه‌ی داده‌های ورودی. اینکه گفته می‌شود چشمان ما دنیا را وارونه می‌بیند، حقیقت دارد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
5 دقیقه
سخن ناشر
23 دقیقه
مقدمه - نیازی به مخ بودن نیست - قسمت اول
24 دقیقه
مقدمه - نیازی به مخ بودن نیست - قسمت دوم
25 دقیقه
مقدمه - نیازی به مخ بودن نیست - قسمت سوم
16 دقیقه
ارزیابی شخصی
29 دقیقه
بخش اول - قسمت اول: مغز
23 دقیقه
حقایقی درباره‌ی مغز
18 دقیقه
تشکیل حافظه
22 دقیقه
کاهش قوای شناختی
19 دقیقه
تائو و کلاف‌ها
21 دقیقه
مواد سمی
28 دقیقه
انواع نقایص و مشکلات شناختی
27 دقیقه
دوازده افسانه‌ی مخرب - قسمت اول
25 دقیقه
دوازده افسانه‌ی مخرب - قسمت دوم
18 دقیقه
ائتلاف برای مغز
19 دقیقه
مغزهای بزرگ‌تر و هوشمندتر
28 دقیقه
با آمادگی جسمانی مغزتان را اآماده کنید
20 دقیقه
نیروی هدف یادگیری و کشف
23 دقیقه
منظور از فعالیت‌های تحریک‌کننده
10 دقیقه
حس قوی هدفمندی در زندگی
17 دقیقه
نیاز به خواب و استراحت
23 دقیقه
مغزی که به اندازه‌ی کافی استراحت می‌‌کند
13 دقیقه
ده راز خواب عمیق
29 دقیقه
استراحت و تجدید قوا
7 دقیقه
تحولات در زندگی
22 دقیقه
غذای ذهن
25 دقیقه
هر چیزی که برای قلب‌تان خوب باشد
19 دقیقه
راهنمای من برای تغذیه‌ی خوب
21 دقیقه
از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب
23 دقیقه
از قبل برنامه‌ریزی کنید
14 دقیقه
ارتباط برای محافظت
18 دقیقه
موآی خودتان را راه بیندازید
12 دقیقه
جمع‌بندی
30 دقیقه
هفته‌های اول و دوم شیرجه در اعماق پنج اصل
19 دقیقه
بخش سوم - تشخیص طبی
22 دقیقه
آوردن امید
23 دقیقه
سه مرحله‌ی بیماری آلزایمر
24 دقیقه
افسردگی
24 دقیقه
روایت بیماران
22 دقیقه
اتخاذ تصمیمات عاطفی و مالی
23 دقیقه
خودتان را آماده کنید
28 دقیقه
به حرف زدن ادامه بدهید
7 دقیقه
نتیجه‌گیری

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی ذهن زیرک: پرورش مغز و مبارزه با زوال عقل
نویسنده
مترجمبنفشه شریفی خو
راویمحمد ولیان
ناشر چاپیانتشارات بذر خرد
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۴ ساعت و ۴۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی سلامت، بهداشت و تغذیه، کتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ذهن زیرک

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی ذهن زیرک

برای دریافت کتاب صوتی ذهن زیرک و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.