معرفی و دانلود کتاب مغز با شخصیت: سیم‌کشی مغز، چگونه شخصیت ما را شکل می‌دهد؟

عکس جلد کتاب مغز با شخصیت: سیم‌کشی مغز، چگونه شخصیت ما را شکل می‌دهد؟
قیمت:
49000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مغز با شخصیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مغز با شخصیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مغز با شخصیت: سیم‌کشی مغز، چگونه شخصیت ما را شکل می‌دهد؟

کوین جی میشل در کتاب مغز با شخصیت نظریه‌ی مهمی را درباره‌ی ریشه‌ی رفتارهای انسانی مطرح می‌کند: شخصیت، عادات و رفتارهای ما بیشتر از اینکه اکتسابی باشند، ذاتی هستند و از ژنتیک نشأت می‌گیرند، یا آن‌چنان که خود می‌گوید: «از سیم‌کشی مغزمان». نویسنده در کتاب خود سعی در توضیح این مسأله دارد که تقریباً بخش عظیمی از هویت ما پیش از تولد شکل گرفته است. اثر نامبرده در فهرست کتاب‌های منتخب فوربس قرار دارد.

درباره‌ی کتاب مغز با شخصیت

یکی از سؤالات همیشگی در مورد تفاوت‌های انسانی است، اینکه چه چیز ما را از هم متمایز می‌کند. البته زمانی این موضوع مهم‌تر می‌شود که با خشونت، بزهکاری، جرم و جنایت مواجه شویم. احتمالاً آن زمان بیشتر به این موضوع فکر می‌کنیم و به دنبال دلیلش می‌گردیم. اینکه چه چیز انسان‌ها را به این مرحله می‌رساند؟ چرا فقط بعضی‌ها دچار این وضعیت می‌شوند در حالیکه بعضی دیگر دست به جرم نمی‌زنند؟ اساساً چرا در یک خانواده، شخصیت همگی با هم تفاوت دارد؟ این‌ها سؤالات امروز نیستند و سال‌هاست که ذهن‌ها را درگیر کرده. اما اگر چند دهه‌ی پیش، گفتمان غالب، گفتمان روانشناسی فروید بود که مسأله را تا حد زیادی اکتسابی می‌دید و نقش محیط، مخصوصاٌ محیط کودکی را پررنگ جلوه می‌داد، امروز درمورد درستی کامل این موضوع تردید جدی هست. حداقل از چند سال پیش که رشته‌های ژنتیک و عصب‌شناسی گسترش پیدا کرده‌اند، گفتمان‌های دیگری نیز حول این موضوع شکل گرفته‌اند: اینکه ساختار مغزی انسان و ژن‌های او را نباید نادیده گرفت. به عبارت دقیق‌تر، مغز انسان در شکل‌دهی به شخصیت او نقش مهمی دارد و این به نوعی عکس نظریه‌های روان‌شناختی پیشین است. به این صورت، موضوع هویت خیلی بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

کوین جی میشل (Kevin Mitchell) از متخصصان عصب‌شناسی و چهره‌های پیش‌رو در این رشته، یکی از زمینه‌های تخصصی پژوهش‌هایش در مورد ساختار عصبی مغز یا سیم‌کشی مغز است. میشل در کتاب اخیرش، مغز با شخصیت (Innate: How the Wiring of Our Brains Shapes Who We Are) همچنان که از عنوانش پیداست، بر ذات انسانی دست می‌گذارد. اینکه ژنتیک (یا ذات) بخش مهمی از روان، کاراکتر، هویت، رفتار، هوش، تمایل جنسی و... را در خود دارند. به معنای دیگر، ما پیش از اینکه به دنیا بیاییم، شکل گرفته‌ایم.

میشل در کتاب مغز با شخصیت بیان می‌کند که ما در مغزمان یک برنامه‌ی ژنتیکی داریم و همه‌ی اطلاعات ما در دی‌ان‌اِی‌ای که در این برنامه هست، رمزگذاری شده. در واقع هر آنچه که ما هستیم آن‌جا ذخیره شده است. او به این نکته اشاره می‌کند که در ساختار دی‌ان‌ای یک جهش تصادفی رخ می‌دهد که برای هر آدمی منحصربه فرد است. همین جهش است که تفاوت عمده‌ی فیزیکی و روانی ما را رقم می‌زند، و به خاطر همین است که حتی دوقلوها هم کاملاً مشابه نیستند و با یکدیگر متفاوتند. مشل معتقد است ترکیب واریاسیون ژنتیکی و این جهش‌هاست که هویت روانی را می‌سازد. کتاب در ادامه به اختلالاتی همچون شیزوفرنی و اوتیسم می‌پردازد. همینطور بحث تکنولوژی را پیش می‌کشد و از تأثیر آن بر روی رفتار انسان می‌گوید. این کتاب نگاه‌مان به خود را تغییر می‌دهد.

کتاب مغز با شخصیت را مریم خطیبی ترجمه و نشر شمعدونی منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب مغز با شخصیت

  • از کتاب‌های منتخب فوربس در سال 2018
  • یکی از منتخبین پابلیشرز ویکلی بست بوک در سال 2018

نکوداشت‌های کتاب مغز با شخصیت

  • یک کتاب علمی جالب. (آنتونی کینگ، آیریش تایمز)
  • اگر برای‌تان سوال است که مغزمان چطور ما را به اینی که هستیم تبدیل می‌کند، احتمالاً پاسخ‌تان را در کتاب مغز با شخصیت پیدا خواهید کرد. (کارل زیمر، پابلیشرز ویکلی)
  • بگذارید کتاب‌هایی مثل مغز با شخصیت را خیلی سریع به دست دانش‌آموزان برسانیم، تا بحث‌های اخلاقی، اجتماعی و سیاسی پیرامون ژنتیک با رشد اجتناب‌ناپذیر این دانش همگام شود. (ریچارد هِیر، مجله‌ی کوئیلِت)

کتاب مغز با شخصیت برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای پژوهشگران حوزه‌ی عصب‌شناسی، ژنتیک و روان‌شناسی منبع خوبی به شمار می‌آید. همینطور کسانی که به صورت عمومی روان‌شناسی را دنبال می‌کنند و علاقه‌مندند با توانایی مغز بیشتر آشنا شوند، می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند.

با کوین جی میشل بیشتر آشنا شویم

دکتر کوین جی میشل نویسنده، پژوهشگر و استاد ژنتیک و علوم عصب‌شناسی ترینیتی کالج دوبلین است. میشل از دانشگاه کالیفرنیا در رشته‌ی نوروبیولوژی فارغ‌التحصیل شده و طی سال‌ها پژوهش‌های زیادی برای درک برنامه‌های ژنتیکی، مخصوصاً کارکرد مغز و ارتباط آن با اختلالات حواس انسانی و بیماری‌های روانی و عصبی انجام داده است. او همینطور در مورد فهم علل بیماری‌های عصبی‌ای مثل حس‌آمیزی (سینستزیا) هم تحقیق می‌کند.

کوین میشل دو کتاب نوشته و در نگارش چندین کتاب دیگر هم حضور داشته که موضوع همه‌ی آن‌ها عصب‌شناسی و اختلالات مربوط به آن است. کتاب «ژنتیک اختلالات عصبی-رشدی» اثر دیگر اوست. همچنین در کتاب‌های «راهنمای حس‌آمیزی آکسفورد» و «شیزوفرنی- تکامل و سنتز» نیز نویسنده‌ی یکی از مقالات بوده است.

در بخشی از کتاب مغز با شخصیت می‌خوانیم

تکنیک‌های تصویربرداری عصبی نه‌ فقط نحوه سیم‌کشی مغز افراد، بلکه عملکرد آن ‌را نیز، دست‌کم در سطح کلان، نشان می‌دهد. تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی یا اف‌ام‌آر‌آی (fMRI) روشی دقیق برای بررسی مغز است که به ما اجازه می‌دهد ببینیم کدام قسمت‌های مغز فعال است. روش این نوع تصویربرداری به این ترتیب است که مناطق فعال مغز جریان خونِ اکسیژن‌دار را جذب می‌کند که اثر تشدید مغناطیسی متفاوتی با خون بدون اکسیژن دارد. اگرچه این سیگنال بسیار کندتر از فعالیت عصبی است؛ اما روشی مطمئن برای نشان‌ دادن فعالیت مغز در بازه‌ای چند ثانیه‌ای است. این تکنیک عمدتاً برای یافتن قسمت‌هایی از مغز که در عملکردهای مختلف نقش دارند، استفاده می‌شود. وقتی درباره نواحی روشن مغز هنگام دیدن مار زنگی یا گوش دادن به موسیقی یا فکر کردن به ضربه آغازین به توپ تنیس چیزی می‌شنوید، در واقع منظور همین سیگنال‌هاست.

در واقعیت، این روش برای استخراج سیگنال‌های نویز و نیز فعالیت‌های پس‌زمینه، به تحلیل‌های آماری غیرمعمول متکی است. اینجا نکته مهمی مطرح می‌شود؛ اگرچه بخش‌هایی از مغز را می‌توان با محرک‌های مختلف «فعال» کرد؛ اما منظور این نیست که آن‌ها معمولاً فقط آن جا قرار گرفته‌اند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند. مغز همیشه فعال است، حتی زمانی که در حال استراحت یا حتی در خواب هستیم؛ کمی شبیه به خودرویی است که کنار خیابان بی‌حرکت ایستاده اما موتورش روشن است.

این نوع فعالیت درجا را نیز می‌توان با اف‌ام‌آرآی تشخیص داد و یکی از مواردی که به آن توجه شده این است که قسمت‌های مختلف مغز با فرکانس‌های متفاوتی کار می‌کنند. سیگنال اف‌ام‌آر‌آی نوسان کندی را در هر منطقه نشان می‌دهد که هر ده تا بیست ثانیه کمی قوی‌تر یا کمی ضعیف‌تر می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

فصل 1: طبیعت انسان
فصل 2: تنوع در ریشه
فصل 3: تفاوت هایی که باعث ایجاد تفاوت می ‌شود
فصل 4: یک کیک را نمی‌ توان دو بار پخت
فصل 5: ماهیتِ پرورش
فصل 6: منِ انسان
فصل 7: شما هم آن چیزی را می ‌بینید که من می‌ بینم؟
فصل 8: انسان ‌نمایِ هوشمند
فصل 9: خانم‌ ها و آقایان، پسرها و دخترها
فصل 10: استثنا
فصل 11: نتایج

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مغز با شخصیت: سیم‌کشی مغز، چگونه شخصیت ما را شکل می‌دهد؟
نویسنده
مترجممریم خطیبی
ناشر چاپیانتشارات شمعدونی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات304
زبانفارسی
شابک978-622-7044-33-1
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک
49000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مغز با شخصیت

یونس قاسمی
۱۴۰۲/۳/۲۵
سلام درود به دوستان اهل کتاب
خب من در جایگاهی نیستم که کتاب رو نقد کنم فقط تصوری ک از اسم کتاب داشتم با مطالبی که خوندم متفاوت بود این کتاب در مورد شکل گیری مغز و شخصیت ما از محیط پیرامون خانواده، فرهنگ و نحوه زندگی اطرافیان ماست و تفاوتشون رو هم به همین صورت بیان میکنه و تفاوت‌هایی ک مغز پسر، و و
دختر کودک افراد سالخورده دارند مطرح میکنن به نظر من این کتاب برای معرفی، شناخت و آشنایی ساختار و تقریبا پیچیدگی مغز و شکل گیری شخصیت هستید مفید واقع بشه
ممنونم از عوامل کتابراه برای برنامه فوق العادشون
شاید برای ریشه یابی شخصیت بهتون کمک کنه اما کتابی نیست که جنبه ارتقا فردی نیست البته گفته‌های بنده صرفا فقط نظر بود و برداشت شخصی
شاید این کتاب برای خوانندگان بعدی مفید و موثر واقع بشه من بدون بررسی این کتاب رو انتخاب کردم
ابوالفضل قنبری
۱۴۰۲/۱۲/۳
این کتاب برای کسانی مناسب است که با رویکردی علمی مسایل روانشناسی را دنبال می‌کنند
همه ما دارای ویژگی‌هایی متفاوتی هستیم. خجالتی، اجتماعی، ترسو، بی‌پروا؟ خلاق، هنرمند، ماجراجو، سرسخت، حساس، شجاع، مهربان، خیال‌پرداز، خودخواه، مسئولیت‌ناپذیر یا وظیفه‌شناس هستید؟ هزاران سال است که درباره این موضوع که
بحث شده آیا تفاوت‌های بین افراد، ذاتی است یا همه ما مانند صفحه‌ای سفید متولد می‌شویم؟ در قرن گذشته روان‌شناسی فرویدی این ایده را رواج داد که ریشه گرایش‌های روانی ما را می‌توان در تجربه‌های دوران کودکی جستجو کرد. اما در سال‌های اخیر علم ژنتیک و علوم اعصاب شواهد محکمی ارائه داده‌اند که پایه و اساس چنین ویژگی‌هایی دست‌کم در زیست-شناسی ذاتی ماست. بی‌شک، تمام والدینی که بیش از یک فرزند دارند
وحید
۱۴۰۳/۱/۹
با سلام خدمت کتابراهی‌های عزیزکوین میشل نویسنده‌ی کتاب مغز با شخصیت فارغ التحصیل ژنتیک کالج ترینیتی دوبلینه و از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی دکترا گرفته. کوین میشل در حال حاضر به عنوان دانشیار مؤسسه ژنتیک اسمورفیت و مؤسسه علوم اعصاب در ترینیتی کالج دوبلین فعالیت می‌کنه که این کتاب پر محتوا و سنگین و رو برای روانشناس‌ها نوشته حالا نقد‌های قابل ذکر1. برای افراد عادی این کتاب کسل کننده هست چون از اصطلاحات علمی سنگین استفاده کرده2. اصلا اسم کتاب با متن همخوانی نداره 3. نوع نگرش‌های انسانهای مختلف رو توضیح داده همین دلیل میشه که شخص فقط قسمت خودش رو مطالعه کنه و بقیه کتاب براش گزافه گویی به نظر میاد
حامد جامه بزرگی
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
این کتاب درباره شخصیتی افراد در مورد آن پرداخته است و جالب ترین نگرشی بود که دوست داشتم، این که انسان ها و رفتارهایی است که موجب می شود که فکر کنیم چه مواردی باعث تفاوت ما انسان ها با هم میشود؟ البته این عوامل بیشتری از جنبه‌های ژنتیکی و خانوادگی در آن دخیل است، معمولاً این نگرش را که تمایز ما با و افراد در فیلم‌های جنایی که معمولاً بر گرفته از گذشته انسان است به شکل در می‌آورد، البته اگر از این محوریت بخواهم صحبت کنم بحث‌ها نگرش‌های فراوانی برای این کتاب میشود عرضه کرد به شخصه جالب مدیونم مطالعه این کتاب و مطالعش خالی از لطف نیست و مطالعه کنید
کاربر Mahdi
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
کتاب بسیار خوبیست به سوال همیشگی محققان در مورد تفاوت‌های انسان‌ها با همدیگه پاسخ داده است و اینکه چه چیزهایی باعث تمایز انسان‌ها از همدیگه می‌شن و چه چیزی باعث میشه که یک نفر مرتکب یک سری جرائم می‌شه ولی نفر دیگه مرتکب جرائم جنایات نمی‌شه و اینکه محیط بر انسان‌ها بالاخص بر کودکان چه تاثیری دارد را بررسی کرده است به طور خلاصه می‌توان گفت که آقای کوین جی میشل نظریه بسیار مهمی را درباره ریشه رفتارهای انسان مطرح می‌کند شخصیت عادات و رفتارهای ما که اینکه اکتسابی هستند یا ذاتی هستند که دقیقاً بررسی کرده است
محمد علی فراهی
۱۴۰۳/۱/۲
این کتاب به دو بخش اصلی تقسیم شده است. در بخش اول مروری بر ریشه تفاوت‌های ذاتی در بروز استعدادهای انسانی ارائه می‌شود. به این ترتیب که با بررسی شواهد حاصل از مطالعات دوقلوها و فرزندخواندگی، آثار ژنتیکی بر ویژگی‌های روانی انسان، آناتومی مغز و عملکرد مغز توضیح داده می‌شوند. این مطالعات اثر طبیعت و را پرورش جداگانه و به‌عنوان عوامل مؤثر بر تنوع جمعیتی نشان می‌دهد. هدف این پژوهش‌ها این است که نشان دهد چه چیزی افراد را آن گونه که هستند، کرده است.
حسین
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
سلام و عرض ادب خدمت دوستان کتابخوان راستش تیتر کتاب رو خوندم فکر میکردم کتاب درباره آداب رسوم یا همچین چیزی باشه ولی کتاب 360 درجه متفاوت‌تر از ان چیزی که تصور می‌کردم بود خوب میشه گفت این یک ایراده که نویسنده حال شاید به اشتباه یا از روی قصد این اسم رو انتخاب کرده ولی خوب از این موضوع بگذریم یک از فصل کتاب که من رو مجذوب خودش کرد قسمت (یک کیک را نمی‌توان دوبار پخت) بود در کل خواندش خالی از لطف نیست
ممنون از کتابراه بابت این کتاب
لارا امامی
۱۴۰۳/۱/۳
سلام و ادب
کتاب حاضر ارزش خواندن را دارد. ترجمه عالی و اینکه کتاب میخواد بگویید که یک سری از رفتار‌ها وراثتب هستند و در ژن ما قرار دارند و یه سری هم اکتثابی هستند از جامعه و محیطی که در ان رشد پیدا کرده ایم‌ در ما نهادینه میشه اما میتوانیم دوباره از نو خود را برنامه ریزی کنیم. سیستم عصبی سیم کشی
شده از کذشته را کنار بگذاریم و یک مسیر جدید بسازیم. یک مسیر عصبی جدید که با تکرار و تمیرین یک مسیر جدید ساخته میشود
رضا ابراهیمی
۱۴۰۳/۱/۱۳
نویسنده ریشه یابی تفاوت‌های شخصیتی متفاوت حال حاظر افراد را از دیگاه ساختار پیچیده مغز از دوران کودکی پرداخته با این تفکر که علت این تفاوت‌ها چیه و چه چیزی باعث مرتکب به عملی در فردی میشه و در دیگری چنین نیست. و آیا عادات بشری اکتسابیه یا ریشه در ذات آن‌ها داره یا خیر؟ مطالعه این کتاب برای دستیابی به اهداف مستقیم موفقیت نیست بلکه به شناخت و دلایل موقوف به موفقیت و عدم موفقیت توصیه میشه
📚 احسان نظری 📚
۱۴۰۳/۱/۵
ما وقتی به دنیا میاییم چطوریه سیستممون؟ یک لوح سفیدی هستیم که محیط و تربیت و خانواده ها کم کم میان یه چیزهایی رو روی ما مینویستند و اثراتی روی ما میگذارن و میشیم اینی که حالا هستیم، یا این که ما از همون اول که به دنیا اومدیم تفاوت غریری داریم با هم؟؟ این کتاب سعی کرده به این سوال پاسخ بده. پیشنهاد میکنم به دوستان گرامی.
فرشته کروبیان
۱۴۰۳/۱/۳
انسان یک موجود پیچیده است. محتوای کتاب رو با نام کتاب متفاوت دیدم ولی در هرحال مطالب علمی جالبی بود که با تفکرات و تجربیات قبلیم واقعا متفاوت بود. بیشتر معتقده که رفتارها اکثرا ژنتیکی هستن در حالی که اکتسابی بودنش رو روانشناسان زیادی اثبات کردن. من رو به فکر وا داشت تا بیشتر در این مورد مطالعه کنم.
شینا یوسفی
۱۴۰۳/۱/۱۲
عنوانش خیلی محرک بود اما محتوا کاملا متفاوت، بخش روانشناسیشو بیشتر مطالعه کردم چون چند فصل اول خیلی تخصصی نوشته شده و شبیه مقالات علمیه، اما در نهایت نتایجی که از این شواهد و مدارک علمی می‌گیره خیلی قابل توجه هست در کل مفید بود اطلاعات جدیدی کسب کردم.
مریم فراهانی
۱۴۰۲/۱۱/۲۷
این کتاب در مورد این هست که انسان‌ها از نظر ژنتیکی و ذاتی با هم تفاوت دارن و فرزندان ما هم از این حیث با هم فرق دارن. بسیاری از ویژگی‌های روان شناختی فقط مربوط به شیوه تربیت ما نیست بلکه دست کم تا حدی در دی‌ان‌ای ما وجود داره.
N
۱۴۰۳/۱/۱۱
از نظرم یک ایرادی که داره این است که مطالب را بیش از اندازه باز گو کرده در حالی که اصلا نیازی به این بود و می‌توانست کل مطالب را در چند صفحه جمع بندی کند. در کل بد نیست اما کتاب‌های بهتری هم برای وقت گذاشتن وجود دارد
زینب آزادمنش
۱۴۰۳/۱/۱۰
کتاب بسیار بسیار مفید که در باره رفتار انسان بحث می‌کند البته من از قبل هم در جایی خوانده بودم که بخشی از رفتار و اخلاق انسان‌ها می‌تواند ارثی باشد و بخش دیگرش هم بخاطر محیطی باشد که انسان‌ها در آن بزرگ می‌شوند.
مشاهده همه نظرات 93

راهنمای مطالعه کتاب مغز با شخصیت

برای دریافت کتاب مغز با شخصیت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.