معرفی و دانلود کتاب جهان تورمی: کاوشی برای نظریه‌ی جدید منشا کیهانی

عکس جلد کتاب جهان تورمی: کاوشی برای نظریه‌ی جدید منشا کیهانی
قیمت:
۹۳۰۰۰ ۴۶,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جهان تورمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جهان تورمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جهان تورمی: کاوشی برای نظریه‌ی جدید منشا کیهانی

یک روایت جسورانه و دست اول از کشف بزرگ و سنت‌شکن آلن گوث درباره‌ی منشأ جهان. آلن گوث در کتاب جهان تورمی یکی از شگفت‌انگیزترین نظریات را پیرامون سرآغاز کیهان به رشته‌ی تحریر درمی‌آورد. فیزیکدان برجسته و برنده‌ی جایزه نوبل، استیون واینبرگ، کتاب جهان تورمی را در فهرست «13 کتاب علمی برتر برای خوانندگان عمومی» قرار داد.

درباره‌ی کتاب جهان تورمی

کتابی که اکنون نسخه‌ی الکترونیکی آن پیش روی شماست، اثری است که یک پژوهشگر جوان را به یک فیزیکدان برجسته تبدیل کرد. آلن گوث در کتاب جهان تورمی (The Inflationary Universe) نظریه‌ای را بیان می‌کند که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع علمی در طول قرن بیستم یاد می‌شود. او در این نظریه بر این عقیده است که انفجار بزرگ توسط یک «تورم» فوق‌العاده سریع رقم خورده که تنها یک میلیاردتریلیون‌میلیاردم ثانیه به طول انجامیده است. جهان تورمی روایتگر داستانی پرشور از تلاش‌های یک دانشمند برجسته است که سعی دارد تقریری بدیع و تازه درباره‌ی منشأ کیهان و چگونگی آغاز جهان ارائه دهد. دکتر آلن گوث همچنین در کتاب خود توضیح می‌دهد که چگونه نخستین دیدار او با دکتر تای در خلال یک پژوهش کیهان‌شناسی در دوره‌ی فوق دکتری، باعث شد تا او به نظریه‌ی بدیع خود با عنوان جهان تورمی برسد.

زمانی که ماهواره‌ی کاوشگر کیهانی ناسا برای اولین بار در سال 1992 تشعشعات پس‌زمینه‌ی کیهانی را اندازه‌گیری کرد، الگوهای نتایج تحقیقات به‌طور کامل با پیش‌بینی‌های این نظریه مطابقت داشتند. تا همین چند دهه‌ی اخیر، پژوهشگران فیزیک ذرات و کیهان‌شناسان در بسیاری از سؤالات متوقف شده بودند. از جمله‌ی آن پرسش‌ها که نظریه‌ی بیگ‌بنگ نمی‌توانست به آن پاسخ دهد، این سؤال بود که اگر ماده نه می‌تواند ایجاد شود و نه از بین برود، چگونه این همه ماده از هیچ به وجود آمده است؟ نظریه‌ی جهان تورمی آلن گوث به این سؤال مناقشه‌برانگیز پاسخی قانع‌کننده می‌دهد.

تصور شروع جهان با انفجار بیگ بنگ از دهه‌ی سی میلادی وجود داشت، اما آلن گوث این نظریه را یک قدم فراتر برد. او فرض کرد که نه تنها جهان در کسری غیرقابل درک از ثانیه آغاز شده است، بلکه کلیت جهان به شکل فعلی در همان چارچوب زمانی ایجاد شده است. به زبان عامیانه و با تقریری ساده می‌توان این عبارت را بدین صورت خلاصه کرد: «جهان نبود، و ناگهان بود.» آلن گوث در سراسر کتاب جهان تورمی می‌کوشد به شرح و تبیین این ایده بپردازد. او می‌کوشد به سبکی جذاب و غیرعلمی بنویسد تا بتواند از این طریق نظر طیف گسترده‌ای از خوانندگان را به خود جلب کند. از متخصصان و خبرگان این حوزه گرفته، تا افرادی که آشنایی مختصری با فیزیک دارند اما می‌خواهند درک بهتری از چگونگی پیدایش جهان پیرامون خود داشته باشند.

نویسنده در کتاب جهان تورمی با بیانی شیوا و شفاف، فراز و نشیب‌های نظریه‌ی مهم خود را روایت کرده است. او چالش‌های این مسیر پرپیچ و خم را به رشته‌ی تحریر درآورده و از محتاط بودن در مورد محاسبات و نتیجه‌گیری‌های خود، تا احساس ضعف در مواقع دلسرد شدن، و حتی گاهی اوقات مورد تمسخر مافوق خود واقع شدن، همه و همه را روایت کرده است. او با بیانی منحصر به فرد و پرکشش، تجربه‌ی خود را به زیبایی توصیف می‌کند.

برای کسانی که شیفته‌ی کیهان‌شناسی و مطالعه پیرامون سرآغاز جهان هستند، کتاب جهان تورمی را می‌توان در دو سطح مختلف و به دو شیوه‌ی متفاوت خواند. این کتاب را می‌توان به‌عنوان روایت جالبی از توسعه‌ی نظریه‌ی چگونگی پیشروی جهان به زبان دکتر گوث خواند. برخی از پاورقی‌های مفصل و نمودارهای پیچیده‌ی کتاب ممکن است برای کسانی که پیش‌زمینه‌ی چندانی در فیزیک ندارند، دشوار به نظر برسد. از این رو چنین خوانندگانی ممکن است بخواهند برخی از پاورقی‌ها و نمودارهای کتاب را نادیده بگیرند، اما با کمی تلاش می‌توانند درک نسبتاً جامعی را از نظریه‌ی جهان تورمی به دست آورند. همچنین می‌توان این کتاب را با نگاهی دقیق‌تر و با هدف به دست آوردن درکی کامل‌تر و تخصصی‌تر از ایده‌های حول محور نظریه‌ی جهان تورمی خواند. نکته‌ی قابل توجه این است که آلن گوث هر دو سوی این طیف را به عنوان مخاطبان اثر خود به رسمیت شناخته و کوشیده است کتاب را برای تمامی آنان به اثری خواندنی تبدیل کند.

انتشارات مازیار ترجمه‌ی جمیل آریایی را از این اثر برگزیده و آن را تهیه و منتشر نموده است.

نکوداشت‌های کتاب جهان تورمی

  • کتابی که مغز شما را منفجر می‌کند! (ساندی تایمز)

  • گزارش بسیار شفاف آلن گوث در این اثر به یک متن اصلی در حوزه‌ی کیهان‌شناسی تبدیل خواهد شد. کتاب جهان تورمی به ما کمک می‌کند تا دانسته‌های خود را بدون نیاز به معادلات ریاضی دشوار، افزایش دهیم. (Literary Review)

  • آلن گوث در کتاب جهان تورمی نشان می‌دهد که چگونه علم می‌تواند یک فعالیت اساسی اجتماعی و تعاملی باشد و ایده‌های جدید را روشن کند. (The Times)

  • کتابی درباره‌ی یکی از جذاب‌ترین و اساسی‌ترین زمینه‌های تحقیقات بشر. مطالعه‌ی این کتاب ارمغان‌های بسیاری برای شما با خود به همراه خواهد آورد. (فایننشال تایمز)

کتاب جهان تورمی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به کتاب‌های حوزه‌ی فیزیک و کیهان‌شناسی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن کتاب جهان تورمی را از دست ندهید.

با آلن گوث بیشتر آشنا شویم

آلن گوث (Alan Guth) در فوریه‌ی 1947 در نیوجرسی متولد شد. این فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس آمریکایی به همراه الکسی استاروبینسکی و آندری لینده توانستند جایزه‌ی کاولی را در سال 2014 «برای پیشگامی در نظریه‌ی تورم کیهانی» از آن خود کنند. تحقیقات گوث حول محور نظریه‌ی ذرات بنیادی و چگونگی کاربرد نظریه‌ی ذرات در جهان متمرکز است. آلن گوث در سال 1968 در رشته‌ی فیزیک فارغ‌التحصیل شد و برای دریافت فوق لیسانس و دکترا نیز در همان رشته ادامه‌ی تحصیل داد. او اکنون استاد انستیتوی تکنولوژی دانشگاه ماساچوست است. نیوزویک او را یکی از «25 مبتکر برتر آمریکایی» نامیده و ساینس دایجست نیز او را در میان «100 دانشمند درخشان زیر 40 سال» قرار داده است.

در بخشی از کتاب جهان تورمی: کاوشی برای نظریه‌ی جدید منشا کیهانی می‌خوانیم

نظریه‌ی‌ تورمی‌ محصول‌ علوم‌ مدرن‌ است‌ و‌ از‌ ایده‌های‌ دانشمندان‌ زیادی‌ در فیزیک‌ ذرات‌ و‌ کیهان‌شناسی‌ ساخته‌ شده‌ است. ‌من‌ شانس‌ آن‌ را‌ داشتم‌ که‌ قطعات‌ مختلف‌ این‌ معما‌ را‌ گرد‌ آورم‌ و‌ برای‌ نخستین‌ بار‌ آن‌ها‌ را‌ کنار‌ هم‌ بچینم‌ تا‌ پاسخ‌ تعدادی‌ از‌ بنیادی‌ترین‌ اسرار‌ جهان‌ هستی‌ را‌ پیدا‌ کنم. ‌این‌ها‌ دوران‌ نشاط‌انگیزی‌ بود. ‌هدف‌ من‌ از‌ نوشتن‌ این‌ کتاب‌ این‌ بود‌ که‌ خواننده‌ نیز‌ شانس‌ آن‌ را‌ داشته‌ باشد‌ که‌ نگرش‌ تازه‌ای‌ به‌ ریشه‌های‌ کیهانی‌ پیدا‌ کند‌ و‌ دوران‌ هیجان‌انگیز‌ کشف‌ را‌ با‌ من‌ تجربه‌ کند. ‌

هر چند‌ خوشحال‌ می‌شوم‌ همکاران‌ دانشمند‌ من‌ این‌ کتاب‌ را‌ خواندنی‌ توصیف‌ کنند‌ اما‌ هدف‌ اصلی‌ من‌ این‌ بوده‌ است‌ که‌ کتاب‌ را‌ برای‌ آنانی‌ بنویسم‌ که‌ دانشمند‌ نیستند‌ اما‌ به‌ علم‌ علاقه‌ دارند. ‌معادلات‌ را‌ حذف‌ کرده‌ام‌ و‌ به‌ جای‌ آن‌ها‌ کوشیده‌ام‌ تا‌علم‌ زیربنایی‌ را‌ تنها‌ با‌ واژه‌ها‌ و‌ نمودارها شرح‌ دهم. ‌با‌ وجوداین، ‌سخت‌ تلاش‌ کرده‌ام‌ تا‌ ارتباطات‌ منطقی‌ قطع‌ نشوند‌ که‌ علم‌ را‌ این‌چنین‌ شگفت‌انگیز‌ کرده‌اند، ‌هر چند‌ با‌ حذف‌ معادلات‌ چنین‌ امری‌ اغلب‌ اجنتاب‌ناپذیر‌ است. ‌بدون‌ آوردن‌ ریاضیّات، ‌توضیح‌ داده‌ام‌ که‌ چگونه‌ نظریه‌پردازان‌ ذرات‌ با‌ به‌ کار‌بردن‌ ریاضیّات‌ میدان‌ها‌ (از‌ قبیل‌ میدان‌های‌ الکتریکی‌ و‌ مغناطیسی) ‌ذرات‌ کوانتومی‌ را‌ توصیف‌ می‌کنند‌ و‌ چگونه‌ خواص‌ این‌ میدان‌ها‌ دست‌ آخر‌ به‌ سازوکار‌ تورم‌ می‌انجامد‌ که‌ می‌تواند‌ اساسا‌ ریشه‌ی‌ همه‌ی‌ ماده‌ و‌ انرژی‌ در‌ جهان‌ قابل‌ رؤیت‌ را‌ توضیح‌ دهد.

فهرست مطالب کتاب

درآمد
‌ پیشگفتار
فصل‌‌ 1. بزرگترین‌ بوفه‌ی‌ آزاد
فصل‌‌ 2. چشم‌انداز‌ کیهانی‌ از‌ ایتاکا‌ در‌ نیویورک
فصل‌‌ 3. تولد کیهان‌شناسی‌ نوین
فصل 4. پژواک‌های‌ گذشته‌ای‌ سوزان
فصل‌‌ 5. متراکم‌ شدن‌ سوپ‌ اولیه
فصل‌‌ 6. ماده‌ و‌ ‌پادماده
فصل‌‌ 7. انقلاب‌ فیزیک‌ ذرات‌ دهه‌ی‌ 1970
فصل‌‌ 8. نظریه‌های‌ وحدت‌یافته‌ی‌ بزرگ‌
فصل‌‌ 9. نبرد‌ با‌ تهدید‌ تک ‌قطب‌های‌ ‌مغناطیسی
فصل‌‌ 10. جهان‌ تورمی
فصل‌‌ 11. پیامدهای‌ ‌کشف
فصل‌‌ 12. جهان‌ تورمی‌ ‌جدید
فصل‌‌ 13. چین‌ و‌ شکن‌های‌ بستری‌ ‌هموار
فصل‌‌ 14. سرنخ‌های‌ رصدی‌ از‌ ژرفای‌ زیرین‌ و‌ فراسو
فصل‌‌ 15. جهان‌ تورمی‌ ازلی‌ ‌خودتکثیر
فصل‌‌ 16. کِرم‌چاله‌ها‌ و‌ آفرینش‌ گیتی‌ها‌ در‌ آزمایشگاه
فصل‌‌ 17. جهانی‌ از‌ ‌هیچ
سخن‌ آخر‌
پیوست‌ها
پیوست‌ الف:‌ انرژی‌ ‌گرانشی
پیوست‌ ب:‌ جهان‌ ایستای‌ بی‌نهایت‌ و‌ ‌نیوتون
پیوست‌ ج:‌ تابش‌ جسم‌ ‌سیاه
پیوست‌ د:‌ یکاها‌ و‌ ‌سنجه‌ها
فرهنگ‌ اصطلاحات‌ (انگلیسی- ‌ فارسی)
‌ نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جهان تورمی: کاوشی برای نظریه‌ی جدید منشا کیهانی
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات401
زبانفارسی
شابک978-600-6043-67-8
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک
۹۳۰۰۰ ۴۶,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جهان تورمی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جهان تورمی

برای دریافت کتاب جهان تورمی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.